Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko öljy oikeasti maun kannalta parempi vaihtoehto kun voi porkkanakakussa?

Vierailija
10.12.2019 |

Monessa ohjeessa suositellaan öljyä voin sijasta, mutta näin "vanhana" leipurina tuntuu hassulta että rypsiöljy olisi parempaa kun voi.

Voiko joku kertoa käytännön kokemuksen, eli toimiiko öljy?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en laittaisi rypsiöljyä mihinkään, se on minun suuhun kitkerää ja kamalaa. Mutta koska äitini on italialainen, olen tottunut käyttämään oliiviöljyä myös eriliasiin makeisiin leivonnaisiin ja omaan suuhun se on erittäin hyvää. Suomalaiseen makuun kuitenkin luultavasti voi tai voita sisältävä rasvaseos maistuu parhaalta.

Vierailija
2/14 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä maun vuoksi niissä ohjeissa suositella, vaan "terveellisyyden". Joka sekin on ihan kyseenalaista.

Monessa kakussa voi ja sokeri vaahdotetaan, ja sitä ei pysty öljyn kanssa tekemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä maun vuoksi niissä ohjeissa suositella, vaan "terveellisyyden". Joka sekin on ihan kyseenalaista.

Monessa kakussa voi ja sokeri vaahdotetaan, ja sitä ei pysty öljyn kanssa tekemään.

Yhdessä ohjeessa oikein painotetaan että öljystä tulee parempi kun voista ja tekijä painottaa että käytä öljyä, ei margariinia tai voita. Joten siksi oleb vähän hämmentynyt.

Vierailija
4/14 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhh. Melkein yhtä paha kuin viime vuonna suositeltu "Keitä joulupuuro rasvattomaan maitoon ja lisää loraus rypsiöljyä kypsään puuroon. Suolaa 1/4 tl". *oksennushymiö*

Vierailija
5/14 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjeissa suositellaan ”mautonta” öljyä, voissa on kuitenkin sika vahva maku ja porkkanakakussa mausteiden tulisi olla pääosassa.

Vierailija
6/14 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole terveellisyydestä vaan siitä että voi ei kohota sitä kakkua tai piirakkaa, kummassa muodossa se sitten onkaan. Öljyn kanssa siitä tulee kuohkeampi. Olen itse kokeillut myös voin kanssa.

Vierailija
7/14 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni minunkin ohjeessani käytetään öljyä. Porkkanakakussa tavoitteena on tietty kosteus ja kuohkeus. Leivonta on mitä suurimmassa määrin kemiaa, joten lopputulos on muuta kuin osiensa summa.

Pullaan sitten aina voita.

Vierailija
8/14 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä ohjeessa oikein painotetaan että öljystä tulee parempi kun voista ja tekijä painottaa että käytä öljyä, ei margariinia tai voita. Joten siksi oleb vähän hämmentynyt.

Rypsiöljy on itsessään jo pahan makuista paitsi ne oikein prosessoidut joista on kemiallisesti poistettu epämiellyttävät maut. mutta koita vaikka kylmäpuristettua extra virgin rypsiöljyä maistaa ja sano onko hyvää. Hyh, ei. Eikä sellaisen pahanmakuisen aineen lisääminen mihinkään ruokaan sen makua paranna todellakaan. Korkeintaan sen pystyy peittämään muihin makuihin, mutta ei se silloinkaan hyvää makua lisää kuten voi tekee. 

Täällä mainitun oliiviöljyn ymmärrän perinteisissä Välimeren leivonnaisissa esim. öljykakku ja mausteiset kuivakakut, se on yllättäen aika hyvää tietyissä jutuissa. Mutta jos on miedon makuinen porkkanakakku kyseessä valitsisin siihen kyllä voin, koska myös oliiviöljyn maku voisi tulla liikaa läpi. 

Vierailija
9/14 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

”kuin” ei ”kun”

Vierailija
10/14 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä ohjeessa? On varmaan ohjeita, joissa käytetään voita. Anyway meillä leivotaan käytetään voita, sanoi ohje mitä hyvänsä.

Vierailija
11/14 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokeillut, en tee toista kertaa. Pahaa oli.

Vierailija
12/14 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole terveellisyydestä vaan siitä että voi ei kohota sitä kakkua tai piirakkaa, kummassa muodossa se sitten onkaan. Öljyn kanssa siitä tulee kuohkeampi. Olen itse kokeillut myös voin kanssa.

Just päin vastoin, voin ja sokerin vatkaaminen yhteen lisää leivonnaisen kuohkeutta. 

Vierailija
13/14 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkanakakun pitää olla amerikkalaistyylisesti vähän raskas ja kiinteä, ei kuohkea. Siksi siinä käytetään öljyä. Itse oon käyttänyt auringonkukkaöljyä, sen maku on ihan neutraali.

Vierailija
14/14 |
10.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porkkanakakun pitää olla amerikkalaistyylisesti vähän raskas ja kiinteä, ei kuohkea. Siksi siinä käytetään öljyä. Itse oon käyttänyt auringonkukkaöljyä, sen maku on ihan neutraali.

Jep, auringonkukkaöljy on oikeasti neutraalin makuinen öljy, jota itsekin varmaan tässä käyttäisin jos jotain öljyä olisi pakko. Rypsiöljy ei ole maultaan neutraalia nähnytkään.