Paljonko teillä on velkaa?
Paljonko teillä on velkaa? Millaista velkaa ja miten olet ajatellut lyhentää sitä?
Jos sinulla on kulutusluottoja, esim. autolainaa tai remonttilainaa, niin miksi olet ottanut sitä? Minua kiinnostaisi erityisesti, jos ostatte vaatteita tai matkoja luotolla, että miksi teette niin?
Minulla on yksin asuntovelkaa 140 000, ja asunnon arvo on yli 130 000 euroa enemmän kuin mitä minulla on velkaa. Asunnon sijainti on Helsingissä hyvällä alueella eli sen saisi kaupaksi parissa viikossa.
Ei muita velkoja tai kulutusluottoja. Joskus ostan lennot ja hotellin luottokortilla, mutta maksan luottokorttilaskun aina kerralla heti pois.
Säästöjä on useampi kymppitonni, osakkeita ja rahasto-osuuksia myös.
Kommentit (81)
Asuntolainaa 106 000e. Muita lainoja ei ole.
Mun mielestä on kiehtovaa, miten eri tavalla ihmiset ajattelevat velasta, rahasta ja mikä on "hyvää" velkaantumista. Itselleni hyvää velkaa on vain sellainen, joka kasvattaa varallisuuttani, esim. asuntolaina. Kaikki muu velka on vältettävää.
Olen elänyt 1990-luvun lamavuosina ja siitä jäi varovainen suhde rahaan, esim. tulot ja menot on tiedettävä. Sellaista, mihin ei ole varaa ei osteta. Aina pitää olla vararahasto ja ylimääräiset sijoitetaan, täytyy olla muutakin tuloa kuin palkkatulot.
Huolettomuus raha-asioissa on minulle täysin vierasta ja nykyinen ylikuluttaminen, yli varojen eläminen näyttäytyy outona ilmiönä. Miksi ylimääräinen raha on heti käytettävä? Kenelle nämä ihmiset haluavat esittää kuluttamalla? Miksi? Meillä kaikilla on tavaraa asunnot täynnä, kaupungeissa jopa vuokrataan kalliita varastotiloja tavaroille!
Minusta tuntuu, että näille huolettomille kuluttajille kuluttaminen on jotain muuta kuin minulle.
Miksi rahan suhteen ollaan niin ylimielisiä? Raha tuo vapautta, kun on säästöjä, voi ostaa, mitä haluaa. Eikä se rasita taloutta sen enempää, kun ostoksia ei tarvitse jälkikäteen maksella velkoina.
Helppoa elämää, jota ainakin itse haluan lapsilleni opettaa. Ja voin aivan hyvin sanoa lapsilleni, että ei, et voi saada tuota asiaa, koska meillä ei ole siihen varaa.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen fiksu ensin ansaitsee fyrkkansa, ennen kuin hankkii mitään isompaa.
Ai niin, se koskikin vaan fiksuja..
Kun ostimme tämän asunnon, tämä maksoi 269.000€. Nyt, 12 vuotta myöhemmin tästä saisi 200.000€ enemmän. Hinta on noussut siis noin 1400€/kk. Olisi siinä ollut etukäteen säästämistä.
Muutenkin velkavipu tehostaa melkoisesti omaisuuden kartuttamista. Jos olisi ottanut 10 vuotta sitten 100.000€ lainaa ja ostanut osakkeita, niiden arvo olisi nyt 300.000€. Korot olisi saanut vähentää verotuksessa, joten maksettavaa olisi vuosikymmenessä ollut 830€/kk. Jos tuon olisi säästänyt etukäteen, olisi pitänyt säästää 2500€/kk. Ihanan kallista.
Vähän vajaa 300 te. Kolme sijoitusasuntoa, kaikki 100% lainalla. Lyhennys vuokrilla + noin 500 e lisää palkkatulosta. Lyhennyssuunnitelma niin, että kaikki maksettu loppuun kun jään eläkkeelle (jään heti kun pystyy).
Riskirahastoja s-kaupan bonuksilla ostettuna muutama sata euroa - vähän kuin lottoa.
Luottokortti 5000 e rajalla ostoksia varten - tällä hetkellä 10 e luotolla en tiedä mitä tuli tökättyä luotolle.
Kesämökkilainaa on jäljellä 17 000e. Silmäleikkauksesta on vielä velkaa n.2800e. Muita velkoja ei ole. Asunto on ollut velaton jo vuosia.
Eläkerahastosäästöjä on kertynyt 40 000e.
Hirvittää ihmisten isot asuntovelat ja erityisesti autovelat. En ikinä ottaisi edes 20 000 velkaa autoa varten. Mikä siinä on, että pitää elää yli varojensa? Miksi ei kerrytetä omaisuutta varojensa mukaan; ensin pienempi asunto ja sitten myöhemmin isompaa, kun edellistä velkaa on maksettu pois riittävästi. Ei kun heti se iso omakotitalo ja kulkupeliksi vähintään uusi/uudehko Audi tai Mersu. Sitten maksetaan peräsuoli pitkällään kaikesta muusta tinkien sitä velkataakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kesämökkilainaa on jäljellä 17 000e. Silmäleikkauksesta on vielä velkaa n.2800e. Muita velkoja ei ole. Asunto on ollut velaton jo vuosia.
Hirvittää ihmisten isot asuntovelat ja erityisesti autovelat. En ikinä ottaisi edes 20 000 velkaa autoa varten. Mikä siinä on, että pitää elää yli varojensa? Miksi ei kerrytetä omaisuutta varojensa mukaan; ensin pienempi asunto ja sitten myöhemmin isompaa, kun edellistä velkaa on maksettu pois riittävästi. Ei kun heti se iso omakotitalo ja kulkupeliksi vähintään uusi/uudehko Audi tai Mersu. Sitten maksetaan peräsuoli pitkällään kaikesta muusta tinkien sitä velkataakkaa.
Ihmiset ovat malttamattomia ja lisäksi verrataan muihin.
Asuntolainaa noin 600 000 dollaria. Säästöjä on kyllä myös suunnilleen saman verran. Ei muita lainoja.
2000 opintolainaa. Ikinä en tule lainaa ottamaan. Vuokraan sen mitä tarvitsen.
Vierailija kirjoitti:
Ei se autorahoitus nyt niin pelottava ole. Kunhan alkupääomaa ja erä on sen verran isot että lainaa on vähemmän kuin auton arvo.
Asuntolainaa on 120.000. Säästöjä on sen verran että pystyisin maksamaan tuon pois, mutta olen jättänyt puskuriksi. Kun korko on 0.28 % ja tuohon menee jotain 25 eur/kk niin ei ole juuri merkitystä. Lyhennysvapaata on jäljellä vielä pari vuotta.
1200 euroa, ostin tietokoneen osamaksulla kun vanha hajosi. Ei muuta velkaa.
Vierailija kirjoitti:
2000 opintolainaa. Ikinä en tule lainaa ottamaan. Vuokraan sen mitä tarvitsen.
Asutko omistusasunnossa?
Vierailija kirjoitti:
Ei se autorahoitus nyt niin pelottava ole. Kunhan alkupääomaa ja erä on sen verran isot että lainaa on vähemmän kuin auton arvo.
Riippuu, mihin sitä autoa tarvitsee. Jos on pakko työmatkojen takia, ok, jos ostanut käytetyn auton. Jotenkin tuollaiset kulutusluotot tuntuvat silti typeriltä.
Olen kuullut, että isoin ongelma autolainoissa on se kuuluisa viimeinen, iso maksuerä. Siihen moni kompastuu.
Ei ole velkaa, mutta ei myöskään omaisuutta. Ei oo rahaa, ei oo ruokaa, mutta ei oo pahemmin nälkäkään.
50 000 e asuntolainaa ja 7 000 e autolainaa.
Opintolainaa 4000, joustoluottoa 5000, luottokorttivelkaa 700. Lyhennän kaikkia kuukausittain.
En tiedä tarkkaan, jotain 30 000€. Autolaina, kulutusluottoja, pikavippejä ja luottokortteja.
310 000e miehen kanssa yhteistä asuntolainaa, opintolainaa 9000e.
Ja kyllä, nukun yöni hyvin.