Isak ??? Erik - tai ihan jotain muuta?
Tervehdys!
Eva Lydian tulevalle pikkusisarukselle haetaan nimeä. Tytölle kumpaakin vanhempaa miellyttäviä ehdotuksia riittää, mutta kivat poikien nimet ovat kiven alla. Tässä muutama kriteeri:
- lausutaan jotenkuten kuten kirjoitetaan, tai muulla tavoin lausunnaltaan selkeä. Kirjoitusasu ruotsinkielinen, kuten Eva.
- lausutaan jotenkuten samoin suomeksi ja ruotsiksi, sillä pojasta tulee kaksikielinen.
- olisi kiva jos kaksikielisyys näkyisi nimessä, eli ei ultrasuomalaista merkitysnimeä (vaikka kauniita ovatkin) tai suomenkielisille vaikeasti lausuttavaa nimeä.
- ei top-10 tai mielellään edes top 50-nimi, mutta silti selkeä. Siis ikäluokassaan epätavallinen mutta yleinen nimi.
- mm. Valdemar, Alarik, Filip, Leo, Dag eivät mene miehen seulasta läpi.
- täystyrmäystä ei ole tullut vielä mm. nimille Viktor, Arvid, Ivar, Edvin.
- kummankin mielestä ok mutteivät säväytä: Andreas, Joakim.
- mies ehdottaa esimerkiksi nimeä Aron, en ole tyrmännyt mutten vakuuttunutkaan... Liian yleinen?
Kaksi harvoista kumpaakin vanhempaa miellyttävää nimeä ovat Isak ja Fredrik, mutta nämä ontuvat toisen nimen, eli Erikin kanssa. Fredrikin lausuttavuus suomeksi pohdituttaa, samoin kuin Evan ja Isakin nimien raamatullisuus - ei olla erityisen uskonnollisia.
Mikähän lyhyt nimi sopisi väliin? On vaikeaa löytää nimeä joka ei tunnu " täytteeltä" , kun alkuperäinen suunnitelma oli vain kaksi nimeä. Keskimmäinen nimi voisi ehkä olla suomenkielinenkin. Menipä vaikeaksi! ;)
Haussa siis joko keskimmäinen nimi tai kutsumanimi! Auttakaa!
MM rv 21 ja risat
Kommentit (29)
Tyko Erik olisi sointuva ja mukavan napakka nimi. Sopisi Tykon kanssa moni muukin pitämistäsi nimistä. Orvar on minusta aika kiva nimi, ja sopisi Evankin kanssa hienosti.
Ante tai Ant(t)e puoltoista teetä, muttei kahta, se olis sit Antte ei Ante ;)
Okko-nimestä tykkäsit (Okko Kamu=kapellimestari)
mites
Ohto
Otso
Oiva
Olle
Olli
olisi mun mielestä kivat. Tai se Isak.
Anteeksi etten ole kommentoinut, juhannus meni sairastaessa (angiinaa, korvatulehdusta yms perheessä, kiva kiva).
Ehdotin miehelle noita suosikkejani, ja Erno sai EHKÄN ja Okko EHKÄEHKÄN toisina niminä. Muista hän ei pitänyt, eli suosikkini Ante sai kenkää heti kättelyssä. Höh. Felix on kiusaamisnimi kuulemma, ja oikeassa hän taitaa olla, valitettavasti.
Tyko olisi ihan hauska, mutta olen melkein 100% varma siitä ettei mies tykkää - liian kummallinen. Orvar=korvar eli makkarat. =)
Erik ei ole ihan lukkoonlyöty siinä mielessä että sen voisi muuntaa vaikka Eirikiksi, mutta Eerikki olisi jo liian suomenkielinen, ja hassu ruotsinkielisen Isakin (tai jonkun muun) ja Evan nimen kanssa.
Otsoa mies ehdotti, mutta mulle tulee väkisin mieleen se tv-mainos jossa mummo sanoo " hyvähyvähyvä" , siinähän se soheltajapoika on Otso... Hmm. Larsia ja Johania ehdotti myös, mutta ne eivät iske sitten yhtään.
Ohto olisi liian vaikea ja liian lähellä sukulaispoika Ottoa. Oivasta tykkään kovasti, mutta se on liian samanlainen kuin Eva - samoin esim. tytön nimet Malva ja Ylva. Ollia ja Ollea taisin kommentoida ylempänä. Mies ehdotti myös Oskaria, mutta se on aaaaivan liian yleinen kummassakin kieliryhmässä. Ossian ei mene kaupan miehelle myöskään.
Kyllä mä luulen että me jokin nimi löydetään pojallekin, esimerkiksi Filip ei saanut täystyrmäystä kun kysyin uudestaan. Mies ei edes MUISTA mistä nimistä ei pidä! =D
Tulee tunne että olen todella nirso nimien suhteen... Suurin ongelma taitaa kuitenkin olla kummankin nirson vanhemman maun yhdistäminen. Kiitos kaikille yrittäneille, löysin itse ehdotuksistanne monta nimeä josta olin kuullut, mutten tiennyt pitäväni! =)
Aaro
Iiro
Atso
Osmo
Alpo
Aapo
Osma
Jori
Ilpo
Iivo
Ismo
Isto
Asmo
Arto
Ilmo
Arthur/Arttur
Helge
Arvo
Uno
Urho
Atu
Oopa
Topi
Manu
Masi
Arvi
Fedja
Frans
Lenni
Veli
Reko
Rene
Turo
Toma
Tami
Osvald
Aale
Evert
Arttu
Raine(r)
Tässä joukossa voi olla nimiä, jotka menee ihan metsään, mutta tulivat mieleen joten laitoin nekin, josko niiden joukosta vahingossa löytyis se oikea!!
Jos tuo K-kirjain olisikin nimen juju ja ydin. Kolme kertaa K. Lopussa. ;)
Peik olisi lyhyt ja helppo tuonne väliin. Persoonallinen ja sointuva.
Vai oliko Isak jo " lyöty lukkoon" ?
Eva Lydia ja Peik Erik. :)
Gil:
Peik oli yhden ikävähkön työnantajani nimi, joten valitettavasti se nimi on lopullisesti unohdettu... On sen verran harvinainen nimi että sen liittää väkisinkin kyseiseen henkilöön.
Isak ei todellakaan ole lukkoon lyöty. Moni ehdotuksistanne Isakin ja Erikin väliin sopisi myös Isakin tilalle.
körömölli:
Moni näistä on liian suomenkielinen eritoten kirjoitusasultaan, eli vaikka ehdotin miehelle että mahdollinen keskimmäinen/kolmas nimi voisi olla suomenkielinen, niin esim. pitkät vokaalit ovat hankalia. Minulle on tärkeää että nimet ovat " samankielisiä" ulkonäöltään.
Mutta löytyi sieltä pari ihan kohtalaista joita ehdotan kunhan kerkiän...
Aaro - Evan pikkuserkku ja liian suosittu. Ei ruma kuitenkaan.
Iiro - Viinanen tai se taikuri/elämystyyppi (Seppänen?)
Atso - -väri
Osmo - puolituttu dorka tyyppi vuosien takaa, voisinpa unohtaa tämän mielikuvan sillä nimi on ihan kiva...
Alpo - en itse niin välitä, mutta mies voisi tykätä joten ehdotan huvikseni
Aapo - kirjoitusasu tuottaa ongelmia... Muuten ihan jees.
Osma - -n käämi. A-loppu tässä nimessä naisellinen jos vrt Osmo.
Jori - jorinaa. Jyry tai Jyri voisi olla kiva... *pohtii*
Ilpo - kummisetäni
Iivo - ärrävikainen Iiro
Ismo - Alanko
Isto - Hiltunen
Asmo - ei vaan sytytä
Arto - Bryggare (miehen perhe urheilutaustaisia, liian selvä yhteys)
Ilmo - miehen työkaveri
Arthur/Arttur - mies ehdotti tätä, onkohan liian suosittu ruotsiksi?
Helge - pöllö ruotsalaisessa lastenohjelmassa (tietääkö kukaan?)
Arvo - miehen mielestä varmaan liian vanhanaikainen, listalle.
Uno - uuno eli yksinkertainen mies
Urho - komea merkitys, mutta miehen mielestä liian selvä UKK
Atu - outo
Oopa - vielä oudompi
Topi - Uosukainen
Manu - Manchester United tai lempiheppani lapsuuden harrastuksessa
Masi - sarjakuva
Arvi - komea, ehdotin jo Evaa odottaessa. Arvid voisi mennä läpi.
Fedja - lähellä sukulaisen nimeä, naisellinen
Frans - naapurin poika tai sitten silmäripsi (ögonfrans)
Lenni - L-K Taipale
Veli - suvussa
Reko - han är en reko typ eli reilu tyyppi
Rene - liian ranskalainen
Turo - ja Aki
Toma - outo
Tami - Kiuru (huomaatteko miten miehen urheilukiinnostus on tarttunut)
Osvald - Lee Harvey
Aale - ruotsiksi leppäpuuta (ale)
Evert - tämä on pyörinyt taka-alalla, nostanpa listalle taas
Arttu - Artur parempi
Raine(r) - liian keski-ikäinen. Muutenkin R-nimet kolahtavat harvoin
Kun Isak Erik on vähän hassu noin ja ajattelitte ainakin aluksi vain 2.nimeä niin miltäs kuulostaisi Isak Eerikki???Minusta sointuu tosi kivasti, mutta entäs sinusta ja pitääkö Erik olla nimen omaan Erik eikä mikään muunnos??