Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita lapsiperheitä, joilla ei ole paikkaa johon mennä jouluna?

Vierailija
21.12.2019 |

Onko muita jotka viettävät joulua vain oman perheen kesken pakon edessä? Meillä on kaksi pientä lasta, ja olisi ihanaa jos voisi mennä vaikka mummolaan joulua viettämään, mutta sellaista meillä ei ole (äitimme ovat kuolleet ja isämme ovat omissa reissuissaan). Ei jakseta oikein laittaa jouluruokiakaan, kun ei niitä syö kuin minä ja mieheni, lapset ovat niin pieniä (2 v ja 4 kk) että eivät oikein vielä ymmärrä koko joulua.

Tuntuu että muut lapsiperheet suuntaavat isovanhempien idyllisiin (ja valmiisiin) pöytiin. Meillä ei joulu paljon arjesta eroa kun ainoa tekeminen on ehkä käynti leikkipuistossa. Jotenkin orpo ja surullinen fiilis, vaikka yritän iloita joulusta :(

Kommentit (87)

Vierailija
81/87 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja taas jälleen kerran en ymmärrä suomalaisia ihmisiä. Miksi joulua ei voi viettää esim. ystävien kesken?

Niinpä. Kaverijouluista puhutaan, mutta kuka oikeasti viettää sellaisia?

No esim. me. Aaton ja tapanin välillä kylässä useampia ystäviä. Kaikki tuo ruokaa, lahjoja ym. Ollaan aiempia jouluja oltu ystävillä. Lapsista jo ihan normaalia.

Vierailija
82/87 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ketään. Äitini oli meillä joulut mutta nyt hoitokodissa. Ei voi ottaa meille kun on alzheimer.

Lapset teinejä. Hyvin usein ollaan perheen kesken. Miehellä ei sukua kun asunut lastenkodissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/87 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä olisi paikkoja minne mennä, mutta ei mennä. Aika monen lapsiperheen kuulee valittavan myös sitä, että joulu on pelkkää autossa istumista, kun niiden "valmiiden pöytien ääreen" vaaditaan.

Omaa joulua alettiin rakentaa, kun vanhin lapsista oli 2v ja toinen vauva. Sittemmin on tarjottu suvulle mahdollisuutta tulla jouluksi meille vastineeksi kaikille kyläilypyynnöille. Vähänlaisesti on ovella kukaan koputellut.

Liekö sitten niin, että ihminen ei vaan koskaan ole tyytyväinen siihen, mitä on. Jos saa viettää joulunsa rauhassa kuten itse tahtoo, on kateellinen niille, jotka kiertävät jouluna kaikki kyläpaikat läpi ja jos taas saa jouluna viettää aikaa suvun kanssa ja "syödä valmiissa pöydissä" on kateellinen niille, joiden ei tarvitse.

Valitus seis ja tehkää sellainen joulu, joka on teille hyvä.

Vierailija
84/87 |
22.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne muut lapsiperheet ei välttämättä omasta tahdostaan suuntaa niihin isovanhempien valmiisiin pöytiin vaan usein se tuntuu vaan olevan isovanhempien tahto.

Näin oli meilläkin lapsena että jouluna vaan mentiin mummolaan, vaikka olisin halunnut olla kotona. Oli ne pakolliset hautausmailla käynnit, pakolliset "kauneimmat joululaulut" kirkossa, pakolliset joulupukille laulamiset..Jouluista jäi vain mieleen pakko.

Vierailija
85/87 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhempani ovat kuolleet, serkkuja on yksi eikä ole sisaruksia. Serkun kanssa emme ole kovin läheisiä. Miehellä on vanhemmat, jotka viettävät joulun aina muualla. Me olemme siis perheen kanssa keskenämme, kuten joka joulu. Välillä mietin, että olisi kiva olla osa suurta porukkaa jouluna, kun muut suuntaavat sukulaisten luo. Mutta näinkin on kiva; tehdään joulu niin kuin huvittaa. Aattona lahjat odottamassa kuusen alla, nytkin illalla lapset jättivät joulupukille maitoa ja piparia sekä itsetekemänsä kortit kuusen viereen. Jännitystä oli selkeästi ilmassa. Päivällä lähdemme polsikimaan kylpylään ja illalla menemme valmiiseen joulupöytään hotellin ravintolaan. Yöksi kotiin. Joulupäivänä vietämme aikaa kavereiden perheen kanssa. Luulen, että tästä tulee hyvä joulu.

Vierailija
86/87 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä rakastaisin sitä, että saisimme viettää joulun vain omalla porukalla, mutta ei.... Puolisoni mielestä sitä parempi, mitä enemmän meillä on porukkaa. Lasten takia vietän jouluni kotona, he ovat sen ikäisiä, että uskovat vielä joulupukkiin. Ehkä ensi vuonna voisin olla töissä ja välttää liian sosiaalisen kanssakäymisen juhlapyhinä.

Vierailija
87/87 |
23.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä ymmärrän ap:ta. Mulla on kolme lasta ja teen lasten kanssa kotona ja kaveriperheiden ja mun siskojen kanssa kaikkia tosi kivoja joulujuttuja, mutta aattona mennään yleensä jomman kumman vanhemmille syömään (meidät kutsutaan, emme tunge). Nyt oltiin viime joulu kotona viisistään ja siinä tuli hieman eristäytynyt ja mökkihöperö tunne (oli myös vastasyntynyt vauva että ehkä sekin vaikutti). Minusta on mukavaa kun on isompi porukka joulupöydässä, ja sitten pääsee taas omaan kotiin rauhaan.