Joululahja köyhän lapsuuden kokeneelle
Varmasti teitä jokunen täällä palstalla on, joille laiha tai olematon joulu on koettu lapsena. Eli ei oikein kuusta, lahjoja jne. Minulla on nyt se special someone, jolla haluaisin antaa joululahjan mutta jonka lapsuus on ollut tällainen ja vielä kaiken lisäksi hän on ollut perheessä se ei tykätty lapsi, jota varsinkaan ei huomioida. Kysymykseni on että onko lahjassa tärkeintä sen rahallinen arvo vai se että lahja on todella hyvin mietitty ja jotenkin suloinen? Mikä on paras lahja? Tiedän, että ylipäänsä paketti hänen nimellään varustettuna on iso juttu. Mutta miten maksimoida jouluilo hänelle? :)
Kommentit (40)
Ihan riippuu siitä mitä hän haluaa.
Minä olisin tosi iloinen, jos saisin kukkia joululahjaksi, viherkasvitkin kelpaisivat.
Riippuu tietty siitä, minkä ikäinen saaja on, halinalle olisi nuorelle myös hyvä, tai persoonallinen tyyny.
Mä en käsitä sitä ettei ole varaa kuuseen. Ikinä ei ole maksanut kuusi senttiäkään.
Tulee mieleen se kosija, joka halusi maksimoida onnentunteen.
Äänestän vaihtoehtoa "se että lahja on todella hyvin mietitty ja jotenkin suloinen". Rahallinen arvo on toissijainen juttu, paitsi jos kyseiselle henkilölle kalliit tavarat ovat jotenkin tosi tärkeitä. Jos hänellä on ollut vaikea lapsuus niin uskoisin että paras lahja on sellainen, missä on ajateltu nimenomaan häntä ja mistä juuri hän pitää.
En ole alaklikkiherkkä, mutta mistä kaikki aloituksen alaklikit...? Olettaisin että aika harva ylipäänsä haluaa kenenkään lähtötilannetta oikeasti ymmärtää ja huomioita. Kateus? Välitän tästä ihmisestä syvästi, siksi kysyn neuvoa.
Vierailija kirjoitti:
Äänestän vaihtoehtoa "se että lahja on todella hyvin mietitty ja jotenkin suloinen". Rahallinen arvo on toissijainen juttu, paitsi jos kyseiselle henkilölle kalliit tavarat ovat jotenkin tosi tärkeitä. Jos hänellä on ollut vaikea lapsuus niin uskoisin että paras lahja on sellainen, missä on ajateltu nimenomaan häntä ja mistä juuri hän pitää.
Ok. Kiitos. :) En ole varoissani, joten tuo lahja on myös ehkä helpompaa toteuttaa. Haluan vain hänen tietävän, että välitän ja että pidän häntä upeana.
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin tosi iloinen, jos saisin kukkia joululahjaksi, viherkasvitkin kelpaisivat.
Riippuu tietty siitä, minkä ikäinen saaja on, halinalle olisi nuorelle myös hyvä, tai persoonallinen tyyny.
Kyseessä on kolmekymppinen mies, joka potkittiin kodista teini-ikäisenä pihalle oman onnensa nojaan.
Minulla oli köyhä lapsuus (tosin joulukuusi meillä oli aina), mutta en todellakaan tajua, miksi se pitäisi erityisesti ottaa huomioon lahjaa valittaessa. Päinvastoin, pitäisin erittäin loukkaavana, jos tietäisin lahjan antajan valinneen lahjan tältä kannalta. Ikään kuin olisin vieläkin jotenkin muita huonompi sen takia, että olin lapsena köyhässä perheessä.
Eli ilman muuta lahjavalinta sen mukaan, minkä jutun arvelisit olevan lahjan saajalle kaikkein mieluisinta.
Paras lahja on antaa se mitä lahjan saaja eniten toivoo. Se selviää kysymällä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli köyhä lapsuus (tosin joulukuusi meillä oli aina), mutta en todellakaan tajua, miksi se pitäisi erityisesti ottaa huomioon lahjaa valittaessa. Päinvastoin, pitäisin erittäin loukkaavana, jos tietäisin lahjan antajan valinneen lahjan tältä kannalta. Ikään kuin olisin vieläkin jotenkin muita huonompi sen takia, että olin lapsena köyhässä perheessä.
Eli ilman muuta lahjavalinta sen mukaan, minkä jutun arvelisit olevan lahjan saajalle kaikkein mieluisinta.
Kiitos, tämä on hyvin valaisevaa. Välittävänä ihmisenä olen yrittänyt kovasti välittää toisen kauheaa historiaa pois, mutta kieltämättä joskus on rivien välistä tullut sellainen vaikutelma, että sääli ei ole tervetullutta vaan kysymys on "pidätkö minusta omana itsenäni".
ap
Vierailija kirjoitti:
Mä en käsitä sitä ettei ole varaa kuuseen. Ikinä ei ole maksanut kuusi senttiäkään.
Haitko kuusen omasta metsästä?
Kaupukilaisten, joilla ei ole suhteita maanomistajiin, on pakko ostaa kuusi, jos sen haluaa.
Olen kyllä kuullut, että kuusia varastetaan....
Vierailija kirjoitti:
En ole alaklikkiherkkä, mutta mistä kaikki aloituksen alaklikit...? Olettaisin että aika harva ylipäänsä haluaa kenenkään lähtötilannetta oikeasti ymmärtää ja huomioita. Kateus? Välitän tästä ihmisestä syvästi, siksi kysyn neuvoa.
Kysyt neuvoa mitä ostaa lahjaksi ihmiselle, josta et kerro mitään. Mies, nainen, 50-v, 16-v, mistä tykkää, mitä harrastaa, mitä tarvitsee.
Eihän tähän voi mitään vastausta laittaa! Älytön kysymys. Tai mitä tuo hinta vrt suloinen kysymys on? Ei kai se suloinen mitään nallea tarkoita!
Paras lahja voisi olla sellainen joka herättää lapsuuden muistot.
Köyhän lapsuuden viettäneelle antaisin sinkkiämpärin ja käpylehmän.
Se herättäisi hänet huomaamaan kuin hyvin hänen asiansa loppujenlopuksi ovat.
Vaikka masennus painaa mieltä, työkkäri kiusaa lähettämällä työtarjouksia 100km päässä, leipäjonot kasvavat ja sipilöinti ja husuilu ovat tulleet arkipäiväisiksi ilmiöiksi, elektroniikan hinta laskee, Älypuhelimen saa muutamalla satasella ja tyhmiä kysymyksiä pääsee esittämään netissä anonyymina.
Valtakunnassa kaikki hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyt neuvoa mitä ostaa lahjaksi ihmiselle, josta et kerro mitään. Mies, nainen, 50-v, 16-v, mistä tykkää, mitä harrastaa, mitä tarvitsee.
Eihän tähän voi mitään vastausta laittaa! Älytön kysymys. Tai mitä tuo hinta vrt suloinen kysymys on? Ei kai se suloinen mitään nallea tarkoita!
Panin hinta vs. suloinen siksi, että olen itse rahallisesti tosi tiukalla juuri nyt. Voin ostaa kalliin lahjan ja kituuttaa puoli vuotta sen jälkeen, jos se kallius on tärkeää, mutta jos sillä ei edes ole mitään arvoa ihan turha sitten ostaa.
Kyseessä on siis kolmekymppinen mies, jota potkittiin ja hylättiin tosi pahasti lapsena. Tykkää lämpimästä kodikkaasta ympäristöstä, hyvästä ruoasta ja ennen kaikkea toisten antamasta ajasta. Totta kai annan aikaani niin paljon kuin tarvitsee, mutta en voi sitä sellaisenaan panna pakettiin ja kuusen alle.
Vierailija kirjoitti:
Paras lahja on antaa se mitä lahjan saaja eniten toivoo. Se selviää kysymällä.
Haluaisin yllättää hänet iloisesti. Se on vähän vaikeaa, jos kertoo hänelle etukäteen.
ap
Voisko alaklikkerit oikeasti valaista mitä teen heidän mielestään niin väärin? Tämä on minulle tärkeä asia ja toivoisin fiksua inputtia keskusteluun, jotta voisin ymmärtää aihetta paremmin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mistä joku olisi tässä kateellinen?
up