~~~~~~TAMMIKUISTEN VIIKKOPINO~~~~~~
Kommentit (27)
Hei,
miten teillä on vielä käytössä äitiyspakkauksen vaatteita? Titukselle sopii vielä se keltainen siili collegepuku, ne mintun vihreet potkarit ja ne raidalliset puolipotkarit. Muut vaatteet on jo pieniä. Outoo kun ne mintun vihreet potkarit on vielä isot, mutta se saman värinen body ei oo sopinu ainakaan enään kuukauteen.
Titus painaa jo 11,1 kg ja edelleen mennään täysimetyksellä. Saas nähdä miten kauan tämä vielä jatkuu. Välillä oli tosi rauhattomia öitä, kun Titus söi yöllä niin usein, mutta nyt on taas palattu mukavaan yörytmiin. Tuo 11,1 kg paino tuntuu ihan mittausvirheeltä, mutta parempi kai uskoa.
Nyt Titus osaa jo ottaa hyvin helistimen käteen ja kääntyilee selältä vatsalle ja toisin päin, mutta vain jos näköpiirissä on tissi tai jotain muuta mukavaa. Juttelee kovasti ja olin kuulevinan sanan " ättä" . Heheh.. taitaa olla aika liioittelua ja suurta sattumaa, mutta kivalta se kuulosti.
Kuinka moni teistä aikoo mennä syksyllä töihin? Vai jäättekö kotiin? Mä oon kotona ainakin kahden vuoden ikään asti tai pidempään jos tulee pikku kakkonen.
Mulla ollu jo kaksi kertaa verettömät kuukautiset eli hirveet kuukautiskivut mutta ei mitään vuotoa. Hyvä tietää että kroppa valmistautuu uuteen raskauteen! Onko muilla ollu kuukautisia tai tuntemuksia?
Terkuin, äiti ja Titus 4 kk+2 vko.
p.s. Tituksella ja Shiloh Nouvelle Pittilla on tasan 4 kk ikäeroo. Juhuu.. Täällä Amerikassa on lehdet täynnä juttuja vaan Brangeleista.
Ihan kivaa kuuluupi tänne! Vielä ei näy hampuja, mutta välillä poika tunkee nyrkkiä suuhun sellaisella raivolla, että luulisi sieltä jotain olevan tulossa. Edelleen on oikein hyväntuulinen (meillähän oli sitä kiukkuamista n. kuukauden verran masuvaivojen takia) ja vatsa toimii parin päivän välein. Osaa kääntyä, mutta ei sitä tee mitenkään usein. Sängyllä useammin kuin lattialla. Viihtyy kovasti masullaan leluja imeskellen. Mieluisin lelu taitaa tällä hetkellä olla tutti, jonka ottaa itse suustaan pois ja sitten sitä käsissään ihmettelee!
Päivisin poika nukkuu edelleen niitä max puolen tunnin torkkuja, mutta nyt oon pari kertaa saanut pojan nukkumaan päivällä jopa lähes 2h siten, että on nukahtanut tissille sänkyyn ja mä oon jäänyt siihen pojan kanssa nukkumaan. Jos nousen itse pois sängystä, niin herää hyvin pian sen jälkeen. Äskenkin juuri vetäistiin parin tunnin tirsat... pieni siesta tällä helteellä!!!
Me ollaan juhannukseksi vuokrattu mökki saaresta... onko kenelläkään kokemusta näin pienen kanssa veneilystä??? Matkaa saareen ei onneksi ole kuin muutama sata metriä, eikä tarkoitus ole muuten veneillä kun tuo matka edestakaisin, mutta tartteehan sillekin matkalle pelastusliivit. Mistähän saisi hyvät ja suht edulliset?
Joku kyseli kuukautisista... mulla on tullut kai kahdet menkat synnytyksen jälkeen, toiset sen jälkeen kun aloitin minipillerit. Nyt ei sitten olekaan tullut mitään pariin kuukauteen, joten ajattelin tehdä varmuuden vuoksi raskaustestin. Vaikka en nyt varmasti raskaana olekaan, mutta mistäs sen tietää, kun ei menkkoja tule, ja ei kai mikään ehkäisymenetelmä ole 100%.
Taidan nyt lähteä ulos levittämään pyykkejä. Ihanaa kun on kesä! =)
Ansu79 ja poika 4,5kk
Meillä pojan posket ärtyivät viime viikolla ihan vereslihalle , lääkäri kirjoitti kortisonivoidereseptin ja nyt poskissa taas sileä, kaunis iho. Keskiviikkona mennään varmuuden vuoksi ruoka-aineallergiatestiin. Mua hermostuttaa testit etukäteen, kun pelkään sen olevan ikävä kokemus vauvalle.
Meillä on alkanut poika vierastamaan jonkin verran. Vaikeeta varsinkin kyläpaikoissa, joissa kerralla enemmän ihmisiä.
Unirytmi hieman muuttunut, olen saanut nauttia pitkistä yöunista jo pitkän tovin. Mutta kun ennen herättiin puoli 9 aamulla, niin nyt heräilty jo seiskan maissa. Tosin sitten kyllä nukuttu kolmet päikkärit entisten kaksien sijaan. nukkumaan mennään edelleen klo 21. yöllä syödään 2-3 kertaa, ja ollaan täysimetyksellä.
Muuten aurinkoista ja mukavaa menoa. Oltiin eilen piknikillä ja pojasta oli mukavaa loikoilla hiekassa viltillä (tietysti varjossa, puun alla) ja katsella edessä liplattavaa merta.
hellettä ja hauskaa viikkoa kaikille !!!
Vauhdilla aika menee, nyt on mittarissa 5,5kk jo. Neidistämme on tulossa hyvää vauhtia oopperalaulaja, siihen malliin keskittyneesti eteensä tuijottaen laulaa loilottaa. Muutenkin on äänessä melkein koko ajan, liikkuminen edelleen kakkossijalla. Yhden kerran on onnistunut kääntymään kyljeltä mahalleen, muuten viihtyy selällään tai kyljellään.
Veneilystä kyseli joku. Me ollaan veneilty moottoriveneellä toukokuun puolesta välistä saakka silloin tällöin ja hyvin on mennyt. Tytöllä on pelastusliivit päällä heti laiturille menosta lähtien ja hän nukkuu yleensä hyvin veneessä. Meillä on puoliksi katettu vene ja tyttö nukkuu katetun osan alla keulassa, pitää vaan varoa ettei aja liian kovalla ryminällä aaltoihin ettei uni keskeydy.
Kirppu vierastaa myös toisinaan ihan kunnolla, mun mielestä aika varhaisessa vaihessa, lohduttavaa kuulla että samanlaisia lapsia löytyy muualtakin. Yöunet ihan ok tällä hetkellä, herää yleensä kerran syömään pikaisesti ja sitten taas nukkuu. Päiväunet sitten onkin ihan miten sattuu, toisina päivinä nukkuu pitkät unet, toisina ei nuku kuin pikkupätkiä.
Ja mammalla hormonit hyrrää, menkat alkoivat ja triplasti kamalampina kuin ennen tätä pikkukolmosta. Elättelen toivoa, että tämä on vaan ensimmäisen kierron kamaluus, jos näin jatkuu joka kuukausi mä kyllä hajoan.
Aurinkoista ja lämmintä viikkoa kaikille!
Tulipas meidänkin pojalle (1vk vajaa 5kk) se aika, että päätti kääntyä massulleen:) Viime viikolla sen teki, ja sen jälkeen onkin kääntynyt ahkerasti, etenkin nukkumaan mentäessä saa käydä ainakin 4 kertaa kääntämässä takaisin kylkiasentoon, kun raukka ei hoksaa kääntyä takaisin päin.
Vauva on myös kuumeillut tässä 2 päivää (tänään 38.2). Rokotteen sai viikko sitten, joten siitä se ei voi johtua. Soitin neuvolaan, ja sanoivat, että kuume voi enteillä alkavaa nuhakuumetta tms. Onneksi vauva on kuitenkin oma pirteä itsensä! Suppoa kannattaa antaa, jos kuume nousee yli 38.5, tai vauvan olo muuten tulee " kuumeiseksi" . Ja riittävästi juotavaa, myös hedelmäsosetta nyt mieluummin kuin kasvissosetta.
Olettekos käyneet vauvan kanssa ulkona esim. hiekkalaatikolla tai muuten pihassa? Me ei olla vielä muuta kuin vaunuilla liikuttu, ja tehty kävelyreissuja, kauppareissuja, mutta nyt jos tuo kuume menisi ohitse, niin voisi mennä tuonne pihalle katselemaan isosiskon ja muiden pihan lasten touhuja. Voisi katsoa jonkun varjoisan paikan ja levittää siihen peiton ja vauva saisi katsella ympärilleen.
Mitenkäs muuten, tykkäättekö näistä helteistä? Minä en kyllä valita kuumuutta, ihana kun kerrankin on lämmintä. Ja täällä sisällä niin mukavan viileää... Saas nähdä kestääkö juhannukseen asti helteet, vai saammeko kunnon vesisateet niskaan... Toivottavasti hyvät säät jatkuu!
Aurinko paistaa, mutta tuulee kamalasti. Piti juuri käydä tarkistamassa, ettei terassin aurinkovarjo ole lähtenyt lipettiin ,kun kuului ryminää, mutta on vielä paikallaan.
Täällä menee tällä hetkellä oikein mukavasti. Neiti kasvaa kovasti ja on perusluonteeltaan oikein aurinkoinen, paitsi silloin kun nälkä alkaa yllättää ;) . Aamulla heräillään kahdeksan maissa ja aamupäivällä nukutaan pikku-unet (30min tai välillä jopa reilu tunti, riippuen siitä ollaanko puistossa tmv) ja pidemmille päilläreille mennään yleensä yhden maissa. Oon yrittänyt saada molempien vekaroiden päikkärit suht samaan aikaan, ihan itsekkäistä syistä nääs. On ihanaa olla hetki ihan itsekseen joko koneella tai kirjan parissa. Tavallisesti molemmat nukkuvat noin pari tuntia, mutta vaihdellen. Neitiä joutuu yleensä käydä heijaamassa vaunuissa ja tuttia pitää laittaa suuhun. Voi olla, että kohta herää, kun naapurin koira tuli pihalle haukkumaan.
Neiti oppi vasta muutama päivä sitten kääntymään mahalleen ja lattialla tekeekin sitä sitten usein. Välillä hoksaa itse kääntyä takaisin ,mutta yleensä joutuu käydä kääntämässä. Ei kuitenkaan ole mitenkään kamalan kiinnostunut liikkumisesta, vaan " panostaa" köllöttelyyn ;) . Pinnasängyssä ei onneksi vielä hoksaa kääntyillä.
Iltaisin menevät ison veljen kanssa yleensä samaan aikaan nukkumaan ja neiti on nyt toista viikkoa nukkunut yöt syömättä. Nautin tästä vaiheesta niin kauan kuin sitä kestää ja yritän muistaa, että tämä ei jatku ikuisesti. Iltaisin syö velliä ja päivällä maistelee vähän soseita. Aamupäivällä yleensä jotakin kasvista ja iltapäivällä hedelmää. Määrät ei vielä ole suuren suuria, mutta ehtiihän tuota. Maito on edelleen se ykkös herkku.
Joku kyseli ulkona olosta. Meillä esikoinen on 3v eli ulkoillaan joka päivä. Neiti saattaa tälllöin torkkua vaunuissa tai sitten on mun sylissä ja katselee tarkkaavaisesti touhuja. Muutaman kerran oon vienyt sitterin terassille ja tänään sekä eilen syötiin lounas ulkona. Silloin vaan saa vahtia, ettei ötökät pure, kun ei vielä itse osaa hätistellä niitä. Pojalla on ötökkäkammo, joten meillä hätistellään ötököitä oikein urakalla.
Ensi viikolla onkin sitten 5kk neuvola ja piikki odotettavissa. Sitten koittaakin Juhannus. Kivaa, vaikka kotona ollaankin ,kun mies on pyhät töissä tänä vuonna. Onneksi on jo illalla kotona, niin pääsee grillailemaan. Nam.
Leppoisaa ja aurinkoista loppu päivää!
KS16+Jensku miltei 5kk
Moikka!
En ookaan pitkään aikaan tänne kirjoitellut... missä lie tuo aika menee, kun aina tuntuu olevan kiire. Vauvallahan ei ole mitään osuutta asiaan, tietenkään ;).
Meillä elo sujuu edelleen hienosti. Otso kasvaa ja kehittyy minkä ehtii - siitä on tullut varsinainen hymypoika. 4kk-neuvolassa jokunen viikko sitten mitat olivat 9300g ja 68,7cm; eilen punnitsin pojan " epävirallisesti" ja nyt painoa on 9840g. Saa nähdä, meneekö 10kg rikki ennen viisikuukautispäivää :). Pituutta ainakin tuntuu tulleen viime aikoina ihan hulluna...
Meillä on syöty kiinteitä jo jonkun viikon. " Ohjelmassa" on nyt maissi, porkkana, peruna, banaani ja päärynä. Hyvin maistuu! Aamupäivällä syödään kasvissosetta ja illansuussa hedelmää. Lisäksi poika vetelee n. 800ml Tuttelia pullosta...
Otso on ihan hirmuinen kääntyilijä. Käännös selältä masulleen onnistuu upeasti - nyt vain odotetaan, koska oppii kääntymään myös toisin päin. Meinaa olla työlästä välillä, kun kaverin pitää kääntyillä KOKO AJAN, riippumatta siitä, kiinnostaako masullaan olo... oon yrittänyt sanoa, että ihan koko aikaa ei oo pakko kääntyillä, et selälläänkin saa köllötellä, mut kuuroille korville kaikuu moiset neuvot. Oi tätä äitiyttä ;)!
Kaverillä on myös hirmu hinku päästä eteenpäin. Välillä se muistuttaa ihan nelivetomaasturia, joka on jäänyt pohjasta kiinni. No, kaikki ajallaan, vielä ei ole kiire eteenpäin. Sanoo äiti.
Itselläkin on sellainen olo, että pikku hiljaa sitä alkaa saada äitiydestä kiinni. Enää en ole ihan koko aikaa paniikissa ja huolissani ja... osaan joka päivä enemmän ja enemmän nauttia ihanan lapsoseni seurasta.
Nyt tarviikin mennä vaipanvaihtoon. Aurinkoista kesäkuuta!
:) SolAngel & Otso
Me oltiin tänään siel allergiatesteissä ja onneksi pojalle tuli pikku reaktio vain soijasta. Se on aika helppo poistaa mun ruokavaliosta. Mä kun pelkäsin jotain viljatonta ja maidotonta elämää.. Itse testikin sujui ihan mukavasti. Vauva itki pikkasen testin loppupuolella, mutta koko homma sujui tosi nopeasti minuutissa tai kahdessa. Varmuuden vuoksi lääkäri kehoitteli välttämään (tai ainakin syömään mahdollisimman vähän) mansikoita, suklaata ja sitrushedelmiä niin kauan kuin imetän.
Miten se allergiatesti tehtiin? Meillä oli oikeen kunnon itkukausi ja sen pohjalta suunniteltiin allergiatestejä. Neuvolalääkäri kun katsoi korvat ja totesi puhtaiksi. Allergialääkäri katsoi kuitenkin korvat ja totesi niissä olevan paljon vaikkua. Poisti vaikut ja takaa löytyikin sitten korvatulehdus!!!! Eli hyvä meidän neuvolalääkäri. Kyllä on pokkaa sanoa, että on siistit korvat jos toinen lääkäri sanoo muutaman päivän päästä ettei niihin näe. Vaikku ei muodostu parissa päivässä. Lähtee kyllä palautetta neuvolaan. Mutta siis, Seelalla on ihossakin muutamia kestona märkiviä kohtia, joten voi olla et testataan allergiat joka tapauksessa. Verikoe otettiin jo, mistä katotaan muna ja maito ja vielä joku muu, mutta kuutamoheinältä olis kiva kuulla millasia testejä teillä tehtiin.
Antibioottikuurin jälkeen ollaan saatu kyllä ihana iloinen hymytyttö takaisin. Seela juttelee kovin HÖÖ HÖÖ. On hurmannut koko pihan, kun ei noita hymyjään kyllä paljon pihtaile. Päiväunet on mitä sattuu. Sisällä saattaa joskus vetästä parinkolmen tunnin tirsat kun tissillä nukuttaa. Vaunuissa nukkuu päivän aikaan kolmet lyhyet unet. esikoisen kanssa ulkoillaan ahkerasti ja tosi mielellään tiirailee vaunuista tai mun sylistä muiden leikkejä. Ja kesällä on ihana kun voi ulkonakin tisutella jos nälkä yllättää. Paras paikka on kyllä kantoliinassa sellasella puolistuvassa kehtosidonnassa. Siitä näkee hyvin maailmaa ja on ihana torkahdella.
Tällästä siis meillä, aurinkoisia kesäpäiviä kaikille!
Täplä ja tytöt
Meidän vauvalle tehtiin ne allergiatestit Prick-testeinä eli niissä käsivarsiin pistetään eri aineita siten, että iho menee pikkasen rikki aina siitä kohti ja sit katsotaan 15 min kuluttua, että nouseeko siihen paukama vai ei. Testattiin sellainen vauva-sarja, jossa oli muistaakseni ainakin maito, muna, soija, tutteli & vehnä ja lisäksi katsottiin perusviljoista myös kaura, ohra ja ruis sekä kala, koska syön sitä kalaakin säännöllisesti ainakin kerran viikossa. Mutta testi oli onneksi tosi nopea. meillä vauva alkoi itkemään ehkä ekan testikäden loppupuolella. Mutta toista kättä tehtäessä jo tiesi, että homma nipistää, niin alkoi itkeä jo vähän niinkuin valmiiksi. Testin tekijä väitti, että kaikki vauvat eivät itke ollenkaan. Mun on vaikea uskoa sitä. Silti testi ei ollut mitenkään kamala, koska meni niin nopeasti.
Meillä oli ollut parin viikon ajan ihottumaa poskissa ja suun ympärillä. Toinen poski meni ruvelle ja sen jälkeen ihan auki. Iho parani 2 päivässä kortisonivoiteelle takaisin sileäksi ja kiinni. Mun mielestäni ehkä testejä suositeltiin meille vähän turhankin nopeasti.
Pitkästä aikaa minäkin, en oo vähään aikaan jaksanu kirjoitella. Pikkuneidillä meni elämä vähän risaiseksi tossa kolmisen viikkoa sitten, rupes heräilemään yöllä tosi usein, itkeskeli ja sai ihottumaa poskiin ja lopulta koko kroppaan, täysimetyksellä mentiin siis. Neuvolassa ei osattu sanoa juuta ei jaata ja sitten palstatuen avulla aloin ensin pitää ruokapäiväkirjaa, nyt sitten olen jättänyt pois omasta ruokavaliosta maidon, kananmunan sekä yritän välttää sitruksia ja suklaata. Iho on parantunut täysin. Yöheräilyt tunnin välein jäivät, mutta sitten tajusin että neidillä oli öisin hirveä nälkä (ja mulla hirveä väsy päivällä). Otettiin ruokavalioon soseet (on syöty nyt maissia ja porkkanaa) päivällä ja puuro (veteen + äidinmaitoon tehty Muksu riisi-ensipuuro) illalla. Enää herätään tissille kerran yössä, ihanaa! (Tässä pinossa voi moisen tunnustaa, tukka pystyssä olen seurannu tota kiinteät-imetys-keskustelua). Näiden kiinteiden jälkeen on nyt päiviin alkanu löytyä vähän rytmiäkin. Aamulla meillä heräillään 7-8 maissa, syödään äm aamiainen. Lenkkeillään aamutoimien jälkeen vaunuilla, jolloin neiti nukkuu pikku aamupäivätorkut. Sitten kotiin, äm, leikkiä ja touhua, soseateria, päiväunet, äm. Sitten vaihtelevasti ehkä vielä yhdet tai kahdet torkut ja lopuksi iltapuuro ja -pesu sekä nukkumaan 21 maissa. Mini on nykyään tosi aurinkoinen ja kääntyilee vatsalleen kaiken aikaa sekä katselee leluja. Isosiskon kanssa on ihanaa höpötellä, ja nythän sisko onkin kotona kun on koulusta lomaa.
Ens viikolla lähdetään mökkeilemään ja viikolla 28 Rodokselle, kiva saada vaihtelua, saas nähdä miten reissut vauvan kanssa sujuvat...
Nyt tais mennä pikkukullalla hermo tossa lattialla leikkiessä, täytyy mennä tissittelemään.
Keskikesän juhlaa odotellessa,
Rosa, Mini 5 kk 1 vko ja isosisko
Mä jo yks päivä tänne olin kirjoittamassa, mutta kone tilttas just ennen kuin sain lähetettyä, kivaa. Meillä periaatteessa kaikki ihan jees, mutta ääk, tänä aamuna huomasin että Topiaksen suu on aivan täynnä sammasta. Räjähdysmäisesti se on sinne kasvanut, sillä eilen vielä tutkin näkyykö hampaita, enkä huomannut mitään tavallisuudesta poikkeavaa. Nyt sitä on kieli, posket ja suupielet ja huulien sisäpinta täynnä!!! Järkyn näköistä ja Topi kyllä välillä siihen malliin itkeskeleekin ja valittelee, että taitaa olla kivuliastakin. Sitruunaa olen nyt sinne suuhun sivellyt muutaman kerran tänään, ja antanut imeskellä kankaanpalaa, joka oli kasteltu myöskin sitruunamehuun. Onko kellään kokemuksia sammaksesta, miten siitä pääsee, kauanko kestää? Auttaako kotikonstit vai tarviiko ottaa joku ällökuuri?
Mutta muuten juu kaikki hyvin. Mies tekee pitkiä päiviä, tänäänkin pääsee vasta kymmeneltä ja huomenna menee jo kahdeksaan, mutta me Topiaksen kanssa pärjäillään ihan mukavasti. Hassutellaan ja höpötellään, ja voisin julistaa kaiken olevan jopa täydellistä, ellei nukutus tökkisi pahemman kerran. Jätkä nukahtaa vain kanniskellessa, tunnustan siis joka unille nukuttavani hytkymällä ympäri kämppää ja laulamalla taukoamatta. Täydellinen esimerkki siitä, mistä varoitellaan että ei näin, mutta kun en muutenkaan saa nukahtamaan...apua? Neuvolassa sanottiin että jätä sinne sänkyyn vaan makaamaan. Enkä jätä. Varmaan pitäisi mutta kun siinä menis sitten pitkälle yöhön kun nukahtaa, ja näin nukahtaa jo kahdeksan maissa. Lisäksi olen erittäin huono huudattamaan lastani tieten tahtoen.
Kyseltiin menkoista, niin mulla on ollut kahdet. Ekat oli säälittävät tekeleet jotain pientä tuhrua, ja toiset kuukausi sitten ihan kunnolliset. Saa nähdä koska tulee seuraavat, että millaiseksi kierto muodostuu.
Töihin menosta oli kanssa puhetta. Mun tilanne on se, että Topias pääsi iloisesti yllättämään kesken yliopisto-opintojen, eli mulla on vielä siellä pari vuotta pakerrettavaa. Ajattelin kuitenkin pitää vielä toisenkin välivuoden, ei raaski vielä syksyllä jättää pientä miestä. Vähän kyllä hirvittää, kun vietin lähes kolme vuotta muutenkin lukion jälkeen " välivuotta" Sveitsissä asuen ja työskennellen, niin nyt olen sitten äitiyslomailun jälkeen kolmekymppinen ennen kuin pääsen valmistumaan. Mutta antaa elämän viedä, niin se on tehnyt tähänkin asti. Rahatilanteeseen se ei huomattavaa lovea tee, ei se opintotukikaan päätä huimaa.
Lähden tästä väsäämään miehelle syötävää kun tulee töistä, niin kuin kunnon kotirouvan kuuluukin :)
Nuippu ja Topi
Näin loppuviikosta ennätän minäkin jo koneelle... Mitään ihmeitä ei meidän arkeen kuulu. Uudesa kodissa ollaan ja hyvin on kaikki mennyt. Ahkerasti vaunuilen pojan kanssa päivisin miehen ollessa töissä.
Poika puhua pulputtaa sen minkä ennättää, hauskinta on kun mutinoittensa välissä sanoo välillä ihan selvästi " mun mummo" , samoin " mämmi" ja " ämmä" kuuluvat sanavarastoon=) Poika myös kääntyilee sen minkä ennättää ja selältäänkin koittaa jo kammeta istumaan ja vaunuissa kenottaa tosi usein kyynärpäitten varassa kun haluaisi ihan pystyyn nousta.
Me mennään edelleen pelkällä tissimaidolla ja hyvinhän tuo edelleenkin maistuu, välillä vaan meinaa olla niin paljon kaikkea muuta katseltavaa ja touhuttavaa, että syöminen meinaa jäädä sivuseikaksi.
Menkkoja ei oo kuulunu, enkä niitä kyllä liiemmin kaipaakaan (paitsi uudesta vauvasta taitaa olla turha haaveilla ennen kun menkat palaa kuvioihin). Pyöräilin tässä yks ilta pitkästä aikaa ja sitten huomasin, että haaruksia kirveli ja koski. Tiiraamalla löysin pienen haavauman emättimen suulta jonkun kystapatin (vai mikähän se oli, joku kumminkin mistä sanoivat jälkitarkastuksessa, voidaan kuulemma poistaa pienellä operaatiolla sitten kun en enää imetä) päältä, joutu varmaan aika tiukille... Pitää nyt seurata paraneeko itestään...ei paljoo kiinnostas kyllä mennä kellekään lekurillekaan esittelemään...
Töistäkin on ollu puhetta... Mulla ei niistä oo mitään tietookaan (vähän kelju tilanne kun miehenkin työt vähän kortilla). Oon hakenu töitä vähän sieltä sun täältä, mutta ei oo tärpänny. Toisaalta en kyllä viel syksyllä haluis töihin mennä, mut en kyllä tiiä onko varaa olla kotonakaan... Etenkään, jos miehelläkään ei sitten oo töitä... Jomman kumman ois varmaan ainakin ihan hyvä olla töissä kun ei noi kelan tuet niin huimia oo...
Jeps, tässä kai tärkeimmät. Ai niin, sen verran viel, ett pojan yöunet on tällä viikolla parantunu kiitettävästi, nyt herää enää kaks tai kolme kertaa yössä syömään... Tosin mun nukkumiset on nyt vähän mitä sattuu kun oon yskässä ja herään sitten kakostelemaan vähän väliä, mut täytyy toivoo, ett pojan " hyvä" unirytmi säilyy...
Aurinkoista viikonloppua kaikille tammimammoille ja -muksuille!
Millamalla ja poju ens viikolla 5kk
Kiva lueskella muiden kuulumisia. Kateudella luin varsinkin noiden juttuja joiden vaavit nukkuu koko yön putkeen tai yhdellä syötöllä. Ei meilläkään syödä kuin kolmisen kertaa, mutta nyt kun on alkanut hampaita tulemaan tuntuu, että koko ajan saa olla lykkäämässä tuttia suuhun tms.
Soseita meillä on syöty jo kuukausi. Ukkeli alkaa olla vanha tekijä, suu ammollaan odottaa peruna-porkkana satsia. Meillehän sanottiin, että täytyy ruokamääriä lisätä, koska pojan paino oli 5kk neuvolassa vain 7110g. Pituutta tosin oli 67,5cm. Pitkä ja hoikka mies siis.
Tuo hoitoon vieminen kyllä mietityttää, kun pitää sitte joskus palata töihin. Mä teen kolmivuorotyötä ja mies on yrittäjä, jonka pitää tehä töitä viikonloppuisinkin, joten haastetta riittää niissä järjestelyissä. Töihin ei kyllä olisi vielä mikään hinku.. Meilläpäin pitää muuten hoitopaikkaa hakea 4kk aikaisemmin. Mitens muualla?
Ihanaa, että on lämmin, vaikka päikkärit pihalla ei maistukkaan oikein näin kuumalla.
T. Kohka ja poju 5,5kk
Mä olen nyt ollut todella laiska.. :) No parempi myöhään kuin ei milloinkaan!!
Luka oppi kääntymään selältä mahalleen 3.6., eli muutamaa päivää vaille 5:n kuukauden ikäisenä. Ensimmäiset kolme kertaa kääntyi salaa niin että kukaan ei nähnyt, me silloin valmisteltiin mun veljen yo-juhlia. Nyt sitten kääntyilee jatkuvasti. Eilen kääntyi myös mahalta selälleen! :) Eilen myös peruutti ensimmäistä kertaa. Nosti ensin ylävartalon ylös ja sitten työnsi käsillä taaksepäin. Muutaman sentin se peruutteli noin, siitä se lähtee!
Luka on edelleen täysimetyksellä allergioiden takia. Meillähän siis pomppasi maito, vehnä, kananmuna, soija ja maapähkinä. Myös kalasta on reagoinut vaikka se ei testeissä näkynyt. Lukalle tehtiin verikokeella ne allergiatestit ja se oli ihan siedettävä vaihtoehto. Kyllähän se itki kun sitä näytettä otettiin, mutta se ei kestänyt kauaa. Lukallahan nuo allergiat ilmeni atooppisesta ihottumasta ja mahavaivoista. Minä vaadin testit, koska pelkkä maitotuotteiden poisjättäminen ei auttanut. Tässä nyt sitten olen välttänyt noita allergisoivia ruoka-aineita ja pakko sanoa että aina se ei kovin helppoa ole. Varsinkin maitoa, vehnää ja soijaa kun tungetaan joka paikkaan. Tähän päälle vielä omat allergiat, niin ruokavalio on ollut aika rajoittunut.. Mutta se on ohimenevää! :D
Luka on edelleen aika tyytyväinen vauva ja viihtyy lattialla tutkimassa helistimiä ja puruleluja. Sisko on parasta viihdettä ja saa aina leveitä hymyjä ja naurunkikatuksia. Hampaita on ilmeisesti tulossa kun kaikenlainen pureminen on nyt pop ja kuolaakin tulee ihan kiitettävästi.
Jep, nyt on mentävä kun pikkuherra kuuluu heräilevän! (Vilman kanssa noustiin ylös jo 7.20..)
Aurinkoisia päivia kaikille!
-Unusual & Luka 5 kk 9 pv
Meillä kanssa oli sammasta ja kunnolla. Hoidin sitruunamehulla ja puolukalla pitkän tovin, mutta niillä ei parantunut kunnolla millään. Jonkin verran väheni, mut jos jäi ykskin päivä ettei koko ajan tunkenu jotain sorttia suuhun, niin paheni heti uudestaan. Saatiin sit neuvolasta resepti daktarin-kuuria varten ja sillä lähti sammas hyvin. Muistathan muuten sipasta myös rintojen päihin. Sammas kun tarttuu muuten uudestaan ja uudestaan toisillenne.
käytiin tänään lääkärissä, kun on niin kivuliasta tuo sammas. Hampaita vielä tunkee samalla, huoh. Meille kirjoitettiin resepti johonkin liuokseen, jonka nimi ei ollut daktarin. Sanoivat kuitenkin et tästä meidän lääkkeestä tulee maha kipeäksi!? Tuliko siitä daktarinista? Muuten pyydän kyllä siihen uuden reseptin. Kauanko kesti että parani? Meidän Topiaksen äänikin on mennyt ihan käheäksi, sitä on kuulemma kurkussakin. Lääkäri sanoi että kestää yleensä neljästä kuuteen viikkoa että paranee...?
Hei, unohdan tosi usein antaa ne D-vitamiinitipat. Onko jollain joku hyvä muistisääntö tai tapa, jolla aina muistaa antaa ne tipat?
Täällä ei mitään uutta kehityksen suhteen.
Terkuin, äiti ja Titus
Tuskinpa. Sillä muistasin varmasti jos olis tullu ;) Mut pahaa se oli, Seelaa ihan puistatti aina kun pumpulipuikolla hieroin sitä kieleen. Mutta epätoivoisten kotikonstien jälkeen oli ihanaa kun alkoi sammas helpottamaan. Kannattaa varmaan kestää vaan hetkellinen mahakipuitku jos se sammas sillä lähtis. Se on kyllä niin kenkku vaiva, jos se on oikein paha. Kerro sitten kuin kävi.
Täplä ja tytöt
Ajattelin piiiitkästä aikaa vähän kirjoitella omia kuulumisia. Jotenkin päivät menee niin vauhdilla, kuten myös viikot,että hyvä kun koneelle nykyään ehtii.
Meidän neidille tuli eilen 5 kuukautta täyteen. Tuntuu uskomattomalta,että jo 5 kuukautta. Vastahan se oli pieni, tuhiseva nyytti....sniiff...Nyt luonnetta löytyy vaikka muille jakaa.
Meillä pyöritään hurjasti ympäri, selältään vatsalleen ja toisinpäin. Sekä on opittu pääsemään eteenpäin vatsallaan niin,että toinen jalka on koukussa ja potkii tahtia. Sentti kerrallaan, mutta eteenpäin mennään :-). Häkkisängyssä pyöritään ja hyöritään sekä pinnoista tukea ottamalla - jaloilla- ollaan milloin mitenkin päin solmussa. Varsinkin yöllä tuntuu olevan mukavaa liikuskella. " Puhetta" alkaa tulla kovasti, enää ei ole pelkkää ääntelyä vaan selviä tavutuksia on havaittavissa.
Kiinteitä syödään vähän vaihtelevalla menestyksellä. Toisina päivinä maistuu hyvinkin hyvälle, mutta taas on päiviä joilloin ei huolita kun maitoa. En ole kiirettä pidellyt, kun tuntuu muutenkin kasvavan aika hyvin tuo meidän neitonen. Huomenna on 5 kk neuvola, saa nähdä mitkä on mitat tällä kertaa. 68 cm bodyt alkaa olla toiset jo pieniä ja pitää ruveta siirtymään 74 cm vaatteisiin.
Neidille puhkesi toissaviikolla 2 hammasta tuohon alas ja eilen illalla ensimmäistä kertaa nappasi oikein kunnolla tissistä kiinni. Kyllä koski kovasti. Osittaisimetyksellä mennään, siis päivällä enemmin tai vähemmin korviketta mutta öisin pelkkää tissiä.
Muuten meille ei ihmeitä, nauravainen ja iloinen neiti on ja kovasti tykkää musiikista. Aina kun telkkarista tai radiosta rupeaa musiikki soimaan, niin jo alkaa jalat käydä. Laulaa myöskin joskus mukana, se on huvittavan kuuloista....Viime tiistaina aloitettiin vauvauinti, joka olikin varsin mukavaa puuhaa.
Siinähän niitä tarinoita, nyt täytynee lähteä oman massun täyttöön kun neiti nukkuu aamupäiväunia...
Mami + neitonen