##MAALISäidit ja taaperot ' 05 loppuviikko##
Hyvää huomenta!!
G:Miten suojautua hyttysiltä? Mokomat ovat taas ilmaantuneet..entä jos hyttysen puremia tulee, mitä kutinaan?
G:Kauan annatte lapsenne olla hereillä sängyssä ennen kuin menette hakemaan? Tietysti äänen voimakkuus määrää sen, mutta mietin tuossa aamulla.
G:KUA kyseli eilen illalla vielä leikeistä;eli onko havaittavissa tyttöjen vai poikien leikkejä? (Tarkkaa kysymysmuotoa en muista..sori)
Tuulia
Kommentit (28)
kerrankin aamusta konella!
Kiitos Tuulia, juu LA on 11.12, joten hyvän aikaa vielä. Ja kuten sanoinkin aikaisemmin, niin pitää ryhdistäytyä tämän syömisen kanssa, kun tuntuu, että paino on lähtenyt heti nousuun, mutta herkkuja siis vähemmälle. Väsymys on ollut tosi kova, mutta toivottavasti se alkaa tästä helpottamaan.
G: Ursula herää yleensä aina hyvällä tuulella ja alkaa huutelemaan sitten äitiä vähitellen ja jos voluumit kasvaa, niin sitten sen mukaan haen pois sängystä. Tänään aamu oli luksusta, kun Ursula heräsi vasta kahdeksalta ja vain yhdellä yöheräämisellä, kaksitoista tuntia siis posotti.
G: Meillä myös sekä tyttömäisempiä että poikamaisempia leikkejä. Sekä nuket, että pyörälliset vekottimet kiinnostavat. Mutta ehdottomana ykkösenä ovat kirjat. Niiden kanssa hän kulkee ja niitä luetaan paljon. Välillä hän myös istuu yksin lelujen keskellä ja kääntelee kirjojen sivuja ja katselee niitä.
Matkarattaista oli kysely aikaisemmin ja meillä on Gracon Miraclet ja hyvin ovat toimineet. Valitsimme ne, koska niihin saa auton turvaistuimen kiinni suoraan (jos on saman merkkinen). Tosin meillä on tällä hetkellä Britaxin istuin, mikä oli Ursulalla käytössä, joten pitäisi uusia sitten sekin, jos haluaa rattaa ja istuimen yhteensopivaksi.
Mies on nyt viikon lomalla ja tuolla taas luetaankin Ursulalle jo kirjaa. Ursulan kovaääniset lukuvaatimukset alkavatkin heti aamusta : ) Nyt pesulle ja pian lähdemmekin hakemaan avaimia uuteen kotiin!
Mukavaa kesäpäivää,
Kevätmama&Ursula
Terkkuja taas töistä. Hommia ois, mutta ei oikein nappaa...
Heti ensin galluppeihin (ennen kuin unohdan aiheen...):
Hyttyset: Saanaa en ole vielä paljon suojannut, mutta esikoisen kanssa toimin niin, että jo vähän alle 1-vuotiaana laitoin lasten hyttyssuihketta vaatteisiin (lukee kyllä, että ei alle 3-vuotiaille). Uskaltauduin näin tekemään, kun olimme appiukolla, ja siellä oli niiiiiiiiin hirveästi hyttysiä ja mäkäräisiä, että meinasin itsekin tulla hulluksi. Ajattelin, että jos nyt kerran laitan vaatteisiin suihketta, ei se voi olla niin vaarallista... Samaa ajattelin kyllä Saanan kohdalla, jos tarvetta tulee.
Leikit: Meillä leikitään sekä tyttöjen että poikien leikkejä. Johtunee siitä, että meillä ei paljon tyttöjen leluja ole, Nuutilla sitten poikien leluja senkin edestä... Mutta kummasti kyllä esim. vauvanukke kiinnostaa - Nuutti ei ole ikinä sellaiselle korvaansa lotkauttanut, Saana kyllä kanniskelee.
Herääminen: Minä käyn kyllä aika nopeasti hakemassa neidin pois sängystä, jos kuulen sellaisia ääniä, että tiedän hänen olevan jo ihan hereillä ja pirteänä. Viive on siis ehkä joitakin minuutteja.
Ja vielä yksi tarina eiliseltä: Laitoin lapsille vettä pieneen uima-altaaseen. Otin Saanalta vaipat pois, päällä oli vain iso T-paita suojaamassa. Hetken päästä aloin haistella, että nyt haisee kakka. Katselin sitten uima-altaaseen ja nurmikolle, läjää ei näkynyt. Viimeiseksi vilkaisin pottaan, jonka olin tuonut ulos. Ja a vot, siellähän oli sievä läjä. Olin ihan vaikuttunut, kun pikkuneiti oli tajunnut kakata pottaan - meillä kun ei laiska äiti ole oikein tuota potankäyttöä harjoittanut... Ilmeisesti neiti on katsellut isompia lapsia hoidossa ja todennut, että kakat tehdään pottaan... Nyt täytyy kyllä lomalla harjoitella pottailua oikein urakalla, jos vaikka onnistuisi ;-)
Meillä muuten viime yö oli taas yhtä helvettiä. Saana on nyt jotenkin menettänyt kykynsä nukahtaa itse uudelleen, kun herää. Niinpä vaeltelin sitten taas oman sängyn ja lastenhuoneen väliä. Meinaa kyllä hermo mennä noihin öihin. Toivottavasti menee pian ohi!
Semmottis. Jos lähtis syömään jotain...
Terhi&muksut
Tässä pikasesti pinoon ennen töihin lähtöä.Kylläpä oli taas niiiiin kuuma viime yönä nukkua että oksat pois.Tosin miehen peiton käytöstä päätellen olis voinu luulla että on kylmissään,oli sen verta hyvin peitto vedetty korville.Ja Juusohan ei paljoo peittoo yöllä pidä,kun potkii sen pois.Joku kyselikin mitä näin kuumalla yöllä päälle.Juusolla on ollu yöpuku,housut ja paita eikä ole ollut liian kuuma nukkua.Peittona on nyt ollut pelkkä pussilakana.
Sit gallupeihin...Hyttysmyrkystä,meijän pihaan tuulee sen verta hyvin et siinä ei pahemmin hyttysiä pörräile.En siis ole käyttänyt vielä mitään.
G2:Meillä Juuson pinnis on meijän sängyssä kiinni ja aamuisin jos en jaksa heti nousta niin Juuso kyllä viihtyy sängyssä pupujen ja nallejen kanssa,saattaa mennä puolikin tuntia ennen kuin ilmoittaa et nyt mamma ylös ja sassiin!
G3:Juusollahan ei nyt muita leluja olekaan kuin poikien,mutta toissa viikolla kun oltiin mammatapaamisessa,niin kylläpä tuo lastenrattaita työnteli ja nukkea sylissä piti.Mutta autot ja traktorit on in!
Jep,mutta nyt täytyy kiiruhtaa,työt alkaa 10minsan päästä.
Suohomppeli ja Juuso
Ja HURJASTI ONNEA KEVÄTMAMA!!!! :)
Heti galluppeihin. HERÄÄMINEN: Näpsä herää nykyään taas ihan hyvillä mielin ja jos ootellaan hakemisen kans niin tyttö pistää äkkiä kyllä nappulat kaakkoon volyymin suhteen. Joten yllensä mennään hakemaan heti ylös.
LEIKIT: Nuken hoitamisleikkejä ei Näpsällä vielä ole. Kovasti kyllä nuket kiinnostaa, silmiin sörkitään ja ihmetellään nukkea yleensäkin. Autot, mopot ja traktorit on Näpsästä kans ihania joten saa nähä mikä poikatyttö siitä tulee... Kirjoja luetaan meilläkin tosi paljon. Jos äiti ja isi ei huomaa tehä alotetta niin tyttö raahaa kirjoja kyllä luokse kovalla metakalla että pitäs lukea. Ja pitkään viihtyy lukupuuhissa. Nyt on innostunut ohutsivuisista kirjoista, niitä on niin kiva käännellä niitä ohuita sivuja;) Mutta Näpsä ääntelee, puhuu ja vastailee hyvin tyttömäisesti, sanoo etenkin " kiitti" ja " äiti" aina niin kimeän herttaisesti <3
Hyttysiltä suojautuminen tuli ajankohtaiseksi kun tänne mummulaan tultiin alkuviikosta.. ´Vielä ei olla mitään ainetta laitettu iholle enkä taida uskaltaakaan. Onneks nyt on tullut sen verran ettei noita itikoita oo niin paljoa. Aurinkorasvaakaan en ole laittanut.
Ainiin matkarattaista on ollut puhetta. Meillä on Gracon kolmipyöräiset matkikset ja hyvät on olleet. Mallia en sen tarkemmin muista. Renkaat on isot joten menee kai sitten sohjoisella säälläkin tuossa syssymmällä... Helposti menee pieneen kasaan. Ainoat miinukset on ettei etupyörä ole kääntyvä ja makuulla ollessa näpsän jalat on alaspäin siinä " jalkatelineellä" . Lähinnä tuo häiritsee äitiä, tyttöä ei ole häirinnyt. Niin, selkänoja menee siis istualta myös makuulle ja saa säädettyä myös jotain siitä väliltä.
Ihania helteitä ollut. Näpsällä on tuolla vanhempieni terassilla pikku uima-allas jossa toissailtanakin läträsi niin tohkeissaan. Tänään ollut vähän viileämpää joten ei taijeta vettä sinne sille ny laittaa. Viikonloppuna sitten kun on hellettäkin lupailtu.
Ja hip hei näpsä on ottanut muutamia askelia tuetta huomaamattaan. Jospa meillä joskus käveltäis...
Viikonloppuna ois hyvän ystäväni polttarit, jee. Pääsee vähän irtautumaan tästä äitiydestä. Saa syödä (ja juoda?) ihan rauhassa ja rupatella kaverien kans. Sitä osaa kyllä nykyään arvostaa!!
Eipä tässä muuta.
ainiin, LEHTOVI: Oon kotoisin n. 80-90 kilsan päästä sun synnyinkunnastasi. pikku kunnasta minäkin. Vinkkinä: jos muistan etunimesi oikeen niin tän kunnan kaksi ekaa kirjainta on samat kuin ekat kirjaimet sun nimessäsi...menipä hankalaksi...
-miuqu ja näpsä maalaistunnelmissa-
Yritin jo aamulla kirjoittaa, mutta koska nykyään alkaa kauhea kitinä ja huuto, kun istun tähän koneelle, niin katsoin parhaimmaksi jättää tämän homman uniaikaan ;o)
Oltiin kerhossa aamusta ja kivaa oli. Nyt ois taloyhtiön järkkäämät lettukestit just kohta pihalla, mutta tosiaan Aatu on vedellyt sikeitä jo pari tuntia ja luultavasti nukkuu vieläkin jonkun aikaa. Meillä on pidentynyt aikaisten aamujen myötä hirveästi päiväunet. Ihan kiva toisaalta, saa vaikka itekin nukkua vähän aikaa, niinkuin äskenkin tein.
G, hyttyset: Vielä ei olla käytetty mitään hyttys" myrkkyjä" .
G, sängystä hakeminen: Aamulla Aatu komentaa aika pian nostamaan sängystä pois. Todellinen shokkiherätys monesti, kun pitää samantien pompata ylös kun on saanut silmänsä auki. Päikkäreiltä herätessä nykysin, kun nukkuu pitempiä unia ja saa nähtävästi sitten tarpeeksi unta, niin saattaa kölliä ja istuskella kauankin, ennenkuin on valmis nousemaan sängystä pois.
G, leikit: Meillä asustaa todellinen äijä! Ihan oikeesti, kun minä oon jo ihmetellyt sitä, kuinka noin pientä poikaa jo kiinnostaa ja ihan kympillä kaikki autot, traktorit, lentsikat, junat, skootterit ja mönkijät. On siis kiinnostunut näistä kaikista leikeissään ja myös " oikeasti" , eli näyttää lähtevän lentoon jos näkee esim. kaupungilla moottoripyörän. Anoppilassa on iso mönkijä ja itkun kanssa sen saa lähtemään sen mönkijän selästä pois, kun miehen kanssa ajelevat. Ja minun isäni ajaa rekkaa, sama homma, kun ukki ottaa pojan rekan hyttiin tutkimaan juttuja, niin eipä sieltä meinaa pois saada. Yksi päivä Aatu katseli autolehteä ja alkoi pärryyttää kauheasti, auton kuviahan se katseli! :o)
Ja autoleikit on kyllä in, samaten tosin tykkää nykysin kovasti kasata ja purkaa legoja, kuunnella ja katsella kirjoja, varsinkin ne kurkistus-luukkukirjat ovat mieluisia. Aatulla on kyllä myös yksi nukke, mutta ei välitä siitä mitään, ehkäpä myöhemmin, ehkä ei...
Nyt ei enempiä, jos tekisi vielä jotain ennenkuin pikku-ukko heräilee.
Neiti+Aatu
Kevätmamalle myös minultakin vielä onnittelut ja hyvää vointia toivottelen samalla! Sieltä onkin tulossa teille mukava ystävänpäivälahja... :)))
Kaupungilla pörräsin, kaksi tuntia etsin köynnöksiä varten passelia säleikköä, sitten meni hermot ja luovutin. Ostin vain karkeaa narua, jota pitkin saavat nousta - toivottavasti siis nousevat.
Mutta kivaa oli! Voitin eräästä arvonnasta pari kuukautta sitten Pentikin 200 euron lahjakortin ja tuhlasin sen tänään! Ja hemmottelin itseäni, kirjastosta hyviä kirjoja (kiitos Kua vinkistä, kokeilen tuota Eltonia) ja kaupasta kosmetiikkaa. Niin kuin ei entisiä olisi. Mikähän se pistää ostamaan? ;)) Ensi viikolla mulla on aika kosmetologille ihonpuhdistukseen. Kivaa. Jospa ihokin kokisi uuden heräämisen.. On niin kaamea. Tällä viikolla on kovasti yrittänyt puhdistaa kunnolla aamuin illoin, ehket hieman helpotusta. Ja aurinko kesällä tekee oman osuutensa, kiitos sille.
LeikkiG: Parasta aikaa poitsu leikkii autoilla ja pörisee niin että märkä vana seuraa perässä ;) Jonkin verran halailee pehmoeläimiä ja joskus harvoin työntää nukenrattaita (piti ostaa esikoiselle, joka sitten miesmäiseen tyyliinsä työnsi niissä pikkuautoja... se siitä sitten). Mutta siis - enimmäkseen autoleikkejä. Tietty tuo isoveli ja meidän lelulaatikot ohjaavat tähän suuntaan.
HyttysG: Meillä ei ongelmana ole niinkään hyttyset vaan mäkäräisen pirulaiset. Ovat jo kupanneet molempien poikien korvantaustat ja niskan jne. Onneksi pikku-T ei ole kovin puremiin reagoinut eikä hangannut. Isompi senkin edestä.. Ostin viime kesänä hydrokortisonia esikolle ja hälle olen sitä jo käyttänyt pohkeissa olleisiin valtaviin muhkuroihin. Se on helpottanut hieman. Samoin kuin TEL suihkutin iso-T:n (jo silloin kun oli alle 3v.) vaatteisiin hyttysmyrkkyä, sillä meilläkin miehen vanhemmat asuvat sellaisessa paikassa, että mäkäräiset pimentää taivaan! Mutta pääasiassa siis vaatteilla olen yrittänyt suojata. Mummolassa jopa päässä ollut pojalla sellanen mehiläisenhoitajan verkkohattu. Se auttoi.
Suohomppelin tavoin mekin asumme suht tuulisella paikalla, joten luonto hoitaa tehtävänsä kiitettävästi.
HeräämisG: Nykyään huutaa kovaa heti kun herää, kipeä hieman. Olen hakenut viereen nukkumaan, jos on nukkunut. Tänään kiekui klo 4.20 ja onneksi nukahti uudestaan ennen viittä. Kuuteen asti sitten jonkinmoista torkuttelua sain minäkin harrastaa. Ennen vain naureskeli ja höpötteli omassa pinniksessään, ja viihtyi siellä pidemmänkin aikaa. Olen ihan varma, että syksyllä kun hoitoon pitäisi herätä niin unet kyllä maittaisi.
TEL: Kauniita unia taas teille! Joskus toivotteluni auttoivat, muistan. ;) Mutta en ota vastuuta, jos nyt ei tepsi ;)) Mutta hieno pottasaalis! Meillä ei poika tee potalla muuta kuin sihisee hieman :) ja vetää pippelistä, sitten ylös.
Nyt luvassa keittiön siivousta. Jes.
Nostetaanpa pinoa, eil ollutkaan kukaan illalla käynytkää kirjoittelemassa!!
Tänään on taas luvassa tylsä kotipäivä-argh! Tai ei tässä kotona olemisessa mitään vikaa ole, mutta miten saada tunnit kulumaan. Mies lähtee klo 6 töihin ja tulee kotiin klo 18 maissa.Olen päivän rytmittänyt, mutta silti päivät tuntuu pitkiltä.
Heh, Mimmi osas jotenkin itse laittaa dvd:ltä fröbelin palikoita. No, nyt ei tarvi kiireellä kirjoittaa, viihtyy sen 15min takuuvarmasti sohvalla leikkien ja " laulellen" . Sitten lähtee leikkimään omiaan ja palaa aina silloin telkun ääreen kun tulee joku lempparibiisi. Miten voikin noin pieni jo erottaa ne kappaleet mitkä kiinnostaa ja mitkä ei ..
G:MITÄS VIIKONLOPPUNA? Meillä miehellä on entisen pomon 40v juhlat ja läksijäiset.Ollaan arvottu että voiko siellä viunaa ottaa vai ei?!! Enpä mie usko, että lähtö justiinsa sillo tulee, kun ei ole mitään merkkiäkään..Jospa herra saa mutaman ottaa..Mimmi menee huomenna kuitenkin mummolle yökylään, minä sitten kuskailen tuota miestä.Ajattelin/haaveilin, että oisin päässyt Lappeenrantaan shoppailemaan, mutta ei taida muitten aikataulut antaa periksi siinä suhteen..mälsää!! Toisaalta onhan ne kaupat sunnuntainakin auki..
HUUTELEN TAAS TAUSTALUKIJOITA kirjoittamaan!!!!!!
Mitä kuuluu MARANTALLE, PÄÄSIÄSIÄITI78:LLE, MELROSELLE,ÄDÄ78:LLE, HANNAELINALLE77, HURTALLE, EMPPA051:LLE, UUPULLE,PUMP@LLE, LARUSKALLE,FEMANALLE,KATI85:LLE,V.I.O:LLE,NOOPULLE,AJANKUVALLE,KUBLALLE COEHILL:lle,SOLANDRALLE, KATALINlle,MILILLE????????
Nämä on minulla " muistissa" , huudelkaas muitakin nimimerkkejä jos muistatte ketään?? =)
Eipä tässä sen kummempia..
Tuulia
Kiitokset, Pippandii! Ne autto taas. Siis sun toivotukset, vaikkakin luin ne vasta äsken... Saana nimittäin nukkui aina klo 5.30:een heräämättä! Ja minäkin sain mentyä nukkumaan jo 22.30, eli unta tuli ruhtinaalliset 7 tuntia. Nyt täytyykin tehdä niin, että Pippandii käy joka ilta toivottamassa meille hyvät unet. ;-)
Pippandiin postiin piti vielä kommentoida, että minäkin olen etsinyt säleikköä kärhöilleni. Mutta ei löydy, ei. Pitää varmaan ostaa miehelle rimoja ja pakottaa hänet kesäloman aluksi tekemään säleikkö. Mulla on nyt vaan sellaiset pitkät kepit, joita pitkin köynnökset voi kiivetä, mutta eipä ne kauhean pitkään auta, kun köynnökset alkavat tuuheutua.
Ja vielä pitää kunnioituksesta kumartaa Tuulian muistille. Mä en ikinä olis muistanut noin montaa nimimerkkiä! Ja vielä " tuossa tilassa" - mulla ainakin raskaus huononsi muistia ihan sikana. Mutta yhdyn Tuulian toivomukseen siitä, että taustailijat kirjoittelisivat kuulumisiaan. Olis tosiaan kiva kuulla teistä!
Joo. Yö siis meni hyvin. Nyt lapset ovat hoidossa, tosin haen heidät jo klo 15 pintaan. Minun pitäisi oikolukea yhtä taittovedosta kiivasta tahtia, mutta jotenkin päädyin taas tänne... Huomenna lähdetään anopin mökille, sinne tulevat myös minun vanhempani. Tiedossa on siis minulle vuorokauden verran lepoa, kun on kaksi mummua, yksi isoisä ja yksi vaaripuoli hoitelemassa lapsia... Sunnuntaina sitten tullaan kotiin ja suunnataan vielä illalla miehen veljen lasten synttäreille. Heillä on kahden lapsen syntymäpäivät aika lähekkäin tässä kesällä, pitävät juhlat nyt samaan syssyyn molemmille.
Siinä siis viikonloppusuunnitelmat. Nyt mä oikeasti lähden lukemaan sitä vedosta. Kirjoitelkaahan ahkerasti!
Aurinkoista viikonloppua!
Terhi ja kullanmurut
Ps. Vähän pitää vielä valittaa... Meinaan tuosta meidän isommasta. Meillä on mennyt noiden vaatteiden valitsemisen kanssa ihan mahdottomaksi. Tänäänkin piti kokeilla viidet housut ennen kuin mikään kelpasi. Ja sitten riideltiin siitä, mikä lippis laitetaan. Ensin ei kelvannut minun ehdottamani, vaan piti ottaa toinen. Sitten se toinen ei ollutkaan hyvä, vaan loppujen lopuksi herra halusikin sen minun ehdottamani. Ja kun tätä on joka aamu, alan olla ihan kypsä. No, kaipa se tämäkin joskus ohi menee...
Ehdin jo pätkän viestiä kirjoitella, kun tuo maalisneitikkä päätti, että nyt riittää äipän koneella kökötys, ja tuli sammuttamaan keskusyksikön.. :) Siis uudestaan!
Pakko oli tulla kuulumisia kirjoittelemaan, kun ihan joku vielä nimenkin muisti!! ;) Ja vapaapäiväkin tässä on niin paremmin ehtii! Itseasiassa koko viikonloppu vapaata, ensimmäinen laatuaan sitten toukokuun!
Olen koettanut välttää palstoja (lukuunottamatta yhteisöä msn:llä), kun ei tuo mies meinaa pehmetä vauvalle sitten millään. Välillä antaa ymmärtää jo jotakin, mutta aina vetää sanansa takaisin ja toteaa ettei ikinä enää. Siis kärsin yksinäni vauvakuumeesta kovasti, ja saan näillä näkymin kärsiäkin; pieni toivonkipinä vielä kuitenkin kytee!! Ja tänne jos tulee lukemaan, ei voi olla käymättä vauvakuumeessa ihastelemassa ja kadehtimassa toisten yritystä ja onnen huumaa plussauutisista... *hieman nolona*
Aasinsiltana siis tästä, paljon onnea Kevätmamalle (meniköhän nicki oikein??) plussauutisista!! Voi kumpa vielä minäkin..
Töissä olen siis ollut taas tuosta toukokuun alusta asti, " kaksivuorotyö" joten aikaa ei työpäivinä paljoa jää mihinkään. Olen ottanut tavaksi antaa lapsille aikaa heti töistä tullessa sen 15-20 min. kun eniten huomiota ja äitiä kaipaavat. Sitten otan ja ryhdyn raivaamaan ikuista kaaosta, sotkua ja pyykkiä on kasoja loputtomiin.. Ja kun isi on lasten kanssa kotosalla, on sotku sen mukaista! Välillä miekin kyllä on innostunut siivoamaan ja raivaamaan, mutta turhautuu pian kun lapset perässä sotkee kaiken samantien. Tietääpä miltä minusta tuntuu!! Koneelle ehdin yleensä vasta, kun lapset jo on nukkumassa, joten ei jaksa sen suurempia kuin lukaista postit. Välillä kyllä innostun istumaan lukemassa teidänkin juttujanne, ja mielessä käy ihan kirjoitellakin, muttei sitten saa aikaiseksi kirjautua..
Galluppeihin: En ole hyttysmyrkkyjä käyttänyt, ja samalla linjalla sen suhteen, että uskaltanen vaatteisiin ruiskaista (ennen pukemista) jos tarve vaatii; eli jos mennään mökille.
Veera herää yleensä aikas aurinkoisena, mutta vaatii pästä lähes heti viereen tai touhuihinsa. Päikyiltä herätessään joskus himpan kiukkumiukku, ja roikkuu sitten loppupäivän lahkeessa kiinni huomiota kerjäten..
Jahas, taidan palata myöhemmin jatkamaan, Veera kiukkuaa ja siskokset nahistelee taas urakalla.. Täytyy ryhtyä erotuomariksi ja koettaa kehittää jotain millä rauhoittaa tyttöset!! Jotenka pikaisiin kulumisiin!! (ihana huomata muuten, että joku kaipaa!! :))
Eipä ol paljon tullu kirjoiteltua juu. Meille kuuluu ihan hyvää. Viimeviikol tosin Emilia oli kuumeessa mbr rokotteesta.
Meillä edetään vielä kontaten ja taaperokärryjen kanssa kävellen silloin kun häntä kiinnostaa. Kiipeillään kyllä joka paikkaan. Eilen löysin isoveljen koulupöydän päältä ja nyt pitää sit pitää isoveljen huoneen ovea kiinni et ei pääsis sinne kiipeileen. Puistossa ollessakin ois kiipeilees vaan ja sit suututtaa kun ei anneta joka paikkaan kiipeillä. Vetää itsensä ihan jäykäks sylis ja maassa heittäytyy mahalleen huutaan.
Meillä pehmolelut ja mini vauvanukke saa haleja ja pusuja kovin mutta autotkin on ihan kivoja leluja.
Hyttysmyrkkyä ei olla käytetty tosin en ol hyttysiä nähnykkään. Aurinkorasvaa ollaan käytetty kun on niin vaalea iho et palaa helposti meinas kämmenselät jo ruvet punottaa kun tuol auringossa konttailee.
Matkarattaina meillä on ihan emman jotkut tarkemmin en tie.
Niin ja onnea vain kaikille odottajille. Kaveril syntyi eilen tyttö 5 viikkoa etuajassa mutta kaikki onneksi hyvin.
T.Satu ja Emilia 27.3
musta tuntuu, että mä aloitan jokaisen kirjoitukseni kertomalla että Kaisa on nukkumassa... ja niinhän tuo on nytkin! Eipä täällä koneella muulloin tule enää oltua. Josta tuli mieleeni, että mä teen kaikki mahdolliset kotihommat Kaisan ollessa hereillä, jotta saan sitten olla aivan laiskana koko sen ajan, kun Kaisa nukkuu. Niinpä mulla yleensä aina on aikaa tulla tänne.
Oltiin puistossa aamulla, mutta jouduttiin lähtemään poikkeuksellisen aikaisin kotiin, kun Kaisaa alkoi väsyttää. Ulkoillessa se ilmenee sellaisena tolkuttomana kohelluksena ja rauhattomuutena. Hetkeäkään ei olla paikoillaan ja tehdään kaikkea kiellettyä ja saadaan raivareita.
Tänään laitoin ekaa kertaa aurinkorasvaa, vaikka apteekissa olivat sitä vastaan ihan tosissaan. Mä en ymmärrä, kun ei toista voi auringosta poiskaan pitää eikä voi oikein koko vartalon peittävään kauhtanaankaan pukea. Ja näkyis sieltäkin naama, jos ei lähi-idän tyyliin verhoilisi.
G: hyttysmyrkkyä joudutaan käyttämään mökillä vaatteisiin suihkutettuna. Pari itikanpistoa Kaisalla jo onkin, mutta ei tuo niistä tunnu häiriintyvän.
Mä odottelen tässä eteiseen kalusteita, lupasivat tuoda ne tänään. Tilasin sellaiset päällä istuttavat laatikostot, siinä on sitten kivempi pukea Kaisalle vaatteita ja saa kaikki kengät, hatut yms. sinne laatikoihin. Jospa sais sen hiekan jäämään paremmin eteiseen. Nyt sitä kulkeutuu ihan mahdottomasti joka paikkaan, kun vaatteita puetaan missä milloinkin. Jouduin tilaamaan mittatilauksena, ja oli järkyn kalliit. Toivottavasti ne on sitten hyvät ja toimivat!
Huomenna matkataan isomummun 70v. juhliin ja yövytäänkin siellä juhlapaikalla. Josta tulikin mieleen, että pitää soittaa siskolle. Mä näin nimittäin viime yönä unta, että me riideltiin ihan kamalasti.. Mä siis mäiskin siskoa esim. isolla kärpäslätkällä suoraan naamaan ja halusin, että sitä sattuu. Ihan kamalaa. Pitää kysyä, että onhan se vielä mun kaveri ja enhän mä oikeasti ole tehnyt mitään. Mistä noi unet oikein saa alkunsa??
kua ja Kaisa
Meillä oli kauhea viime yö. Aatu meni nukkumaan tavallista myöhempään, kun ei millään uni tullut, vaan vehtasi peittojen kanssa, pyöri ja hyöri. No, viimein nukahti ja mentiin itse melkein samantien nukkumaan. Tuossa kahden aikaan alkoi poika yskiä ja rohista (nukkumaanmennessä siis aivan terve, ei yskää&nuhaa tms). Vähän aikaa torkuin levottomasti ja ajattelin vain, että nyt tuli sitten kesäflunssa. Ei mennyt kauaa, kun pomppasin sitten ylös, poika kuulosti siltä, kuin koira olisi haukkunut, eli hirveä haukkuva yskä ja hengen haukkominen. Säikähdin ihan kauheasti ja nostin ylös sängystä. Kovasti itki ja se vielä pahensi hengenahdistusta. Muistin sitten, että pikkusiskollani oli taaperoiässä joka flunssan yhteydessä kurkunpäätulehdus (valekuristustauti) ja oireet täsmäsi justiinsa siihen. Yritin soittaa päivystykseen, ei vastattu. Vaatteet päälle kok sakille ja menoksi. Olin aivan paniikissa, tuntui etten pääse kävelemään eteenpäin, kun näytti jo, että pojalla huuletkin sinertää (mies kyllä sanoi, ettei hän semmoista huomannut). Ajettiin reilu viiden minuutin matka sairaalaan päivystykseen ja päästiin heti. Äiti taisi itkeä enemmän siinä vaiheessa, kuin lapsi. Lääkäri sanoi heti, että kurkunpäätulehdus ja Aatu pääsi hengittelemään jotain avaavaa lääkettä spiiralla (?). Lisäksi sai suun kautta kortisonia. Sitten mentiin oottelemaan ja kohta taas lääkärille. Olo oli helpottunut huomattavasti, mutta ei tarpeeksi, vaan käskettiin ootella tunti ja saisi uudestaan sitten sitä lääkettä. Aatu jaksoi jo vähän leikkiäkin odotustilassa siinävaiheessa. Viiden jälkeen hengitteli uudestaan sitä lääkettä ja lääkäri kattoi vielä sen jälkeen korvat, kuunteli keuhkot ym. ja päästiin kotiin. Poika nukahti matkalla ja kotona jatkettiin koko porukka unta. Kymmeneltä herättiin ja Aatu on ollut hyvin virkeä nyt, vähän hengitys rohisee ja ääni on painuksissa. Että semmoinen yö. Toivottavasti ei tule enää koskaan uudestaan. Aivan tajuttoman toivoton olo, kun ei voi auttaa toista mitenkään. Sanoinkuvaamattoman kauhea olo oli itselläkin yöllä. Jatkan myöhemmin, kutsu kävi...
Neiti+Aatu
miten voi olla, että taas sitä jynssäsin äskettäin. Ihan älytöntä! No, mukavaa toki on, että pojat syövät itse, mutta kun keittelin eilen mustikka-vadelmakiisseliä, niin joka paikkaan on sitäkin roiskittu. Ja äiti konttaa perässä.
No niin Tel. Käyn sitten illalla tuudittelemassa Saanan uneen. :)))
Ja säleiköistä: minä manasin eilen tämän asuttamamme korpiseudun alimpaan h.... mutta nähtävästi ei ole sittenkään sijainnilla merkitystä. Säleiköt on kadotettu maastamme. Ainakin sopivat sellaiset. Meilläkin mies tarttunee vasaraan, kunhan tässä saadaan aikaa järjestymään. Puutavara ei täältä päin Suomea kovin helposti lopu.
Heti auttoi nuo Tuulian huutelot! Kiva oli lukea Ädän ja Empan kuulumisia pitkästä aikaa.
Päivällinen kypsyy jo uunissa. Menen nyt pyyhkimään siitepölyt terassilta, niin voidaan jäppisten kanssa menne sinne välipalalle kunhan heräävät. Viikonloppuna pesen ikkunat (vieläkin pesemättä!), siivoan muutenkin ja haluaisin myös katsastaa huonekalukaupoista keittiön seinälle kaappia. Käymme varmasti mummolakiekan, molemmissa. Ja jos iltaisin lukisin ja nauttisin seuraksi lasillisen punaviiniä. Tai kaksi. :))
Se on moro.
P
Tulen nopsaa vain onnittelemaan Kevätmamaa! ONNEA JA JAKSAMISTA!
Voi, kuinka minua kadehdituttaa, kun saat ison ihanan pyöreän masun, jossa hyörii ja pyörii pikkuinen tulokas.
Minä kävin toistamiseen laittamassa hormonikierukan. Toivottavasti se veisi tämän vauvakuumeen pois!!! En muuten kestä tulla lukemaan tätä pinoa. :)
Mukavaa viikonloppua kaikille! Toivottavasti hyttyset tajuavat pysyä loitolla (kaikilla mahdollisilla kotikonsteilla). Meillä ollaan sen verran viksua porukkaa, että pysytään loitolla paikoista, joissa on hyttysiä, paarmoja ja punkkeja. =)
- Ränkkä
Kyllähän täältä Etelä-Pohjanmaaltakin täytyy nyt kirjoitella, ihan velvollisuudentunteesta :) Asustelemme muuten Lehtovi ihan sinun synnyinkuntasi lähellä, tässä kun on arvuuteltu noita kotikuntia...
Juu, eli tännekään ei muitään ihmeitä. Kesä ollaan kotosalla ja yritän tehdä kandityön aikani kuluksi. Arki siis rullaa painollaan, mutta mua vaan ahdistaa tuo helle ihan mielettömästi! Ei siinä muuten mitään, mutta kun meidän asunto heti auringon paistaessa aivan tajuttoman kuuma, +30-35 astetta joka paikassa. On ilmastointikoneet ja kaikki, mutta eipä siitäkään hankinnasta ole mitään iloa ollut :(
Neidillä on tällä haavaa tas elämä mallillaan, hampaat on kaikki tehtynä, joten niidenkään vuoksi ei ole hetkeen tarvinnut vikistä. Kirjojen lukeminen on myös täällä tällä hetkellä SE juttu. Sanoja tulee joitakin ihan spontaanisti (esim. äiti, kiittää, anna, mumma), ja eläinten ääntelyt ovat myös suosittuja johtuen luonnollisesti eläinkirjoista. Leikkipuistossa liukumäki on paras juttu, mitä suurempi mäki ja kovemman liu`ut, sitä parempi. Hiekan syönti on hieman vähenemään päin, paitsi tietty pari lapiollista täytyy maistaa kivien seuraksi :)
Meillä ei kyllä ole mitään haisua televesion katselusta, kuten -77Tuulian Mimmillä. Tykkää kyllä musiikista ja hytkymisestä. Isoveljen kanssa painitaan ja tapellaankin. Meillä on muuten TELO muistaakseni saman ikäinen isoveli kuin teidän Nuutti (nyt neljä vuotias) ja vaatteiden kanssa on myös yhtä takkua. Mikään ei kelpaa, tai annetut paita ja housut eivät sovi hänen mielestään yhteet :=) Kesän tullen pukeminen on onneksi helpompaa!
Nyt täällä molemmat huutaa melkein täysillä, kriisi päällä, joten pakko mennä!
-femama&lapset-
Hyttysgallup: Esikoista suojasin aikanaan enemmänkin ja suihkuttelin just vaatteisiin jotain myrkkyä. Vielä ei ole käytetty mitään järeämpiä aseita. Pistoksia on kyllä tullut molemmille, mutta luojan kiitos eivät tunnu kutisevan oikein kovasti! Minä itse olen niiden paukamien kanssa enemmän helisemässä.
MAtkaratasgallup: Meillä on yhdet Gracon (en muista mallia) kevyet rattaat ja ABC:n jytymmät. En voi oikeastaan suositella kumpiakaan... Nyt olisin viisaampi niidenkin hankinnassa. Ei ole tosin uutena hankittu kumpiakaan.
Heräämisgallup: Viihtyy vaihtelevasti heräämisen jälkeen. Yleensä annan olla niin kauan kun viihtyy.
Kiitokset, Tuulia, huuteluista! Hienoa, että auttoivat heti. Mukava kuulla teistä kaikista " hiljaisemmista" välillä!
Pippandii: Kiitokset tuuditteluavusta! Odottelen sitten taas rauhallista yötä ;-)))) Ja vielä säleiköistä: Yksi työkaverinikin kävi etsiskelemässä säleikköä täältä pk-seudulta. Ei löydy mistään. Ja kaupassa sanottiin, ettei uusia enää tilata. Pitäisi vissiin olla jo maaliskuussa ostamassa puutarhatarvikkeita, jotta saisi mieleisensä...
Femama: Ihana kuulla, että jollakin muullakin takkuaa vaatteiden kanssa. Helpottaa heti, kun ei ole yksin. Ja meidän Nuutti tosiaan on kohta 4 v., tarkemmin sanottuna elokuussa. Hyvin muistettu ;-)
Neiti81:lle sympatiaa viimeöisistä kokemuksista. Me käytiin reilu vuosi sitten (olin juuri kotiutunut Saanan kanssa synnäriltä) Nuutin kanssa kurkunpäätulehduksen takia päivystyksessä. Oli hirveä kokemus, kun lapsi vaan yski, oksensi eikä saanut henkeä kunnolla. Ja Nuutti oli silloin kuitenkin jo 3 v, eli pystyi puhumalla rauhoittamaan. Voin vain kuvitella, miten kauheaa se on tuollaisen pikkutaaperon kanssa.
Ja Kualle piti sanomani, että minä teen samaa kuin sinä, eli kaikki kotihommat teen silloin, kun Saana on hereillä. Saa sitten istahtaa vähäksi aikaa tai tehdä jotain omaa hommaa, kun neiti nukkuu. Yleensä Nuutti kuitenkin touhuaa omiaan, ts. ei tarvitse minua niin paljon kuin Saana, joten omat hommat onnistuu, vaikka molemmat lapset ovat kotona.
Jahas. Jos menis taas tekemään töitä. Ei juuri nappaa, mutta pakko kai se on. Onneks 3 viikon päästä alkaa loma...
Terhitaas
Tuossa kun Topsanteri heräsi ja hieman yski, niin tuli Neiti81 mieleen. Sulle piti jo aiempaan viestiin kirjoittaa kannustavia sanoja, mutta taas unohtui.
Kurkunpäätulehdus-diagnoosin tein tuolle poitsulle itsenäisesti kotioloissa ;)) Meillä vaan molemmilla pojilla on ollu elämänsä aikana hyvin lievä sellainen (jos siis edes sitä on tällä kertaa). Yöt menevät aika kivasti ja ainoastaan just kova itkuhuuto saa aikaiseksi haukkuvaa yskää ja lapsessa hetkellistä paniikkia. En siis osaa edes kuvitella, miten kamalaa on juosta spiiran perässä öisessä kaupungissa. Jaksamisia.
Kummitytöllä oli pienempänä hirmu katalia nuo taudit. Heille lääkäri suositteli pyykinkuivausta makuuhuoneessa, ilmankosteutta lisää. Ehkäpä saittekin tämän vinkin omalta lääkäriltänne. Mutta kantsii varmaan kokeilla. Rauhallisempaa yötä toivottelen teille.
Meillä Santtu on vasta päiväunilla. Käytiin kaupoilla aamupäivällä ja hitsi kun ehti äijä nukahtaa autoon kymmeneksi minuutiksi, niin päiväunet siirtyivät 2h.
Santtu on vaihteeksi kipeä. Kovassa nuhassa ja yskässä. On kuulemmä hänellä joku alttius saada pitkittyneitä flunssia, jotka menevät bakteeritulehduksiksi. Johtuu lääkärin mukaan isän allergioista tämä alttius. Astmallakin meitä jo pelotteli. Nyt taas arvon, että kauan katsellaan ennen lääkäriin menoa. Santullakin oli kurkunpäätulehdus pari kuukautta sitten. Yöllä mentiin sairaalaan ambulanssilla. On kuulemma siihenkin jokun sortin alttius. No onneksi nyt tiedämme ja muillekin tiedoksi, että kylmään ulkoilmaan kohtauksen sattuessa. No tosin nythän se on hankalampaa, kun on kesä. Mutta yöllähän se iskee, joten ehkä ulkona voi olla viileämpi kuin sisällä. Jos kohtaus ei mene viileässä ulkoilmassa ohi 15 minuutissa, niin sitten lääkäriin. Tälläiset ohjeet me olemme saaneet lastenklinikalta.
Täällä meillä asuu myös vaatteistaan tarkka esikoinen 3v8kk. Mä olen ratkaissut asian niin (ja siis tyttö suostunut tähän), että annan aamuisin kahdet housut ja kaksi paitaa, että valitse niistä. Ja aina jompi kumpi on parempi, eikä enää tarvitse kovin usein vaatteista tapella. Alkuun ei meinannut suostua tähänkään, mutta pidin pääni ja nyt kelpaa, kun saa itse valita kahdesta vaihtoehdosta. Kun hän saa jokun uuden vaatteen, niin käy kaapissa katsomassa, että minkä kanssa se sopii. Hohhoijaa 3v.... Itkee myös joskus peilin edessä, kun tukka on liian pörröinen ja sotkuinen. Omaa reppana luonnonkiharan tukan, joten varmaan monet itkut vielä itketään. Ja mun mielestä hänen kiharat on aivan ihanat.
Tarttis vähän käydä järjestelemässä kämppää ennen miehen tuloa. Taas saa mielessään ihmetellä, että mitä toi muija täällä päivät häärää, kun koti on aivan räjähtänyt.
Mukavaa viikonloppua vaan kaikille!
T. lappu & Santtu
Tosiaan mukava yllätys. Täytyy kyllä myöntää etten sentään kaikkia nimimerkkejä ulkomuistista kirjoittanut. ;) Niin hyvä muisti ei sentään ole..Minulla on sellanen sotkuvihko tässä koneen äärellä, johon olen vuoden aikana laittanut muistiin itselleni kaikenlaista..että muistaa kommentoida galluppeihin yms. niin noukin sieltä nämä nimimerkit.Toivottavasti tavoitetaan vielä muitakin taustalukijoita ja saadaan heidätkin kirjoittamaan kuulumisia =)
Päivä meni ihan sujuvasti sitten kuitenkin. Leikattiin nurtsia sieltä mistä tarvitsi, kasteltiin kukkia, tein pizzaa(mihin tyhjensin kaikki tähteet/jämät kaapista), käytiin 2x 1km lenkillä, siivoiltiin, pyykättiin.Kävi myös pieni tapaturma Mimmille. Se hurjake kiipesi leluhyllyn päälle, oisko vajaan metrin ja tippui sieltä alas. sitä en tiedä miten päin alas tuli, mutta poskeen tulee ainakin mustelma. Minä olin keittiössä soittamassa itselleni kampaaja-aikaa..kun huuto kävi ja kova sellainen. Onneksi pahemmin ei näyttänyt käyvän kuitenkaan..
Heti kun on lämpöisempi ilma niin turvottaa, taas on sormet ja varpaat ihan ällön tuntuiset.Huomenna saa niskavääränä kantaa ananasta kaupasta. Se on tosiaan kauppapäivä huomenna, joten pitää kaiketi alkaa miettii kauppalappua..
Pippandiille ja TELille piti vielä noista säleikösitä yms sanoa, että ne todellakin pitää ostaa silloin kun postiluukusta kolahtaa K-raudan ja Prisman puutarhalehti, eli siis todella hyvissä ajoin keväällä. Itselleni käy samalla tavalla joka vuosi, jotain jää aina saamatta kun ei ole tarpeeksi ajoissa liikenteessä. Nytkin meinasin jäähä ilman tomaatin taimia..miten niitä nyt ois voinut aikasemmin ostaa kun oli niin kylmä.!!!Sitten kun ilmat on sopivat ei taimia enää saakaan...
Hurjalta kuulosti tuo kurkunpääntulehdusko se nyt oli, mikä nyt on tainut monellakin olla. Onneksi tuli puheeksi, osaa sitten itse toimia jos vastaavia oireita tulee. Neiti81:lle voimia, varmasti säikäytti!!!
Huomiseen!! Jos en kerkiä kirjoittaa, se ei tarkoita sitä että oisin päässyt sykerönhakumatkalle ;)
Tuulia
Leikkii niin nätisti yksikseen, kerrankin.
KEVÄTMAMA:Onnea vielä raskaudesta!! Milloin sinulla olikaan laskettu? Oliko joulukuussa? =)
G:Tosiaan meillä on lastenhyttysmyrkky, jossa lukee ei alla 3-vuotiaille? Pisti miettimään, että miten tuota likkaa suojaa hyttysiltä? Onneksi meillä tässä ei kyseisiä ötököitö ole,mutta jos mökkeillään..
G:Mimmi oli tänään 20min hereillä sängyssä ennen kuin menin sinne. Silloinkin oli vielä pitkin pituuttaan ja jutteli/leikki pupujen kanssa. Eli olisi varmaan vielä viihtynyt yksin pimeeessä huoneessa =) Joskus kyllä käsky käy heti tulla hakemaan..
G:Mimmillä on tosiaan leikit sekä että. Nukkea hoivataan, työnnetään rattaissa, syötetään, yritetään pukea, kylvetetään..mutta kyllä välillä pärissään traktoreilla ja autoilla niin että sylki roiskuu. Ulkonakin ihan nämä isot naapurin härvelit pitää aina katsastaa.Sekä taivaalla lentävät helikopterit ja lentokoneet. Ja onhan Mimmillä se oma mopokin(millä isin kanssa ajallaan tai isi vain pelkästään), ja taas pärissään ja kovaa =)
Ei auta, pitää varmaan mennä katsomaan itteään peilistä. Tuli mentyä märällä tukalla nukkumaan ja näky on sen mukainen ;) Yöllä kävin vissiin 5x vessassa ja meidän huone oli niiiiiiiiiin kuuma, että unet oli hieman kehnonlaiset. Tänä aamuna en ollutkaan niin turvoksissa. Sormet ja varpaat on inhan tuntuiset kun ne on sellaset nakit :/
Jotain tekemistä pitäsi tälle päivällä keksiä, mutta mitä? Jospa vaan yrittäis olla..mutta sitten päivä tuntuu pitkältä..
Vettähän sen piti yöllä sataa, mutta ei täällä ainakaan tullut. Nurtsi on ihan palanut, eikä tuo kukkapenkkikää hyvin voi..Ikävää, kun milloinkaan ei olla tyytyväisiä tuohon sääukkoon =)
Mukavaa päivää kaikille!!!
Tuulia+co