Enterorokon ensioireet aikuisella?
Täällä varmaan on ihmisillä kokemuksia kyseisestä taudista? Mitkä teillä ovat olleet ensioireet? Mulla on kurkku kipeä ja kipeitä/kutisevia näppylöitä/rakkuloita ilmestyi käsiin ja sormiin. Lisäksi noita on päänahassa ja kielessä kipeitä kohtia. Ensin ajattelin, että kenties joku allerginen reaktio kyseessä, mutta voisiko olla sittenkin enterorokko? Kuumetta mulla ei ainakaan toistaiseksi ole.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Te joilta on kynsiä irronnut tämän takia: miten se käytännössä tapahtui? Tuliko kynsien alle niitä rakkoja ja tipahtivat pois vai kuinka?
Minulla lähti kynnet niin, että irtosivat sieltä kynnen juuresta. Eikä mitenkään kerrallaan, vaan pikkuhiljaa kuoriutuivat pois. Kynnet olivat pahimmillaan puoliksi irti ja puoliksi kiinni. Sitten ne jäivät kiinni vähän väliä paitaan, pyyhkeeseen, lasten hiuksiin...
Vierailija kirjoitti:
Te joilta on kynsiä irronnut tämän takia: miten se käytännössä tapahtui? Tuliko kynsien alle niitä rakkoja ja tipahtivat pois vai kuinka?
Huomasin vaan, että juuresta alkoi näkyä uutta kynttä kasvavan. Vanhan ja uuden kynnen välissä oli selvä raja missä huomasi kumpi oli uutta ja kumpi vanhaa. Ja tuntu että se vanha kynsi oli hirveän paksua verrattuna mitä se on normaalisti. En muista tarkalleen, siitä on jo vuosia kun viimeksi oli tämä rokko. En kumminkaan huomannut kynsien alla yhtään mitää rakkoja.
Minulla enterorokko alkoi kovalla kuumeella. Vasta parin kolmen päivän päästä tulivat näpyt suuhun, huulissa ei ollut mitään. Käsiin ja jalkapohjiin ei tullut yhtään näppyä, joten kynnet säilyivät.
Suu oli viikon ajan ihan järkyttävän kipeä. Kieli, kitalaki, ikenet ja nielu kuin raastinraudalla vedellyt. Nieleminen lähes mahdotonta. Hiukan pystyin viikon aikana syömään hienonnettua ruokaa puudutusgeelin avulla. Hetken kun nukuin, heräsin polttavaan suun kuivuuteen. Veden purskuttelu ja pakkonieleminen helpotti ja nukahdin, kunnes heräsin ihan mahdottomaan kuolaamiseen, tyyny märkänä ja tyynyn päällä ollut pyyhe vaihtoon. Tämä sykli viis kertaa yössä ja myös päivällä nukkuessa.
Vaikka kynnet säilyi niin hampaat meinas lähteä. Taudin jo hellitettyä ja pystyessäni taas puremaan kovempaa ruokaa, huomasin, että likimain kaikki hampaat heiluu, etuhampaat eniten. Kiireellä hammaslääkäriin. Siellä todettiin, että rokkotulehdus on tuhonnut hampaiden kiinnityssäikeet. Tästä seurasi ientaskujen tehopuhdistisrumba. Kaksi vuotta ravasin hammaslääkärissä alkuun viikoittain, myöhemmin parin kuukauden välein. Onneksi tulehdukset saatiin kuriin ja hampaiden kiinnityskudokset kasvoivat osittain takaisin ja heiluminen loppui. Mutta edelleen olen tehostetun hammashoidon piirissä.
Että tällainen harmiton ja vaaraton lastentauti. Hyvä uutinen on, että sairastettu rokko tekee immuniteetin. Huono taas se, että enterorokkoviruksia tunnetaan noin sata erilaista. Yhden sairastaminen ei suojaa muilta, joten 99 odottaa vuoroaan.
Ehdottomasti ikävin kokemus sairashistoriani saralla, vaikka sinänsä ei hengenvaarallinen. Siitäkin huolimatta, että olen meinannut heittää henkeni influenssan jälkitautien takia. Itse inflessakin oli kova. Viikko 39,5 - 40,5 kuumeessa ja lihassäryissä.