Kohdunlaskeuman kokeneita?
Apua! Mulla todettiin kohdunlaskeuma toisen synnytyksen jälkeen. Ajattelin tällä palstalla kysellä kun täällä synnyttäneitä taitaa käydä...
Eli saitko tilanteen korjaantumaan, millä keinoin ja kauanko kesti? Mitä sanottiin seuraavista raskauksista? Miten pärjäsit ulospäin työntyneen kohdun kanssa. Olen aikas järkyttynyt tästä tilanteesta joka tuli mulle täytenä yllätyksenä.
Kommentit (10)
.. jälkeen ja lääkäri sanoi että voi olla vaikea tulla raskaaksi tai voi mennä tosiaan kesken.
Minulla oli kuitenkin vielä kohtu 2-3cm sisäällä, eli ei vielä ihan ulkona. Sanottiin että kun olet tehnyt lapset sitten vasta korjataan leikkauksella.
Tulin kuitenkin raskaaksi kk lääkärissä käynin jälkeen ja olihan se yhtä pelkoa että milloin menee kesken, mutta ei mennyt. Kuitenkin oli aika kivuiliasta alku odotus kun kohtu nousi " tavalliselle paikalle" . Nyt toisen lapsen jälkeen se ei vaiva enää niin paljon.
heippa,
minulla on todettu kohdunlaskeuman lisaksi myos virtsarakon ja perasuolen laskeuma. Asun ulkomailla ja olen nyt viimeiset 10kk (toisen lapsen syntymasta alkaen) lukenut asiasta ja kaynyt eri laakareilla, ja minulla alkaa olla tunne, etta tiedan tasta asiasta jo enemman kuin monet laakarit. Olen jopa ajetellut perustaa jonkinlaisen tukiverkoston SUomeen. Miksi? Koska tasta asiasta on olemassa niin monenlaisia eri mielipiteita, ja esim. kysymys leikkauksien kannattavuudesta vaihtelee suuresti. Ja naita erilaisia mielipiteita ei " tavallinen" neuvolagyne tai laakari todennakoisesti esittele (koska han ei esim. valttamatta tieda vaihtoehtoisista hoidoista).
Minulla olisi paljon vinkkeja etc. antaa, mutta en ala nyt niita tahan kirjoittaa. jos annat emailisi, niin lahetan omani sinulle. Olen tulossa SUomeen kesalla, ja tiedan jonkun toisenkin jolla on sama vaiva. Haluaisin jakaa kaiken lukemani ja kuulemani muiden kohtalotovereiden kanssa.
Mutta sen verran voin sanoa, ihan aluksi, etta tilanteesi tulee kohenemaan ajan kanssa. En tieda, huomannut viestistasi, kuinka kauan aikaa sitten synnytit, mutta ensimmaisen 6-12kk aikana tilanne voi muuttua hyvinkin dramaattisesti parempaan. Mutta on kaikenmoisia harjoituksia ja juttuja joilla voit kohentaa tilannetta.
Toinen alkuvinkki asiasta on se, etta mene jollekin KOKENEELLE (siis laskeuma-asiaa tuntevalle) gynelle, ja pyyda arvioimaan tilanne kauttaaltaan. USein laskeumia ei edes havaita rutiinitarkastuksessa, silla kohtu luiskahtaa makuuasennossa sinne syvemmalle, ja jos laakari ei pyyda ponnistamaan (aivan kuin synnytyksessa) tai tarkasta sinua seisaaltasi, nin laskeuman todellista vakavuutta ei valttamatta havaita. Ja sitten olisi hyva tietaa onko se vain kohdun suu vai onko muitakin esim virstarakon laskeumaa. kun saat arvion (gynet kayttavat numroita arvioimaan laskeuman vakavuutta, esim. ensimmaisen asteen laskeuma etc). kun saat arvion tilanteesta, niin sitten kun kayt (samalla) gynella esim 6kk myohemmin, tiedat miten tilanne on kehittynyt.
JOS TAALLA ON MUITAKIN jotka haluaisivat lisatietoa tasta asiasta niin ehka voisimme jarjestaa jonkin epavirallisen infotilaisuuden??? KOkemuksesta nimittain tiedan, etta tasta asiasta on VAIKEA loytaa kunnollista tietoa...
tsemppia kaikille !
maya
Kiitollisena otan vastaan vinkkejä ja kokemuksia asiasta. Helpottaisi tätä mielen kaaosta tiedot laskeumasta. herukk@netti.fi
olisi tosiaan kiva kuulla selvittelemääsi tietoa. Minulle lääkäri sanoi, että tilanteelle ei voi tehdä mitään. Erikseen kysyin erilaisista jumppaliikkeistä ja muista, mutta sanoi,m että ne eivät auta! Jos onkin jotain, joka vaikuttaa tilanteeseen parantavasti, olisin tosi kiinnostunut - en nimittäin usko, että täältä meiltä päin löytyy laskeuma-asiantuntijagynekologia...
Tunteeko sen jotenkin, että on kohdunlaskeutuma?
Mulla ei oo itellä kohdunlaskeumasta kokemusta. Kolmatta lasta odottaessa neuvolan terkkari muistutti aina että pitää jumpata lantionpohjan lihaksia ettei tulis laskeumaa.. Yhdellä tämän terkkarin ystävällä oli kohtu laskeutunut toisen synnytyksen jälkeen niin pahasti, että se oli ihan ulkona, ja oli alkanut tekemään lantionpohjalihasjumppaa, niin tilanne oli korjaantunut kokonaan!
Tässä oli vaan tämmönen kotikonsti, mitä suosittelen kokeiltavaks! Ei siinä ainakaan mitään menetä jos kokeilee.. Jos sulla ei oo jumppaohjeita, niin ainakin neuvolasta niitä saa.
surkea tuo mun viesti!
Elikkä mulla on 5 lasta ja neljännen lapsen synnytyksessä kohdunsuu tuli myös ulos pari senttiä. Ja oli aika huono kauan. Peräsuolen laskeumaa ei ole todettu mut se on kans.
Viimeisimmässä synnytyksessä meni paremmin eikä tullu mitään ylimääräistä ulos. Vauvakin oli kyllä pienempi.
Jumppaus auttaa ajan kanssa mutta heti synnytyksen jälkeen neuvolan terveydenhoitaja neuvoi olemaan kontillaan pylly pystyssä. Oikein tuntui kun kohtu luisui paikoilleen. Siinä sitten vaihtelevia aikoja useamman kerran päivässä olin. Ja toivuin paljon paremmin kuin edellisen synnytyksen jälkeen. Silloin en ollut saanut kyseisiä neuvoja.
Sain myös synnytyssairaalasta reseptin vagifem-tabletteihin jotka on estrogeenia. Ne paransi limakalvoja ja samalla nosti kohtua.
Nyt tillanne on aika hyvä. Jaskalla käynti onnistuu yleensä jopa ilman auttamista emättimen puolelta. Kohdunsuu on sisällä mutta vain noin sentin. Sisätutkimuksissa selällään se painuu tietenkin sisälle enemmän... Hankalaa saada oikeaa kuvaa. Esim. kun synnytyksen jälkeen pytyllä istuessa se tuli pari senttiä ulos niin tutkimuksessa " vähän laskeumaa" !
nostan tassa tata ketjua
ja hei, MugSkab, kirjoita minulle osoitteeseen
mayakhandro@yahoo.com
aletaan jakaa tietoa toisillemme!
Kohdunlaskeumaa saattaa esiintya oireettomana, riippuen kuinka paljon kohdunsuu on laskeutunut. Lievaa laskeumaa esiintyy huomattavasti useammilla kun nykyaan yleisesti ajatellaan (koko laskeumaa pidetaan " vanhojen naisten vaivana" mutta nain ei todellakaan, ainakaan nykyaan, ole). Kun kohdunsuu laskeutuu kyllin alas, nainen kokee painontunnetta alapaassa, monilla on tunne etta " jotain on tulossa ulos" . Minusta tuntui silta aivan kuin tampooni olisi huonosti sisalla. Pahimmissa tapauksissa kohdunsuun saattaa nahda jopa tulevan ulos emattimesta, lievemmissa se on sialla mutta saattaa nakya kun katsot itseasi peilista seisaaltasi (tama on olennaista silla makuulla monia laskeumia ei edes laakarit havaitse).
Kohdunlaskumaan liittyy usein myos virtsarakon ja perasuolen laskeumaa, jotka vaivaavat omalla tavallaan (esim. virtsan tiputtelu nauraessa tms).
Maallikoilla, ja monilla laakareillakin valitettavasti, on naista asioista taysin vanhentunutta ja jopa suorastaan vaaraa tietoa, joten jos etsit aiheesta tietoa, ole valikoiva ja kriittinen. Kaikkea ei pida uskoa!!!
Jos haluat lisatietoa minulta (olen opiskellut asiaa viimeisen vuoden taalla USA:ssa) kirjoita osoitteeseen: mayakhandro@yahoo.com
todettiin kohdun laskeuma. Lasta ei enää saanut vaan meni aina kesken. Ikääkin hänellä kyllä on jo 40. Kohtu laski lopulta niin alas, että se jouduttiin poistamaan. Toivottavasti sinulla kävisi parempi tuuri ja asia saataisiin korjattua muilla keinoilla!!! Voimia sinulle :)