Ero, psykoterapia ja lastensuojeluilmoitus
Mies oli käynyt psykiatrilla meidän eron vuoksi ja sai lähetteen psykoterapiaan. On hieman katkera meidän erosta ja kertoi miten aikoo mustamaalata minua terapeutille, jotta saa todisteita minua vastaan?? En tiedä siis todisteita mihin.
Sinänsä asia ei minua kiinnostaisi, mutta kun meillä on yhteisiä lapsia ja kun en tiedä mitä mies puhuu niin pelkään, että sieltä tulee joku lastensuojeluilmoitus. Voiko terapeutti tehdä sellaisen vain toisen osapuolen kertoman perusteella?
Mies on asiallinen, menestynyt ja hyvä näyttelemään, joten vakuuttava osaa olla.
Kommentit (8)
Voi toki tehdä ja mikäli mies paukuttaa oikein kunnolla, niin terapeutin velvollisuuskin on tehdä ls-ilmoitus. Sinuun ollaan yhteydessä ja todetaan sadut saduiksi.
Ei toinen vanhempi voi saada psykoterapeutilta "todisteita toista vanhempaa vastaan". Terapeutti olisi räikeän ammattitaidoton jos lähtisi miehen kertoman perusteella selittämään jotain viranomaisille.
Lastensuojeluilmoitus ei johda mihinkään välttämättä. Sossut käy kyselemässä miten teillä menee, ja jos hyvin niin mitään asiakkuutta ei aloiteta.
Kyllä sai lähetteen, ihmettelin itsekin kun kävi vain kerran siellä.
Kyse ei varmaan ole kelan maksamasta psykoterapiasta, mutta tänään on sinne menossa.
Sanoi, että aikoo esittää huolensa miten pärjään lasten kanssa ja kertoa kaikkea kamalaa mitä olen hänelle (riitojen yhteydessä) sanonut. On kuulemma nauhoittanut minun sanomiset. Minulla ei luonnollisesti ole mitään todisteita miten on muutaman kerran lyönyt minua, haukkunut niin kamalilla sanoilla, että niitä ei voi unohtaa.
Minä olen lasten kanssa kaksin joka viikko, kun mies on työmatkoillaan, on aina ilkeä ja töykeä niin minulle kuin lapsille ja manipuloi kaikkia ympärillään.
Minulla on ADHD ja ahdistuneisuushäiriö ja mies keksii minulle koko ajan uusia diagnooseja.
Sairauteni näkyy lähinnä niin, että unohtelen asioita jos ne ei ole kalenterissa ja huolestun ja huolehdin liikaa kaikesta, jos esim.lapsi on flunssassa niin käyn yölläkin katsomassa moneen kertaan, että kaikki ok. En käytä päihteitä, koti on aina siisti ja asiat hyvin.
Ota nyt huomioon, että miehesi on murtunut ja hän vain purkaa pahaa oloaan. Sinulla ei ole mitään syytä huoleen, jos pystyt huolehtimaan lastesi perustarpeista. Sinuna ottaisin yhteyttä lastenvalvojaan, ja keskustelisin yksinhuoltajuuden hakemisesta... (ei ehkä ihan vielä, miehen takia). Jos mies ajattelee enemmän itseään kuin lastensa hyvinvointia, hänen huoltajuutensa vain stressaisi teitä; hän voisi toki tavata lapsiaan aina halutessaan ja kun se sinulle sopii, oli teillä tapaamissopimus tai ei. Mutta toimi nyt kotirauhanne turvaamiseksi, äläkä suostu uhkailuun.
Sinun ei tarvitse olla täydellinen, jotta olisit oikeutettu elämään ilman uhkailua. Kyse on lapsista, vaikka ex yrittäisi kääntää asian sinun itsetuntoosi.
Jos miehesi kertoo terapeutille jotain minkä perusteella lapset voisivat olla vaarassa on terapeutti velvoitettu tekemään lastensuojeluilmoituksen. Tämä ei tarkoita sitä että teillä vielä käynnistettäisiin mitään lastensuojelun toimia, vaan että lastensuojelu arvioi tilanteenne. Jos he toteavat ettei mitään huolta ole niin asia jää siihen. Voi tietysti olla että vaikka se mitä miehesi kertoi olisikin puppua niin lastensuojelun työntekijät katsovat että riitanne tai miehen väkivaltaisuus tai muu syy jota ilmoituksessa ei ole mainittu on syy lastensuojelun käynnistämiseen.
Pitää olla kolmen kuukauden hoitosuhde ennen kuin saa lääkärintodistuksen jolla haetaan kelan tukea psykoterapiaan. Ei sinne mitään "lähetettä" saa.