Raskausajan vitamiinit, mitä niissä purkeissa on eroa tavalliseen monivitamiiniin?
Onko siis pelkästään foolihappo?
Syön folaattia erikseen purkista ja tavallista monibitamiinia poreena, jääkö joku vitamiini uupumaan? Pitäisikö vielä omega 3 ottaa?
Kommentit (7)
Kun kaikissa näissä on rautaa ja mä en sitå periaatteessa sais syödä kun hb huitelee melkein 170, ainoastaan raskausaikana laskee ja puolessa välissä oli viimeksikin 145, jos oisin rautaa syönyt, niin näinköhän olis laskenut
Raskaus ja monivitamiinien merkittävä ero varmaankin hinta
Vierailija kirjoitti:
Kun kaikissa näissä on rautaa ja mä en sitå periaatteessa sais syödä kun hb huitelee melkein 170, ainoastaan raskausaikana laskee ja puolessa välissä oli viimeksikin 145, jos oisin rautaa syönyt, niin näinköhän olis laskenut
Onko sinulta otettu ferritiiniin liittyvät kokeet myös? Raudanpuute nostaa hemoglobiinia myös. Itselläni raudanpuutteessa oli hb 150, nyt kun syön rautalisää päivittäin (3 vuoden ajan) hb 140.
Joo en uskaltaisi syödä mitään porejuttuja, ym. ton a-vitamiinin vuoksi. Tai muutenkaan kun en tiedä. Mulla neuvolassa käytiin läpi kaikki nuo vitamiini-valmisteet, en syö tuota monivitamiinia, mutta syön kalsiumia, omega 3 (raskausajan, sillä en syö oikein kalaa), folaattia (söin alussa) ja d-vitamiinia. Oon ymmärtänyt, että folaatti on ainakin ekstra tärkeä aluksi, sit d-vitamiini (mulla tulee samassa kun kalsium). Jos ei juo tarpeeksi maitoa, on pakko syödä purkista..
THL suosittelee tietyn määrän folaattia ja D-vitamiinia. Folaatti on parempi kuin foolihappo, sillä joillain ihmisillä elimistö ei hajota foolihappoa. A:ta ei saa olla liikaa. Mun normaalisti käyttämässä monivitamiinissa esim. on liikaa tuota a:ta. Kannattaa katsoa THL:n sivuilta ohjeet tai kysyä lääkäriltä.
Vierailija kirjoitti:
Raskaus ja monivitamiinien merkittävä ero varmaankin hinta
A vitamiinin määrä on tärkein ero.
Juuri tämän vuoksi kannattaa ostaa raskauvitamiini. Joku on miettinyt jo puolestasi.
A-vitamiinia ei saa olla liikaa myöskään.