Imetys ja raskautuminen
Imetän 1v2kk tyttöä, yöllä vaihtelevasti 1-3krt ja päivin lähemmäs 10 kertaa yhä. Olen jo hetken halunnut lopettaa ja minulla on siihen pari kysymystä:
1. Tyttö on tosi tissimonsteri ja on joka välissä repimässä paitaa ja suuttuu jos ei pääse. On tosi itsepäinen ja nukahtaakin yhä vain tissille. Onko parempi lopettaa kerrasta vai vähitellen? Miten saitte lapsen nukahtamaan uudella tyylillä ilman rintaa? Ja miten estää maitoa pakkautumasta liikaa? Tyttö on ollut kerran isänsä kanssa mummolassa yötä ja nukahti itse mutta aloitti kamalan itkun yöllä kun ei saanut tissiä unen jatkamiseksi ja tulivat kotiin. Pelottaa että jos ne menee taas pariksi yöksi pois ja tyttö oppisikin isän kanssa nukkumaan ilman tissiä, niin sitten kotiintullessa alkaa taas minulta kaivata maitoa.
2. Meillä olisi haaveissa pikkusisarus, mutta kuukautiseni eivät ole vielä alkaneet imetyksen takia. Voiko vauvaa alkaa nyt jo yrittämään vai täytyykö imetys lopettaa kokonaan että keho palautuisi normaaliin?
Kommentit (9)
Todennäköisesti pitää lopettaa jotta kroppa palaa normaalitilaan.
Tietenkin voit yrittää raskautua heti, ei tarvitse olla lopettanut imetystä. Itse olen kahdesti imettänyt edellistä lasta raskauden aikana.
Haluatko tosiaan alle 2 vuoden ikäerolla toisen lapsen? Helpompaa olisi noin 2,5-3 vuoden ikäero.
On niin yksilöllistä tuokin.
Yöimetykselle ei ole mitään ravinnollista tarvetta eikä syytä 1v iän jälkeen eli lopeta se.
Tuon ikäinen saa kaiken tarvitsemansa ravinnon aamu/päivä/ilta-aikaan ja lähestyvä vieroituskin helpottuu, kun et yöllä syötä häntä. Ja puhun vieroituksesta, koska mainitsit hänen olevan kovin riippuvainen imetyksestä ja ilm haluaisit itse lopetella sitä..
Omalla kohdallani imetykset eivät vaikuttaneet kk-kierron alkamiseen, säännöllinen kierto alkoi kummallakin kerralla 4-5-vkoa synnytyksistä ja vauva ollut silloin täysimetyksellä eli äm ainoa ravinto. Niin jatkui 6+kk ajan kunnes alkoi pikkuhiljaa kiinteiden maistelu äm ollessa yhä ainoa maito.
Kuopus sai ns luvan tulla esikoisen ollessa reilut 8kk ja tärppäsi ensimmäisellä kierrolla.
Ainiin, yöimetykset loppuivat kun olivat 4,5kk ja 6kk, itse lopettivat. Kokonaan vierottautuivat 1v4kk ja 1v9kk i'issä (imetin siis rv30 saakka kunnes esikoinen vierottautui).
Äitix2
Luulisin että olisi helpompi lopettaa kerrasta. Tulee sitten kerralla ne "vieroitus"kiukut, eikä turhaan pitkity.
Kiitos kaikille vastauksista!😊 En lopeta kokonaan imetystä ainakaan vielä mutta yöimetystä nyt aletaan vieroittaa 😂 Ehkä kuukauden tai parin päästä aletaan yrittää toista ja jos ei onnaa niin sitten uudelleen harkitaan koko imetyksen lopetus 😁
Up 😂