Miksi minua pidetään tyhmänä?
Sekä työelämässä että yliopistossa olen aina ollut vähättelyn kohteena. Osaamiseni kyseenalaistetaan ja epäonnistumisiin takerrutaan. Minua ilmeisesti pidetään jotenkin tyhmänä. Olen kuitenkin päässyt opiskelemaan kilpailtua alaa pääsykokeen kautta ja kykytesteissä olen ollut vähintään keskitasoa, joissakin osioissa parasta 5% väestöstä.
Työelämässä esittämäni kommentit ja huomiot ovat useimmiten erittäin osuvia, mutta ne ohitetaan olankohauksella, tai sitten näkemykseni hyväksytään, kun joku toinen sanoo saman asian omana huomionaan. Äskettäin eräät henkilöt kyseenalaistivat puhunko edes englantia kunnolla. Kielitesteissä taitoni englannissa on arvioitu erinomaiseksi ja olen myös asunut englanninkielisessä maassa.
Mielestäni pukeudun ja käyttäydyn normaalisti. Otan muut ihmiset huomioon ja kohtelen kaikkia vähintään neutraalisti. Silti ehkä olemuksessani on jotain, joka laukaisee halun vähätellä, jopa asettaa naurunalaiseksi. Olen ikäisekseni hyvin lapsenkasvoinen, mietin voisiko se olla syynä?
Kommentit (13)
Lapsenkasvoisuudesta johtuu. Kärsin samasta ja olen kaiken päälle lyhyt. Tuntemattomat luulevat teini-ikäiseksi ja tytötellään kaikkialla. Ihan kolmikymppinen akka olen.
Vierailija kirjoitti:
Voi liittyä ulkonäköön. Osaatko arvioida jotenkin ulosantiasi ja tapaasi puhua?
Ulosantini on mielestäni ihan normaali. Olen varmasti jossakin määrin varautuneen oloinen, sillä toki vuosien vähättely jättää tietynlaisen jäljen. Minua myös kiusattiin koulussa aikanaan, se on ehkä jättänyt jonkinlaisen pienen epävarmuuden olemukseen, jonka tietynlaiset ihmiset huomaavat. Sinänsä olen ihan reipas ja saatan esitellä itseni uusille ihmisille ja soittaa haasteellisia neuvottelupuheluita jne. En ystävysty helposti, ehkä myös jotkut vaistoaa yksinäisyyteni?
Pohjimmiltani olen alkanut ajan myötä jonkin verran katkeroitumaan ja vapaa-aikaani menee harmistukseen, jonka vähättely esim. töissä aiheuttaa. Energiaani kuluu tähän ja se on aivan turhaa, en silti koe pystyväni vaikuttamaan asiaan -ap
Vähättelijät ovat toisia naisia? Olet liian kaunis ollaksesi myös älykäs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulosantini on mielestäni ihan normaali. Olen varmasti jossakin määrin varautuneen oloinen, sillä toki vuosien vähättely jättää tietynlaisen jäljen. Minua myös kiusattiin koulussa aikanaan, se on ehkä jättänyt jonkinlaisen pienen epävarmuuden olemukseen, jonka tietynlaiset ihmiset huomaavat. Sinänsä olen ihan reipas ja saatan esitellä itseni uusille ihmisille ja soittaa haasteellisia neuvottelupuheluita jne. En ystävysty helposti, ehkä myös jotkut vaistoaa yksinäisyyteni?
Pohjimmiltani olen alkanut ajan myötä jonkin verran katkeroitumaan ja vapaa-aikaani menee harmistukseen, jonka vähättely esim. töissä aiheuttaa. Energiaani kuluu tähän ja se on aivan turhaa, en silti koe pystyväni vaikuttamaan asiaan -ap
He toista työpaikkaa. Vaikeampaa kuin nykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä mietin lähinnä äänenkäyttötapaa ja sellaista. Sillä antaa itsestään tietynlaisen vaikutelman. Pysytyisitköhän nauhoittamaan itseäsi joskus?
Tuo kuulostaa todella ikävältä ja vielä ikävämpää on se, että se vaikuttaa vapaa-aikaasi. Mutta koska toisia ihmisiä ei voi muuttaa, tässä tilanteessa on pieni pakko miettiä, mikä se asia itsessä on, joka saa heidät käyttäytymään noin. Huom. en tarkoita, että he tekisivät oikein, tai että olisi reilua, että sinä joudut miettimään noita asioita, vaikka olet hoitanut esim. opiskelusi ja työsi hyvin! Enkä todellakaan usko, että sinä olisit jollain tavalla tyhmä.
Oletko joko liian pätevä ja uhka.
Tai sitten työkavereillasi on liian vähän töitä ja he ehtivät puuttua epäoleellisiin asioihin.
Tai sitten olet liian ”itsenäinen” - pärjäät ihan omillasi etkä tarvitse hovia ympärillesi. Etkä kuulu mihinkään juorukerhoon.
Tai sitten olet kaunis ja koulutettu. Ja sitten jos olet vielä laiha ...
En usko, että äänenkäytössäni tai intonaatiossani olisi mitään poikkeavaa. -ap
Älykkyys, nohevuus ja nuorekas ulkonäkö ovat sellainen yhdistelmä, joka menee monella tunteisiin. Heillä napsahtaa päälle sellainen "epistä, miks tolla on kaikki" -moodi, mikä sitten näkyy vähemmän kypsänä käytöksenä. Lisäksi tietynlaisissa "olemme kuin yhtä perhettä" -henkisissä työyhteisöissä ärsyynnytään helposti varautuneemmista ihmisistä, jotka eivät heti kaada kaikkia asioitaan muiden kuultavaksi. Sellaista haluaa aina joku näpäyttää kostoksi siitä, kun muka on niin olevinaan.
Vierailija kirjoitti:
Oletko joko liian pätevä ja uhka.
Tai sitten työkavereillasi on liian vähän töitä ja he ehtivät puuttua epäoleellisiin asioihin.
Tai sitten olet liian ”itsenäinen” - pärjäät ihan omillasi etkä tarvitse hovia ympärillesi. Etkä kuulu mihinkään juorukerhoon.
Tai sitten olet kaunis ja koulutettu. Ja sitten jos olet vielä laiha ...
Tuo liiallinen itsenäisyys varmasti sopii minuun. En koskaan ole ollut mikään johtohahmo, tai tiiviisti ryhmäänsulautuva ihminen, vaikka tosiaan teen mielelläni tiimityötä. Pikemminkin säilytän aina terveen harkinnan, enkä menee mukaan kaikenlaisiin joukkohysteriailmiöihin tai työpaikkakiusaamiseen jne. -ap
Kyllä muutkin kokee vähättelyä, mutta se pitää vain ohittaa ja jatkaa omaa juttua. Tämä on ainoa millä sen saa vähenemään ja loppumaan. Nyt todennäköisesti annat periksi, kun sinua kyseenalaistetaan ja vähätellään. Voisit kokeilla etsiä joku mukava psykologi, jonka kanssa sitten työstää kiusaamistraumoja ja vahvistaa itsetuntoasi. Tsemppiä! T: toinen samanlainen
Vierailija kirjoitti:
Vähättelijät ovat toisia naisia? Olet liian kaunis ollaksesi myös älykäs.
Näin on! Eihän esimerkiksi pääministeriksi ikinä valittaisi kaunista naista. Eikun...