Miksi joulu on aina pakko viettää samalla tavalla?
Otsikossa se kysymys tulikin. Ja usein lisäksi stressaten kaikesta? Miksei voi viettää joulua välillä oman perheen kesken, välillä mummolassa ja välillä vaikka jossain lämpimässä? Tuntuu kuin järki katoaisi ihmisiltä jouluna kun valitetaan kiirettä ja sitä, ettei saa viettää joulua kuten itse haluaisi ja joka vuosi on pakko toistaa joulu täysin samanlaisena kuin aina.
Kommentit (23)
Miksi ylipäätään on pakko viettää joulua? Alkaa näin keski-ikäisenä jo tulla korvista ulos. Eiköhän tämä ole jo nähty!
Ei ole pakko. Ei meidän ainakaan. Maanantaina vielä työpäivä, ehkä käyn kaupassa illalla. Tai tiistaiaamuna. Ei ole mitään stressiä. Nyt löhöämme, mies kaysoo jotain auto-ohjelmaa ja minä palstailen.
Minä olen lopettanut joulun vieton, eikä kukaan määrää, miten vietän pyhät. Ei kiinnosta tippaakaan toisten mielipide.
Ethän sinä vietä joulua, oletko siis siitäkin kade. Kerro jo mistä olisi?
Vierailija kirjoitti:
Voithan sä viettää joulua ihan niin kuin haluat. Ei kai sua mihinkään muottiin pakoteta.
Kiitos huomiosta, niin vietänkin. En tiedä ennalta miten tulevan joulun vietän. Mutta palstaa lukiessa ja ihmisiä kuunnellessa, on käynyt selväksi, että nimenomaan joulu on sellainen juhla joka monien mielestä on pakko viettää vuosi toisensa jälkeen samalla tavalla täysin muuttumattomana samojen ihmisten seurassa. Siksi kysyn miksi näin?
Juhlin kun haluan. Joka päivä on jonkun syntymäpäivä...
🤔🤩🙈
JOka vuosi toistuu tämä sama asia, huomaan. Se, kun joku pääsee ihmettelemään kun sanoo, ettei vietä joulua. Jouluna korostuu ihmisten yksinäisuyys, ahdistuneisuus., juopottelu ym.. Itse ostan ruoista ainoastaan graavilohen ja kalkkunan. Muuten menen arkiruoalla. TUonne ruuhkaan pitää tarkoin ajatella, miten menee. Ihmiset ahtaa itseään aivan liian täyteen parina päivänä vuodessa, miksi ?
Voithan työntää kuusenlatvan perceeceeci mutta muista että huipulla tuulee...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voithan sä viettää joulua ihan niin kuin haluat. Ei kai sua mihinkään muottiin pakoteta.
Kiitos huomiosta, niin vietänkin. En tiedä ennalta miten tulevan joulun vietän. Mutta palstaa lukiessa ja ihmisiä kuunnellessa, on käynyt selväksi, että nimenomaan joulu on sellainen juhla joka monien mielestä on pakko viettää vuosi toisensa jälkeen samalla tavalla täysin muuttumattomana samojen ihmisten seurassa. Siksi kysyn miksi näin?
Vauvasivustolla palstaillen ja lähinnä arvostellen julkisuuden henkilöitä. Oikein rauhallista Joulua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
''
Palstalla ei ole muita ihmisiä, olet pitänyt siitä huolen. Luonteesi kyllä pitää huolen yksinäisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
''
Palstalla ei ole muita ihmisiä, olet pitänyt siitä huolen. Luonteesi kyllä pitää huolen yksinäisyydestä.
Mistä näitä kommentteja sikiää?
Yök.
En minäkään tee asioita vain siksi että on tehty viimeiset sata vuotta ja vastedeskin toimitaan juurikin näin. On erityisen kivaa hypetellä vastavirtaan.
Dont believe the hypen.
Jollakin taas paha mieli, kun pitää ilkeitä kommentteja pistää ilmoille. No se on tämä joulunalusaika, aina sama juttu, ihmiset jotenkin pingoittuu. Siis silloin tulee juuri ne muutenkin pisteliäät kommentit vielä paremmin esiin. Itseänikin alkoi juuri ahdistaa tuleva joulu. Onneksi tammikuusta alkaa taas seesteisempi jakso, päivät pitenee ja normaali arki taas käyntiin.
itse en haluais viettää joulua, mutta vanhemmat painostaa joka joulu sitä viettämään heille. teen sen siksi, koska se on heille tärkeää ja ei yhden päivän menetys haittaa.
En vietä joulua ollenkaan niin ei tule stressiäkään. Ilmaisia vapaapäiviä.
Minulla tai perheellämme syy on se, että joulut ovat olleet mukavia, traditiot ja perinteet ovat sieltä lapsuutemme jouluista hioutuneet tähän malliin, joista suurin osa kyllä on hyvin perinteisiä.
Mutta jos tämä ei tuntuisi mukavalta, luopuisin tästä. Ja esim.aikuiselle lapselleni olen teroittanut sitä, että hänellä ei ole mitään ( henkistäkään) velvoitetta viettää joulua kanssamme. Mutta poikani on ollut myös hyvin viehättynyt joulutapoihimme eikä ainakaan toistaiseksi ole halunnut viettää joulua muualla.
Olisi kyllä varmaan hyvä, että Suomessakin olisi joku Happy holiday tyylinen ilmaus, aina itsekin mietin, että on heitä joille joulu on jopa surullinen aika, yksinäisyys jne.korostuu . Jatkuvat joulutoivotukset esim.kaupoissa kuulostavat varmaan julmilta
Vierailija kirjoitti:
itse en haluais viettää joulua, mutta vanhemmat painostaa joka joulu sitä viettämään heille. teen sen siksi, koska se on heille tärkeää ja ei yhden päivän menetys haittaa.
Kärsi siinä sitten. Itse olin samassa jamassa yli 60 vuotta kunnes kuolema tuli ja pelasti. Kyllä rupesi loppuaikoina jo kyrsimään oikein todella.
Outo kysymys. Miten niin ei voisi? Mä just tykkään siitä, että saa viettää vähän eri tavalla. Mutta kyllä siihen silti jonkin verran stressiä liittyy, oli tapa mikä tahansa.