Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Onko perheessä yhteiset/erilliset rahat

07.06.2006 |

Eilen oli uutisissa juttua, että puolet pareista elää ' erillistaloudessa' rahojen suhteen.

Kuinka homma toimii teillä?

Onko yhteiset vai erilliset rahat? Ja seuraako siitä jotain ongelmia vai ei?

Ja lopuksi onko teillä suuri ero palkassa?

Omat vastaukseni:

Yhteiset rahat, koskaan emme ole riidelleet raha-asioista. Eilen juuri keskusteltiin, että ei ole omia rahoja, eikä oikein yhteisiä rahoja vaan on rahaa, joka kuluu :o)

Minä tienaan n. 500 vähemmän kuin puoliso.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
25.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nimellä on lisäksi säästötili. Sinne voidaan laittaa, jos jotakin jää ja käyttää milloin tarvitaan jotain isompaa.

Vierailija
2/20 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilejä on useita mutta kaikki rahat on täysin yhteisiä. Molemmilla sen verran järkeä että katsotaan yhdessä mitä ostetaan/tarvitaan (mihin siis on varaa) ja yhdessä tehdään isommat päätökset. Muuten kumpikin ostelee itselleen vaatteet ja muut huvitukset.

Suunnilleen saman verran ansaitaan.

Onneksi aina jää säästöön ja unohtuu muille tileille rahaa että sitten niillä rahoilla reissataan/ostetaan jotain isompaa. Muuten saadaan riitaa aikaiseksi mutta rahasta ei jaksa:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
29.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mies vaan tällä hetkellä töissä mutta tienaakin hyvin joten minulle jää omat rahat omien laskujen maksaminen ja ruuan ostaminen kuukaudessa.

Olen itse aina saanut päättää mihin rahani laitan. Säästöön en ole vielä saanut laitettu mutta ehkä vielä jossain vaiheessa, koska meillä on vielä kotona kaksi vaippaikäistä lasta joten siinä ei hirveasti voi kunnolla säästää.

Joskus sitten annan miehelleni raha jos hänellä on siinä kuukaudessa paljon menoja ja kuluja ja sitten hänkin antaa minulle jos jotain puuttuu.Näin se homma pelaa.

Vierailija
4/20 |
29.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutimme tilitkin nyt niin, että molempien palkka menee yhteiselle tilille. Sieltä maksetaan asuntolaina ja kaikki laskut. Mahdollinen ylijäämä säästöön. Meillä on melko samanlaiset kulutustottumukset ja yhtä suuret tulot, joten riitoja ei ole rahankäytöstä ollut. Kun sain pelkän kotihoidontuen, homma toimi samalla tavalla.

Vierailija
5/20 |
29.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kaikki rahat on yhteisiä. Meillä on pieniä lapsia ja aina jompi kumpi on kotona, joten useimmiten toinen saa vähän surkeampaa palkkaa. Siirrellään rahaa tililtä toiselle tarpeen mukaan. Molemmilta menee oma lainanlyhennys ja sitten ylimääräinen raha siirretään säästötileille. Meinataan ostaa talo parin vuoden kuluttua, joten ihan mielellään pistää rahaa vähän sivuunkin.

Vierailija
6/20 |
30.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä tuottaa hankaluuksia, kun ei oo ns. omaa rahaa. Kaikki menee tosin yhteisten asioiden hyväksi. Välillä tienasin yli puolet enemmän, kuin mieheni, joka oli lomautettuna. Toisinaan tilanne on toinen esim. nyt, kun olen kotona lapsen kanssa ja mies töissä. Rahasta ei ole ollut riitaa mainittavasti. Ei kai ole ollut, mistä riidellä;) Aina se pakkaa menemään kädestä suuhun, kun on vielä asuntolainaa ja muutenkin menoja piisaa. Jos menisin uudelleen naimisiin, mitä tuskin tapahtuu - en missään nimessä ottaisi yhteistä tiliä. Nyt se saa olla näin, kun on kerran alettu.

Vierailija
7/20 |
14.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kummallakin on omat palkka- ja säästötilit. Laskut jaetaan tyyliin " se, joka tuota eniten käyttää, maksaa" eli minä maksan puhelimen ja mies telkun yms :-) Päivähoitolasku menee vuorokuukausin. Lisäksi on yhteinen lainanhoitotili, johon kumpikin laittaa asuntolainan lyhennyksiin rahaa, laina on kahdessa osassa ja maksamme kumpikin omaa osaamme. Tämä siksi, että puolet lainasta on ASP:tä ja puolet " tavallista" , splittaus oli selkeä.

En tiedä tarkasti, paljonko rahaa miehelläni on, eikä hän tiedä minun tilini saldoa.

Palkoista sen verran, että itellä 3200/kk, miehellä 2000/kk.

Toimii meillä.

Vierailija
8/20 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkat menee yhteiselle käyttötilille, josta maksetaan lainat ja kaikki päivittäiset elämisen kulut, myös molempien " omat" kulut. Kuukausittain tältä tililtä siirtyy automaattisesti pieni summa yhteiselle säästötilille. Joskus tehdään suurempia siirtoja, jos on käyttötilille kertynyt. Lisäksi joka kuukausi siirtyy molempien omiin rahastosijoituksiin pieni summa.

Nettopalkkaa taitaa mies saada n. 200 euroa enemmän. Tällä hetkellä mies on kotona kodinhoidontuella, joten minulla paljon isommat tulot.

Vierailija
9/20 |
19.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ennen virallista yhteenmuutoa erilliset rahat (olin yh, hoitovapaalla). Kun muutimme virasllisesti yhteen niin päätimme yhdistää rahatkin. Epäilin omaa sopeutumistani tilanteeseen, koska olen ollut niin itsenäinen jo kauan aikaa ja mies taas aikamoinen taivaanrannamaalari rahojensa suhteen.

Ratkaisu on ollut meille todella hyvä. Keväisen (ero)kriisin jälkeen tämä uusi toimintatapa yhdistää meitä todella paljon. Nyt ikäänkuin puhalletaan ihan oikeasti yhteiseen hiileen. En olisi uskonut itsestäni, että viihdyn paremmin näin. Edellisissä pitkissä suhteissa (ei lapsia vielä) on ollut kummallakin omat rahat. Silloin se tapa oli parempi minulle ja exälle. Nyt olen kyllä ajatellut, että olisi voinut tehdä toisinkin, mutta aikansa kutakin ja jokainen valitsee itselleen sopivan tavan hoitaa raha-asioita.

Tässä nykytilanteessa painaa paljon omalta osaltani se, että minä hoidan taloutta (laskut, ruoat jne.). Näin pysyn koko ajan ajantasalla siitä, että rahat riittävät. Miehelle tämä järjestely myös ok, hän itse ehdotti sitä. Laittaa siis rahaa mun tilille ja minä hoidan talousasiat.

Olemme ajatelleet myös tuota " omat tilit ja yhteinen tili" -käytäntöä kunhan palaan työelämään. Saisi ukko ostella omillaan työkaluja ja muita aarteita ja minä vaatteita ja sen sellaista :-)

Vierailija
10/20 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menimme opiskeluaikana naimisiin ja heti häiden jälkeen tilit yhdistettiin. Miehelläni oli jo siihen aikaan säästöjä plus että tienasi enemmän kun minä. Edelleen on yhteiset rahat; minusta yhteinen koti ja lapset on automaattisesti yhteinen tili. Ikinä ei olla rahoista kiistelty! Mies tienaa yli tuplaten omaan palkkaani nähden ja kuluttaa kyllä huomattavasti vähemmän.

Vierailija
11/20 |
07.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat tilit ja tavallaan omat rahat ovat käytössä kummallakin. Lisäksi meillä on lainanhoitotili ja säästötili. Meillä kumpikin maksaa laskuja kykynsä mukaan. Mieheni taitaa maksaa enenmmän ja minä taas laitan omasta palkasta säästöön rahaa.

Tämä on hyvin toiminut. Emme kinastele raha-asioista. Se maksaa, jolla on rahaa. Sama pätee muihin jokapäiväisiin menoihin.

Minulla on tosin isompi palkka ja saan lapsilisät, mutta minä olen se joka säästää ne yhteiselle tilille, joka on kummankin käytössä. Tosin perusajatus on se, että säästöihin ei kosketa kuin hätätapauksessa.

Vierailija
12/20 |
07.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on useampia tilejä seuraavasti:

- Yhteinen käyttötili jonne molemmilta automaattisesti siirtyy tietty summa rahaa ja tältä tililtä maksamme asumisen ja ruoan yms. yhteiset menot.

- Yhteinen säästötili jossa esim. asunnon mynnistä saadut rahat

- Molemmilla oma käyttötili jossa omat rahat

- Itselläni on myös säästötili jonne kuukaisittain siirtyy tietty summa rahaa. Olettaisin että mieheltänikin tälläinen tili löytyy.

Tämä käytäntö toimii meillä ei tarvitse miettiä kuka maksaa mitäkin. Palkoissa muutaman kympin ero.

Vierailija
13/20 |
11.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

johon molemmilla on pankkikortit. Myös luottokortit menevät samaan laskuun, tienaan itse noin 2000e kuussa ja mieheni n.3300e. Emme kiistele juuri rahasta.

Vierailija
14/20 |
12.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiset ja erilliset yhtä aikaa.

Ns. arki menee täysin yhteistaloudesta eli molemmat tienaa yhtä paljon ja molempien rahaa käytetään ihan sikin sokin. Meillä on kuitenkin oma omaisuutemme ja omat velkamme, joten sen seurauksena toisella on vähemmän lainaa (kuukausierä kuitenkin sama, niin kohdellaan samalla tavalla) ja omaisuus kulkee täysin erillään. Meille sopii näin hyvin, kun toisella on enemmän omaisuutta. Jos omaisuutta olisi saman verran, niin voisi olla kaikki samaakin taloutta.

Vierailija
15/20 |
13.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmen_äiti1971:

Eilen oli uutisissa juttua, että puolet pareista elää ' erillistaloudessa' rahojen suhteen.

Kuinka homma toimii teillä?

Onko yhteiset vai erilliset rahat? Ja seuraako siitä jotain ongelmia vai ei?

Ja lopuksi onko teillä suuri ero palkassa?

Omat vastaukseni:

Yhteiset rahat, koskaan emme ole riidelleet raha-asioista. Eilen juuri keskusteltiin, että ei ole omia rahoja, eikä oikein yhteisiä rahoja vaan on rahaa, joka kuluu :o)

Minä tienaan n. 500 vähemmän kuin puoliso.

Meillä erilliset tilit jonne palkat tulevat mutta rahat ovat silti " yhteiset" . Se maksaa jolla on rahaa.

Mies huolehtii autosta ja siihen liittyvistä maksuista ja minä taas lapsen asioista (vaatteet ym). Molemmat hoitavat laskuja tasapuolisesti.

Se maksaa jolla enemmän rahaa.

Tämä systeemi toimii meillä ja on toiminut koko yhdessäelon ajan.

Miehellä noin 500 euroa parempi palkka kuin minulla.

Vierailija
16/20 |
14.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on useampi eri tili sekä muutama rahasto, jonne rahaa laitetaan talteen pahan päivän varalle.

Jo seurusteluaikanamme meillä oli rahat " yhteisiä" . Miesystäväni otti silloin osaa lasteni hoitoon liittyvissä kustannuksia ja ottaa edelleen.

Minä huolehdien laskujen maksun kokonaan ja siirrän tarvittaessa miehen tililtä omalle tililleni rahaa normaaleja päivittäisiä menoja varten. Laskut maksetaan siltä tililtä, jolla on rahaa laskujen maksuun eli yleensä miehen tililtä.

Ongelmia ei ole meillä ollut tästä käytännöstä. Pikemmin mies on tyytyväinen, kun hänen ei tarvitse hoitaa raha-asioita. Hän myös sanoi seurustelumme alussa ettei rahoja sitten lasketa mun ja sun menoihin ja tuloihin sekä lasten kustannukset maksetaan yhdessä kerran rahat ovat yhteisiä.

Mies tienaa noin 1000 euroa enemmän puolet vuodesta ja toisen puolen vuodesta 500 euroa enemmän kuin minä.

Vierailija
17/20 |
14.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin tienaamme nykyään miehemme kanssa suunnilleen yhtä paljon. Aiemmin taisin minä tienata vähän enemmän.

Kaikki yhteiset kulut (lapsi, auto, eläminen, asunto jne.) pistetään puoliksi, mutta loput palkasta jäljelle jäävät rahat saa kumpikin käyttää, miten lystää. Itse tuhlaan rahani vaatteisiin ja mihin lienee, mies saa säästöönkin. Lapsen lapsilisä menee säästöön.

Tämä toimii meillä hienosti eikä meidän tarvitse riidellä rahasta. En oikein osaisi kuvitellakaan, että rahamme olisivat aidosti yhteisiä. Ajattelen jotenkin jästipäisesti, että miehen ei tarvitse kustantaa minun tuhlailuani. :-)

Jos meillä olisi suuret tuloerot, jakaisimme yhteiset kulut ehkä tulojen mukaan, en tiedä.

Vierailija
18/20 |
14.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen tililtä menee lainat, minä maksan ruuat ja ostan lähes kaikki lasten vaatteet ( mielelläni ostankin :-) Mies ostaa pojan harrastukseen liityviä varusteita, osaa ne ostaa paremmin.

Minulla on lapsesta asti ollut oma tili ja haluan sen pitääkin, samoin mieheni haluaa. Mies voi ostaa omilla rahoillaan mitä haluaa esim alumiinivanteet autoon, minä ostan vaatteita ja kodin sisustukseen liittyviä asioita.

Säästötilillä on pahan päivän varaa esim. remonttia varten. Yhteiseltä käyttötililtä maksellaan mitä milloinkin esim. laskuja, kesälomareissuja tms.

Vierailija
19/20 |
16.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkat tulee omille tileille, mutta lisäksi on yhteisiä tilejä esim. lainanlyhennyksiä ja säästöjä varten. Rahat ja menot on yhteiset ja se maksaa, kummalla on enemmän rahaa tilillä tai kumman on helpompi maksaa. Kumpikin voi oman harkintansa mukaan käyttää rahoja omiin hankintoihin ja menoihin. Rahasta ei olla ikinä riidelty kertaakaan eli tämä sopii meille hyvin.

Minä tienaan aika paljon enemmän kuin mieheni, mutta välillä on ollut toisinkin päin ja sama systeemi oli silloinkin.

Vierailija
20/20 |
18.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meillä on ollut aina rahat yhteiset.....ihan jo seurusteluajoista lähtien. Kun aloimme olla yhdessä - mieheni tienasi paljon enemmäin kuin minä. Sitten tuli aikoja että itse tienasin joitakin satasia enemmän ja nykyään taas tienaamme suunnilleen saman verran.

Miellä on tasan kaksi tiliä....toinen on käyttelytili - yhteinen ja yksi yhteinen rahastotili. En osaisi kuvitella että meillä olisi " omat rahat" ja sinä maksat tuon ja minä tuon......

Kaikesta mahdollisesta on riidelty vuosien varrella mutta rahasta ei koskaan. On ehkä auttanut että olemme hyvin samanlaisia rahan käytön suhteen ja rahaa käytämme maltillisesti kumpikin....mitä nyt minä tykkään ostaa hänen mielestään liikaa vaatteita ja kenkiä....;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi