Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Leikki-ikäisen nukkumaanmenoaika?

16.06.2006 |

Mihin aikaan teillä lapset menevät nukkumaan arkena? Tarkoitan siis lapsia, jotka viedään aamulla hoitoon kun vanhemmat lähtevät päiväksi töihin.

Meillä pian 3 v. tyttö menee nukkumaan noin klo 20, mikä on mielestäni ihan sopiva aika. Herää itsekseen sitten aamulla klo 6 - 6.30 eli ihan nappiin meidän aikatauluihin. (Päikkärit max. 1,5 h.) Monilla tutuilla kuulostaa pienten lasten illat venyvän klo 22 asti ja vanhemmat valittelevat kärttyisiä aamuja ja itkuisia hoitoon vietäviä. Siksi laitankin tälläista gallupia pystyyn.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
16.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä kuopus menee 19.30 sänkyyn ja nukkuu 20-7. eilen nukahti 20.15 ja heräs 8.15 japäikkärit 2h

3v menee sänkyyn klo 20 ja nukahtaa yleensä 20.30 ja herää 7. Hoidossa nukkuu päikkärit 1h ja kotona nukkuu vaihtelevasti 1-2h ja joskus ei ollenkaan.

Vierailija
2/29 |
16.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika 2v3kk menee (on aina mennyt) sänkyyn kello 20. Nukahtaa sitten vaihtelevasti 15 - 40 minuutissa. Nykyään nopeammin, kun jää sänkyyn yksin.

Aamulla herätys kello 6 - 6:45 eli ei tarvii herättää ja tarhaan lähdetään ennen puolta kahdeksaa. Päikkäreitä nukkuu tarhassa 1.5 - 2h.

Ihan varmasti olisi aamulla kiukkuinen, jos kymmeneen valvoisi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
16.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama nukkumaanmenoaika aina: oli pyhä tai arki, uusivuosi tai juhannus. Lapsella ikää 4v.

Minusta ei ratkaise nukkumaanmenoaika, vaan vuorokaudessa kertyvä unimäärä.

Meillä lapsi nukkuu vuorokaudessa n. 12h. Aamulla ei koskaan herätetä, vaan saa nukkua aina niin kauan kuin nukuttaa, sitten vasta lähdetään hoitoon.

Yönunet ovat n. 11-12h eli herää yleensä klo 9:n jälkeen. Lyhyitä päiväunia nukkuu satunnaisesti hoidossa.

Vierailija
4/29 |
16.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja silti menee lapset nukkumaan jo ilta20 mennessä! Herätään sit aamulla vaihtelevasti klo 07-08. Lasten iät on 1v8kk ja 4v8kk. Isompi nukkuu yleensä vähän myöhempään kuin tuo pienempi, kun ei nuku päiväunia enää. Mutta illalla menevät yhdessä nukkumaan samaan aikaan.

Syksyllä on edessä päiväkotiin lähtö, eikä ainakaan tuosta myöhene meillä nukkumaanmenot, päinvastoin. Ellei sit isompi opi takaisin päiväuniin mikä sit vaikuttaa varmasti iltauniin.

Meillä tytöt menee siis lähes poikkeuksetta sänkyyn samaan aikaan, jos ei uni tule, ei sängystä silti nousta kukkumaan eli ovat tottuneet tuohon unirytmiin. JOskus kikattavat huoneessa 5-15 min, mutta tosi harvoin pidempään.

Nukkuminen on osin tottumis-ja rytmikysymys. Iltarytmit ja tekemiset kuntoon, niin lapset nukkuu paremmin illasta. Meilläkin tutuilla lapset itse (samanikäiset kuin meillä) MÄÄRÄÄVÄT itse milloin menevät nukkumaan, ja usein se on sit vasta klo 22-23 kun lapset nukkuu. Ja silti heräävät aika aikaisin, eli vanhemmille tuntuu olevan vaikeaa tuo nukkumaan laittaminen/saattaminen. Ei tietty haitaa jos lapset nukkuu ja saa nukkua aamusta, mutta mielestäni on kyllä vanhempien vastuulla että lapset saa riittävästi unta - tekemiset sen mukaan itsellekin, että lapset malttaa mennä nukkumaan. Meillä ei juuri iltaisin vanhemmat harrasta omiaan vaan touhuamme lasten kanssa klo 18 eteenpäin, niin johan malttavat nukkua.

Esikko kun oli päiväkodissa 1-3v. meni ekan vuoden nukkumaan jo 18.30 että jaksoi seuraavana aamuna herätä 07 mennessä!

Vierailija
5/29 |
16.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksistanne! Pieni tarkennus vielä tähän kysymykseeni. Kohdistan kysymykseni siis vanhemmille, jotka käyvät päivätöissä eli työaika n. 8 - 16. Varmasti niillä, jotka voivat aamulla nukkua niin pitkään kuin huvittaa niin illat venyvätkin eikä se haittaa. Mutta jos on aamulla ehdittävä töihin vaikka klo 8 niin silloin se riittävä uni lapselle on turvattava laittamalla ajoissa nukkumaan.

Vierailija
6/29 |
16.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla herätys työvuoroista riippuen 7.20 tai saavat nukkua, joilloin silloinkin heräävät itsestään 7.30-8.

Meillä lapset on aina ollut ns. vähäunisia, esikoinen ei ikinä ole nukkunut yhteen putkeen yli 11 tuntia, edes pienempänä. Hyvin jaksavat tällä nukkumaan menoajalla heräillä vaikka herätellä pitääkin. Pimeään aikaan nukkumaan meno n 30 min aikaisemmin.

Vierailija
7/29 |
16.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

2.5-vuotias käy yöunille klo 19-22 välillä vaihtelevasti, päiväunten pituudesta (0 - 3h, lähempänä sitä nollaa kuitenkin) riippuen.

Vierailija
8/29 |
16.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta illat eivät silti veny kuin joskus poikkeustapauksissa - esim. tullaan mummulasta pitkän matkan takaa, jos lähdetty vähän myöhemmin tai näin kesällä mennään kylään illalla ja saavat valvoa hieman myöhempään.

Esikoinen on kolmevuotias, kakkonen 1v5kk. Vanhempi menee nukkumaan 19.30-20.00 ja pienempi vajaan tunnin myöhemmin. Kumpikin nukkuu suunnilleen 12h yössä, joskus vähän pidempäänkin. Esikoinen ei nuku päiväunia, pienempi nukkuu 1-1½h.

Vierailija
9/29 |
16.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset menevät sänkyyn n. klo 20, 4v nukahtaa noin klo 21, 3v puolisen tuntia myöhemmin. Kiva että otat asiaksesi murehtia meidänkin lasten nukkumaanmenosta, mutta enköhän minä itse tiedä lasteni tarpeet :).

Vierailija
10/29 |
16.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

menevät arkisin nukkumaan klo 20. Tai sillon luetaan iltasatu jne eli nukkuvat yleensä 20:30. Esikoisella alkaa koulu klo 08, pienet ovat kotihoidossa. Haluan kuitenkin ehdottomasti kaikki tohon aikaan nukkumaan koska yleensä heräävät samaan aikaan meidän kanssa ja vaikka eivät heräisikään niin koska ite joudun kuitenkin heräämään niin haluan sitten miehen kanssa yhteistä aikaa illalla. Tämä aikataulu tuntuu sopivan kaikille hyvin, esikoinen on kuitenkin illalla väsy koulupäivinä mutta päivisin pirteä eikä aamuherääminen ole ongelma. Keskimmäinen ei nuku enää päiväunia mutta kotihoidossa ei kuitenkaan ole sellaista hälinää että rasittaisi, joten hänkin jaksaa ihan hyvin. Kuopus nukkuu päivällä tunnin unet ja tuntuu pärjäävän sillä.

Kun esikoinen oli vauva niin illat ja aamut venyivät mutta se oli musta vaan hauskaa. Alotti hoidossa 15-kuisena ja sitten nukkumaanmeno aikaistu.

Vierailija
11/29 |
17.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kuinka asiallisesti yrittää tekstinsä muotoilla niin aina pitää jonkun ruveta siitä vittuilemaan!

Sanniinalle: En murehdi muiden nukkumisista, vaan ihan mielenkiinnosta kyselin miten muilla lapset laitetaan nukkumaan. Minulla kun on ollut se käsitys, että lapset menevät hyvissä ajoin sänkyyn siis paljon ennen vanhempiaan jotta saavat tarvitsemansa määrän nukuttua. Siksi meillä tyttö passitetaan nukkumaan jo klo 20.

Eipä tänne paljon viitsi kirjoitella, kun aina on joku inhottava akka vastassa.

Aurinkoista kesää vaan kaikille asian ymmärtäneille ja ystävällisesti vastanneille!

Vierailija
12/29 |
17.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö 1v 7kk ja nukkumaan menee viimeistään 19.30. Usein jo vähän seitsemän jälkeen. Aamulla herätään 6.30-7.00.

Vierailija
13/29 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenttina haluan vain sanoa, että ei aina ole kiinni vanhemmista, saavatko lapset riittävästi unta, tai ainakaan virallisten suositusten vaatimaa määrää. Meillä vajaa 3-vuotiaat laitetaan nukkumaan 20.30-21 välillä. Uni heille tulee silmään useimpina iltoina vasta 22-23 välillä, eikä mistään melskaamisesta nukahtaessa ole kyse, eivät vaan nukahda vaikka ovat hiljaa vuoteessa. Aamulla heräävät 6.30-7 välillä, usein itsekseen. Hoidossa nukkuvat parin tunnin päikkärit, viikonloppuna eivät enää nukahda päiväunille. Unta tulee siis yhteensä vuorokaudessa noin 10-11h arkena ja viikonloppuna noin 9h.

Minkään ohjeiden mukaan se ei riitä alle 3-vuotiaalle, ja itse haluaisin myös, että nukkuisivat koska olen huolissani luonnollisestikin unimäärän riittävyydestä, mutta minkäs teet, kun unta ei riitä enempää.

Vierailija
14/29 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos yöunet jäävät noin lyhyeksi.

Meillä poika 2v10kk ei ole puoleen vuoteen nukkunut päiväunia ja yöllä nukkuu 11 tuntia.

Niinä päivinä kun on syystä tai toisesta nukkunut unet (eilen tapahtui, että nukahti helteestä uupuneena ja nukkui tunnin) niin mitä kävi illalla: poika meni sänkyyn klo 21 mutta uni ei tullut. Ei pelleillyt, juossut pois jne vaan yritti nukahtaa mutta nukahti vasta viimein klo 23 ja heräs vallan pirteenä klo 06:30.

Tuollainen rytmi ei sopisi meille ollenkaan muiden lasten ja vanhempien jaksamisen takia!

Vierailija
15/29 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen huomannut ja myös monilta muilta olen kuullut että kun lapsi ei enää tarvitse päiväunia niin sillon käy juuri niin että päiväunien kanssa vuorokauden unimäärä saattaa olla 9 tuntia kun se ilman päiväunia on 11 tuntia. Eli vasta ilman niitä päiväunia lapsi saa tarvitsemansa määrän unta.

Vierailija
16/29 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on ainakin meillä käynyt. Kotona ei enää ole nukuttu päiväunia (n. 2,5 v alk), mutta päiväkodissa uni tulee puuhatun aamupäivän jälkeen hiljennyttäesä helposti. Ja sitten jo puolen tunninkin päivänokonen helposti venyttää illalla unen tuloa myöhäisempään. Valmiina kierre, kun aamulla on taas väsy ja sitten nukkuu päiviksessä enemmän. Vasta nyt yli 4 vuotiaana on helpottanut kun uni ei päiväkodin levolla välttämättä tulekaan silmään.

Vierailija
17/29 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pojat 5v ja 1v ja molemmat menevät nukkumaan viimeistään 20.00, siis silloin esikoinen menee sänkyyn ja luetaan iltasatu ja kuopus nukutettaan unille. Esikoinen nukahtaa yleensä 21.00 mennessä ja aamulla herätään 7.30-9.00, olen siis vielä kotona poikien kanssa. Samaan aikaan meni esikoinen nukkumaan, kun olin töissä.

Itse olen huomannut, että vuorokauden unimäärä on vakio pojilla. Esikoinen ei yleensä nuku päiväunia, mutta jos sattuu nukahtamaan vaikka tunniksi, niin ilta pitenee tunnilla, vaikka menee sänkyyn ajoissa. Samoin kuopuksella, esim. eilen ei nukkunut kuin tunnin päivällä ja yö unille nukahti jo ennen seitsemää. Minä itse olen aina nukkunut tosi vähän (ihan vauvasta asti) enkä vieläkään tarvitse pitkiä yöunia, kai se on myös yksilöllistä paljonko tarvitsee unta.

Mareila+Pojat 1v ja 5v

Vierailija
18/29 |
20.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vähän yli 3-v. poika ei kyllä nukahda klo 20, vaikka kuinka yrittäisi. Pienempänä tuo oli meidän vakio-nukkumaanmenoaika, mutta nykyisin ilmeisesti 2 h päikkärit jo vähän verottavat yöunia, ja nukahtaa yöunille vasta n. 21.30, joskus jopa klo 22.

Ja kyllä on kokeiltu mennä aikaisemmin nukkumaan, mutta ei auta, poika kyllä pysyy kiltisti sängyssä, mutta uni ei vaan tule. Joten turha kiusata lasta ja itseäänkin tuolla 1,5 tunnin nukuttamisella, jos lapsella ei vaan kerta kaikkiaan ole väsy vielä klo 20. Uskon, että meilläkin varmasti nukkumaanmeno taas aikaistuu sitten kun jätetään päikkärit pois. Nyt kuitenkin vielä päikkärit sujuu niin hyvin ja poika niille mielellään menee, että valvokoon sitten illalla vähän pidempään.

Poika siis menee illalla nukkumaan vähän 21 jälkeen, mutta nukahtaa vasta puoli kymmenen maissa, herää aamulla 7.30-8 ja nukkuu 2 tunnin päikkärit.

Nyt tätä kirjoittaessa tulikin mieleen, että kun poika on pienessä ryhmiksessä, jossa aikataulut eivät ole niin kiveen kirjoitettuja, niin siellä joskus viime syksynä olosuhteiden pakosta siirryttiin nukuttamaan lapset päikkäreille vasta klo 13, kun ennen se oli klo 12. Tämäkin voi kyllä osaltaan vaikuttaa siihen, että pojan rytmi on nyt myöhäistynyt... eli kun nukkuukin päikkärit tuntia myöhemmin kuin ennen... hmmm, en ole aikaisemmin tullut tätä ajatelleeksi, mutta ehkä. Toisaalta ei sen väliä, poika tuntuu nukkuvan ihan tarpeeksi, herää virkeänä ja hyväntuulisena, joten eiköhän asia ole kunnossa.

Vierailija
19/29 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän neiti nyt 2v3kk on vauvasta asti ollut iltakukkuja ja aamuntorkku. Se sopii meidän rytmiin loistavasti. Itekään ei haluta kukonlaulun aikaan herätä. Kun ollaan töissä, nukkumaan mennään 22-22.30, näin lomalla 22.30 aikaan. Aamulla saa nukkua yleensä niin kauan kun nukuttaa, heräilee siinä 8-9 välillä, joskus voi nukkua jopa yli yhdeksään - onneks usein sattuu viikonloppuunkin tuo. Nukkuu myös parin tunnin päikkärit. Eli 12h vrkssa tulee yleensä unta.

Vierailija
20/29 |
21.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ovat iltavirkkuja aamun torkkuja ja toisin päin.

Minulla oli siskoni kanssa lapsena aivan erilainen nukkumisrytmi ja on yhä. Hän meni nukkumaan 7aikaan ihan omasta tahdostaan ja minä en saanut unta vaikka mitä olisi tehnyt ennen yhdeksää. Eli joskus on vaikeata muuttaa ihmisen rytmiä.

Tuntuu olevan pojallani myös toistaiseksi tuo klo21 nukkuma-aika, herätään millon herätään, riippuu yön levottomuudesta. Jos on nukkunut hyvin niin herätys on 7aikaan ja jos huonosti niin haluaa aamuhätien jälkeen takaisin nukkumaan. Päiväunia menee 1-3tuntia päivässä. Toistaiseksi olen kotona, vuoden vanhasta on kyse, mutta kun menen töihin niin vuorotyöläinen kun olen niin on vaikeata saada toivottua säännöllistä rytmiä lapselle kun sitä ei ole itselläkään.

Hoidosta haen riippuu teenkö 6 vai 8 tuntista päivää, iltavuorossa puoli 21/23. Se siitä aikaisesta nukkumaanmenosta, siksi en ole viitsinyt edes pakottaa ajoissa nukkumaan. Toki mielelläni tekisin säännöllistä päivätyötä, mutta nyt pääsen ainakin aamuvuoroilla hakemaan hoidosta puoli kolmelta.