Lievä ylipaino esteenä raskaaksi tulolle?
Hei!
Olen lukenut kaikkialta, että ylipaino lisää lapsettomuutta. Onkohan jo lievä ylipaino este tai hidaste raskaaksi tulemiselle?
Kuudes yrityskierto menossa, ja nyt tulin ajatelleeksi, että jos ei olekaan vielä tärpännyt, koska olen 7 kiloa liian pullea? (painoindeksi 27) Voiko se olla totta?! Onko jollakulla parempaa tietoa vai kaivanko Painonvartijoiden pistetaulukot esiin?
Kommentit (6)
Luin vielä viestisi uudelleen ja huomasin, että teillä on 6. yrityskierto menossa. No, eihän se vielä tilastollisesti pitkä aika ole (siis tilastollisesti, henkilökohtaisesti se tuntuu ikuisuudelta, tiedän). Pitäydyn kuitenkin vastauksessani eli tuskin vika on painossa, hyvin monella raskaaksi tuleminen ottaa aikaa useamman kuukauden (eihän meitä täällä muuten niin paljoa roikkuisikaan kirjoittelemassa :o). Sinuna en ehkä lähtisi kovin kovasti laihduttamaan, ettei mene kroppa siitä sekaisin, mutta kuten sanottu, ainahan ruokavaliota voi siistiä. Samalla saat tunteen siitä, että teet jotain asian hyväksi.
A.A.
olen kuullut taas päinvastaista. Eli lievä ylopaino ei ole este raskaudelle. Alipaino sen sijaan voi estää raskaaksi tulon. Alipainoisella kun ei hormonitoiminta ole välttämättä riittävän vilkasta. Muutenkin terveyden kannalta on tietenkin parasta olla ihannepainoinen, mutta LIEVÄ ylipaino on parempi kuin alipaino. Ja lievä siis tarkoittaa BMI 25-27 (normaali paino BMI 20-25). Jotkut tuttavani ovat jopa hiukan lihottaneet tarkoituksella itseään, jotta olisi helpompi tulla raskaaksi. Itselläni on tuo päinvastainen ' ongelma' eli olen hiukan alipainoinen (Bmi 19).
Puoli vuotta on omassa kokemuksessa pitkä aika yrittää vauvaa,mutta normaalina siis pidetään vielä vuodenkin yritysaikaa. Julkiselle sektorille pääsee tutkimuksiin ja hoitoihin vasta, kun on se maaginen vuosi täynnä. Yksityiselle pääsee tutkittavaksi vaikka jo ennen yrityksen aloittamista jos haluaa. Itsellä takana yritystä enemmän ja vähemmän aktiivisesti vajaa 4 vuotta...
Onnea yritykseen ja toivotaan pikaista onnistumista!!!
-Haavemaa-
Samaa olen kuullut kuin edellinenkin kirjoittaja ja sen lisäksi sen, et jos laihduttaa nopeasti monia kiloja niin sekään ei ole hyvä hormonitoiminnalle.
Terveellinen ruokavalio ja liikunta auttaa raskaaksi tuloon kuitenkin.
Tietenkin alipaino on ongelmallisempi raskaaksitulon kannalta, koska hormoonitoiminta tarvitsee kehon rasvoja, mutta myös ylipaino saattaa saada hormoonitoiminnan sekaisin ja sitä kautta vaikuttaa raskaaksi tulemiseen. Taitaa kuitenkin olla hyvin yksilöllistä, miten paljon ylipainoa itse kunkin keho kestää. Tuollainen 7 kg ei kuulosta vielä paljolta.
A.A.
Kiitos rauhoittavista vastauksista!
Laitoin siis saman suuntaista viestiä jokin aika sitten tuonne odotuspuolelle (ja ehkä tännekin) ja " gallupin" tulos oli, että monet ovat tulleet raskaaksi (useaan kertaankin), vaikka ylipainoa on ollut 40 kiloakin. Itselläni oli MBI 27 ja risat esikoisen aikana ja nyt olisi 29. Noin pieni ylipaino kuin sinulla on, tuskin vaikuttaa suuntaan tai toiseen eli en murehtisi sitä asiaa, jos kuukautiskierto on säännöllinen ja muuten olet terve.
Toisaalta sitten, jos aikaa alkaa kulua eikä vauvaa kuulu, laihduttaminen normaalipainoon voi olla avuksi (ainakin olen tällaisiakin tarinoita kuullut). Tietty aina olisi hyvä olla normaalipainoinen, mutta tuskinpa vähäinen ylipaino yksistään vaikuttaa mihinkään.
Jos asia vaivaa, niin nythän on hyvä mahdollisuus alkaa pikku hiljaa ruuvaamaan ruokavaliota raskautta (ja loppuelämää ;o) varten terveellisemmäksi. Raskaus- ja imetysaikana ei kuitenkaan ihan mitä tahansa voi syödä. Ja jos käy niin, että plussa tuleekin esim. puolen vuoden päästä (mikä on tilastollisesti ihan todennäköistä), niin saattaa jopa käydä niin että silloin olet päässyt parista kilosta jo eroon :o)
A.A. samassa veneessä