Miksi ihmiset valittavat pienituloisuutta?
Vinkki. Suomessa opiskelu on ILMAISTA. Itse valmistun keväällä insinööriksi ja nyt aloitin työpaikan haun. Ensi viikolla työhaastis jokaisena arkipäivänä. Pula insinööreistä on huikea. Suuremmalla osalla pienituloisista on jokin ongelma elämänhallinnassa. Ammattikoulussa oli aikanaan matikat ja fysiikat 5. Amk:sa ne on samat, mutta arvosteluasteikko 1-5. Oikeasti ihminen voi oppia, jos viitsii. Turha marmattaa pienituloisuutta ja köyhyyttä.
Kommentit (30)
Minä sairastuin opintojen loppusuoralla vakavaan ja elinikäiseen sairauteen. Kunto huononee ihan sairauden vuoksi vaikka teen kaikki fysioterapeuttien neuvomat jumpat jne. Välillä raha ei riitä uimahallin sarjalipun ostamiseen. Se voisi olla edullisempi niille, jotka käyvät siellä hiljaisten tuntien aikana.
Minusta pienituloisuus näkyy jo kauas ihan siksi, että vaatetus ei ole kaikista muodikkainta tai tyylikkäintä. Sama koskee myös silmälasien kehyksiä. Kampaajalle pääsen vasta ensi vuoden puolella useammin kun eläkettä korotetaan hallituksen toimesta.
Pienituloisuus näkyy siis ulkonäössä ja ihmiset kohtelevat minua alentuvasti eivätkä tasavertaisena kanssaihmisenä olinpa sitten kaupassa tai julkisen liikenteen kulkuvälineessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas tätä puusilmäistä oikeistolaisuutta.
Meinaat vissiin, että valtava määrä työtä on siis turhaa, koska kaikki pienipalkkaiset voivat kouluttautua rahakkaisiin hommiin ja sitten vaan jää ne pienipalkkaiset työt tekemättä. Miten ajattelit, että sellainen yhteiskunta sitten toimii? Kuka hoitaa mummot ja lapset, avustaa erityislapsia kouluissa, siivoaa, kokkaa, tarjoilee, jakaa postit, jne? Robotit? Alienit?
Oikeasti kiinnostaisi kuulla!Itse asiassa robotit tulevat korvaamaan suuren osan työpaikoista, myös ne insinöörityöt tullaan jonakin päivänä tekemään tekoälyllä.
Ihmissuhdetyötä eivät oikein pysty korvaamaan. Siis sellaisia töitä, joissa tarvitaan omaa persoonaa ja ihmisten aitoa kohtaamista, kuten kaikki hoitotyö ja opetusala.
Ei vielä tänään, mutta joskus tulee korvaamaan. Hoitajarobotteja on jo kehitetty, mutta taitaa olla vielä aika alkuvaiheessa. Opetustyö ei vaadi omaa persoonaa, tekee vain opettamisesta miellyttävämpää.
En kyllä pysty kuvittelemaan tilannetta, jossa vanhemmat antaisivat lapsensa robotin hoitoon. Tai opetettavaksi. Noissa hommissa nimenomaan on koko ajan se oma persoona pelissä, siksi ne ovatkin usein raskaita henkisesti. Kummassakin on oltava heikoilla olevien tukena ja turvana ja tietty herkkyys on kyllä äärimmäisen tärkeää. On osattava lohduttaa, tukea ja myös vetää rajoja.
T: Alalla oleva
Oikeassa elämässä kukaan ei tiedä, kun aloittaa opiskelut, onko töitä vai ei, koska siihen vaikuttavat suhdanteet ja maailman tilanne, johon yksi ihminen voi vaikuttaa.
Esim. 90-luvulla valmistui lääkäreitä ja sairaanhoitajia suoraan työttömäksi ja työn perässä muuttivat esim. Norjaan, Arabimaihin jne. ja monet ovat edelleen siellä.
Ja vastaavasti it-osaajista oli huutava pula nyt ovat työttömänä.
Samoin 2000-luvun alussa moni insinööri oli työttömänä, kirvesmiehet, hitsarit, joiden koulutus jopa lopetettiin jne.
Ja vielä muutama vuosi sitten oli kysyntään hammaslääkäreistä ja opettajista, nyt kaikki virat saadaan täytettyä, kun hakijoita on kymmeniä ja moni tekee osa-aikatyötä.
Ja jos saat ap. elää pitkän elämän ja tehdä työuran, niin tulet tämän huomaamaan.
Ja toisekseen, koulutus on vain paperilappunen ja tarvitaan sen lisäksi muita avuja ja taitoja.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa. Miten käytännössä pääsee johonkin oppilaitokseen sisään kun itselläni se ei onnistunut ensimmäiseen 10 vuoteen ja sekin oli lähihoitaja alimmalla pisteellä eli yhdellä, minkä voi saada.
Niinpä. Kun on ne kiintiöt. Moniin suosittuihin oppiaineisiin, jotka myös työllistää (lääkis, psykologia yms.) pääsee murto-osa opiskelemaan. Ja ne korkeakouluopinnot, joihin pääsee helpommin, työllistää heikommin. Sairaanhoitajan tai lähihoitajan koulutukseenkaan ei kaikki pääse.
Itse humanistisia aineita opiskelleena ja lähihoitaja- ja amk- opintoihin hakeneena (hylätty jo alkukarsinnassa) voin todellakin sanoa, että jos opiskelupaikan saaminenkaan ei oo helppoa, niin miten työpaikan saa tuosta vaan. Voisitko ap kertoa?
Vierailija kirjoitti:
Oikeassa elämässä kukaan ei tiedä, kun aloittaa opiskelut, onko töitä vai ei, koska siihen vaikuttavat suhdanteet ja maailman tilanne, johon yksi ihminen voi vaikuttaa.
Esim. 90-luvulla valmistui lääkäreitä ja sairaanhoitajia suoraan työttömäksi ja työn perässä muuttivat esim. Norjaan, Arabimaihin jne. ja monet ovat edelleen siellä.
Ja vastaavasti it-osaajista oli huutava pula nyt ovat työttömänä.Samoin 2000-luvun alussa moni insinööri oli työttömänä, kirvesmiehet, hitsarit, joiden koulutus jopa lopetettiin jne.
Ja vielä muutama vuosi sitten oli kysyntään hammaslääkäreistä ja opettajista, nyt kaikki virat saadaan täytettyä, kun hakijoita on kymmeniä ja moni tekee osa-aikatyötä.
Ja jos saat ap. elää pitkän elämän ja tehdä työuran, niin tulet tämän huomaamaan.
Ja toisekseen, koulutus on vain paperilappunen ja tarvitaan sen lisäksi muita avuja ja taitoja.
Tästä tuli muuten mieleen, että kun itse olin kesätöissä vartiointifirmassa 90-luvun alussa (STV/Securitas), niin siellä puhuttiin että yksi lääkäri olisi ollut silloin myös töissä vartijana!
Minä olen myös sitä mieltä, ettei pienituloisuutta kannata valittaa. Vaikka olen opettaja, en kuitenkaan ensisijaisesti Suosittele koulutusta, vaan innovointia. Keksi jotain, minkä voit myydä. Aloita verkkokauppa. Tee patentti, jonka voit myydä. Kaiken pienituloisen työn ohessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas tätä puusilmäistä oikeistolaisuutta.
Meinaat vissiin, että valtava määrä työtä on siis turhaa, koska kaikki pienipalkkaiset voivat kouluttautua rahakkaisiin hommiin ja sitten vaan jää ne pienipalkkaiset työt tekemättä. Miten ajattelit, että sellainen yhteiskunta sitten toimii? Kuka hoitaa mummot ja lapset, avustaa erityislapsia kouluissa, siivoaa, kokkaa, tarjoilee, jakaa postit, jne? Robotit? Alienit?
Oikeasti kiinnostaisi kuulla!Itse asiassa robotit tulevat korvaamaan suuren osan työpaikoista, myös ne insinöörityöt tullaan jonakin päivänä tekemään tekoälyllä.
Ihmissuhdetyötä eivät oikein pysty korvaamaan. Siis sellaisia töitä, joissa tarvitaan omaa persoonaa ja ihmisten aitoa kohtaamista, kuten kaikki hoitotyö ja opetusala.
Ei vielä tänään, mutta joskus tulee korvaamaan. Hoitajarobotteja on jo kehitetty, mutta taitaa olla vielä aika alkuvaiheessa. Opetustyö ei vaadi omaa persoonaa, tekee vain opettamisesta miellyttävämpää.
En kyllä pysty kuvittelemaan tilannetta, jossa vanhemmat antaisivat lapsensa robotin hoitoon. Tai opetettavaksi. Noissa hommissa nimenomaan on koko ajan se oma persoona pelissä, siksi ne ovatkin usein raskaita henkisesti. Kummassakin on oltava heikoilla olevien tukena ja turvana ja tietty herkkyys on kyllä äärimmäisen tärkeää. On osattava lohduttaa, tukea ja myös vetää rajoja.
T: Alalla oleva
Meitä alalla olevia on erilaisia. Minulle on ollut jo pitkään selvää että ala tullaan korvaamaan roboteilla. Olen ollut opettajana nyt 22 vuotta, ehkä sitä on jo vähän kyynistynyt eikä sitä omaa persoonaa enää laita täysillä mukaan. Rutiinilla mennään.
No just tuon takia insinööritkin on nykyään melko pienituloisia.
Kuka tahansa pässinpää voi alkaa insinööriksi.
Samoin Suomen teollisuus on likimain itsenäisyyden ajan heikoimmissa kantimissa. Kaukana on ne ajat kun yhtiöt piskuisesta Suomesta hallitsivat teollisuudenhaaroja paperiteollisuudesta elektroniikkateollisuuteen.
Sama on kyllä käynyt monilla muillakin aloilla.
Tutkinto ei tee ihmisestä kyvykästä. Ennenvanhaan älykkäin osa kansasta kouluttautui. Nyt kaikki kouluttautuu, mutta sama prosenttiosuus niistä on älykkäitä kuin ennenkin. Koulutukseen pääsyä ja valmistumisen perusteita vain on helpotettu, jolloin suurempi osa kansasta pystyy hankkimaan tutkinnon.
Mitäs jos ap. laittaisit jalan maanpinnalle.
Esim. rakennusinsinöörin palkka on 2500-3000€/kk brutto ja käteen jää verojen ja muiden maksujen jälkeen 1800-2100€/kk ja sillä ei kyllä missään tapauksessa herraksi eletä, päinvastoin elämä on köyhyyttä ja kurjuutta ja tilastojen mukaan on pieni tuloinen.
Ja avaa vähän ap. aloitusta. Miten koulutus lisää työpaikkoja, eikö siihen tarvita pikemminkin noususuhdanteet.
Nykyään inssinkoulutukseen pääsee helposti, koska työtilanne ei suinkaan ole hyvä, kuin niillä, joilla löytyy muutakin ammattiosaamista kuin koulutus.
Kaikki eivät saa opintotukea.