Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ihottumaa....

18.06.2006 |

6kk ikäisellä tytöllä rinnassa ja poskissa sekä alavatsalla " ihottumaa" . Neuvolassa epäiltiin hikinyppyä, mutta pesut tai talkki ei auta, eikä bebanten. Tuntuu leviävän vaan. Aika kuivan oloista, karheita laikkuja.. Ruoka-aineallergiaa?? Vaihdoin kaikki ruoka-aineet toisiin, eikä auta. Onko muilla?? mikä auttanut??

Kiitos vinkeistä etukäteen!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
18.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..meillä! Eli meidän 3,5-kuukautisella pojalla on myös kuivia laikkuja eri puolilla kehoa (rinnassa, käsissä, jaloissa, selässä...), näppyjä poskissa korvien vieressä ja otsassa ja muutenkin kuiva iho. Itse epäilen vahvasti, että pojalla on atooppinen iho, ja taustalla mahdollisesti jotain allergiaa, koska hänen isällä allergioita... Me mennään huomenna tutkituttamaan poika erikoislääkärille (allergologille Lasten- ja nuorten sairaala Ruusulaan Helsingissä), joten voin sitten kertoa mitä meidän vauvan iho-oireista sanottiin!

Vierailija
2/5 |
18.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja neuvolalääkäri totesi sen maitoruveksi/atopiaksi.(sanoi et ne on oikeestaan sama asia) ja hoidoksi kortisonikuuri reseptillä.

Sitä ennen olin myös kokeillut monet rasvat ja öljyt kunnes kokeilin apteekista saatavaa DECUPAL-rasvaa(creme) ja jo yhden laiton jälkeen iho parani silmin nähden. Kortison(0,5%) ja Decupal yhdessä hoiti nuo ihottumalaikut lähes kokonaan. Ihan täysin tytön iho ei ole vieläkään " parantunut" mutta nyt riittää rasvaus n. kerran viikossa.

Mä laitoin illalla ensin kortisonia ohuen kerroksen ja päälle paksusti(jätin valkoiseksi)Decupalia ja vain siis noihin ihottumakohtiin ja kyllä auttoi.

Lämpimästi suosittelen kokeilemaan sillä nuo kuvaamasi ihottumalaikut, kuivat alueet kuulostaa aivan samalta mitä meijän tytöllä oli ja ikää sillon 4kk, nyt kohta 6kk.

Hintaa Decupalilla on, iso tuubi, n. 7¿.

Jade ja tyty 5,5kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja atopiaksi meidän pojan iho varmistui. Tehtiin myös pric-ihotesti allergioiden toteamiseksi, mutta millekään ei ollut. Lääkäri sanoi pojan punaisista laikuista/yleensä atooppisesta ihosta, että tulehtuu helposti ja siksi se on ehdottomasti hoidettava oikein (ellei hoideta, voi tulehtua, jolloin täytyy syödä antibioottia). Perusvoiteiksi saimme Essex plus- ja Ceralan -nimiset voiteet (vuorotellaan esim.parin viikon välein, koska iho tottuu) ja lisäksi laikuille pitää laittaa Sibicort-lääkevoidetta (mieto kortison-voide, kuulemma ehdoton!). Ihon puhtaudesta on pidettävä huolta, mutta liikaakaan ei saa pestä, koska vesi kuivattaa. Ai niin, lääkäri kehoitti minua vielä olemaan munattomalla dieetillä kaksi viikkoa, koska muna on kuulemma niin yleinen allergian aiheuttaja, ja minä vielä täysimetän... Katsotaan miten iho lähtee paranemaan!

Vierailija
4/5 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että saitte vauvallenne hoito-ohjeita.

Atooppisen ja allergisen lapsen äitinä voisin kuitenkin mainita vielä muutamia juttuja, mitä tuli mieleeni tekstistäsi.

Allergiatestit eivät välttämättä näytä plussaa pienillä lapsilla, vaikka allergia olisikin. Suosittelisin pitämään ruokapäiväkirjaa. Minä pidin monta kuukautta omista ja lapsen syömisistä. Silloin on helpompaa jäljittää aiheuttaja, jos ihottuma pahenee.

Rasvoista. Essexissä on kuulemma saippuaa eli jotain kuivattavaa ainetta enemmän kuin esimerkiksi Aqualanissa. Meillä pärjättiin hienosti koko talvikin Aqualanilla.

Käskikö lääkäri teitä vaihtelemaan rasvaa kahden viikon välein? Siinä ei kyllä ole mitään järkeä. Jotkut väittävät, että iho tottuu, mutta ei nyt ainakaan noin nopeasti. Voisi puhua enemmänkin vuositasolla.

Ja siitä vedestä vielä. Sitä ei kannata pelätä, päinvastoin. Vesi ei ole pahaksi atooppiselle, vaan välttämätön, jotta iholta saadaan vanhat rasvat, pöly, hiki ym. pois. Meidän atoopikko on kylpenyt joka ikinen ilta ja myös talven läpi ja talvellakin iho oli todella hyvä. Esim. nyt kesäaikaan jos huuhtaisee päivällä vaikka lavuaarin alla nopeasti, niin tekee varmasti iholle hyvää. Pitkiä, kuumia kylpyjä ei kai kaikille suositella, ihosta riippuen.

Tällaiset asiat tuli mieleeni...

Anselmi

Vierailija
5/5 |
19.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli pakko kirjottaa kun kerroit et teillä käytetään Aqualania. Mulle sanoi farmaseutti, kun ihmettelin miksei kyseinen rasva tällaiseen ihottumaan(atopia/maitorupi)tehoa vaikka olin laittanut säännöllisesti jo useamman viikon, että Aqualan L:ssä on vettä joka kuivattaa entisestään(sama reaktio kun jos käsiä pesee vedellä paljon niin iho kuivuu entisestään)eli pitäisi käyttää jotain rasvaisempaa ja Ei vesipohjaista voidetta.

Meilläkin kylvetään joka ilta ja hyvin on ihon kanssa pärjätty kun lisään jokaiseen kylpyveteen lorauksen öljyä, kannattaa kokeilla!

Mukavia hellepäiviä ja olen samaa mieltä et näin kuumalla kannattaa ainakin illalla ennen nukkumaanmenoa kylvettää lapset, nihkeällä iholla ei ole kenenkään kiva mennä nukkumaan!