Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnhakuun APUA - mitä sanon kun kysytään ”miksi haet tätä paikkaa”

Vierailija
05.12.2019 |

Haen melko samanlaista työtä mitä teen nyt. Syy miksi haen uutta työtä on se, että nykypaikassa esimies on todella surkea ja työnkuvat todella sekavia.

Eli mitä sanon kun kysyvät ”miksi haet tätä paikkaa...”

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot sellaisia asioita, joita hakuilmoituksessa kysytään.

Jos halutaan tarkkaa ja pitkäjänteistä, niin kerrot työnkuvan sopivan hyvin luonteeseesi ja nautit tämänkaltaisista tehtävistä jne.

Totta. Mutta ei tämä ihan pelkästään toimi.

Pitää kertoa, miksi SINÄ haluat työn.

Minä en haluaisi Volvolle töihin, koska en tiedä mitään autoista. Minua ei inspiroi esim. se, että työni olisi margariinin markkinointi.

Toisaalta, esim. vaikka hyvinvointiin ja terveyteen liittyvät asiat kiinnostavat ja ovat tuttuja. Jos päälle vielä osaaminen täsmää, niin hyvinvointialanpuljulle olisi helppo perustella 🙏

Toki jos yritys tai toimiala on oikeasti todella tylsä tai epämielenkiintonen, kannattaa keskittyä niihin tehtäviin ja osaamiseen, mutta toki voi sanoa vaikka että olisi mukavaa olla suomalaisessa/pienessä/kansainvälisessä yrityksessä ym.

Vierailija
22/37 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

'Vitunko väliä sillä on? Teillä on avoin työpaikka. Minä haluan siihen töihin. Hommaa ei tarvitse monimutkaistaa turhillä kysymyksillä. Aloitanko maanantaina?'

Mietin aina välillä, että varmaan just tälläset tyypit on niitä pitkäaikaistyöttömiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeat vastaukset työhaastattelukysymyksiin on vähän kuin naisen iskemistä. Pitää vain sanoa mitä he haluavat kuulla, vakuuttavasti. Ei tarkoita mitään imelää firman ylikehumista ja äässin nuolemista, sellainen paljastaa vain epätoivoisuuden. Terveisin nimimerkki työpaikan saanut lauseella "haluan vakituisen toimeentulon ja olen valmis tekemään töitä sen eteen".

Kyllä aito motivaatio ja into vaikuttaa. Kyllå se huomataan, jos feikkaa.

Vierailija
24/37 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vastasin viimeksi ihan rehellisesti niinkuin asia oli eli "Nykyisen työpaikan tulevaisuus epävarma, joten omaa selustaani tässä olen turvaamassa, mutta tottakai myös tämä hakemani työpaikka kiinnostaa. En mä muuten olisi hakenut ja istuisi nyt haastattelussa". Ja sain paikan. Mutta en mä ehkä menisi haastattelussa sanomaan mitään kauhean negatiivista edellisestä työpaikasta enkä varsinkaan esimiehestä, joten sun tilanteessa kannattaa ehkä muotoilla asia jotenkin vähän eri tavalla.

Tuohon mikä työssä on tärkeää -kysymykseen taisin samaisessa edellisessä haastattelussa vastata jotain siitä, että on vaihtelevaa tekemistä ja saan käyttää osaamistani, sekä etenemismahdollisuudet ovat plussaa.

Vierailija
25/37 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Koska tästä puuttuu tekijä."

Ei näin.

Vierailija
26/37 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kysymys ymmärretään usein väärin. Monet vastaavat siten ikään kuin kysymykseen "miksi haluat jättää entisen työsi?" Mutta se ei ole mitä kysytään, vaan enemmänkin "miksi haet juuri tähän työtehtävään ja/tai tähän yritykseen ja/tai tämän alan töihin?" ja syvällisemmin siis niin että "miten näet tämän työn (jos sen saat) olevan osa työuraasi, suunnitelmiasi ja tavoitteitasi?"

Kyse ei ole siis siitä että haluat enemmän palkkaa ja nykyinen pomo on ihan hanurista tai etsit mitä työtä tahansa, vaan että

a) miten sitoutunut tulet olemaan tähän hakemaasi työpaikkaan (= kannattaako yrityksen satsata sinuun) ja

b) miten tulet edistymään sen avulla työurallasi (= miten tulet tuottamaan lisäarvoa työnantajalle).

Jos kyse on jostain suorittavasta työstä, johon oletat yrityksen haluavan sitoutuneita työntekijöitä, mutta suoria ylenemismahdollisuuksia ei ole, niin vastauksessa korostetaan kohtaa a) ja sitä että juuri tämä ala on se mikä kiinnostaa. Jos työtehtävät ovat vaativimpia, ja työssä voi yletä tai saada lisää vastuuta tms., silloin korosta kohtaa b) eli selitä miten tehtävä/ala/yritys sopii sinun uratavoitteisiisi. Yksilöi jokin esimerkki.

Kannattaa etukäteen selvittää yrityksen toimialaa, toimintaa ja tuotteita/palveluita ja hahmottaa työtehtävää jota hakee ja sovita vastauksesi olettamiisi toivomuksiin ja tarpeisiin joita työnantajalla on - älä vaan jankuta itsestäsi ja siitä mitä sinä haluat. Mitä taitoja ja/tai kokemusta sinulla jo on, joiden avulla kykenet nopeasti sitoutumaan työhön ja alkaa toimia tuottavana työntekijänä? Työnantajat odottavat myös hakijan olevan innostunut tehtävistä ja yrityksen alasta, joten vastauksessa kannattaa esittää asioita jotka työssä/alassa/yrityksessä kiinnostavat, innostavat, inspiroivat jne...

Vierailija
27/37 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haen tätä paikkaa, koska tässä työssä voisin sekä hyödyntää nykyistä osaamista ja kehittyä. Uudessa paikassa oppii aina uutta, koska jokainen organisaatio ja työyhteisö on erilainen.

Minua motivoi itseni kehittäminen ja uudessa työpaikassa saa hyvän mahdollisuuden päästä eteenpäin ja kehittyä ammatillisesti.

Kaipaan vaihtelua ja uusia haasteita...

=> et viihdy meilläkään pitkään, kunnes vaihtelunhalu taas iskee.

Vierailija
28/37 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten, miksi kukaan haluaisi lisää vastuuta? Isompi vastuuhan tarkoittaa vain sitä, että voi tehdä yhä suurempia mokia. Miksi sellainen olisi myönteistä? Miksi kukaan toivoo sellaista?

T. Pessimisti

Vierailija
29/37 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

'Vitunko väliä sillä on? Teillä on avoin työpaikka. Minä haluan siihen töihin. Hommaa ei tarvitse monimutkaistaa turhillä kysymyksillä. Aloitanko maanantaina?'

Mietin aina välillä, että varmaan just tälläset tyypit on niitä pitkäaikaistyöttömiä.

Juu, eli me, joita kiinnostaa ihan vain tehdä työtä, ei keksiä sille jotain jaloja perusteita, ollaan sitä työmarkkinoiden pohjasakkaa.

Vierailija
30/37 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanon aina, että tarvitsen töitä, maksaakseni laskuni. En kai huvin vuoksi töitä etsi.

Vierailija
31/37 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten, miksi kukaan haluaisi lisää vastuuta? Isompi vastuuhan tarkoittaa vain sitä, että voi tehdä yhä suurempia mokia. Miksi sellainen olisi myönteistä? Miksi kukaan toivoo sellaista?

T. Pessimisti

No meitähän on moneen junaan. Kyllä itse ainakin tykkään vähän haastaa itseäni ja tehdä erilaisia työtehtäviä, muuten kyllästyisin ihan täysin ja työ alkaisi olla hirveää pakkopullaa (mitä se ilmeisesti tosi monelle on). Kuitenkin vietän töissä sen 8h päivässä niin miksipä en olisi sit sellaisissa hommissa, joissa viihdyn. Ja ainakin mulle se mahtava onnistumisen tunne on sellainen kiva juttu, kun olen ottanut kontolleni jonkun haastavamman/vastuullisemman tehtävän ja onnistun siinä niin tuleehan siitä hyvä mieli ja kyllä se boostaa itsetuntoa, kun huomaa, että hei mä osaan tämän homman ja minusta on oikeasti hyötyä täällä.

Vierailija
32/37 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi apua. itsekin ollut parikin kertaa tilanteessa, että haluan vaihtaa työpaikkaa, mutta siis saman alan töitä. ja syy on ollut se, että kyllästynyt tiettyihin ihmisiin. 

Mutta älä missää tapauksessa sano mitään negatiivista edellisestä/nykyisestä yrityksestä. Sano, että et halua jämähtää samaan yritykseen töihin. Tai haluan nähdä minkälaista tämä työ on toisessa yrityksessä tai jotain muuta ympäripyöreää.

Muita haukkumalla ammut vaan itseäsi jalkaan. 

Vierailija
33/37 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Kiitos vinkeistä. Alan hioa vastauksia omaan suuhun sopivaksi!

Vierailija
34/37 |
05.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi sanoin: äiti käski. Sain paikan.

Vierailija
35/37 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, että äiti käski hakea tätä paikkaa.

Vierailija
36/37 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei keksi muuta voi sanoo että työmatkan pituus hyvä, tai että työajat sopii sulle esim, aamuvuoro jos sitä kyseises työpaikas,oon saanut työpaikan näillä vastauksil.

Vierailija
37/37 |
06.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei saa olla rehellinen? Ei kai voi olla niin, että pitää valehdella?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä