##MAALISMUSSUKOIDEN LOPPUVIIKKO (to-su)##
En nähnyt meille pinoa, joten tässä alku:)
Kaikki varmaan nauttimassa aurinkoisesta säästä!
Kommentit (6)
Oltiin neuvolassa, poika 3kk ikäisenä 6210gr ja 63cm, syntyessä 2830gr ja 47cm, 1kk 4300gr ja 56cm, 2kk 5400gr ja 60cm. Rintamaidolla mennään ja kasvua tähän asti kyllikseen. Neuvolatäti kysyi koska ma aloitan kiinteät??? En kyllä ainakin vielä kun maidolla kasvaa hyvin ja yöllä nukku...
Saatin se rotavirus rokote, suun kautta annetiin ja sitten 15min kannetiin poika että varmasti sisällä pysyis (muuten aika kallis pulautus-70euroa). Kotona kyllä sitten kaksi kertaa oksensi kunnolla, toivottvasti se ei haitta enää. Ja toinen rokote sitten pistoksenä kinttuun, poika ei kerennyt edes kunnolla itkemään. Terkkari oli vähän huolissaan että poika mahalla ollessaan nostele peppua ja mene jo melkein edespäin. Sanoi että ma pitäisin pojan pepun maassa, kehitys meillä väärinpäin... Ensin pitäis nosta kunnolla päätä ja sitten vasta mennän ryömimään-konttamaan yms. Aika vaikea homma se on, poika kun potkii jaloilla mielettömasti ja lattialla heti kääntele mahalle. Saa sitten koko ajan käänellä häntä takaisin. Onneksi ei ole sängyssä mahalle kääntynyt, vaan lattialla.
Ei tykkä meidän lapsi myös vaunuista. Pitäis olla sylissä vaan, edes kantoliina ei kelpaa. Joten kaikki kauppareissut me kannetaan häntä sylissä... Ja lenkille mennessään huuta kun sika vaunuissa, lopuksi kuitenkin nukahda. Mutta on rankka kuuneltava.
Me mennään Juhannuksena Kauhavalle, mies harrasta lentämistä ja siellä lentokoneitä, musiikkia yms. Ostetiin pojalle jo kuuloket, aika hassun näköinen niissä. En tiedä miten ja missä se imetys onnistu, autot pysäköidään kauas ja tapahtumaan mennään linja-autoilla. No saa nähdä.
Mahtavat säät on tainneet verottaa tätä nettielämää itse kullakin, en minäkään ole juuri koneella viihtynyt. Täytyypä nyt raapustaa pari riviä pinon nostamiseksi...
Viime yönä meidän poikanen nukkui ensimmäistä kertaa tosi pitkät yöunet heräämättä :) Hän on yleensäkin ollut aika hyvä nukkuja (taitaa tulla isäänsä) ja syönyt kerran yössä vasta aika aamusta nukuttuaan ensin 6-8 tuntia, mutta viime yö löi kaikki aiemmat ennätykset. Hän nukahti nimittäin jo 19.30 ja seuraavan kerran sängystä kuului ääntelyä klo 7 aamulla! Ihanaa! Olin kyllä ehtinyt jo pari kertaa tarkistaa hengittääkö hän, kun asentokin oli ihan sama mihin hän illalla nukahti ja unirättikään ei ollut liikkunut yhtään, mutta suloinen rauhallinen hengitys kuului kun laitoin korvan lähelle. Aamuinen ääntely oli niin tyytyväistä etten viitsinyt heti " puuttua asiaan" , mutta puoli kahdeksan jälkeen otin hänet ylös vaipanvaihtoon ja syömään. Poika on täysimetyksellä vielä (kai siihen 6 kuukauteen asti jos yhtä hyvin nukkuu on tyytyväinen). Tänään päivälläkin hän nukkui tosi paljon, klo 9.30-12 oli enimmäkseen unessa, n. klo 15-18.30 nukkui ja 20.30 nukahti yöunille. Toivottavasti ensi yö menee yhtä mainiosti.
KYSYMYS SYÖTTÄMISESTÄ: Miten te muut, tarjoatteko vauvalle rintaa (tai pulloa) vaikkei vauva olisi tyytymätön? Vai odotatteko kitinöitä? Minä en useinkaan malta odottaa vaan tarjoan rintaa ennen kuin vauva vaatii, en sitten tiedä onko siitä jotain haittaa. Niin kuin tänä aamunakin, ajattelin että pakkohan sillä on jo olla nälkä. Samaten nyt illalla syötin pojan kun edellisestä syötöstä oli jo viitisen tuntia. Hän vain on ihan tyytyväinen mutta sitten kun tarjoan rintaa niin hyvin maistuu. Mitenhän tuota pitäisi tulkita?
VAUVAN UNENLAHJAT - nukahtaako kenenkään muun vauva esim. samalla kun on hikka? Vai onko meidän poikasella aivan erityiset unenlahjat? Tuntuu että kun hetki lyö niin hän nukkuu vaikkaa mikä olisi - on monta kertaa nukahtanut esim. hikotellessaan. Hikka jatkuu ja vauva vain nukkuu! Ihan ihmeellistä... Tai no, taitaa siis tosiaan tulla isäänsä jonka uni vastaa jonkinlaista tajuttomuuden tilaa ja joka nukahtaa yleensä alle sekunnissa :)
Mukavaa loppuviikkoa kaikille!
T: Zia + poikanen 3 kk ja risat
Nostetaas pinoa kun on tippunut jo sivulle viisi.
Me ollaan nyt sitten aloitettu reissaaminen. Torstaina tultiin tänne
mummolaaan ja täällä olisi tarkoitus viihtyä juhannuksen yli.
Mikäpä täällä on viihtyessä kun ilmat ovat ihanat eikä tartte murehtia ruoanlaitoista tai siivouksista ja lapsillekkin on mielekästä tekemistä (varsinkin mökillä) ja hyvät hoitajat tarvittaessa, niin että päästään miehen kanssa välillä liikkeelle ihan kahdestaankin.
ZIA kyseli vauvan syöttämisestä. Meillä tyttö ei huoli rintaa/pulloa ennen kuin on oikeasti nälkäinen. Tyttö oikein suuttuu tulisesti jos yritän antaa ruokaa ennenaikojaan (esim jos pitäisi lähteä tiettyyn aikaa jonnekkin ja haluaisin tytön syövän ennen lähtöä). Joten sitten vasta tarjoan kun alkaa käyttäytyä levottomasti/kitistä.
Nukkumiset meilläkin menneet risaisiksi nyt helteiden myötä. Varsinkin iltapäivisin unet on yhtä " tuttirumbaa" . No tämän myötä tyttö myös nukahtaa noin tuntia aikaisemmin yöunille ja yöt kyllä nukkuu sitten yhtä hyvin kuin ennenkin joten ei voi valittaa.
Lyytikin päivä kuulostaa tutulta touhulta.Välillä tuntuu että pitäisi olla ainakin neljä paria käsiä ja silmät selässäkin, että kerkeisi jokapaikkaan oikeaan aikaan. Onneksi nyt miehen loman aikaan on lapsilla pääsääntöisesti kaksi hoitajaa ja neljän kanssa sekään ei tunnu olevan yhtään liikaa.
Täytyy vähitelleen valmistautua uloslähtöön (no rehellisyyden nimissä täytyy tunnustaa, että mies on jo huolehtinut tyttoä ja minua lukuunottamatta muut lapset ja kodin lähtökuntoon).
Leppoisaa v.lopun jatkoa kaikille tasapuolisesti toivottelee
Maisa ja pesue
[color=royalblue]Taitaa ihmiset nauttia kesästä ja olla pois koneen äärestä, mikä lienee ihan tervettä! ;)
NUKKUMISESTA, meidän poika ei kyllä varmasti nukahda, jos hikka vaivaa. Kaipaa muutenkin hyssyttelyä ennen nukkumaan menoa, varsinkin jos on juuri syönyt, kun tulee runsaasti röyhtäyksiä. Täällä ei ole onneksi mikään älytön helle ollut sen alkuviikon jälkeen ja nytkin poika nukkuu varjoisalla parvekkeella neljättä tuntia...
SYÖTTÄMISESTÄ, minä olen melkoisen hanakka tarjoamaan tissiä, jos poika vähänkään kitisee. Välillä nimittäin jättää syömisen vähän kuin kesken ja sitten on taas hetken päästä nälkä. Ei kylläkään syö, jos ei masussa ole tilaa, minäkin olen joskus yrittänyt, kun jonnekin oltu menossa imettää ennen lähtöä.
Huh, mies on töissä ja minä olen täällä siivonnut ja touhunnut monenlaista. Serkkutyttö tulee kylään iltapäivällä, niin tuntui, että pitää saada huusholli kuntoon. Pitäs pestä uudet perunat ja silputa sipulit, kyllä ne ekat uudet perunat onkin herkkua!
Minkä kokoisia vaatteita teidän muksut käyttää? Meillä alkaa nuo 60cm vaatteet olla osa pieniä, mutta 68 senttiset tuntuu kuitenkin vielä aika reiluilta. Onneksi riippuu niin vaatemerkistä, niin on kuitenkin jotain sopiviakin vaatteita. Meillä on yks marimekon 60cm body ja tuntuu, että Velu hukkuu sinne, kun se on niin leveä. Meidän poju kun on aika hoikkaa mallia. Puolipotkareissa onkin vähän ogelmana liian iso vyötärö tai vastaavasti liian lyhyet lahkeet... No, jospa se poju alkais vähän pulskistua, mutta jos isäänsä on tullut, niin tuskinpa vain.
Nyt vielä nautiskelen tästä rauhasta, ennen kuin tuo poika herää! Hyvät viikonloput!
~cadavera&Velu 2kk~
ja muuteskin kun ei meinaa ehtiä kun tuo Joel ei edelleenkään nuku päivisin kuin 15 min pätkiä..Nukkuuko muiden vauvat huonosti päivällä?
Ihme kyllä eilen nukkui yhteensä noin tunnin näitä vartin pätkiä mutta silti poika oli itse rauhallisuus ja hymyili kovasti ; ) Younta veti sitten 12 tuntia yhdellä syötöllä. Useimmiten nukkuukin tän 10-12 tuntia yössä mutta luulis silti unta riittävän päivällekin?! Kakkea oon kokeillu. Sisälle sänkyyn, vaunuissa eri asentoja, tuttia suuhun uudestaan ja uudestaan, vaunujen heijaamista yms mutta mikään ei auta. Vinkkejä otetaan siis vastaan.
Ulkoiltu ollaan nyt paljon kun on kaunista ollut ja isommat lapset on pulikoinu uima altaassa pihassa. Jokohan ens viikolla päästäis järveen asti..Tiedä sitten miehellä alkaa iltavuoro viikko ja mua kauhistuttaa ajatus lähteä kolmen uimataidottoman kanssa rannalle..
Maitoa tarjoan pullosta ennenkuin kitinät alkaa..Olen koittanut täten vähän rytmittää päivää. Ja aina tuo maito on tullut syödyksi eli kait sitä ainakin pikkasen jo nälkä vaivaa kun pullo tyhjenee..
Nyt en taaskaan muista oliko jotain muuta erityistä puheenaihetta täällä ja vieraita saapuu meille kohta joten tätyy mennä. Moi!
On tosiaan tää koneella istuminen nykyään aika vähäistä. Ihanat ilmat ja se kun Joel ei nuku kunnolla päivisin niin siinä syy ; ) Poika vetää vain pieniä torkkuja päivisin ja välillä meinaa ruveta tätä mammaa hermostuttaan kun mitään ei pysty tekeen näin kun mies on töissä. Jopa ruuan laitto saattaa kestää ikuisuuden ja sitten kaikki muu myös isompien lasten hoito. Eilen ja toissapäivänä Joel sentään nukkui sisällä pari tuntia putkeen mutta kun meillä makkarissa tää kone ja Joel samassa huoneessa niin en viitsiny pistää konetta päälle. oonkin miehelle toivonu saavani kannettavan niin sais muutenkin tilaa enemmän kun ei sitten tietsikka tarvi pöytää erikseen..
Äsken vein siis Joelin ulos unille ja vissiin varmaan saan pian juosta sinne taas ja isommat sillä välin tappelee. Äskenkin kun nukutin ulkona Joelia niin keskimmäinen itkee vessassa kun kukaan ei tuu pyyhkiin. GRR! jotenkin tänään on huono päivä. Yritin tosiaan saa joelia samaan aikaan unille keskimmäisen kanssa mutta eipä poikaa siihen aikaan nukuttanu..
Ei paranis valittaa kun kuitenkin yöt nukkuu erittäin hyvin ja on muutenkin tosi tyytyväinen, rauhallinen ja kiltti vauva, mutta pari tuntia päivässä päiväunta putkeen että sais edes ruokaa laitta ja isompia huomioida viis muista kotitöistä.
Täällä on tosiaan ollut aivan mahtavat ilmat vaikka tänään vähän viileämpää..Vaunuissa nukkumisesta ei olekaan tullut juuri mitään viimepäivinä mutta sisällä sitten jonkun verran paremmin. Miehen loma alkaa vasta 24.7 joten sitä odotellessa. Lomasuunnitelmiin kuuluu korkeasaaressa käynti ja ehkä samalla reissulla yö serenassa ja uinti. Myös särkänniemi ja viikinsaari kuuluvat kesä ohjelmaan ja parin päivän mökkiloma.
Tammerfesteillä mennään miehen kanssa kahdestaan 15.7 ja silloin menee kaikki lapset hoitoon. päästään viettään laatuaikaa kaksin.
Ihme ettei vaunuissa jo mökelletä , ) Mutta nyt täytyy rientää tekemään muita askareita. Moikka!
t. lyytikki ja joel 3,5kk