Ääääh, haluan reppureissaamaan!
Eniten kiinnostaa Eurooppa ja varsinkin Englanti, tekisi vain mennä johonkin pikkukaupungin lähiöpubiin ja tutustua paikallisiin. :D Toki kaikki nähtävyydet yms kiinnostaa myös, eli en olisi sinne ryyppäämään menossa mutta olisi kiva tutustua paikallisiin.
Mutta vielä en valitettavasti voi lähteä, enkä muutenkaan tiedä lähdenkö Itä- vai Länsi-Eurooppaan kun molemmat kiinnostaa, enkä tiedä paljon pitää varata rahaa yms.
Kommentit (7)
Hienoa, kannattaa suunnitella ja nauttia odotuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Teinien hommaa tuollainen perrureissaus.
Öö, mitä? Kuinkahan niin teinien hommaa?
Säästä raha, varmista loma koulusta tai töistä, varaa reissu, pakkaa reppu ja lähde.
Rahan määrä riippuu juuri siitä, lähdetkö itään vai länteen. Unkari, Puola ja Balkanin maat ovat halpoja. Englanti on kallis.
Lennot, junaliput ja majoitukset voit varata tai ostaa netin kautta. Useimpien ostamiseen riittää Visa Electron, et tarvitse edes luottokorttia. Käyttörahan määrä riippuu siitä, mitä haluat tehdä. Fish&chipseillä ja etnisten paikkojen mättöruualla elät halvalla, vielä halvemmalla jos kokkaat hostellissa pussiruokia. Pääsymaksuihin ja bussilippuihin kannattaa varata jonkin verran rahaa. Itse matkustelen tosi halvalla, vaikka olen 50+. Ainoa rajoitukseni on, että haluan apartmentin tai huoneen omalla kylpyhuoneella, en kimppamajoitusta. Mutta muuten pärjään hyvin parilla-kolmella kympillä per päivä.
Suosittelen lähtemään heti, kun pystyt. Käytä tervettä järkeä, niin voit aivan turvallisesti matkustella myös yksin. Saksan ja venäjän taito ovat hyödyllisiä itäblokin maissa, mutta nuori sukupolvi puhuu myös englantia. Ja EU-maissa pääset kännyllä nettiin ja voit käyttää google translatoria. Muista laittaa netti kiinni, kun siirryt pois EU-maasta, esim. Bosniasta tulee muuten nopeasti kylmäävän suuret laskut ;-)
Tsemppiä matkailuharrastukseen!
Olen reissannut Lontoosta junalla pikkupaikkakuntien kautta Edinburghiin - oli mahtavaa! Ihmiset olivat äärimmäisen ystävällisiä ja mukavia joka puolella. Teinisti olin 24.
Olen myös reissannut Puolassa, Gdanskista Varsovan kautta Krakovaan. Ei mennyt kivuttomasti koska en osaa kuin auttavasti saksaa eivätkä läheskään kaikki puolalaiset puhu englantia. Oli aika seikkailu junailla maan läpi... oli ensimmäinen kaksiviikkoinen reissuni yksin, oli jo korkea aika, olihan ikää 27.
Vierailija kirjoitti:
Olen reissannut Lontoosta junalla pikkupaikkakuntien kautta Edinburghiin - oli mahtavaa! Ihmiset olivat äärimmäisen ystävällisiä ja mukavia joka puolella. Teinisti olin 24.
Olen myös reissannut Puolassa, Gdanskista Varsovan kautta Krakovaan. Ei mennyt kivuttomasti koska en osaa kuin auttavasti saksaa eivätkä läheskään kaikki puolalaiset puhu englantia. Oli aika seikkailu junailla maan läpi... oli ensimmäinen kaksiviikkoinen reissuni yksin, oli jo korkea aika, olihan ikää 27.
Britit ovat kivoja, olen käynyt maassa (Englanti, Wales, Skotlanti) pitkälti toistakymmentä kertaa ja liikkunut maan sisällä niin lentäen, junalla kuin bussilla. Sitten kun, ap, olet saanut vähän kokemusta, suosittelen että lennät Ulko-Hebrideille ja reissaat niiden läpi bussilla - tai siis "bussilla", se kun ei ole mikään bussi vaan välillä postiauto, välillä mini-van ja välillä minibussi. Tapaat aitoja skotteja, joiden puheesta ei ole ihan helppo saada selvää :-D Mutta bussit eivät ainakaan viitisen vuotta sitten ajaneet saarelta toiselle, eli kannattaa toivoa, että ehdit lautalle, koska ne eivät sinua odota, jos bussikuski jää jonnekin suustaan kiinni tai lammaslauma hidastaa matkantekoa.
Barran lentokenttä Ulko-Hebrideillä on jo itsessään kokemisen arvoinen, koska pienkone laskeutuu siellä hiekkarannalle. Lähin kylä majoituspaikkoineen on sieltä ihan kävelymatkan päässä.
Teinien hommaa tuollainen perrureissaus.