Kun vanhemmat rahoittavat aikuisten lastensa elämää
En vaan tajua, en millään, miten aikuisella ihmisellä on pokeria ottaa vastaan rahaa ja muuta vanhemmiltaan. Puhun nyt ihmisistä, joilla on vakituiset työpaikat, mutta silti jomman kumman vanhemmat maksavat esim. auton, sen käyttökustannukset, antavat rahaa, ostavat ruokaa, lainaavat rahaa (jota ei ole eds tarkoitus maksaa takaisin)! En varmasti ole kateellinen, en vaan voi edes kuvitella että ottaisin vastaan (lue:käyttäisin hyväkseni) noin vanhempiani!
Kommentit (21)
Jos vanhemmilla on ylimääräistä rahaa. Itse oon ainakin ajatellut, että tulen auttamaan omaa lastani niin paljon kun pystyn. On ihan sairasta, että sukupolvi toisensa jälkeen ollaan suurimmissa rahoissa silloin vanhuksena, kun ei enää tarvita niin paljoa tilaa yms.
on se sitten äitin ulkomaanmatka tai tyttären auto. Jokainen perhe ja jokaisen perheen tavat eivät ole aina samanlaisia. Jos vanhemmat kokevat, etteivät he tarvitse sen kummempaa ostettavaa tai heillä on varaa sekä itseensä että lapsiinsa, niin mikseivät he saisi ostaa aikuisille lapsille autoja tai ruokaa. Todennäköisesti vanhemmilta jää kuolleessaan raha, jotka lapset sitten perivät, saavatko lapset silloin ottaa rahaa vastaan? Tai edes eteisen piironkia?
varallisuutta siirretään lasten nimiin tai vanhemmat ostavat mökin, veneen tms. omiin nimiinsä ja antavat sen kuitenkin lastensa käyttöön.
Siitä me lapset sitten maksamme perintöveroa sen periessämme. Asuntoja ja autoja omistavat monia. Ja noita meille lapsille korvauksetta lainaavat. Eräänlaista ennakkoperintöä, jota minäkin aikanaan tulen omille lapsilleni rahallisen avun ohella antamaan. Rahat ovat vanhempieni hyviä tienestejä, joista verot on jo kerran sinunkin lasten koulutukseen maksettu. Älä ole kade.
On siis valmis auttamaan vanhempia - ennemmin tai myöhemmin. Ja minusta lapsi ei saa laskea menojaan vanhempien avustuksen varaan. Vanhemmilta tuleva raha on vain mukava bonus.
jotka istuvat rahakirstun päällä ja panttaavat perintöä. Voisivat antaa sitä rahaa nyt, kun sille olisi tarvetta. Kiva sitten aikanaan maksella hirveitä veroja...
ja OLEN kyllä aina välillä kateellinen. Ei tavitsis miettiä minkä haalarin lapsille ostaa kun mummo jo käy Reimatecit hakemassa.
Eihän sitä voi noin vaan yleistää, että rahan otto/anto on aina paha /hyvä. Hyväksi käyttö on väärin (=hyvin toimeen tuleva lypsää köyhää tms.), mutta jos hyvin pärjäävä vanhempi haluaa tukea lapsiaan niin miksi siinä olisi jotain väärää?
Olen kyllä sitä mieltä, että aikuisten ihmisten pitäisi järjestää taloutensa niin, että pärjäävät omillaan. Siis että eivät ole _riippuvaisia_ vanhemmistaan. Jos sitten sen päälle saavat rahaa, jolla voivat esim. ostaa vähän laadukkaampaa/parempaa ruokaa tai vaatteita tai tehdä vaikka lomamatkan johon ei muuten olisi varaa niin eikö se ole ihan ok?
Uskokaa tai älkää, mutta on olemassa ihmisiä, jotka ihan oikeasti nauttivat siitä, että saavat antaa toiselle jotain. Siis ilma mitään vaatimuksia tai ajattelematta taloudellisia (=perintövero tms.) asioita.
Minulla on varattomat vanhemmat, joille minä olen antanut ja lainannut rahaa, vienyt ruokaa ja ostanut tarpeellista tavaraa. Ei minullakaan rahaa sen kummemmin ole, mutta kuitenkin enemmän kuin vanhemmillani.
Perintöjäkään ei ole odotettavissa.
En (mielestäni) ole kateellinen, mutta joskus harmittaa. Sinänsä ihan fiksua antaa rahaa tms. lapsilleen, perintöverot on niin tähtitieteellisiä, että mitä tahansa kiertoteitä kyllä suosisin ilmanmuuta. Mutta vanhempien täytyy sitten kohdella lapsiaan tasapuolisesti omaisuuden antamisessa.
Me (=kaikki kolme lasta ja jo kertyneet lapsenlapset) saamme tasapuolisesti rahaa ja tavaraa vanhemmiltamme, koska se on perintöverosuunnittelun kannalta paras tapa. Eli vanhempamme antavat vuosikymmenien kovalla työllä ansaittua omaisuutta meille siten, ettei verokarhu pääse ahneena TOISTA KERTAA viemään välistä. Verothan on jo ainakin kerran tuoverona maksettu.
Niin ja minä ja mieheni olemme molemmat hyvin palkatussa työssä, on kaksi autoa ja velaton rivitalonpätkä Espoossa - nämä on itse maksettu. Vanhemmilta saatu varallisuus on kaikki saatu säästöön oman vanhuuden ja lasten opintojen ja itsenäisen elämän alun turvaksi. En näet usko, että minun sukupolveni saa enää eläkkeitä, vaan loppuun asti on pärjättävä itse...
aiheesta. Itseänikin ottaa päähän mm. oma sisareni, joka on 25v ja opiskelee. On hommannut itselleen kämpän, jonka vuokraan menee koko opintotuki+asumistuki ja elämisen kustantaa meidän vanhemmat ja me muut sisarukset. Ja kun se opiskelijaelämä hänen kohdallaan on vahvasti baari-painotteinen, niin rahat on koko ajan loppu ja käsi jatkuvasti ojossa.
No vanhemmat siis mukisematta " auttavat" ahkeraa opiskelijaa..... ja mua ottaa päähän se, ettei sisko opi koskaan kantamaan vastuuta itsestään, eikä ymmärrä rahan arvoa mitenkään!!
Nyt hän aikoo myös lomailla koko kesän, koska ansaitsee sen mielestään, ei siis mene kesä töihin????????????????? Voi pyhä sylvi.
Mä olen sanonut mun vanhemmille, että tuhlaisivat nyt rahansa itseensä!! Matkustelisivat ja ostelisivat niitä turhuuksia, joista nuorempana haaveilivat. Minä en odottele perintöä, vaan toivon, että he nauttisivat tienaamistaan rahoista.
Mut taitaa sisko lypsää kaiken....
luulo, että ennen kuolemaa saa lahjoittaa mielin määrin rahaa lapselle verotta.
Raja menee muistaakseni 3000 euroa/per vanhempi yhdelle lapselle kolmen vuoden aikana. Sen jälkeen PITÄISI maksaa lahjavero. Eli kaksi vanhempaa voi verotta lahjoittaa kolmen vuoden aikana yhteensä noin 6000 euroa yhdelle lapselle. Harvoinpa verottaja näitä kylläkään tonkii...
Kysymys ei ollut siitä, etteikö vanhemmat voisi antaa rahaa ennakkoperintönä tms., vaan nimenomaan vastuunkantamisesta! Millä ihmeellä nää selkärangattomat pärjää kun omat vanhemmat vihdoin kuolee? Tarviikin pärjätä ihan omillaan! Luuserit, sanon minä!!
mutta kaikki keinot täytyy käyttää, verottaja on sen verran ahne. Maksaisitko itse iloisena kaikki asiaankuuluvat verot, jos haluaisit antaa omille lapsillesi vähän " ennakkoa" ?
joka jatkuu ja jatkuu ja rikkaat rikastuvat entisestään, näinhän on tapahtunut jo vuosisatojen ajan mm. suomenruotsalaisilla.
En minä myöskään ryöstä pankkia tai varasta joltain rahaa.
Vierailija:
mutta kaikki keinot täytyy käyttää, verottaja on sen verran ahne. Maksaisitko itse iloisena kaikki asiaankuuluvat verot, jos haluaisit antaa omille lapsillesi vähän " ennakkoa" ?
käärinliinoissa ei ole taskuja. Toivottavasti Suomessakin tullaan vihdoin järkiin ja poistetaan perintöverot v.2008.
Olen perinyt asuntomme ja sen lisäksi vanhemmat maksavat lapsen menoja, tuovat hyviä ruokia, lainaavat kustannuksitta autoa, tarjoavat ravintolaillallisia jne.
En ole tästä erityisen ylpeä, mutten mitenkään osaa hävetäkään. Sen tiedän, että tämä ei ole mitenkään harvinaista. Pyrin itse siihen, että jos tulot ja menot olisivat melko tasapainossa ja pystyisimme pitämään budjetin myös mikäli apua ei tulisi. Kaikki luksus ja korkeamman elintason takaava on vahempiemme maksamaa.
Miehen kanssa meillä on molemmilla akateeminen koulutus mutta tosi matalapalkka-aloilta. Pieniä pätkätöitä ja sitä rataa...Kyllähän tuloerot kalvavat ja ymmärrän, että voi harmittaa, että toiset saavat kaiken kädestä suuhun. Siksi en tästä koskaan kenellekään puhukaan.
Hänellä on hyväpalkkainen mies ja itselläänkin vakituinen työpaikka.
Eivät vain osaa elää varojensa mukaan, asuvat liian kalliissa talossa ja ovat ympäriveloissaan. Tämä nainen saa vanhemmiltaan joka kuukausi kuukausirahaa. Vanhemmat eivät ole rikkaita, vaan tavallisia eläkeläisiä ilman kummempaa omaisuutta.