Sektio huomenna, pelottaa!!
Ja tunteet ovat pinnassa, itkettää, hymyillyttää ja huolestuttaa.... ensimmäinen lapsi kyseessä.
Kommentit (30)
Hyvin menee. Puudutuskin kivuton simppelijuttu.
Ihana päivä odottaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sektio on valtava leikkaus, johon kannattaa mennä vain jos muuta mahdollisuutta ei ole. Siihen liittyy huomattava komplikaatioiden mahdollisuus, kuten kohonnut veritulppariski. Vereen saattaa myös leikkauksessa päästä iholla elävää A-streptokokkia, joka veressä levitessään tunnetaan nimellä "lihansyöjäbakteeri." Monia uhkakuvia on, mutta useimmiten sektiot menevät Suomessa ihan hyvin. En tiedä lukuja äitien kuolleisuudesta sektiota seuraavina kuukausina tai vuosina.
Toivon sinulle ja lapsellesi onnea, turvallista leikkausta ja hyvää terveyttä <3 Nauti ihanasta pienokaisesta. Haluan silti painottaa, että kyseessä on hyvin kivulias ja vaarallinen toimenpide. Olet osaavien lääkärien käsissä kuitenkin.
No kylläpäs oli erikoinen kommentti. Minä terveydenhuollon ammattilaisena voin todeta aloittajalle, että suunniteltu sektio on täysin rutiinitoimenpide, johon on varauduttu todella hyvin ja ympärillä on todella osaavat alan ammattilaiset ja ap tulevan vauvansa kanssa on hyvissä käsissä. Itse asiassa ihan rehellisesti sanottuna suunniteltu sektio on pienempi riski kuin alatiesynnytys, jossa ei voi koskaan ennalta tietää mitä tuleman pitää.
Tuollainen pelottelu on outoa kun itsekin huomaat, että aloittajaa selvästi jännittää. Suunniteltu sektio on ihan turvallinen toimenpide ja vauvalle se on jopa turvallisempi kuin alatiesynnytys.
Minä olen tuon kommentin kirjoittaja, ja haluan sanoa, etten tosiaankaan toivo aloittajalle pahaa oloa tai pelkoa! Minusta hänellä on kuitenkin oikeus tietää sektioiden vaietusta puolesta, eli suurista komplikaatioriskeistä, jotka voivat viedä myös hengen. Toki Suomessa opsataan varautua erittäin hyvin moniin tilanteisiin. Terveydenhuollon ammatilaisena sinulle ei liene tuntemattomia seuraavat ilmiöt sektioiden yhteydessä: sepsis, infektio, veritulppa, verihyytymä, vauvan hengitys ei lähde käyntiin, verenpaineen äkillinen lasku, puudutteen aiheuttama hengityslama, liiallinen verenvuoto, leikkaushaavan tulehdus ja uudelleen leikkaus??? Soiko kellot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sektio on valtava leikkaus, johon kannattaa mennä vain jos muuta mahdollisuutta ei ole. Siihen liittyy huomattava komplikaatioiden mahdollisuus, kuten kohonnut veritulppariski. Vereen saattaa myös leikkauksessa päästä iholla elävää A-streptokokkia, joka veressä levitessään tunnetaan nimellä "lihansyöjäbakteeri." Monia uhkakuvia on, mutta useimmiten sektiot menevät Suomessa ihan hyvin. En tiedä lukuja äitien kuolleisuudesta sektiota seuraavina kuukausina tai vuosina.
Toivon sinulle ja lapsellesi onnea, turvallista leikkausta ja hyvää terveyttä <3 Nauti ihanasta pienokaisesta. Haluan silti painottaa, että kyseessä on hyvin kivulias ja vaarallinen toimenpide. Olet osaavien lääkärien käsissä kuitenkin.
No kylläpäs oli erikoinen kommentti. Minä terveydenhuollon ammattilaisena voin todeta aloittajalle, että suunniteltu sektio on täysin rutiinitoimenpide, johon on varauduttu todella hyvin ja ympärillä on todella osaavat alan ammattilaiset ja ap tulevan vauvansa kanssa on hyvissä käsissä. Itse asiassa ihan rehellisesti sanottuna suunniteltu sektio on pienempi riski kuin alatiesynnytys, jossa ei voi koskaan ennalta tietää mitä tuleman pitää.
Tuollainen pelottelu on outoa kun itsekin huomaat, että aloittajaa selvästi jännittää. Suunniteltu sektio on ihan turvallinen toimenpide ja vauvalle se on jopa turvallisempi kuin alatiesynnytys.
Minä olen tuon kommentin kirjoittaja, ja haluan sanoa, etten tosiaankaan toivo aloittajalle pahaa oloa tai pelkoa! Minusta hänellä on kuitenkin oikeus tietää sektioiden vaietusta puolesta, eli suurista komplikaatioriskeistä, jotka voivat viedä myös hengen. Toki Suomessa opsataan varautua erittäin hyvin moniin tilanteisiin. Terveydenhuollon ammatilaisena sinulle ei liene tuntemattomia seuraavat ilmiöt sektioiden yhteydessä: sepsis, infektio, veritulppa, verihyytymä, vauvan hengitys ei lähde käyntiin, verenpaineen äkillinen lasku, puudutteen aiheuttama hengityslama, liiallinen verenvuoto, leikkaushaavan tulehdus ja uudelleen leikkaus??? Soiko kellot?
Ja suunniteltuun sektioon menijää, joka jännittää sinne menoa, kannattaa sun mielestä valistaa lihansyöjäbakteerista?? :DDD Sehän se on Suomessa ensimmäisenä hyökkäämässä leikkaussalin ovelta. Joo, tosi hyvää toivot aloittajalle, uskotaan :DDD t. ohis
Kaikkea hyvää aloittajalle, suunniteltu sektio on turvallinen ja leikkaavalle lääkärille rutiinia. Sinusta pidetään huolta ja vauvasi saa extrahyvää hoitoa. Tsemppiä sinulle ja huoli pois!
Onnea jouluvauvasta!
Minulle on tehty neljä leikkausta ja kaikki on mennyt hyvin. Mitään synnytystuskia kun ei tarvinut kärsiä. Mitään jälkikipuja ei ollut, paitsi pientä supistelua imettäessä. Olen myös synnyttänyt ensimmäiset lapset eli osaan vertailla kokemuksia. Sovitut sektiot oli myöskin näppäriä kaikella tapaa. Sai tehtyä jääkaappiin/pakastimeen tulevat ruuat ja leipomukset. Jopa synttärikakunkin. Koululaiset jäivät kotiin vahtaamaan pienenpiään. Toipuminen oli nopeaa ja olin parin päivän jälkeen entiseni paitsi +10kg ja tikit vatsassa. Kiva oli tulla kolmantena päivänä kotiin. Kyllä mieluusti leikkaus kun kivulias synnytys.
Huomenna sulla on oma vauva sylissä ❤️ tsemppiä huomiseen, jännä päivä, mutta kaikki menee hyvin! Tulee olemaan yksi elämäsi merkittävimpiä päiviä 😊
Tsemppiä! Itsellä yksi suunniteltu sektio takana ja kaikki sujui paremmin kuin uskalsin edes odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja suunniteltuun sektioon menijää, joka jännittää sinne menoa, kannattaa sun mielestä valistaa lihansyöjäbakteerista?? :DDD Sehän se on Suomessa ensimmäisenä hyökkäämässä leikkaussalin ovelta. Joo, tosi hyvää toivot aloittajalle, uskotaan :DDD t. ohis
Hei nyt valoja päälle. Lihansyöjäbakteerissa on kyse vain ja ainoastaan A-streptokokkibakteerista, nimitys "lihansyöjäbakteeri" onkin aika harhaanjohtava. Pointtini on se, että tätä kyseistä streptokokkibakteeria löytyy jokaisen ihmisen iholta, kansalaisuuteen tai maahan katsomatta. Vereen päästessään se aiheuttaa yleensä joko verenmyrkytyksen, aivokalvontulehduksen tai keuhkokuumeen. Tiedän synnytysosastolla tuossa taannoin olleen samaan aikaa viisi synnyttäjää, joilla oli sektion jälkeen (tosin varmaan eri bakteereista johtuva) vakava verenmyrkytys.
Sektio itsessään ei ollut kivulias, selkäpuudutus toimi hyvin. Mutta kun puudutus loppui, olin todella kivulias, ja tarvitsin pistettävää kipulääkettä usein, jopa niin paljon, että siitä lopulta osastolla pihisteltiin. Pariin ensimmäiseen viikkoon en pystynyt olemaan istuma-asennossa, kun leikkaushaavan seutuun tuli kova kipu ja vähän väliä oli pystyasennostakin pistettävä pitkäkseen, jotta vatsakipu helpottuisi. Muutama viikko siinä meni, että kivut jäivät pois.