Tietääkö kukaan täällä tradenomiopiskelijoiden työharjoittelujutuista? Kuinka kauan kestää?
Meillä pienessä firmassa harkitaan amk-työharjoittelijaa, joka haluaisi tulla tekemään sitä pakollista loppuharjoittelua. Tai ennemminkin hänen kaverinsa yrittää saada häntä meille. Me kaikki olemme itse yliopiston käyneitä, niin että amk-kuviot ovat aivan vieraita.
Tietysti täällä on hölmöä kysyä asiasta, mutta emme ole saaneet vielä amk:ta kiinni ja tietyt asiat ihmetyttävät. Keskeisesti harjoittelun kesto.
Netissä olevien tietojen mukaan harjoittelu kestää 3-5 kk, mutta meille harjoittelijaksi haluava on kertonut, että hänen pitää saada 6 kk palkallinen työsuhde saadakseen harjoittelun tehtyä. Voiko tämä pitää paikkansa?
Entä kuinka paljon amk on mukana/seuraa harjoittelua tradenomeilla?
Kommentit (6)
Vierailija kirjoitti:
Oma poikani hoiti yhden osan harjoittelua viime kesänä ja toisen puolen kai ensi kesänä. Jos kyseessä on yhden kerran vetäisy, niin kaipa se sen puoli vuotta kestää. Pojan opettaja oli ainakin kesälomalla pojan harjoitellessa, eikä ollut missään yhteydessä harjoittelupaikkaan.
Ihmetyttää silti, että amk kertoo vaatimuksen olevan 5 kk, mutta opiskelija sanoo sen olevan 6 kk. Eli toki voi kestää 6 kk, mutta hieman mietityttää, että opiskelija kertoo meille eri tietoa minimivaatimuksista kuin koulu.
Taitaa haluta ansiosidonnaisen työssäoloehdon täytettyä, sehän on tuo kuusi kuukautta.
Alasta riippuen 5-6 kuukautta mutta itse olin ainakin palkattomana harjoittelijana. Kannattaa kysyä kyseisestä oppilaitoksesta lisätietoja.
Näin on kirjoitti:
Alasta riippuen 5-6 kuukautta mutta itse olin ainakin palkattomana harjoittelijana. Kannattaa kysyä kyseisestä oppilaitoksesta lisätietoja.
Kiitos vastauksesta. Odottelemme tosiaan, että kyseinen oppilaitos palaisi asiaan ja selkeyttäisi, miten asia on. Julkiset tiedot kun kertovat, että kesto on 5 kk ja voi olla palkallinen tai palkaton, niin hieman herättää kysymyksiä kun opiskelija väittää, että tässä tapauksessa sen on pakko olla vähintään 6 kk palkallista työsuhdetta että saa tutkintonsa.
Kyseinen AMK siis kertoo tämän koulutusohjelman sivuilla, että siihen kuuluva harjoittelu on 30 opintopistettä ja kestää 5 kk. Joten valehteleeko opiskelija meille kun väittää muuta?
Oma poikani hoiti yhden osan harjoittelua viime kesänä ja toisen puolen kai ensi kesänä. Jos kyseessä on yhden kerran vetäisy, niin kaipa se sen puoli vuotta kestää. Pojan opettaja oli ainakin kesälomalla pojan harjoitellessa, eikä ollut missään yhteydessä harjoittelupaikkaan.