Millä perusteella valitsin puolueeni
Mietin muutama vuosi sitten, että voisin liittyä puolueen jäseneksi. Harkitsin lopulta kahta aatemaailmaani sopivaa puoluetta. Yksi ratkaiseva syy, miksi valitsin puolueeni, oli se, miten sen kannattajat/toimijat puhuivat muista puolueista. Valitsimani puolueen piirissä sanottiin, että toisessakin harkitsemassani puolueessa on hyviä tyyppejä ja heitä voi hyvin kannattaa eri tehtäviin. Toiseksi jääneessä puolueessa ehkä nykyinen puolueeni koettiin enemmän kilpailijaksi, koska sitä kuvattiin paljon negatiivisemmin ja tuntui, että vain oman puolueen ihmisiä pidettiin hyvinä tyyppeinä.
Olen ollut puoluevalintaani enimmäkseen tyytyväinen. Siellä osataan enimmäkseen ottaa asiat asioina, kannattaa hyviä ehdotuksia ja hyviä tyyppejä vaikka ne tulisivat toiselta puolueelta. Ja puhua kunnioittavasti tai ainakin asiallisesti (useimmiten) niistäkin, jotka ovat poliittisen leikkikentän toisella laidalla.
Esim. tällä palstalla näen usein aivan järkyttävää tekstiä niin omasta kuin monesta muustakin puolueesta tai niiden kannattajista. Eivätkö ihmiset välitä yhtään käytöstavoista, kun mitä tahansa vääristeltyä voidaan julistaa suu vääränä? Tai käyttää suoranaisia haukkumasanoja. Eivätkö he välitä, millaisen kuvan antavat kannattamastaan puolueesta? Olenko auttamattomasti vanhanaikainen, kun minulle on tärkeää, että edes yritetään suhtautua kunnioittavasti myös eri mieltä oleviin.
Kommentit (3)
Vierailija kirjoitti:
Ok tämä selvä. Sinun oikeutesi on valita ketä äänestät millä perusteilla haluat. Itse valitsin puolueen sillä perusteella minkä uskon olevan Suomelle tällä hetkellä hyödyllisin.
Niin minäkin. T. Ap. Toisia aktiivisimmat haukkuvat harvoin ovat hyödyllisimpiä. Ne, jotka tekevät oikeita asioita, keskittyvät enemmän niihin asioihin kuin toisten haukkumiseen.
Olet täsmälleen 180° kulmassa oikeassa olosta katsottuna ap. Nimenomaan jos politiikan ottaa todellisina asioina eikä viileän etäännytettynä teknokraattisena näpertelynä, niin silloin tuollainen hyssyttely ja hymistely on mahdotonta.
Ok tämä selvä. Sinun oikeutesi on valita ketä äänestät millä perusteilla haluat. Itse valitsin puolueen sillä perusteella minkä uskon olevan Suomelle tällä hetkellä hyödyllisin.