Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ajat lujaa huonolla kelillä?

Vierailija
01.12.2019 |

Ihmettelen kun lunta tulee ja tiessä on pienet urat vain, keskiosassa kunnon penkka. Ajan noin 70 niin autot ohitaa ja katovat piemeyteen edessäni. Oletteko niin hyviä kuskeja, onko autonne niin hyvä vai minä vaan niin surkee kuski?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan aika rajoitusten mukaan, joskus harvoin täytyy ajaa hiljemmin. Perusauto, mutta ajokokemusta pian 30v.

n48

Vierailija
2/21 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska minä voin. Neliveto autoni pärjää kelissä kuin kelissä ja kiroan aina mummokuskeja ajaessani kovaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan sinä olet surkea kuski.

Vierailija
4/21 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska minä voin. Neliveto autoni pärjää kelissä kuin kelissä ja kiroan aina mummokuskeja ajaessani kovaa.

Mullakin on nelivetoinen. Ei niin liukasta keliä ole, etteikö se kiihtyisi lähes yhtä hyvin kuin kesäkelissä.

Mutta sitten, kun pitää jarruttaa, se on aivan samanlainen kuin muutkin autot.

Vierailija
5/21 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaan lähtee se nelivetokin lapasesta, kun ylität fysiikan lait ja silloin ei mikään auta, susta tulee matkustaja ja auto suistuu tieltä.

Vierailija
6/21 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli syysi on neliveto tappaa joku viaton? Mihin on kiire?

Vierailija
7/21 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä urissa pitäisi osata ajaa. Itsekään en osaa sitä hyvin ja ihan taajamanopeuksissa pelottaa ajaa kovin jäisissä urissa. Siinä kun etuvetoisella autolla eturenkaat tipahtaakin urista ja takarenkaat ei niin auto lähtee käsistä. Kerran olen sen kokenut ja vaikka nopeutta ei ollut edes sitä 50 kilsaa tunnissa niin ne voimat jotka autoa heitteli puolelta toiselle oli valtavat, ennen kuin sain auton takaisin hallintaani. Onneksi ei tullut ketään vastaan.

Vierailija
8/21 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli syysi on neliveto tappaa joku viaton? Mihin on kiire?

Jos nelivetoni tappaa jonkun niin ei ole minun vikani.

Vierailija
9/21 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaan lähtee se nelivetokin lapasesta, kun ylität fysiikan lait ja silloin ei mikään auta, susta tulee matkustaja ja auto suistuu tieltä.

Minä tai nelivetoni ei ole koskaan ylittänyt fysiikan lakeja.

Vierailija
10/21 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tai nelivetoni ei ole koskaan ylittänyt fysiikan lakeja.

Kun tulet kurviin riittävän lujaa, niin se voi tapahtua. Silloin auto vaan ei käänny oli sitten millaiset renkaat ja osoittivat ne mihin suuntaan hyvänsä... Jatkat vaan suoraan metsähallituksen puolelle.

Vierailija
11/21 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse ei tohdi ajaa sitä vauhtia kuin muu liikenne

ajaa nopeusrajoituksen mukaan, ei ole toki pakko tohtia mutta silloin täytyy kyllä ajaa välillä vaikka levikkeelle päästämään muut ohi. Muuten sinä aiheutat niitä turhia ohituksia ja kolareita. Kukaan ei halua lumisella tiellä ohittaa mutta nousee kyllä tatti otsaan, jos joku ajaa kohtuullisella kelillä 60-70km vauhtia ja alkaa kerätä yli kymmenen auton jonoa perään. Sakea lumipyry, hernerokkasumu tai alijäähtynyt vesisade ja peililiukas tie on toki vähän eri. Puhun nyt ns. normaalista talvikelistä, jota Suomessa on melkein puoli vuotta. Eli juu, tiellä on lunta ja jäätä ja ulkona on pimeää. Mutta tähän sitä nyt vaan on totuttu ja on totuttava. Ajanut n. 30 vuotta. Ei yhtään kolaria. Eikä yksiäkään sakkoja.

Vierailija
12/21 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelihän on vielä helppo. Olen ajanut lapsesta asti peltorallia. Ehkä se auttaa?

Vierailija
13/21 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Volvo XC90

Siksi!

Vierailija
14/21 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niissä urissa pitäisi osata ajaa. Itsekään en osaa sitä hyvin ja ihan taajamanopeuksissa pelottaa ajaa kovin jäisissä urissa. Siinä kun etuvetoisella autolla eturenkaat tipahtaakin urista ja takarenkaat ei niin auto lähtee käsistä. Kerran olen sen kokenut ja vaikka nopeutta ei ollut edes sitä 50 kilsaa tunnissa niin ne voimat jotka autoa heitteli puolelta toiselle oli valtavat, ennen kuin sain auton takaisin hallintaani. Onneksi ei tullut ketään vastaan.

Renkaat tipahtavat urista?

Vierailija
15/21 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen autoni, renkaat, tunnen tien ja ajokokemusta 30 vuotta niin miksi pitäisi nyyhkyttää 70 kun voi ajaa nopeusrajoituksen mukaan?

N48

Vierailija
16/21 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on huono ajokeli nyt? Ihan normaali talvikeli. Välillä on lunta, välillä jäätä, välillä räntää tai vaikka vettä. Jos kaikki muut menevät sinusta ohi niin olet huono kuski. Kaikilla ei tarvitse olla ajokorttia, helpompaa olis muille.

Vierailija
17/21 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap saattaa puhua perjantain lumimyräkästä Varsinais-Suomessa, jossa keli todella oli paha. Moottoritiellä rajoitus 80, ja siellä oli sentään hyvä keli verrattuna räkäisiin pikkuteihin, joita ei ollut aurattu. Kuuttakymppiä siellä pikkutiellä meni kaikki ihan kiltisti peräkkäin. Kaikki oli siis hyviä kuskeja, jotka tajusi mennä kelin mukaan.

Vastaajat ajattelee varmaan normitalvikeliä, ja siksi vähättelee. Vain tyhmä kuski ei ota keliä huomioon.

Vierailija
18/21 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei normaalilla talvikelillä (pakkasta 10 astetta eikä lunta sada) uskalla ajaa nopeusrajoituksen mukaan 80km/h niin paras jäädä kotiin! Sitä ketutuksen määrää kun joku kinnaa 6kymppiä 8kympin alueella vetäen kilometrin pituista autojonoa perässään 😠

Vierailija
19/21 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun tulee ensimmäiset talvikelit niin löytyy niitä jotka ajaa todella hiljaa, mutta sitten myös niitä jotka päättääkin ajaa hurjaa ylinopeutta, molemmat on kyllä ärsyttäviä. Varsinkin silloin kun lähden ohittamaan hitaasti ajavaa mutta kohta on vasemmalla kaistalla joku BMW kuski testivoittajarenkaidensa kanssa joita nyt täytyy päästä testaamaan tositilanteessa.

Vierailija
20/21 |
01.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.stara.fi/2016/01/12/lahdentien-massiivinen-ketjukolari-vide…

Täälläkin oli aika monta itsestään liikoja luulevaa.