Astmaatikko, lämmitätkö taloasi puulla?
Onko sinulla hengityssuojain, vai miten pärjäät pienhiukkasten kanssa? Suosittele, jos on.
Kommentit (12)
Mietin vain, että ostaako talo, jossa on mahdollisuus lämmittää myös puulla. Tulisi edulliseksi, kun talo sijaitsee suurella runsaspuustoisella tontilla. Lähellä ei ole muita omakotitaloja, joten naapurien savutkaan eivät häiritsisi.
Saan oireita saunan lämmittämisestä mökillä. Kuivat puut on. Liittyykö oireet teillä vain tulen sytyttämiseen ja miten yleensä on pienhiukkasten määrä puulämmitteisessä talossa? En ole vielä tutustunut hengityssuojaimiin, joten jos joku käyttää, voisi vinkata.
ap
Lämmitän takka ja hellaa enkä ole huomannut mitään normaalista poikkeavaa oiretta.
Olen jatkuvalla lääkityksellä ollut koko ikäni.
Mistä 3. sait oireita, jos tulen sytyttämisestä et saa?
ap
Ei ainakaan tulen sytyttämisen jälkeen pitäisi sisäilmaan mitään hiukkasia tai savuja päästä. Piipusta niitten pitäisi mennä ulos, jos takka vain toimii. Kyllähän tietysti puita lisätessä yms väkisinkin savunkin kanssa joutuu tekemisiin. Ehkä niitä tilanteita varten voisi ostaa jonkun hengityssuojaimen, jos oireilu on noin paha.
Minulla on todettu astma, mutta ei ole enää lääkitystä ollut vuosiin, eli jotenkin se on "prantunut". Puulla olen lämmittänyt toistakymmentä vuotta, käytännössä joka päivä.
Mökillä lämmitetään puilla, ei ole mitään ylimääräisiä oireita tullut. Jatkuva lääkitys mulla on.
Ettekö pelkää jatkuvan lääkityksen aiheuttamaa luiden haurastumista, munuaisongelmia yms? Vaikuttavat väkisinkin vanhuuteen? Eikö astman aiheuttajaa voida poistaa ympäristöstä, jossa asutte, jos lääkkeillä tulee noin oireeton olo?
Minulla pienhiukkaset lentää piipusta naapurin puolelle, joten ei ole itseäni haitannut, eikä naapurissa asu astmastikkoja. Win win tilanne siis.
Ympäristöstä? Eli kotona 24/7 ? Astmoja on erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö pelkää jatkuvan lääkityksen aiheuttamaa luiden haurastumista, munuaisongelmia yms? Vaikuttavat väkisinkin vanhuuteen? Eikö astman aiheuttajaa voida poistaa ympäristöstä, jossa asutte, jos lääkkeillä tulee noin oireeton olo?
Ei sille ole mitään aiheuttajaa. Astma on autoimmuunisairaus missä elimistö ”hyökkää väärässä uskossa itseään vastaan” luullen että on tulehdus ja hätätila vaikkei ole. Astma sairautena ei riipu pölystä, itiöistä ym vaan se vaan ON. Ei parane siis olosuhteita muuttamalla.
T. Astmaatikko
Lämmitän taloni kauppakeskuksesta tuomallani lämmöllä. Kerään lämpöä jätesäkkeihin ja suljen ne narulla. Kotona avaan ne ja näin lämmin ilma pääsee niistä pois ja lämmittää koko talon.
Olen astmaatikko, ja minulle suurin ongelma on lämpöpatterit, koska kuivattavat sisäilmaa. Astmani voi parhaiten puutalossa, joka on rakennettu niin että talo hengittää, ja jossa on puulämmitys, jonka lämpö on pehmeää ja luonnon mukaista. Uudet talot eivät hengitä, ja ovat rakennettu keinotekoisista materiaaleista, jotka rasittavat astmaani.
Lisään vielä, että astmaatikkona todellakin oppii arvostamaan raikasta ja puhdasta ilmaa, sekä sisällä että ulkona!
Käytän kaasunaamaria niin voin istua savupiipun reunalla hengittelemässä.