Tämä on aivan kamalaa. Olen työkokeilussa eräässä firmassa ensimmäistä päivää ja juuri ruokatauolla :0
Päivä muutenn mennyt hyvin ja minulla on eräs tietty henkilö jonka mukana kuljen sen kanssa on mennyt ihan hyvin mutta äsken istuessani taukotiloissa ja sinne tuli firman muita työntekijöitä.
Yritin luoda katsekontaktia ja tervehtiä mutta kukaan ei vilkaissutkaan minuun päin. Joka sekuntti alkoi tuntua kiusallisemmalta kun olen ujo ja en saanut suutani auki.. Ja yritin siinä sitten piipittäen sanoa että oon tässä työkokeilussa ja kukaan ei vastannut mitään lopulta joku sano et ja mä oon tukityöllistetty naurahtaen. (Aivan varmasti jonkunlaista vittuilua)
Tunsin miten kasvoja alko kuumottaa ja lähdin pois istumaan aulaan..
Ei todellakaan tee mieli enää mennä uudelleen tuonne. Pitelee taukoa.. Taidan viettää ruokatunnit muualla..
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele relaamaan ja huolehdi omista asioistasi. Kaikkia ei nyt vaan kiinnosta alkaa kaveeraamaan jokaisen kanssa ja täts fine.
Siinä taas yks jolle ei ole opetettu miten ihmisten kanssa käyttäydytään. Toivottavasti et ole minun työkaverini, tai mikä pahempi niin mun lapseni.
Työpaikka ei ole mikään kaverikerho jossa pitää tutustua ihmisiin, jotka ei voisi vähempää kiinnostaa.
Käsittääkseni ap ei ollut sieltä työpaikasta kavereita hakemassakaan, vaan normi kohteliasta toimintaa taukohuoneessa. Sulla on varmaan joku asennevamma ja uskonkin ettei sulla niitä kaveteita ole töissä eikä sen ulkopuolella -eri, sivusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele relaamaan ja huolehdi omista asioistasi. Kaikkia ei nyt vaan kiinnosta alkaa kaveeraamaan jokaisen kanssa ja täts fine.
Siinä taas yks jolle ei ole opetettu miten ihmisten kanssa käyttäydytään. Toivottavasti et ole minun työkaverini, tai mikä pahempi niin mun lapseni.
Työpaikka ei ole mikään kaverikerho jossa pitää tutustua ihmisiin, jotka ei voisi vähempää kiinnostaa.
Kyllä nyt jumaliste tervehtiä voi T.eri
Vai pitäisikö teidän päivittää itsenne nykyaikaan, jossa säännöt ei ole enää yhtä tiukat kuin ennen?
Myöskin nykyaikana voi olla toisille kohtelias ilman että antaa lupaa tunkea iholle. Jotenkin vähän säälin sinua, ja olen pahoillani että sinulle ei ole opetettu käytöstapoja.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti firmoisssa on porukkaa jotka boostaa omaa egoaan halveksimalla työttömiä. Ikäänkuin ei voisi omalle kohdalle kolahtaa.2
Niin. Älä missään nimessä ota mitään heidän torjuntaansa henkilökotaiseksi loukkaukseksi - he ovat kaikille samanlaisia, kun vaan voivat pönkittää omaa olematonta ekoaan toisia ignooraamalla.
He ovat tyhmiä ja sivistymättömiä - ole sinä vaan omassa kuplassasi ja anna heidän olla omassaan.
Tuttua!
Olen tuuraaja hoitoalalla. Harjoittelijoita ja työkokeilussa olevia pompsahtelee kaiken aikaa mukaan. Vakkariporukka ei tervehdi ja huokailee, miten saa taas neuvoa. Siis keskenään.
En suosittele ottamaan henkilökohtaisesti. Se on opittu asenne ja jollainen syntyy, jos työpaikan läpi valuu kaikenlaista tekijää. Enää ei haluta erottaa hyviä tai osaamattomia toisistaan kuin myös jätetään ne ei vakkarit pyörimään eristettyinä muista.
Pääasia, että teet työsi. Sano sitkeästi moi vaikka seinille ja kohtele muita niin kuin haluat itseäsi kohdeltavan. Se on paras keino ylittää moukkamaisuus ja oppia työ. Ja jos jonkun täytyy huomata sinut, niin pidä huoli että se on pomosi. Mieluummin pomon pomo. Heitä kiinnostaa saako sinusta heille työvoimaa, jotta tarvitsevat.
Meillä vakkariporukka on oppinut tavoille ja kohtelemaan minua kauniiisti ja pelkäävät nyt olenko pomon suosikki. Kovasti kaipailee minua töihin ja soittelee ehdinkö tuuraamaan asiakkaiden kysellä missä olen.
"Yritin luoda katsekontaktia ja tervehtiä mutta kukaan ei vilkaissutkaan minuun päin"
Miksi teit näin? Sähän olet vain työkokeilussa siellä, ei sun tarvitse miellyttää ketään. Itse tervehdin muita vain mikäli ne tervehtii minua ensin. Mun tavalla välttyy kaikelta ikävältä eikä tule paha mieli.
Hyväksy se, että suomalaiset nyt vaan on pääosin ääliöitä. Seuraavan kerran kun olet tauolla, keskity vaikka kahvin juontiin omiin ajatuksiisi uppoutuneena unohtaen ympärillä olevat ihmiset. Itse entisenä kiusattuna ja sosiaalista ahdistusta poteneena olen löytänyt yksinkertaisen avun negatiivisiin tuntemuksiin ja se on vain itseä varten eläminen. Toki olen se "etäinen vitt*maisen oloinen tyyppi" mutta ainakaan en ole kiusattu enkä koe oloani ulkopuoliseksi, kun en edes kaipaa mihinkään porukkaan.
Olet nyt taitekohdassa, jossa voit päättää jatkossa eristäytyä ja vähitellen työkokeilu on päivä päivältä ikävämpää. Tai sitten menet uudelleen tuonne yhteiseen tilaan olemaan, puhui kukaan sulle tai ei. Ei sinun tarvitse enää erikseen yrittää joka kerta olla se "aktiivinen tervehtijä". Olet jo kerran mennyt ja tervehtinyt, se riittää. Pallo on nyt niillä muilla. Kunhan menet sinne muiden joukkoon. On tavallista että vakiporukkakin on uusista pää pyörällä eikä nimeä muista, mutta yleensä joukosta löytyy niitäkin jotka vaihtavat sen uuden kanssa edes pienet kuulumiset. Menet vain uudelleen niin naamasi tulee tutuksi ja vähitellen nimikin.
No mutta. Sinähän olit reipas ja kohtelias, ei sinulla ole mitään hävettävää, ne muut sen sijaan sietäisivät!
Torjutuksi tuleminen on inhottavaa, mutta se ei ole sinun syytäsi että muut ovat moukkia. Muista se!
Jossain toisessa paikassa sinut olisi toivotettu tervetulleeksi.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei ole tapana tervehtiä töissä, ei se tarkoita mitään.
Tarkoittaa kyllä sitä, että noilta henkilöiltä puuttuu kotikasvatus ja sen myötä alkeellisimmatkin käytöstavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nyt jumaliste tervehtiä voi T.eri
Eli antaa se lupa jatkaa juttua? Ei kiitos.
Joo ei ole pakko, mutta ei tarvitse sitten tulla tämmöisiin keskusteluihin ihmettelemään, kun muut eivät arvosta epäkohteliaisuutta.
Moikkaat vain ihan normaalisti. Ei sun koko elämäntarinaasi tarvitse kertoa. Ketään ei kiinnosta. Keskityt omiin hommiisi ja jätät heidät omaan arvoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi osa ihmisistä kokee kaiken henkilökohtaisena loukkauksena? Ne muut tuli sinne syömään, ei etsimään kavereita. Ehkä he eivät edes puhu suomea? Ehkä siellä on joka viikko 5-10 uutta kokeilijaa? Ehkä he nyökkäsivät, mutta se ei ap:lle riitä.
Eiköhän suomalaiset puhu suomea. Kukaan muu kuin suomalainen ei pysty olemaan tuppisuuna ja tervehtimättä. Missään muussa kulttuurissa tuollaista ei ymmärrettäisi eikä puolustettaisi sekuntiakaan.
Jouduit sellaseen firmaan töihin minkä kaikki työntekijät ilmeisesti on samoja ihmisiä jotka kirjoittelee tänne vauva.fi
Vierailija kirjoitti:
Ihan normimeininki, omista kokemuksistakin voin sanoa: harjoittelijat ja työkokeilijat ovat alinta kastia kaikkialla. Minua ei koskaan tervehditty takaisin eikä muutenkaan puhuttu mitään. Jos kysyin työntekijöiltä neuvoa, sain vastaukseksi pelkkää muminaa tyyliin "kato googlesta emmä osaa". Itse olin aina kohtelias, sillä en suostunut alentumaan tuolle tasolle. Tämän takia en enää koskaan halua olla missään työyhteisössä, vaan teen mieluusti töitä freenä kotona tai sitten ulkomailla.
Tähän voisi lisätä keikkatyöläisen. Vaikka on ihan palkkatyössä, mutta kun menet uuteen paikkaan ekaa päivää, juuri kukaan ei tervehdi ja ne vähät jotka joutuu puhumaan tälle ala-arvoiselle keikkalaiselle, puhuu kuin vähä-älyiselle ja/tai kuurolle. Ravintola-ala.
Tuon takia ei huvita työnteko firmoissa joissa on paljon porukkaa töissä ja pitää kaikkia joka päivä nähdä. Mulla on tullut ihan nolla toleranssi muiden turhaan arvostelemiseen ja kiusaamiseen. Inhottavaa porukkaa :/ Suomessa kyl kiusataan muutenkin ihan sikana. Kauheasti pienisieluisia kiukkupusseja joka puolella.
alotuksessa jos selviää miksi on työkokeilussa,ei töissä.
mutta ei kaikille tule samat kyvyt syntyessään. tsemppiä vaa alottajalle.
Voi apua. Mä laitoin tänään kahteen työpaikkaan sähköpostia, josko pääsisin työkokeiluun. Pelotti jotenkin laittaa niitäkin kun on niin pudonnut jotenkin tähän työttömän surkeaan elämään ja tuntuu ettei enää mihinkään kelpaa. Jos nyt sitten pääsisinkin johonkin, kyllä pelottaa mennä jos kohtelu on oikeasti tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
alotuksessa jos selviää miksi on työkokeilussa,ei töissä.
mutta ei kaikille tule samat kyvyt syntyessään. tsemppiä vaa alottajalle.
Jos sinä olet töissä, niin ihmettelen kyllä millä perusteella sen työpaikkasi olet saanut.
Vierailija kirjoitti:
Haha mukava kuulla. Kyllä näille työkokeilu, harjoittelijahessuille pitää näyttää talon hierarkia. Ja että he ovat pohjalla minne kuuluvat. T. Helsinkiläinen avokonttori.
Toivottavasti saat turpaasi.
Koetahan nyt oppia ettei maailma pyöri sinun nappasi ympäri.
Et ole mikään maailman napa joka kaikkien tulisi huomioida.