Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Astmaatikko, lämmitätkö taloasi puulla?

Vierailija
13.12.2019 |

Onko sinulla hengityssuojain, vai miten pärjäät pienhiukkasten kanssa? Suosittele, jos on.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän kaasunaamaria niin voin istua savupiipun reunalla hengittelemässä.

Vierailija
2/12 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vain, että ostaako talo, jossa on mahdollisuus lämmittää myös puulla. Tulisi edulliseksi, kun talo sijaitsee  suurella runsaspuustoisella tontilla. Lähellä ei ole muita omakotitaloja, joten naapurien savutkaan eivät häiritsisi.

Saan oireita saunan lämmittämisestä mökillä. Kuivat puut on. Liittyykö oireet teillä vain tulen sytyttämiseen ja miten yleensä on pienhiukkasten määrä puulämmitteisessä talossa? En ole vielä tutustunut hengityssuojaimiin, joten jos joku käyttää, voisi vinkata.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmitän takka ja hellaa enkä ole huomannut mitään normaalista poikkeavaa oiretta.

Olen jatkuvalla lääkityksellä ollut koko ikäni.

Vierailija
4/12 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä 3. sait oireita, jos tulen sytyttämisestä et saa?

ap

Vierailija
5/12 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan tulen sytyttämisen jälkeen pitäisi sisäilmaan mitään hiukkasia tai savuja päästä. Piipusta niitten pitäisi mennä ulos, jos takka vain toimii. Kyllähän tietysti puita lisätessä yms väkisinkin savunkin kanssa joutuu tekemisiin. Ehkä niitä tilanteita varten voisi ostaa jonkun hengityssuojaimen, jos oireilu on noin paha.

Minulla on todettu astma, mutta ei ole enää lääkitystä ollut vuosiin, eli jotenkin se on "prantunut". Puulla olen lämmittänyt toistakymmentä vuotta, käytännössä joka päivä.

Vierailija
6/12 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökillä lämmitetään puilla, ei ole mitään ylimääräisiä oireita tullut. Jatkuva lääkitys mulla on. 

Vierailija
7/12 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö pelkää jatkuvan lääkityksen aiheuttamaa luiden haurastumista, munuaisongelmia yms? Vaikuttavat väkisinkin vanhuuteen? Eikö astman aiheuttajaa voida poistaa ympäristöstä, jossa asutte, jos lääkkeillä tulee noin  oireeton olo?

Vierailija
8/12 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla pienhiukkaset lentää piipusta naapurin puolelle, joten ei ole itseäni haitannut, eikä naapurissa asu astmastikkoja. Win win tilanne siis.

Vierailija
9/12 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ympäristöstä? Eli kotona 24/7 ? Astmoja on erilaisia.

Vierailija
10/12 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö pelkää jatkuvan lääkityksen aiheuttamaa luiden haurastumista, munuaisongelmia yms? Vaikuttavat väkisinkin vanhuuteen? Eikö astman aiheuttajaa voida poistaa ympäristöstä, jossa asutte, jos lääkkeillä tulee noin  oireeton olo?

Ei sille ole mitään aiheuttajaa. Astma on autoimmuunisairaus missä elimistö ”hyökkää väärässä uskossa itseään vastaan” luullen että on tulehdus ja hätätila vaikkei ole. Astma sairautena ei riipu pölystä, itiöistä ym vaan se vaan ON. Ei parane siis olosuhteita muuttamalla.

T. Astmaatikko

Vierailija
11/12 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmitän taloni kauppakeskuksesta tuomallani lämmöllä. Kerään lämpöä jätesäkkeihin ja suljen ne narulla. Kotona avaan ne ja näin lämmin ilma pääsee niistä pois ja lämmittää koko talon.

Vierailija
12/12 |
13.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen astmaatikko, ja minulle suurin ongelma on lämpöpatterit, koska kuivattavat sisäilmaa. Astmani voi parhaiten puutalossa, joka on rakennettu niin että talo hengittää, ja jossa on puulämmitys, jonka lämpö on pehmeää ja luonnon mukaista. Uudet talot eivät hengitä, ja ovat rakennettu keinotekoisista materiaaleista, jotka rasittavat astmaani.

Lisään vielä, että astmaatikkona todellakin oppii arvostamaan raikasta ja puhdasta ilmaa, sekä sisällä että ulkona!