Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Lapsuuden kultaiset joulut", oletko kokenut?

Vierailija
06.12.2019 |

Lauluissa kaivataan lapsuuden kultaisia jouluja. Todellisuudessa tuntuu olevan niin, että monilla lapsuuden traumat jouluna nousevat esiin ja esim. lapsuudenkodissa joulun vietto on ahdistuksen aihe. Näin myös itsellä, muistan lähinnä kiireen ja riidat ja kireän tunnelman. Ja se maaninen siivousinto.

Nykyään on mukava viettää joulua omalla tavalla. Onko jollakulla jakaa muistoja ihanista lapsuuden jouluista, joita olisi ihan ikävä?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokenut! Minun lempipuuhaani oli hopeiden kiillotus ja pöydän kattaminen. Opin myös taittelemaan valkoiset damastiset lautaliinat kauniisti. Joulun kruunasi meillä mummo joka tuli aina joka toinen joulu meille. Ihana puuterilta tuoksuva isoäiti :D

Vierailija
2/13 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä lapsuuden odotusta ja jännitystä ei saa takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyviä muistoja. Koti oli vaatimaton, joulu myös. Joulukuusi, jouluruokaa, pari lahjaa, perussiistiin kotiin ei tarvinnut mitään vimmaista siivousta. Kun olimne pieniä, joulupukki jännitti.

Vierailija
4/13 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Joululoma oli ehkä vuoden parasta aikaa. Aina iski hetkeksi masennus kun koulu alkoi ja joulu oli juhlittu.

Vierailija
5/13 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhemmat tuhlas lahjoihimme kymmeniätuhansia markkoja mutta näin jälkikäteen niistä on jäänyt mieleen aika harva. Mutta se mikä ei ikinä unohdu on se ihana tunnelma.

Vierailija
6/13 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastin jouluvalmisteluita. Oli ihanaa siivota ja leipoa äidin kanssa ja kuunnella joululauluja.

Vierailija
7/13 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietimme lapsuudessani monia yhteisiä jouluja sukulaisten perheiden kanssa. Joulut poikkesi täysin tylsästä arjesta ja tuntui ehkä siksi niin erityiseltä lasten näkökulmasta. Kukaan aikuisista ei juonut viinaa tai riidellyt. Lasten kesken oli tietysti kahinoita.

8/13 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut viettää lapsuuden kultaisia jouluja: onnellisia, rauhallisia ja tunnelmallisia. Olen niistä kiitollinen.

Ihaniin muistoihin kuuluvat mm. leivontahetket äidin kanssa, koulun joulujuhlat, lapsuuden jouluisten tv-sarjojen seuraaminen ja joulukorttien piirtäminen sisarusten kanssa, jouluaaton vietto sukulaisvierailuineen, hautausmaakäynteineen ja jouluaterioineen koko perheen kanssa.

Olin lapsena ja nuorena tosi jouluihminen. Kerran reilu parikymppisenä olin onneton jouluna, ja sen jälkeen joulut eivät enää ole tuntuneet samalta. Kyllä joulutunnelmaa vieläkin on, mutta lievempänä.

Vierailija
9/13 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kokemusta muusta kuin lapsuuden kännisistä jouluista. En pidä joulusta...

Vierailija
10/13 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kokemusta muusta kuin lapsuuden kännisistä jouluista. En pidä joulusta...

Ikävä kuulla. Itsellä tosiaan vähän sama tilanne ollut. Nyt kun on omia lapsia niin olen vähän pakottanutkin itseäni muistelemaan lapsuuden jouluja ja miettinyt, miten omille lapsille saisi mukavampia muistoja.

Notkuvat pöydät, kiiltävät pinnat ja lahjavuoret eivät paljoa pelastaneet kun piti pelätä ja tunnelma oli ahdistava. Pyrin pitämään ohjenuorana että meillä ei ne perinteet ja ulkoiset puitteet ole tärkeitä vaan pääasia, että on rentoa ja mukava tunnelma.

-ap

Vierailija
11/13 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, että näin monilla on oikeasti kauniita muistoja lapsuusjouluista! :)

-ap

Vierailija
12/13 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

🎅

Vierailija
13/13 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut itsellä ja lapsillani. Vanhemmat olivat muuten vähän hui-hai, mutta joulut eivät olleet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi