Ärsyynnyitkö Loirin elämäkerrasta? Syy on ainoastaan omasi itsessäsi
https://www.menaiset.fi/artikkeli/ihmiset-ja-ilmiot/kolumnit/arsyynnyit…
Onpa lapsellinen kirjoitus. Ihan kuin joku hieman yksinkertainen, mutta itseään älykkäänä pitävä av-mamma olisi kirjoittanut. Lisäksi kritisoi muita ärsyyntymisestä, muttei itse tajua ärsyyntyneensä muista, vaikkakin eri asiasta (joka on loppujen lopuksi sama asia).
Kommentit (11)
Sitä ei ole kenenkään pakko lukea, panojutut on julkaistu jo lehdissä. Kukaan ei voi tarkistaa niiden paikkansapitävyyttä, eikä tarvitsekaan. Kyseessä on Tervon hyvin kirjoittama Loiri- elämäkerta. Kuva Loirista itsekkäänä paskiaisena vahvistui entisestään. Ei suuri taiteilijuus tee hänestä parempaa ihmistä. Omaelämäkerrat (jollaiseksi tämäkin on ehkä katsottava) ovat kirjallisuuden epäluotettavin muoto.
Eli kun joku kirjoittaa elämäkerran olisi ideaalitilanne jos kirja ei herättäisi ihmisissä tunteita eikä kukaan kritisoisi sitä mitenkään? Kysymys siis tälle suivaantuneelle Loirin puolustajalle.
On se siinä mielessä luotettava, että näkökulma on puhtaasti sen kertojan eli tässä tapauksessa Loirin. Vaikka Tervo kirjurina onkin ollut. On tietysti kirjoittanut juuri niin kuin Vesku on halunnut ja toivonut. Hänellä on taatusti ollut viimeinen sana sanottavana, mitä sivuille päätyy.
Ärsyynnyinkö? No en. Lähinnä ihmetyttää sellaiset lehdet, jotka jaksavat kirjoittaa toisten seksielämästä, seksikkyydestä. Kai sitten joku ostaa noita lehtiä, jotta pysyy kartalla Frederikin, Loirin, Torpan ym. seikkailuista.
Naamapalmu tälle menaisten kirjoittajalle. Voisiko nuo naistenlehdet käyttää edes joskus älykkäitä naiskolumnisteja?
Minulla on teoria.
Tervo on kateellinen Hotakaisen menestyskirjalle Kimistä. Haluaa tehdä "raflaamamman" kirjan, mutta kenestä? Onneksi Loiri suostui. Kaksi itsestään liikoja luulevaa "taitelijaa" liittoutui yhteen ja tuloksena oli kaikkien aikojen huonoin kirja.
Tervon kirjoja olen yrittänyt lukea, huonoilla tuloksella, kaikki on jääneet kesken. Niin tämäkin.
Tervon vaimon kirjat olen kuitenkin kaikki lukenut ja ne ovat mielestäni todella hyviä. Ei mitään ihmejuttuja, aivan arkisista asioista ja juuri siksi niin hyviä. Minusta Tervon vaimo Kati on perheensä oikea kirjailija.
Itseäni ihmetyttää tällaiset henkilöt, jotka tarkkailevat muiden ihmisten reaktioita asiasta X ja kirjoittavat siitä sitten oman mielipiteensä. Älykäs ihminen olisi kertonut omat ajatuksensa siitä mitä kirja tai sen tietyt kohdat herättävät hänessä eikä suinkaan olisi keskittynyt tarkkailemaan muiden ihmisten reaktioita ja loukkaantunut kirjan päähenkilön puolesta. On vain hyvä asia, jos kirja herättää ihmisissä tunteita. Se ei kuitenkaan ole, että joku ottaa muiden ihmisten henkilökohtaiset tuntemukset niin raskaasti kuin tämä Karoliina otti.
Sen verran olen vilkaissut ,että tiedän, ettei se ole oikein minun makuuni. Ilmaisu "selkärankaa köyristyttävä siemensyöksy" jäi hassuna ilmaisuna mieleeni, mutta siinä kaikki.
Vesku sai sellaisen nuorena miehenä.
Jari, ethän se vain ole sinä, joka avasit tän ketjun?