Isän viimeinen joulu. Muistelen nyt kaiholla viime vuotta. Silloin isä oli vielä olemassa.
Kommentit (14)
Kyllä vien. Tuntuu vaan niin oudolta. Kaikki lapsuuden ajat palaa mieleeni. t.ap
Kerro vähän siitä joulusta.
Osanotot!
Otan osaa.
Kamalinta vanhenemisesta on kun omat vanhemmat kuolee.
Toivon paljon voimia sinulle uudessa elämäntilanteessa.
No viime jouluna kaikki oli vielä hyvin. Isä vaikutti tosi hyvältä vaikka tiesin että hänellä paljon sairauksia. Otettiin joulun kunniaksi terästettyä glögiä ja syötiin hyvin. Isä esiintyi joulupukkina sisaruksen pikkulapsille. Koti oli täynnä iloista tunnelmaa ja joulumusiikki soi. Ihana hyansinttien tuoksu. Nyt vien haudalle hyansintit ja kynttilöitä. Isän hauta on pienellä paikkakunnalla mutta mennään silti aattona sinne vaikka matkaan kuluu aikaa pari tuntia. Pakko päästä toivottelemaan hyvää joulua. t.ap
Aika parantaa haavat. Noinpäin lähtö oli niin kuin pitääkin. Vanhemmat ensin.
mies51v
Mun isä täyttää tänä jouluna 75v ja tunnen itseni äärimmäisen itsekkääksi ja huonoksi ihmiseksi kun en haluaisi mennä vanhempieni luokse jouluksi leikkimään lasta kun sisarukseni lapsineen ovat joulun muualla. Itselläni ei ole lapsia, eikä myöskään minkäänlaista tarvetta tai halua viettää joulua.
Minkä ikäinen isäsi oli? Kauniita muistoja teillä.
Minulla toinen joulu ilman isää. Ensinmäinen vuosi on vaikein, ensimmäinen joulu, ensimmäinen isänpäivä yms. ilman isää. Sitten alkaa helpottamaan pahin suru vaikka ikävä on suuri ❤
Otan osaa, ap. Tiedän tunteen. Äitini kuoli lokakuussa kolme vuotta sitten ja se eka joulu ilman äitiä oli hirveä vaikka äiti oli edellisenä jouluna (vajaa vuosi ennen kuolemaansa) huonossa kunnossa. Se joulu oli ehkä vielä järkyttävämpi ja ei tuntunut joululta.
Näin kolme vuotta myöhemmin voin sanoa että ikävä jouluna on kova eikä joulut ole entisellään mutta yritän silti pitää kiinni traditioista, edes vähän.
Tsemppiä ap ja hyvää joulua kaikesta huolimatta.
10 vuotta sitten äiti kuoli jouluaattona, 4 vuotta myöhemmin isä kuoli jouluaattona joulu ei ole vain ilon juhlaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun isä täyttää tänä jouluna 75v ja tunnen itseni äärimmäisen itsekkääksi ja huonoksi ihmiseksi kun en haluaisi mennä vanhempieni luokse jouluksi leikkimään lasta kun sisarukseni lapsineen ovat joulun muualla. Itselläni ei ole lapsia, eikä myöskään minkäänlaista tarvetta tai halua viettää joulua.
Kannattaa aina mennä vanhemmilleen jouluksi, jos vaan mitenkään pystyy.
Minä en ollut isäni kanssa tekemisissä. Oli erakoitunut entinen alkoholisti. Jäi kuitenkin 100000e perintöä. Että nyt on todellakin erilainen joulu kuin viime vuonna...
Otan osaa suruun.
Vietkö hänen haudalle kynttilän.