Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa kokemuksia myoomien (kohdun lihaskasvainten) hoidosta? Leikkaus, lääke, embolisaatio..

Katjes
11.12.2019 |

Jotain pitäisi tehdä, myooma 9x6 cm ja aiheuttaa pitkittyneitä vuotoja ja hemoglobiinin laskua. Oma gynegologini on melko yksioikoinen, kohtu pois ja se siitä, koska lapset on jo hankittu. Mutta mutta, onhan niitä nyt muitakin vaihtoehtoja, jos vähän kaivelee.
Kiinnostaisi muiden kokemukset esimerkiksi embolisaatiosta, Esmya-lääkkeestä, leikkaushoidosta jossa poistetaan vain myooma eikä koko kohtua.
Omalla kohdalla haluaisin välttää kohdunpoiston, lähipiirissä useampia tapauksia joissa kohdunpoisto aiheuttanut vaikeita laskeumia ja muita oireita.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse koittaisin ensin lääkehoitoa. Vaihdevuosien myötähän nuo ongelmat yleensä loppuvat sitten eli lääkitystarve ei ole loppuiän kestävä.

Vierailija
2/27 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin vähän aikaa esmya lääkkeitä, itsellä ei noista haittavaikutuksia mutta eihän ne vaarattomia ole. Olin leikkaukseen menossa mutta peruin, ikää niin paljon, että kuukautiset loppuivat melko pian päätöksestä jättää leikkaamatta. Nyt myoomat pienenevät luontaisesti kun estrogeenin tuotanto vähenee eivätkä enää haittaa niin paljon (vuodon lisäksi painoivat ja aiheuttivat virtsaumpea).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin tämän vanhan ketjun, ja ajattelin kokeilla herättää sitä henkiin: Itsekin kovasti kaipaisin kokemuksia embolisaatiosta, mutta tosi vähän löytyy mitään.

Itsellä yksi myooma, johon olen syönyt erinomaisin hoitotuloksin Esmyaa kaksi vuotta. Ainoa haittavaikutus lääkkeestä on ollut kausittainen hiusten lähtö, jonka itse olen huomannut, ei muut. Eli ei ns. paha tilanne.

Nyt uuden edessä, koska Esmya asetettu ensin 3/2020 väliaikaiseen myyntikieltoon, ja nyt 9/2020 pysyvään myyntikieltoon, koska sen on osoitettu aiheuttavan yksittäisiä maksavaurioita.

Vaihtoehdot siis embolisaatio tai kohdun poisto. Ja ihan vaan tiedoksi, että olen 6kk syönyt nyt joidenkin suosittelemaa Serrapeptaasiakin, ihan vaan koska kaikki keinot on kokeiltava: Myomaa kasvaa ihan kuin ennen Esmyaa, eli serrapeptaasista ei mitään apua.

Mulla on sairaskuluvakuutus, ja leikkaukseen pääsisin yksityisellekin (missä olen gynelläkin asioinut), mutta ongelma on se, että en löydä embolisaation tekijöitä yksityissektorilta! Enkä liioin Kuopion lisäksi julkiseltakaan. Itse asun Helsingissä. Kaksi eri gyneä yksityisellä todennut, että jos kohdunpoisto epäilyttää, voisin kokeilla ensin embolisaatiota.

Eli mihin pitäisi hakeutua, jotta pääsisi tähän embolisaatioon? Heeelp! 😊

Vierailija
4/27 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tehnyt mitään. Vaihdevuodet tuli ja runsaat kuukautiset yms. ovat muisto vain.

Ainakaan kohtua ei kannsta lähteä turhan päiten poistattamaan.

5/27 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Kohdun poistosta en tiedä, mutta kohtuvaltimoiden embolisaatiota en voi suositella. Minulla on kohdun alaosassa n. 5cm myooma, joka on aiheuttaut kovia mahakipuja. Oys:n naistentautien pkl:lla suositeltiin embolisaation olevan parempi vaihtoehto myooman kirurgiseen poistoon verrattuna fertiliteetin säilymisen kannalta. Toiveena on ollut vauvan saaminen. Kukaan naistentautien lääkäreistä eikä toimenpideradiologi ei kertonut minulle embolisaation aiheuttamasta riskistä munasarjojen toiminnan loppumiseen, joka minulle aiheutettiin embolisaatiolla. Munasarjojen toiminta loppui täysin  embolisaation seurauksena ja sain näin ollen ennenaikaiset vaihdevuodet hankaline ongelmineen. Alapään verenkierto kärsi toimenpiteestä kovasti eikä alapää reagoi enää seksissä lähes lainkaan. Myös istuminen on hankalaa. Pystyn käytännössä istumaan välillä normaalisti enintään puoli tuntia, jonka jälkeen asento on vaihdettava siten, että vartalon painoa ei tule alapään päälle. Pyörällä ajamaan pystyn  muutaman kilometrin, jonka jälkeen  alapää on niin kipeä, että käveleminenkin on hankalaa. Kukaan lääkäreistä ei ota vastuuta tapahtuneesta eikä heillä vaikuta olevan osaamistakaan kompliaatioiden hoitamiseksi. Toivon sydämestäni, että kukaan teistä muista naisista ei mene kohtuvaltimoiden embolisaatioon ainakaan Oys:iin. Muiden sairaaloiden osaamistasosta en osaa sanoa.

Vierailija
6/27 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Minulla nyt tulee 21,12,2020 embolisatio ja mä kirjottan sinulle ,mitä sen jalken tapahtu. Toivon mene hyvin tämä. 

Vierailija
7/27 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on myoomien vuoksi poistettu kohtu 10 vuotta sitten. Oli elämäni paras ratkaisu. Ei mitään komplikaatioita.

8/27 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

SEURAAN! N42. Minulla todettiin vuosi sitten myooma, joka aiheutti raskaat menkat ja helvetillisen väsymyksen jonka syynä oli anemia. Hemoglobiini oli 105. MInulla on aina ollut raskaat menkat, joten niiden lisääntyminen pikkuhiljaa ei soittanut varoituskelloja ennenkuin väsymys aiheutti ongelmia jaksamisen kanssa. Tammikuussa minulle asennettiin hormonikierukka joka lopetti vuodot, jolloin tietysti veriarvotkin paranivat.

Myooma on niin kiinni kohdun kudoksissa että sitä ei voi "höylätä" pois. Gyne katsoi, että luultavasti viimeistään vaihdevuodet ratkaisevat ongelman. Kohdunpoistostakin keskusteltiin, mutta se tuntuu kamalalta ajatukselta vaikken lapsia enää haluakaan. Radikaali leikkaus on kuitenkin aina riski, ja kohdunpoistossakin voi tulla komplikaatioita.

Minulla on tuntemuksia alavatsassa, mutta en ole koronavuoden takia päässyt tarkastuskäynnille - ne peruttiin ilmeisesti kiireettömänä hoitona. Embolisaatio on minulle tuntematon toimenpide, täytyy googlata.

Vierailija
9/27 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävuodet 14 - 40 kärsin rankoista kuukautisista, siis todella isoista vuodoista. Pari viimeistä vuotta myoomat pahensi ennestään tilannetta. Hemoglobiini ja rautavarastot koko ajan matalat. Sitten pääsin kohdun poistoon. Paras päätös ikinä. Ei vuotoja enää. Ei mitään ongelmia. Jopa seksi parani leikkauksen jälkeen. Aikaisemmin minulla kesti orgasmin saaminen todella pitkään, leikkauksen jälkeen... no ne vaan tulevat todella yllättäen ja nopeasti. Eikä tarvi huolehtia ehkäisystä.

Vierailija
10/27 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännää, että kaikilla kohdun poisto on onnistunut. Kohdun poistoista 30% epäonnistuu.

Ei ole mikään pieni toimenpide.

Vierailija
11/27 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla poistettiin kohtu ison myooman vuoksi. Ensin hyvänlaatuiseksi luokitellusta myoomasta löytyikin pahanlaatuisia soluja.

Vierailija
12/27 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdun poisto epäonnistuu? Miten?

Minulta on poistettu kohtu ja munasarjat 30-vuotiaana yli 25 v sitten.

Vierailija
13/27 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengenvaarallinen kirjoitti:

Aika jännää, että kaikilla kohdun poisto on onnistunut. Kohdun poistoista 30% epäonnistuu.

Ei ole mikään pieni toimenpide.

Kenellä "kaikilla"? Lähde 30 prosenttiin?

Vierailija
14/27 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta poistettiin kohtu 45-vuotiaana ison myooman takia. Kasvain oli sellaisessa kohdass, että välillä se painoi virtsaputkea ja esti virtsan pääsyn ulos. Jos olisin halunnut, olisi lääkäri voinut yrittää leikata myös niin, että kohtua ei olisi poistettu, mutta olin itse sitä mieltä, että kaikki pois vain kerralla. Olin niin kurkkua myöten täynnä ylirunsaita vuotoja, että halusin niistä eroon. Kohtu siis poistettiin ja appelsiinin kokoisen kasvaimen lisäksi löytyi myös muutama pienempi kasvain. Minkäänlaisia haittoja ei leikkauksesta aiheutunut. Vaihdevuodetkin tulivat vasta ajallaan eli yli viisikymppisenä. Jotkut väittävät, että kohdun poiston seurauksena naiseus kärsii. Ei kärsi, päin vastoin!

Vierailija
15/27 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kokemuksia?

Minulla jotain hoitoa tulossa lähiaikoina. Tällä hetkellä odotan aikaa gynekologin ultraäänitutkimukseen. 

Kipuja on ja paineen tunne alavatsalla, etenkin istuessa mutta myös makuulla tuntuu. 

Vierailija
16/27 |
07.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla löytyi pari kolme vuotta sitten kaksi myoomaa kun menin gynelle erittäin runsaiden kuukautisten vuoksi. Ehdotettiin kohdun poistoa, en suostunut niin päädyttiin hormonikierukkaan mikä onneksi auttoi minun ongelmaan. Kuukautiset jäi pois. Minun myoomat oli suht pieniä, isompi oli jotain 3x7 cm ja sellaisessa kohdassa ettei aiheuttanut muuta harmia kuten kipuja tms. Olen 51 vuotias.

Vierailija
17/27 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko uusia kokemuksia? Onko suosituksia yksityiselle taholle jossa tehdä myooman poisto, ilman että kohtua pitäisi poistaa?

Vierailija
18/27 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin monta vuotta myoomista , kuukautiset olivat todella runsaat ja hemoglobiini vajosi pohjalukemiin. Menin gynekologille sillä asenteella, että kerjään niin kauan, että hän suostuu kohdunpoistoon, mutta ilman mitään kerjäämistä hän sanoi heti, että varataan aika poistoon. Kohdusta löytyi useita myoomia ja lääkäri sanoikin, että on ihme, että olen tullut raskaaksi (minulla kolme lasta). 

Pidän naurettavana noita väitteitä, että "tulee vähemmän naiselliseksi" tai, niin kuin tuossa mainittiin, tulee laskeutumia ja mitä lienee. Yksi elämäni parhaita päätöksiä ja hetkeäkään en ole katunut.

Vierailija
19/27 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kivut, paineentunne ja hyvin runsaat kuukautiset sekä keskenmenoja. Appelsiinin kokoinen myooma kuorittiin pois. Leikkaus oli avoleikkaus ja kivut olivat kovat, sillä kipupumppu irtosi ekana päivänä. Kuitenkin, kun leikkauksesta oli vierähtänyt aikaa, niin kaikki kivut jäi sinne. kuukautiset normaalimmat, varastorauta arvo nousee, mutta htaasti.

Vierailija
20/27 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävitkö yksityisellä vai julkisella puolella kun myooma kuorittiin avoleikkauksella pois? Julkisella puolella tarjotaan vain kohdun poistoa vaikka toiveena olisi vielä lapsi 😟 Suosituksia hyvistä yksityisistä jotka tekisivät myooman poistoa, ilman kohdun poistoa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä