Miksi pankkitileillä makuutettavia varoja ei veroteta varallisuusveron tavoin?
Tuohan olisi kansantaloudellisesti kaikkein parasta, että kukaan ei velkaantuisi liikaa mutta ei toisaalta pitäisi eurojaan myöskään poissa kansantalouden kiertokulusta,
Kommentit (17)
Jee, 30% vero joka vuosi tilin vuotuisesta keskisaldosta!
Kannatetaan!
Olihan Suomessa tuohon periaatteessa verrattava varallisuusvero vuoteen 2005 asti. Myös suurimassa osassa maailman maista, joissa tuon tyyppistä verostusta on harrastettu, on se jo lakkautettu.
Olen näitä pankkitilillä rahojaan makuuttavia saitureita. Minulla on kaikkea. Miksi minun pitäisi tuhlata rahani turhaan kansantalouden kiertokulun vuoksi? Mihin mahdutan ne romut? Jos ihmisten hyvinvointi riippuu jatkuvasta ostohysteriasta, täytyy sanoa, että tämä maailma on mennyt sairaaksi.
koska niistä varoista on jo maksettu verot kun ne on ansaittu.
En ihan ymmärrä aloitusta. "Varallisuusveron tavoin"? Kuvitteleeko aloittaja, että Suomessa on käytössä varallisuusvero, jonka "tavoin" noita(kin) varoja ehdottaa verotettavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Miten ajattelit säästää asunnonostoa varten, jos valtio veisi pääomasta joka vuosi 30%? Vai ajattelitko, että vero olisi pelkästä tuotosta, joka usein on 0%.
Mistä tuon 30 % tempaisit? Ei varallisuusveroprosentti noin korkea ollut.
Miksi kukaan pitäisi rahojaan pankissa, jos siitä rangaistaisiin?
Säästötilin korkoa verotetaan jo.
Varallisuusveron ongelma on että pitkällä tähtäimellä omaisuutesi siirtyy valtiolle. Vaatisi aktiivista sijoittamista laittaa vastusta tuolle.
Jos kansanalouteen halutaan vauhtia, niin siihen kaikenlainen verotus on myrkkyä. Mitä vähemmän verotetan, sitä paremmin talous pyörii. Vrt USA.
En makuuta rahojani pankkitililläni, vaan olen sijoittanut ulkomaille sijoittaviin kasvurahastoihin, joissa tuotto lisätään pääomaan, eli en joudu maksamaan siitä veroakaan kuin vasta jos nostan varoja. Sekö on kansantalouden kannalta parempi ratkaisu?
Vierailija kirjoitti:
Säästötilin korkoa verotetaan jo.
Mitä korkoa 😁 korot ovat lähellä 0 %.
Vierailija kirjoitti:
Jos kansanalouteen halutaan vauhtia, niin siihen kaikenlainen verotus on myrkkyä. Mitä vähemmän verotetan, sitä paremmin talous pyörii. Vrt USA.
Ja monessa kehitysmaassa kokonaisveroaste on paljon matalampi kuin Yhdysvalloissa. Ovatko ne silti järin toimivia yhteiskuntia? Talous tosin voi kasvaa kohisten, kun perustetaan hikipajoja, joissa duunareilla ei ole mitään oikeuksia (ei edes mahdollisuutta poistua tulipalon sattuessa).
Kansainvälisen valuuttarahaston tutkimuksissakin on todettu, että n. 13 prosentin kokonaisveroaste on kriittinen raja: jos alle sen mennään, verotuksen keveys alkaa heikentää kasvua. Terveys, infrastruktuuri, koulutus ja yleinen vakaus kärsivät. Suomella toki tuohon veroasteeseen olisi vielä matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten ajattelit säästää asunnonostoa varten, jos valtio veisi pääomasta joka vuosi 30%? Vai ajattelitko, että vero olisi pelkästä tuotosta, joka usein on 0%.
Jos aloittajan ehdotus toteutuisi, niin voisithan sijoittaa rahasi pankkitilillä makuuttamisen sijaan. Saattaisi olla järkevää jo nytkin. On erilaisia sijoitustuotteita, enemmän ja vähemmän riskialttiita. Niissä vähemmän riskialttiissa et saisi juurikaan tuottoa, mutta rahasi olisivat hyvin tallessa ja välttäisit aloittajan ehdottaman veron.
Ja mistä sinäkin tuon 30 % tähän vetäisit? Eihän varallisuusvero aikoinaan noin iso ollut.
Ai siis verottajalla täytyisi olla oikeus päästä jokaisen tilitietoihin käsiksi?
Ja mitäs sitten, kun joku ottaa rahat tililtä ja laittaa patjan alle jemmaan - verottajalla pitäisi olla myös kotietsintäoikeudet, niinkö?
Sitä paitsi, pankkitileillä olevasta rahasta on usein verot jo kertaalleen maksettu, miksi niitä pitäisi toistamiseen verottaa? Juuri siksi pääomatuloa verotetaan, ei itse pääomaa.