Asiat, joissa olet päättänyt olla erilainen kuin äiti/isäsi.
Eli kertokaapa asioita joissa olet vannonut toimivasi eritavoin kuin vanhempasi, siis siinä onnistuen tai onnistumatta.
Minun lista:
- en hauku ihmisiä (ystäviä ja sukulaisia seläntakana)
- en tee pahaa ruokaa kiusallani vain siksi että jotain kuuluu oppia syömään. (Vihaan edelleen läskisoosia, verimakkaraa ja maksapihvejä)
-en anna itseni lihoa läskiksi ja maata sohvalla kaikki illat
Kommentit (26)
- Kommunikoin suoraan, jos toivon muilta jotain. Tekevät, jos se heille käy.
- En syyllistä, heittäydy marttyyriksi tai käyttäydy passiivis-aggressiivisesti
- En hauku lapsille anoppia, äitiäni tai muitakaan ihmisiä
- Kuuntelen muita, enkä vaadi koko ajan huomiota itseeni
- Annan muille omaa rauhaa kotona
- Kunnioitan ihmisten rajoja ja omaa tahtoa
- Ostan jouluksi aika paljon valmista, enkä raada ”pää märkänä” (tämä oli hyvä kuvaus!)
- Osallistun kodin remontointiin ja mies laittaa vastaavasti myös ruokaa, pyykkää yms.
(Tätä listaa tehdessä tuli mieleeni se loistava 70-luvun äidit -ketju, jonka lukeminen oli itselleni todella terapeuttinen kokemus.)
Onkohan meillä ollut sama äiti? =)
En usko virallisiin ravintosuosituksiin, vaan olen perehtynyt vähähiilihydraattiseen ja ketogeeniseen ruokavalioon samalla saaden ravintotietoutta eri ruoka-aineista. Kannatan kannabiksen laillistamista ja olen vetonut tuloksiin niissä maissa, joissa kannabis dekriminalisointiin, valtio saa suuret verotulot ja rikollisuus on vähentynyt. Äitiä tietysti ihmetyttää kantani. Välillä kyllä tuntuu, että tällaista erityislasta vähätellään, vaikken ole älyllisesti vajaavainen kyetessäni kriittisyyteen.
Tää on mielenkiintoinen keskustelu!
Haluan tehdä moniakin asioita erilailla, hyvin monia. Tässä muutama esimerkki:
- en tee lapsia niin montaa (meillä on yksi lapsi ja se on meidän perheelle riittävä!)
- haluan olla lapseni kanssa ja antaa hänelle aikaa ja olla aidosti kiinnostunut lapsen asioista
- en huuda ja rankaise lasta, vaan pyrin keskustelemaan ja puheen avulla selviämään
- haluan äitinä olla tukena ja auttaa lasta ---> en ajatella, että "maailma kasvattaa"
- jos mahdollista, haluan auttaa rahallisesti opiskelujen aikana ja mahdollisesti myöhemmässäkin vaiheessa elämää
- en ole rasisti tai hauku muita ihmisiä ja arvostele kaikkia
Kaikille lapsille tasapuolisesti "lahjushoukuttimia". Siskoni sai jutusta X (joka oli siskolle hankala) aina sellaisen keräilyhahmon, mutta minulla ei ollut mitään samanlaista. Ei ollut mukava leikkiä, kun siskolla oli iso kasa erilaisia leluja, kun minulla taas muutama hassu itse ostamani.
Ei tarvitse päättää, kun se onnistuu ihan luonnostaan useimmissa asioissa.