Masentunut mieheni ei haluakaan viettää kanssamme joulua
Haluaa vain maata ja mököttää. Huusi eilen, että ei halua tänne kotiin mitään joulua eikä joulunviettoa eikä jouluruokia. Meillä on kaksivuotias lapsi, joten aion kyllä viettää lapsen kanssa joulua täällä kotona vaikka mies sanoisi mitä. Mutta tuleepa kiva joulu kun mies makaa yksin sohvalla mököttämässä ja minä ja lapsi avaamme siinä vieressä joululahjoja. Tekisi mieli heittää koko mies ulos täältä jouluksi, kun aikoo masennuksensa vuoksi pilata meidän muidenkin joulun. Onko muilla yhtä kiva joulu tiedossa?
Kommentit (23)
Minä olen pitkäaikaisesti masentunut, hyvinkin vaikeasti välillä, mutta joka joulun olen innolla viettänyt. En selviäisi talvesta ja tästä pimeästä läpi hengissä ilman joulua. On tuossa muutakin kun masennus. Itsekkäältä kuullostaa. En yhtään ymmärrä että omalle lapselle ei halua tehdä onnellista joulua. Jos olisi pelkkiä aikuisia paikalla sitten voisi ehkä ymmärtää. Olen tosin naispuolinen.
Jos mies ei suostu lähtemään muualle potemaan (minkä kyllä ymmärrän), etkä sinäkään pääse kotoa pois, niin sitten pitää tosiaan tehdä jokin kompromissi, kuten täällä on suositeltukin. Mies pysyköön jossain jouluttomassa loukossa, vaikka siellä makkarissa ja sinä ja lapsi teette joulun olkkariin.
Masentuneet voivat olla ärtyisiä ja ilkeitäkin. Se on tietenkin epäreilua muita kohtaan, vaikkei masentunut olekaan täysissä sielun ja ruumiin voimissa.
Toivon että ensi joulu on teillä valoisampi.
Laita joulua ihan mielin määrin, sitä ei mies, eikä masennus saa estää. Anna sen maata, mutta käske pois silmistä pilaamasta muiden tunnelmaa. Vaikka on masentunut ja itse ei ole kiinnostunut mistään, niin toisten iloa ja onnea ei saa estää.