Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoksasiko kukaan loukkaantua Kari Tapion "Olen suomalainen" -laulusta? Se laulettiin eilen Linnan jatkoilla.

Vierailija
07.12.2019 |

Siinä lauletaan "Mä rakkaudesta laulan, on siinä mies ja nainen..."

Mites, kun nykyään on paljon samaa sukupuolta olevia pareja, he voivat mennä naimisiinkin? Ja vielä nykyään uusimpana asiana on tullut tämä muunsukupuolisuus-kysymys.

Milloin tuosta laulusta älähtävät seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on laulu. On myös lauluja, joissa lauletaan kahden naisen tai kahden miehen välisestä rakkaudesta. Minulla on vähän sellainen kutina, että myös sukupuolivähemmistöt ymmärtävät - toisin kuin ilmeisesti sinä -, että kyseinen laulu esitettiin kyseisessä tilaisuudessa, koska vietettiin Suomen itsenäisyyspäivää, johon liitetään yleisesti aika voimakkaasti myös suomalaisuus. Eivät he loukkaannu siitä, että jossain laulussa kuvataan rakkautta heteroseksuaalisesti.

Vierailija
2/19 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehdi kaikesta loukkaantua kun hommaa on niin paljon mille pitää loukkaantua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan laulun nimikin jo loukkaava.

Vierailija
4/19 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitä olisi pitänyt nyt loukkaantua? Sitä on laulettu kohta 40v.

Vierailija
5/19 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, tuossahan on aihetta vaikka kuinka. Okeesti, mihin tää maailma menee?

Vierailija
6/19 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tässä viime aikoina hämmästynyt, kuinka moni toimittaja on paljastunut lesboksi. Ihan kiva, paitsi eikö se ole hieman outoa, että tiedotus päätyy vähemmistön käsiin? Alkaa olla asiat kohta yhtä oudosti kuin silloin, kun kaikki toimittajat oli miehiä.

Vierailija
7/19 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitä olisi pitänyt nyt loukkaantua? Sitä on laulettu kohta 40v.

No onhan se nyt äärettömän syrjivä laulu. Ei mitään kunnioitusta vähemmistöjä kohtaan. Samaa sarjaa kuin nämä Peteliuksen ja kumppanien sketsit. Lauluntekijän pitäisi ehdottomasti pyytää anteeksi kaikilta ei-heteroilta noin loukkaavaa sanoitusta. 

Vierailija
8/19 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielensäpahoittajat ovat nyt pettäneet pahasti😡

Vierailija
9/19 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tästä laulusta pitäisi poistaa sana "suomalainen" ja korvata se sanalla maailmankansalainen. Minä niin mieleni pahoitin.

Vierailija
10/19 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pohjantähden alla, elää suomalainen". Ei sitten yhtään ole mietitty, että kaikki täällä Pohjantähden alla eivät ole suomalaisia. Järkyttävää!

Vierailija
11/19 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persut pahoittavat taas mielensä kun kukaan ei pahoita mieltään.

Vierailija
12/19 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei laulettu Kalliolle kukkulalle. Siinä vasta syrjivä ja seksistinen laulu.

Vierailija
13/19 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapeukuttajille tiedoksi: Täällä kaikki eivät kirjoita ihan tosissaan. Turha siis pahoittaa mieltään :D

Vierailija
14/19 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se ole alun perin italialainen laulu? Tuontitavaraa niin kuin kaikki muukin suomalainen.

Vierailija
15/19 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi ei laulettu Kalliolle kukkulalle. Siinä vasta syrjivä ja seksistinen laulu.

Laulu on elävä osoitus siitä, että kansanperinteessämme on ollut k*lttimiehiä. ”Jollen minä sinua saa, niin lähden täältä kauas pois.”

Vierailija
16/19 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laulu on elävä osoitus siitä, että kansanperinteessämme on ollut k*lttimiehiä. ”Jollen minä sinua saa, niin lähden täältä kauas pois.”

Mutta eihän km minnekään lähde. Uhoaa vaan, kun luulee, että sillä saa sen mitä haluaa. Sitten ruikuttaa palstalla, kun ei saakaan. 

Vierailija
17/19 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eihän km minnekään lähde. Uhoaa vaan, kun luulee, että sillä saa sen mitä haluaa. Sitten ruikuttaa palstalla, kun ei saakaan. 

Eihän se laulun kertojaminäkään lähde. Kunhan vaan uhkailee.

Vierailija
18/19 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuossa laulussa suomalainen heteronormatiivisuus asetetaan ylipositioon suhteessa etnisiin, uskonnollisiin ja seksuaalivähemmistöihin ja on siten syrjivä ja poissulkeva flirttaillen vihapuheelle.

Hieman tässä nyt vielä mietin, että teenkö maanantaina kantelun vähemmistövaltuutetulle, oikeuskanslerille, YLEn hallintoneuvostolle vai Vihreiden puoluehallitukselle.

Vierailija
19/19 |
07.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Pohjantähden alla, elää suomalainen". Ei sitten yhtään ole mietitty, että kaikki täällä Pohjantähden alla eivät ole suomalaisia. Järkyttävää!

Äkkiä pitää kaikille täällä olevilla antaa kansalaisuus. Ongelma ratkaistu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme neljä