Sektio huomenna, pelottaa!!
Ja tunteet ovat pinnassa, itkettää, hymyillyttää ja huolestuttaa.... ensimmäinen lapsi kyseessä.
Kommentit (30)
Ihan ymmärrettävää että pelottaa, onhan se iso leikkaus. Mutta todella turvallinen rutiinileikkaus silti nykyaikana Suomessa.
Hyvin se menee, suunniteltu sektio on pääsääntöisesti hyvin turvallinen operaatio! Onnea vauvasta ja tsemppiä huomiseen!
Kyseessä on siis selvästi suunniteltu sektio. Suunniteltu sektio on todella turvallinen toimenpide Suomessa niin äidille kuin vauvallekin.
Sektiolukuja "rumentaa" kiireelliset ja hätäsektiot.
Älä pelkää. Se menee todella hyvin.
Ihan luonnollista että jännittää kun tiedät, että huomenna lapsesi syntyy. :)
Onnea koitokseen! Nämä ovat niitä elämän valtavan suuria hetkiä, vaikka jännittää niin yritä silti elää hetkessä niin hyvin kuin mahdollista ja nauttia.
Hyvin se menee, suunniteltu sektio on turvallinen. Ole onnellinen että pääsit suunnitellusti, ettei tarvitse sitten hätätilanteessa kiireellä mennä. Ajattele toimenpiteen jälkeistä onnea, silloin on sitten jo oma lapsi kainalossa!
Älä huoli, olette lapsesi kanssa hyvässä hoidossa❤️ ei mene kauaa kun saat jo lapsesi syliin ja koko toimenpide on ohi :)
Ainahan leikkaukset jännittää, se on luonnollista. Nyt tietysti jännitystä lisää suuresti se, kun esikoinen on syntymässä.
Suunniteltu sektio on rutiinitoimenpide johon on varauduttu hyvin. Kiireelliset ja varsinkin hätäsektiot eli pieleen menneet alatiesynnytykset onkin sitten täysin asia erikseen...
Voi kiitos ihanista viesteistä ja tuesta, näitä kyyneleet silmissä luen. Kyllä, suunniteltu sektio on kyseessä vauvan perätilan vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Sektio on valtava leikkaus, johon kannattaa mennä vain jos muuta mahdollisuutta ei ole. Siihen liittyy huomattava komplikaatioiden mahdollisuus, kuten kohonnut veritulppariski. Vereen saattaa myös leikkauksessa päästä iholla elävää A-streptokokkia, joka veressä levitessään tunnetaan nimellä "lihansyöjäbakteeri." Monia uhkakuvia on, mutta useimmiten sektiot menevät Suomessa ihan hyvin. En tiedä lukuja äitien kuolleisuudesta sektiota seuraavina kuukausina tai vuosina.
Toivon sinulle ja lapsellesi onnea, turvallista leikkausta ja hyvää terveyttä <3 Nauti ihanasta pienokaisesta. Haluan silti painottaa, että kyseessä on hyvin kivulias ja vaarallinen toimenpide. Olet osaavien lääkärien käsissä kuitenkin.
Ääliö.
Toivottavasti ap ei enää lue näitä, ja jos luet, niin tuon ylläolevan voi jättää omaan arvoonsa. Kirjoittaja saa selvästi jotain sairasta nautintoa ajatellessaan että pelottelee sua. Suunnitellut sektiot menee ihan oikeasti tosi hyvin ja rutiinilla. Tiedän naisen, jolle on tehty neljä suunniteltua sektiota (lantio on liian ahdas, ei pysty synnyttämään alateitse), eikä hänellekään ole mitään komplikaatioita koskaan tullut. Ja koska leikkaus tapahtuu suunnitellusti ja rauhallisesti, lääkärit pystyvät huolehtimaan heti, mikäli jotain komplikaatioita sattuisi lottovoiton omaisesti tulemaan. Mene ap saamaan lapsesi täysin turvallisin mielin.
Mulle tehtiin sektio marraskuun alussa kun kolmen päivän käynnistys ei tuottanut tulosta. Hyvin kivulias? No ei todellakaan. Käynnistyksen aikainen kohdunsuun ronkkiminen kerta toisensa jälkeen oli painajaismaista, samoin oksitosiinitipalla aikaansaadut supistukset loppuvaiheessa kun äityivät oikein voimakkaiksi eikä kohdunsuu silti suostunut avautumaan enempää kuin kolmisen senttiä.
Siinä vaiheessa kaikki sattui, esim. antibiootin laittaminen tippaletkun kautta, olin aivan lopussa. Kun päätös sektiosta tehtiin, ehdin tietysti pelätä aika tavalla matkalla saliin, kyseessä oli eka leikkaukseni. Virtsakatetrin laittaminen oli inhottavaa siinä vaiheessa ja spinaalipuudutus jotain aivan hirveää, itkin hysteerisesti enkä millään taipunut oikeaan asentoon. Suunnitellun sektion ollessa kyseessä tuollaiseen ehtii valmistautua jollain tavalla ja lääkäreilläkään ei ole niin kiire.
Heti kun puudutus oli laitettu, kaikki sujui kuin unelma. Sängystä nouseminen etenkin vauvan kanssa oli hankalaa muutaman päivän, mutta käveleminen yms sujui heti hyvin. Haava parani todella nopeasti eikä ollut lainkaan kivulias.
Olen valmis yrittämään toista lasta heti kun se on turvallista!
Vierailija kirjoitti:
Sektio on valtava leikkaus, johon kannattaa mennä vain jos muuta mahdollisuutta ei ole. Siihen liittyy huomattava komplikaatioiden mahdollisuus, kuten kohonnut veritulppariski. Vereen saattaa myös leikkauksessa päästä iholla elävää A-streptokokkia, joka veressä levitessään tunnetaan nimellä "lihansyöjäbakteeri." Monia uhkakuvia on, mutta useimmiten sektiot menevät Suomessa ihan hyvin. En tiedä lukuja äitien kuolleisuudesta sektiota seuraavina kuukausina tai vuosina.
Toivon sinulle ja lapsellesi onnea, turvallista leikkausta ja hyvää terveyttä <3 Nauti ihanasta pienokaisesta. Haluan silti painottaa, että kyseessä on hyvin kivulias ja vaarallinen toimenpide. Olet osaavien lääkärien käsissä kuitenkin.
No kylläpäs oli erikoinen kommentti. Minä terveydenhuollon ammattilaisena voin todeta aloittajalle, että suunniteltu sektio on täysin rutiinitoimenpide, johon on varauduttu todella hyvin ja ympärillä on todella osaavat alan ammattilaiset ja ap tulevan vauvansa kanssa on hyvissä käsissä. Itse asiassa ihan rehellisesti sanottuna suunniteltu sektio on pienempi riski kuin alatiesynnytys, jossa ei voi koskaan ennalta tietää mitä tuleman pitää.
Tuollainen pelottelu on outoa kun itsekin huomaat, että aloittajaa selvästi jännittää. Suunniteltu sektio on ihan turvallinen toimenpide ja vauvalle se on jopa turvallisempi kuin alatiesynnytys.
Ihan kaikkiin leikkauksiin ja toimenpiteisiin liittyy riskejä. Sektion riskit eivät ole yhtään sen kummallisemmat kuin muidenkaan leikkausten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kylläpäs oli erikoinen kommentti. Minä terveydenhuollon ammattilaisena voin todeta aloittajalle, että suunniteltu sektio on täysin rutiinitoimenpide, johon on varauduttu todella hyvin ja ympärillä on todella osaavat alan ammattilaiset ja ap tulevan vauvansa kanssa on hyvissä käsissä. Itse asiassa ihan rehellisesti sanottuna suunniteltu sektio on pienempi riski kuin alatiesynnytys, jossa ei voi koskaan ennalta tietää mitä tuleman pitää.
Tuollainen pelottelu on outoa kun itsekin huomaat, että aloittajaa selvästi jännittää. Suunniteltu sektio on ihan turvallinen toimenpide ja vauvalle se on jopa turvallisempi kuin alatiesynnytys.
Selvästikään et oikeasti ole terveydenhuollon ammattilainen.
Olisihan se pitänyt arvata että joku alatiesynnytysmamma tulee tänne pätemään. Aloittajan vauva on perätilassa, silloin sektio on järkevämpi vaihtoehto kuin perätilasynnytys alakautta.
Onnea huomiseen:)
Ihanaa kun saat jouluvauvan ja jouluna olet jo toipunut synnytyksestä niin, että voitte viettää mukavaa perhejoulua:)
Tule tänne sitten kertomaan miten meni. Sitten kun ehdit 😊😍
Huomenna on suuri päivä! Uskon että kaikki menee varmasti hyvin 😍
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Suunnitellun sektion jälkeen kuolleisuus on sama kuin onnistuneen alatiesynnytyksenkin. Eli Suomessa hyvin hyvin matala. Rutiinitoimenpide, ei Suomessa vaarallinen.
Jos tulee kipuja, saa niihin lääkkeet. Itse leikkaus ei tunnu tietenkään missään.
Vierailija kirjoitti:
Voi kiitos ihanista viesteistä ja tuesta, näitä kyyneleet silmissä luen. Kyllä, suunniteltu sektio on kyseessä vauvan perätilan vuoksi.
Minä olen itse syntynyt turvallisesti sektiolla perätilan vuoksi jo 60-luvun alussa. Eiköhän se tänä päivänäkin hyvin mene. Onnea.
Paljon onnea Ap:lle sektioon, varmasti kaikki menee hyvin ❤️
Mieti, että saat leikkaussalillisen ammattilaisia ympärillesi, kaikki on hyvin suunniteltua ja hallittua. Alatiesynnytyksen etenemistä mahdoton ennustaa, suunnitellussa sektiossa tapahtumien kulku ja aikataulu tiedossa, ja tosiaan hyvin harvoin noissa on Suomessa mitään ongelmaa, tilastoja ”vääristävät” kiireelliset ja hätäsektiot.
Minulla ainoat huonot puolet olivat puudutteen laiton sattuminen, jälkisupistukset ja palautuminen (nouseminen ja kävely alkuun hieman kivuliasta), mutta kaikki meni kokonaisuutena tosi hyvin, ja mikäli meille lisää lapsia vielä suodaan, tekisin kaiken samalla tavalla. Jälkisupistuksistakin, minulla oli jo 2/3 lopulta kivuliaita supistuksia ja en edes halua tietää, millaiset synnytyssupistukset minulla olisi tullut!
Huomenna tapaat vauvasi! 😊
Hyvin se menee! Tsemppiä! 😊