Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten koira opetetaan kävelemään hihnassa vetämättä - vanha metodi

Vierailija
17.12.2019 |

Äskettäin poistettiin ketju, jossa sivuttiin tätä aihetta, joten ajattelin kertoa, miten kauan sitten opetettiin koirat kävelemään vetämättä. Ja ne oppivat kaikki ja oppivat yhä tänäänkin. Olen koiria kasvattanut vuodesta 1994, harrastanut palveluskoiria, myös vanhemmillani ja isovanhemmillani oli kennel. Minulla on ollut myös koirahoitola aikoinaan, joten kokemusta on monenlaisista koirista, toki hoidokkejani en opettanut hihnassa kävelemään, elleivät sitten olleet hoidossa pitkään.

Jos joku haluaa kokeilla tätä, niin siitä ei ole koiralle mitään haittaa ainakaan. Ensinnä älä anna koiralle ylimääräistä huomiota. Se saa huomiota, kun se tottelee käskyä, ei muuten. Silloin se ei saa vahingossa huomiota vääristä asioista. Hihnassa kävelemisestä koiralle ei pidä antaa palkkioita, mutta aivan aluksi opetusvaiheessa voi antaa kehusanan, kun koira tajuaa myödätä omistajan liikettä hihnan kiristymättä. Tärkeitä on, että hihna ei koskaan kiristy, siihen puututaan joka ainoa kerta.

Aloita opetus sisällä. Pidä hihnaa vaikka taskussa ja liikuskele sisällä kuten normaalistikin tekisit koiran myödätessä liikkeitäsi. Jos hihna kiristyy ja koira ei seuraa sinua myödäten hihnaa itse, annat sille merkin joko äänellä tai hihnalla esimerkiksi hihnaa kevyesti ravistamalla. Näin ajatus hihnassa kävelystä on koiralle melko tylsää eikä se ehdollistu ulosmenon intoon hihnan jo nähdessään. Pennnun keskittymiskyky ei ole kovin hyvä, joten valitse hetki jolloin se on hiukan väsynyt mutta ei liian väsynyt. Toista useita kertoja päivässä, mutta vain viitisen minuuttia kerralla tai koiran iän mukaan.

Ulkona liikuskellaan pihamaalla samaan tapaan, kunnes koira tajuaa, että ulkona on samat säännöt. Pentukoiraahan ei vielä varsinaisesti lenkitetä, pentu oppii nämä asiat jo alle viikossa. Aikuista koiraa opetettaessa on kyse poisoppimisesta, johon sisältyy paljon muutakin korjaamista arkielämän rutiineissa. Mutta periaatteessa se opetetaan samoin kuin pentukin. Hihnakäytöstä ei kuitenkaan voi oppia, jos koira ei ole hallinnassa eli se vähät välittää mitä sille sanotaan. Sitten kun koira on tajunnut, että opettelemalla ja tottelemalla saan hyviä asioita, niin silloin se on helppo opettaa kävelemään hihnassa ihan samalla tavalla kuin pentukin.

Hihnassa ei siis pysähdellä, ei oteta kontaktia, ei palkita eikä seurauteta eikä tehdä mitään muuta kuin haistellaan rauhallisesti ja koira huolehtii itse, että hihna ei kiristy. Koira ei saa tavata muita koiria hihnassa ollessaan ja sitä kielletään reagoimasta muihin koiriin, oraviin ja polkupyöriin, koska hihnassa olo on ikään kuin työtä. Hieman tylsää ja meditatiivista omistajan myötäilyä.

Jos koira ei tottele, siltä vähennetään huomiota ja perataan arkielämän kuvioita missä vika hallinnan puutteessa ilmenee. Sitä siis ei nyitä ja kiskota kuristuspannassa, vaikka kuristuspanta ja tavallinen hihna ovat ainoat mitä tässä menetelmässä käytetään. Ei fleksiä, koska koira ei silloin voi oppia koskaa, minkä pituinen hihna on. Ei kuonopantoja tai valjaita, mutta jos joskus haluaa vaikka vedättää koiraa, niin valjaissa voi pitää säännön, että silloin saa vetää. Vieraiden ulkoiluttaessa koiraani, käytän siksi valjaita. Koska kuristuspannassa ei saa vetää koskaan.

Tässä ei tietenkään voi opettaa tätä menetelmää kenellekään, mutta kerroin vain periaatteen, miten asia ennen hoidettiin. Kaikki lähtee siitä, että koira saa huomiota vain oikeista asioista eli tottelemisesta. Jos koiran kanssa on ongelma, se ei ratkea millään yksittäisellä asialla, vaan silloin on yleensä monta asiaa pielessä omistajan ja koiran välisessä kommunikaatiossa. Myös koiran ja omistajan luonne voivat olla yhteensopimattomia, reipas ja päättäväinen koira on esimerkiksi osunut arastelevalle omistajalle.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka jaksaa lukea noin pitkää sepustusta.

Minä laitoin talvella koiralle perinteisen eläinkaupasta ostetun ”kuristuskaulapannan” ja itselleni minisukset jalkaan.

Koira veti noin 200m matkan, sen jälkeen oppi ettei kannata. Koulutus kesti alle 5min.

Vierailija
2/20 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten estät tuon ettei koira tapaa muita koiria?

Ainakin meilläpäin mummot ja mammat jäävät ihan tarkoituksella jalkakäytävien risteyksiin odottamaan, että koirien kesken saadaan kohtaaminen.

Parhaillaan on käynyt niin, että neljässä eri risteyksessä oli ko. päivystäjä. Olin umpikujassa. Reippaasti oikaisin viereisen taloyhtiön nurmikon läpi, välttääkseni risteysratsiat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sini8v kirjoitti:

Ainakin meilläpäin mummot ja mammat jäävät ihan tarkoituksella jalkakäytävien risteyksiin odottamaan, että koirien kesken saadaan kohtaaminen.

Parhaillaan on käynyt niin, että neljässä eri risteyksessä oli ko. päivystäjä. Olin umpikujassa. Reippaasti oikaisin viereisen taloyhtiön nurmikon läpi, välttääkseni risteysratsiat.

Kirjoitin huonosti, tarkoitin, että koira ei saa hihnassa ollessaan haistella ja leikkiä muiden koirien kanssa. Erämäähän ei sentään tarvitse muuttaa :) Lähellä asuvista koirista voi tulla koiran kavereita jo pentuna, jos ne ovat kilttejä. Ne voi päästää vapaaksi leikkimään yhdessä, jos on sopiva paikka. 

Tunnistan kyllä tuon ongelman, mutta useimmat ihmiset kyllä uskovat, jos sanon että älä päästä koiraasi tänne. Se ei saa haistella muita hihnassa ollessaan, ettei se opi huonoja tapoja. On todella huonotapaista päästää koira lupaa kysymättä toisen koiran luo ja typerää, koska minullakin on ollut koira, joka siinä tilanteessa saattaa purra toista koiraa. Tilanne on verrattavissa siihen, että joku halailisi ja läiskyttelisi selkään jokaista haluamaansa vastaantulijaa, koirat ovat myös tarkkoja henk.koht.  reviiristään, vaikka jalostuksella on pyritty siitä eroon joidenkin rotujen kohdalla. Ap

Vierailija
4/20 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Make44Vantaa kirjoitti:

Minä laitoin talvella koiralle perinteisen eläinkaupasta ostetun ”kuristuskaulapannan” ja itselleni minisukset jalkaan.

Koira veti noin 200m matkan, sen jälkeen oppi ettei kannata. Koulutus kesti alle 5min.

Tuo on samanlainen menetelmä kuin kuonopanta. Hihnassa vetämättä käveleminen on samalla hallintaa ja menetelmän haitta on se, että fysiikan lait eivät opeta koiralle, että ihminen ohjaa sen toimintaa. Ap

Vierailija
5/20 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, ihme tiukkistelua. Meillä saa koirat tervehtiä ja haistella kaikkia, joilla ei ole mitään sitä vastaan. Haistella saa kun huvittaa, koiria varten siellä leikillä ollaan eikä minua. Käytän 8 metrin fleksejä, jotta voin antaa koirien vapaamminkin mennä kaupungissakin silloin kun ei juuri ole vastaantulijoita. Ne tulevat kyllä käskystä viereen seuraamaan, koska olen palkkioiden avulla sen opettanut. Jos ollaan lähellä autoteitä, fleksit on lukittu lyhyemmälle.

Enpä ole ikinä minkään sortin ongelmakoiraa omistanut, vaikka näin rennosti elellään. Pentujen kanssa siis menetlemä on, että ei tarvitse vetää kun ollaan pääosin irti ja jos hihnassa, niin rauhallisilla seuduilla ja pitkässä fleksissä. Ja tosiaan ihmiset joskus multa kyselee mitä minä teen koirilleni että saan ne sellaisiksi, ettei ne ilman eri käskyä mene lainkaan toisia ihmisiä tai koiria kohti. Vain sen, että annan pentuna ihan kyllästyä niihin, niissä ei ole mitään jännää kun niitä on saanut tavata aina kun huvittaa. 

Vierailija
6/20 |
17.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, ihme tiukkistelua. Meillä saa koirat tervehtiä ja haistella kaikkia, joilla ei ole mitään sitä vastaan. Haistella saa kun huvittaa, koiria varten siellä leikillä ollaan eikä minua. Käytän 8 metrin fleksejä, jotta voin antaa koirien vapaamminkin mennä kaupungissakin silloin kun ei juuri ole vastaantulijoita. Ne tulevat kyllä käskystä viereen seuraamaan, koska olen palkkioiden avulla sen opettanut. Jos ollaan lähellä autoteitä, fleksit on lukittu lyhyemmälle.

Enpä ole ikinä minkään sortin ongelmakoiraa omistanut, vaikka näin rennosti elellään. Pentujen kanssa siis menetlemä on, että ei tarvitse vetää kun ollaan pääosin irti ja jos hihnassa, niin rauhallisilla seuduilla ja pitkässä fleksissä. Ja tosiaan ihmiset joskus multa kyselee mitä minä teen koirilleni että saan ne sellaisiksi, ettei ne ilman eri käskyä mene lainkaan toisia ihmisiä tai koiria kohti. Vain sen, että annan pentuna ihan kyllästyä niihin, niissä ei ole mitään jännää kun niitä on saanut tavata aina kun huvittaa. 

Eivät hihnassa vetävät koirat ole välttämättä mitään ongelmakoiria. Suurin osa vetävistä seurakoirista on ystävällisiä ja vallattomia, joiden on sitten vaikea ymmärtää toisentyyppisten koirien omistajien ongelmia. Omistajille tulee käteen rasitusvammoja, solisluun murtumia kaatumisesta liukkailla jne. Lopulta koiran saa vetämisen takia vähemmän ulkoluttamista kuin se saisi, jos koiran kanssa olisi mukava kulkea.

Jos menetelmäsi toimii, niin ei sinulla ole syytä sitä muuttakaan. Ei ole tarvetta ketään käännyttää, vaan tuoda ilmi, ettei tuon opettaminen ole mitään rakettitiedettä. Ap

Vierailija
7/20 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Make44Vantaa kirjoitti:

Eläinrääkkäjä!!!

Vierailija
8/20 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kirjoitus. Kyllä koiralle lenkki on sitä parasta omaa aikaa. On se kumma jos sitäkin pitää rajoittaa. Jatkuvasti näkee näitä remmistä vetäjiä ja koiraa koko ajan tiukasti sivulla pitäviä. Käy niin koiraa sääliksi. Mitä elämää tuollainen on. Kyllä koiran kuuluu päästä haisteleen ihan rauhassa ja tutustua muihin, jos mahdollista. Eikö pieni vetäminen ole mikään maailmanloppu. Meillä myös fleksi käytössä aina. Koira nauttii. Ihan jossain keskustassa jos mennään on lyhyempi remmi, koska siellä taas koiraa ei voi päästää joka paikkaan. Maalaisjärkeä voi käyttää. Koiraa ei kuulu kuitenkaan rajoittaa ulkona, jos se on sen aikaa.

Vierailija
9/20 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvä kirjoitus, kiitos!

Vierailija
10/20 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kamalan näköistä, miten moni koira näyttää surulliselta ja alistetulta. Näkee niitä älykkään oloisia koiria, joilla on vähemmän älykkään oloinen, aggressiivinen omistaja... se on traagista. Todella.

Vierailija
11/20 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös lasten kohtelussa tehdään nykypäivänä(kin) sellainen suuren luokan virhe, että kiinnitetään valtavasti huomiota negatiivisen palautteen antamiseen. "Rajat!" Ja sitten ihmetellään, kun homma ei toimi. 

Vierailija
12/20 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieleen menee siinä kohtaa, että ihmiset ei erota rajojen kertomista alistamisesta. Menevät liian pitkälle. Se ei ole enää vuorovaikutusta.

Vierailija
13/20 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaan tässä heti, että he jotka ovat kommentoineet asiaa eivät ole kohdanneet koiraa joka vetää. Ja eivät ole joutuneet painimaan tälläisen ongelman kanssa.

Kiitos aloittajalle joka antoi yhden hyvän neuvon monelle koiran omistajalle.

14/20 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä homma on hoidettu näin. 

Koira valjaisiin ja hihnaan. Lenkille. 

Kun koira vetää. Nykäistään hihnasta ja sanotaan ei saa vetää. Matkaa jatketaan. Kun hoira kulke vetämättä annetaan namu. Nykäistään ja kielletään vetämstä. Jos koira ei käskystä huolimatta lopeta vetämistä koira komennetaan maahan ja sieltä sitten otetaan uudelleen liikkeelle lähtö. 

15/20 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meillä on ollut kodinvaihtajan koira joka on ollut hampaat irvessä vetävä onglma pakkaus. Oppi tavoille noin 3kk aikana. Hyvä metsästys koira siitäkin tuli. 

Vierailija
16/20 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n metodi on paras, koska se ei ehdollista hihnalle eikä toisaalta nöyryytä turhaan. Eli kaikin puolin neutraalimpi/luonnollisempi, tarkoitukseen KESKITTYNEEMPI metodi.

Vierailija
17/20 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sini8v kirjoitti:

Kirjoitin huonosti, tarkoitin, että koira ei saa hihnassa ollessaan haistella ja leikkiä muiden koirien kanssa. Erämäähän ei sentään tarvitse muuttaa :) Lähellä asuvista koirista voi tulla koiran kavereita jo pentuna, jos ne ovat kilttejä. Ne voi päästää vapaaksi leikkimään yhdessä, jos on sopiva paikka. 

Tunnistan kyllä tuon ongelman, mutta useimmat ihmiset kyllä uskovat, jos sanon että älä päästä koiraasi tänne. Se ei saa haistella muita hihnassa ollessaan, ettei se opi huonoja tapoja. On todella huonotapaista päästää koira lupaa kysymättä toisen koiran luo ja typerää, koska minullakin on ollut koira, joka siinä tilanteessa saattaa purra toista koiraa. Tilanne on verrattavissa siihen, että joku halailisi ja läiskyttelisi selkään jokaista haluamaansa vastaantulijaa, koirat ovat myös tarkkoja henk.koht.  reviiristään, vaikka jalostuksella on pyritty siitä eroon joidenkin rotujen kohdalla. Ap

Kirjoitti tosi hyvin. Neuvosi tuntuu viisaalta.

Haluaisin koiran ja olosuhteeni mahdollistaisivat koiranpidon muutta pelkään etten osaisi kasvattaa tyytyväistä ja iloista koiraa. Koira innostukseni ei ole päähänpisto vaan harkittu innostus, olen sinkku mutta perheeni ja sisareni olisi tarvittaessa hoitoapua. Jos tuntisin jonkun koira ihmisen niin kysyisin tuhansia kysymyksiä ja hän voisi arvioida voisinko ottaa koiran, aina yritän puhuttaa koiraharrastajia mutta satunnaiskohtaamiset jäävät niin lyhyeksi. Asun Oulussa, olisikohan täällä mitään koirakerho jonne voisi mennä katselemaan. Tai jos lataisi tinderin ja laittaisi siihen:44v mies, geologi joka harrastaa urheiluautoja tahtoisi KOIRANkoulutusseuraa (vauvapalstapainotus), profiilikuvasi rento mökkikuva ja koiranpentu.

Vierailija
18/20 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän kuonopantaa, vetäminen loppui kuin seinään.  Koira tottui siihen nopeasti ja kävelee kiltisti vierellä.

Vierailija
19/20 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän kuonopantaa, vetäminen loppui kuin seinään.  Koira tottui siihen nopeasti ja kävelee kiltisti vierellä.

Mutta mikä ilo on pitää toinen mukana elämässä alistamalla?

Lapsiakin ennen piiskattiin. Olivat sitten kiltisti vieressä, jos niin piti. Mutta ei se mikään ihanne ole, kuin alistajan itsensä kannalta. Tietysti JOS homma on tyritty jo varhain, se vaatii ehkä rajummat keinot taltuttaa... Mutta nyt aiheena on normaali kasvatus, ei vikojen korjaus.

Vierailija
20/20 |
07.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mikä ilo on pitää toinen mukana elämässä alistamalla?

Lapsiakin ennen piiskattiin. Olivat sitten kiltisti vieressä, jos niin piti. Mutta ei se mikään ihanne ole, kuin alistajan itsensä kannalta. Tietysti JOS homma on tyritty jo varhain, se vaatii ehkä rajummat keinot taltuttaa... Mutta nyt aiheena on normaali kasvatus, ei vikojen korjaus.

Kuonopanta on sama kuin kaulapanta ja monet ammattilaisetkin niitä käyttävät. Koirani ei koe sitä alistamalla. Lenkit ovat iso leikki koiralle ja katson koirani etuni parhaaksi. Vetäminen kuluttaa koiraa liikaa joten kuonopanta oli nopea apu koiralle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän