Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouluruuat mahdollisimman edullisesti

Vierailija
20.12.2019 |

Nyt on niin, että rahat on melkein loppu ja joulu on ovella. Olen käsityöyrittäjä ja joulumyynti vaan oli surkea tänä vuonna.

Haluaisin kuitenkin tarjota lapsille ja vanhalle anopille hyvän joulun, vaikka vaatimattomankin. Tulevat siis jouluksi kotiin. Jouluruuathan ovat melko edullisia, mutta onko vinkkejä miten saisi mahdollisimman edullisesti makoisan joulupöydän. Mistä voisi säästää? Kalat on lasten suosikkeja. Mielelläni myös tarjoaisin kaiken, koska ovat opiskelijoita, enkä pysty muutenkaan heitä rahallisesti auttamaan.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. google ja sinne haku jouluruoat mahdollisimman edullisesti

Vierailija
2/32 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirrätte joulua tapaninpäivän yli ja ta-daa - kaikki jouluruoat ovat vähintään -50....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteinen kotimainen joulupöytä sisältää yleensä jo valmiiksi edullisia elintarvikkeita. Pitkälle pääset jo sillä kun unohdat rapuskagenit, terriinit ja muut tuontitavaraa olevat fiinimmät annokset. Laatikot ovat usein tarjouksessa, ellet sitten syystä tahi toisesta halua tehdä niitä itse. Lohta jos löytää tarjouksesta, sen voi graavata helposti itse. Salaatit ovat pitkälti valinta- ja tottumiskysymys.

Yksinkertaisimmillaan meidän joulupöydässämme on ollut 400 gramman paketit lanttu-, porkkana-, maksa- ja imellettyä perunalaatikkoa, tavallinen ruskea kastike, pieni kinkkurulla, italiansalaattia ja itse graavattua lohta. Jälkiruuaksi riisipuuro luumusopalla ja tarjouskonvehteja kahvin kanssa.

Vierailija
4/32 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkana-, lanttu- ja perunalaatikko itse tehtyinä tosi halpoja ja saa ison satsin josta riittää moneen ateriaan. Karjalanpaistilihat kyttäät nyt iltojen -60% alesta ja samoin lohen. Luumukiisseli kermavaahdolla halpa tehdä itse.

Vierailija
5/32 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin rahat tiukilla, niin tässä just vertailin ostosten hinnat k- ja s-kaupassa ja lidlissä. (Netistä näkee hinnat, k-ruoka, foodie ja lidl). Lidlissä on maanantaista alkaen kaikki jouluruuat alessa, käy silloin ostoksilla. Laatikot on halpoja tehdä itse, mutta eipä ne juuri mitään maksa valmiina ostettuinakaan. 

Vierailija
6/32 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinteinen kotimainen joulupöytä sisältää yleensä jo valmiiksi edullisia elintarvikkeita. Pitkälle pääset jo sillä kun unohdat rapuskagenit, terriinit ja muut tuontitavaraa olevat fiinimmät annokset. Laatikot ovat usein tarjouksessa, ellet sitten syystä tahi toisesta halua tehdä niitä itse. Lohta jos löytää tarjouksesta, sen voi graavata helposti itse. Salaatit ovat pitkälti valinta- ja tottumiskysymys.

Yksinkertaisimmillaan meidän joulupöydässämme on ollut 400 gramman paketit lanttu-, porkkana-, maksa- ja imellettyä perunalaatikkoa, tavallinen ruskea kastike, pieni kinkkurulla, italiansalaattia ja itse graavattua lohta. Jälkiruuaksi riisipuuro luumusopalla ja tarjouskonvehteja kahvin kanssa.

Riisipuuron voi korvata kotimaisella ohrapuurolla! 

Vierailija
7/32 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joululaatikot itsetehtyinä edullisia, samoin rosolli. Mistä voisi säästää niin esim. ei montaa lajia juustoja, kaloja, mätejä yms. Leipoo itse. Kinkku kuuluu jouluun. Juustot ovat monet kalliita.

Vierailija
8/32 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tehtynä halvemmat. Marttojen sivuilla hyvät ohjeet.

Vierailija
9/32 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet ite laatikot ja käyt kalassa...melkein ilmasta....etelässä ei ole vielä lärvet jäässäkään.

Vierailija
10/32 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta 400g laatikot valmiina (porkkana- ja lanttulaatikot)

Kinkun tilalle halvat nakit ja sinappi

Peruna on edullista, sille halpa pussikastike

Riisipuuro on edullista, samoin luumukiisseli

Jätä kermavaahto pois, tilalle maito.

Leivo itse sämpylät/leipä

Tee jokin keitto joulupäiväksi ja tapaninpäiväksi ja jouluruokien jämät

Herkuiksi tortut, taikinalevyjä saa noin 1e/pkt

Vierailija
11/32 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alella saa maanantaina hyvin kaikkea punalapulla merkittyä, halvempas kuin tänään tai vkl. Meillä toimi viime vuonna hyvin, säästettiin puolet, tehtiin itse rosolli ja kastike sen ale-lihan paistoliemestä.

Myös joululimput ja suklaat on alessa ma-ti 👍 Käy aikaisin aamulla niin saat varmasti joulua pöytään, martoilla hyviä vinkkejä myös:)

Vierailija
12/32 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tai monelta ne vieraat tulee?

Täällä kuiskitaan että jouluaattona jo ois puolilta päivin -60% ihan tuoretta ruokaa kaupoissa.

Vierailija
13/32 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vain kolmen hengen seurue. En ostanut tänä vuonna kinkkua, kun aina se jää puoliksi syömättä kuitenkin. Ostin sen sijaan alta kilon kokoisen kinkkurullan, maksoi alle kympin. Itse teen laatikot ja rosollin sekä rahkan, marjat siihen pakkasesta. Maanantaina ostetaan vielä kalaa ja tuoreita hedelmiä. Riisipuuroa syödään sitten joulupäivänä. Eiväthän nuo yhteensä kustanna kuin jotain neljäkymppiä.

Eniten jouluna lahjojen ohessa maksaa suklaa ja se likööri, jonka olen joka joulu itselleni ostanut jälkkärijuomaksi. Siitä sitten hömpsäänkin siivuja vielä ensi juhannuksenakin, kun en ole kova juomaan. Kun nyt satuin olemaan hiukan enemmän varoissani, ostin itselleni myös valkohomejuustoa ja lakkahilloa - jotan ihan omaa herkkua äidille, joka tekee kaikille muille joulun.

Vierailija
14/32 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrässä on helppo säästää, sillä jouluna on liian helppo tehdä liikaa ruokaa ja hävikkiä tulee helpommin kuin muulloin. Erityisesti laatikoissa, sillä niitä on lähes mahdoton tehdä tarpeeksi vähän. Säästäisin myös siinä, että en laita mitään sellaista, mikä ei ole joulussa tärkeää. Esim en laita maksalaatikkoa.

Osta ensin ne kalat, jos ne on tärkeitä ja valitse kauppa sen mukaan mistä ne saa halvimmalla. Sitten katsot paljonko budjetista jäi jäljelle ja sen mukaan perunoita, riisiä, piparkakku/torttutaikinaa.

Vierailija
15/32 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kannattaa kans satsata siihen kalaan. Kala, perunalisuke, kermaviilikastike/tms muu kastike, pienet rasiat porkkana-ja lanttulaatikoita ja luumukiisseli. Ehkä tortut. Juomana maitoa ja vettä. Miltä kuulostaa ap?

Vierailija
16/32 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aattona: kalaruoka, jotain jouluruokaa mukaan (edellisissä kommenteissa mainittu hyviä vinkkejä tarjousten ja edullisten ruokien suhteen)

Joulupäivä: nakit, muusi ja jouluruokien jämät sekä jouluriisipuuro

Tapaninpäivä: itse tehty hernekeitto ja jouluruokien jämät sekä joulutortut

Vierailija
17/32 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanoisin että tuokaa omat ruokanne jos tulette. Niin pääsee kaikkein halvimmalla. 

Vierailija
18/32 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos silakkafileitä saa halvalla, voi tehdä esim. silakkarullia. Ei tarvi paljon muuta kuin etikkaa ja mausteita. Tosi hyviä. Silakoita siis keitetään rulliksi käärittynä etikkaliemessä ja jäähdytetään. Ainakin on kalaa jos ei loheen ole varaa. 

Vierailija
19/32 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riisipuuron voi korvata kotimaisella ohrapuurolla! 

Toi on oikea paikka säästää

Vierailija
20/32 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta 400g laatikot valmiina (porkkana- ja lanttulaatikot)

Kinkun tilalle halvat nakit ja sinappi

Peruna on edullista, sille halpa pussikastike

Riisipuuro on edullista, samoin luumukiisseli

Jätä kermavaahto pois, tilalle maito.

Leivo itse sämpylät/leipä

Tee jokin keitto joulupäiväksi ja tapaninpäiväksi ja jouluruokien jämät

Herkuiksi tortut, taikinalevyjä saa noin 1e/pkt

Huutonaurua kermavaahdolle jouluruokana

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi