Miksi Lucia-neidoksi valitaan aina koulun kaunein tyttö?
Kommentit (23)
Siis valitaanko se joissain kouluissa? Meillä se arvottiin aina, ja niin omienkin lasten koulussa. Mielestäni oikein reilu tapa toimia. Miten Lucia sitten valitaan muualla? Opettaja valitsee? Äänestys?
Voishan sitä välillä valita sen rumimman eukon. Ja tietysti kertoa sille valintaperusteesta. 😀
Ei absoluuttisesti kaunein, mutta yksi kauneimmista kyllä. Harmittaa kun minua pyydettiin lapsena Luciaksi, mutta jännitti niin kieltäydyin. Pyysivät sitten vieruskaveria ja minusta tuli Lucia-neito. Sinä vuonna oli ei niin kaunis Lucia, muttei ruma sentään.
Niinpä. Meillä opettaja valitsi, ja toki aina oikeaanlaiseen varakkaaseen porvarisperheeseen kuuluvan vaalean nätin tytön. Köyhien lapsilla ei ollut mahdollisuuksia vaikka olisi kauniskin, eikä mitenkään eksoottisen näköisillä.
Meillä on esiintymiskykyisin, -halukkain ja laulutaitoisin. Kulkueeseen kuuluu muitakin kuin Lucia. Lauloivat ruotsiksi eli kielitaito myös välttämättömyys. (Kiva hieroa persujen pärstään ;)
Ei aina - minut olisi aikoinaan valittu neidoksi, vaikken ollut kaunein, mutta olin vaalea ja minulla oli paras lauluääni.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Meillä opettaja valitsi, ja toki aina oikeaanlaiseen varakkaaseen porvarisperheeseen kuuluvan vaalean nätin tytön. Köyhien lapsilla ei ollut mahdollisuuksia vaikka olisi kauniskin, eikä mitenkään eksoottisen näköisillä.
Minua on kysytty vaikka olin pelkästään kaunis ja fiksu. :) pummiperheestä
Meillä oli äänestetty, kaikki halukkaat seiskaluokkalaiset saivat pyrkiä tehtävään.. Omat lapset (9 ja 11 v.) olivat äänestäneet sitä joka oli heidän mielestään kivoin eikä koskaan kiusaa ketään. Ilahduin kovasti.
Meillä kysyttiin vapaa-ehtoisia ja sitten heistä äänestettiin. Kaikkia ei todellakaan kiinnostanut mokoma rituaali.
On sitä välillä vaihtelun virkistykseksi valittu joku rikkaan suvun vähemmän kauniskin tyttö, varsinkin jos sillä on ollut vaaleat hiukset. Kun siis Luussia siellä Italian mailla on takuuvarmasti ollut rikas ja vaaleahiuksinen. Ja nykyäänhän uskiksien mielestä juuri rikkaat on jumalan valittu kansa. Ja köyhät ansaitsevat juuri sen aseman, mikä heillä on, sillä se on jumalan tahto. Amen.
No miettikää jos sinne laitettais se kananperseen näköinen ja vähän ylipainoinen jo muutenkin porukan ulkopuolelle jäänyt tyttö esiintymään ja laulamaan. Kiusaaminenhan siitä alkaisi.
Hämeenlinnan naisvankilassa valitaan Vuoden Lusijaksi se, jolla on pisin kakku.
Kouluista en tiedä, mutta tämänvuotinen virallinen Lucia on todella valloittava näky! Kaunis, hurmaava hymy, jotenkin niin seesteisen ja onnellisen oloinen. Ja mikä lauluääni!
Näköjään vaihtelee tuo esityskin, ei meillä ole lucia koskaan edes laulanut, kunhan vain marssitetaan se nätein tyttö kynttilät päässä salin läpi niinkuin näyttelyeläin.
Näköjään vaihtelee tuo esityskin, ei meillä ole lucia koskaan edes laulanut, kunhan vain marssitetaan se nätein tyttö kynttilät päässä salin läpi niinkuin näyttelyeläin.
No mieluiten kaunis kokoomustyttö vie joukkoa kuin ylip. PS.