G: Pahimmat haittavaikutukset lääkkeestä? Ov
Kertokaas mitkä haittavaikutukset ovat olleet pahimpia/mieleen jäänyt parhaiten, joita olette joutuneet kokemaan. Lääkkeen voi mainita halutessaan. Ja muistettava, että kaikki eivät samasta lääkkeestä samoja haittoja saa 😊
Kommentit (72)
Rytmihäiriölääke Flekainidi, joka voi aiheuttaa kuoleman, jos sydäntä ei ole tutkittu Holter-tutkimuksella. Lääkettä ei pitäisi määrätä ilman Holter-tutkimusta(Ekg- vuorokausinauhoitus).
Vierailija kirjoitti:
Yhdestä antibiootista (Ciproxin, siklosporiini vaikutusaine) sai sisko pahan akillesjännetulehduksen. Oli kuukausia pois pelistä ja se akillesjänne jäi pysyvästi aremmaksi.
Hoitava lääkäri teki haittavaikutusilmoituksen ja nyt näkyy olevan Farmaca Fennicassa sivuvaikutuksena.
Tässä mennyt pahasti puurot ja vellit sekaisin.
Ciproxin = siprofloksasiini (antibiootti)
Siklosporiini = esim. Sandimmun (immunosuppressiivi, yleisimmin hyljinnänestolääkkeenä elinsiirtojen jälkeen)
Sain loppuraskauden aikana migreenin estohoidoksi erään verenpainelääkkeen, kun podin migreeniä koko raskauden ajan. Minulle ei sitten kerrottu, että lääke voi olla lapselle haitallinen (lääke määrättiin synnytysosaston lääkärin kautta). Lääke aiheutti vastasyntyneelle lapselleni matalat verensokerit ja jouduimme viipymään 5 päivää sairaalassa synnytyksen jälkeen. Minulla tuo lääke saattoi laukaista harvinaisen sairauden, mutta 100 % varmaa yhteyttä ei voida osoittaa, koska tapahtuneesta on jo aikaa.
Olisin jättänyt tuon lääkkeen syömättä, jos olisin tiennyt lapseen kohdistuvista haitoista. Minulle asiaa ei kerrottu, mutta lääkäri oli tietoinen lapseen kohdistuvista sivuvaikutuksista lääkettä määrätessään.
Morfiinista oksensin lähes tauotta monta tuntia.
Topimax. Ei vttu ikinä enää. Lista sivuvaikutuksista on pitkä ja loputon. Tässä pari:
- Jatkuva pissahätä
- Ruokahalun katoaminen, ei tullut ollenkaan nälkää. Söin vain kerran vuorokaudessa, en olisi tarvinnut edes sitäkään.
- Laihtuminen.Minä, aikuinen nainen laihduin 50 kiloon.. Ja lääkärin mielestä tämä ei ollut ongelma....
- Pidemmän aikaa kehittynyt (jälkikäteen olen tajunnut) jonkinlainen psykoosi ja itsetuhoisuus. Haaveilen kovasti, miten satutan ja t*Pan itseni. Fiksioiduik yhteen suunnitelmaan, joka oli itsem*rhaksikin ihan s**tanan sairas.
Kaikki sakset ja veitset jouduin heittämään roskiin, koska pelkäsin tekeväni itselleni jotakin. Mm kynnet leikkasin sen jälkeen muiden huomaamatta vanhemmillani. Saksia en uskaltanut kotiini tuoda.
- Lopulta koitin itsem*rhaa lääkkeillä yhden riidan jälkeen. Se havahdutti minut, topimaxsit lensi sen jälkeen pois. Lopetin ne seinään ja ilmoitin lääkärille, etten enää ikinä syö niitä.
Topimax, älkää koskaan kokeilko.
Ja jokainen noista sivuvaikutuksista siis katosi samantien, kun lopetin topimaxsin.
Silti sitä keitettiin vielä myöhemminkin tarjota minulle, vaikka olin sen ehdottomasti kieltänyt.
Klamydian hoitoon tarkoitettu antibiootti joka otettiin tk:ssa isohkona kerta annoksena, nimeä en just muista mutta. Tunti-pari lääkkeen oton jälkeen kotona mietin että ompa outo olo ja kädet ja jalat puutuilivat oudosti mutta aattelin että ehkä kuuluu asiaan.
Kuitenkin iltaa kohti paheni vaan, soitin päivystyksen neuvontaan jo mutta sieltä sanottiin Joo ihan normi reaktio loppupelissä jouduin ajamaan taxilla päivystykseen hakemaan allergialääkettä kun hengitys kävi tosi vaikeaksi ja luulin tukehtuvani.
Tiedämpähän jatkossa jos tulee sama tilanne.. Allergialääkkeitä jouduin syömään useita päiviä niin kauan kun antibiootin vaikutus kesti. Muuten hengitys oli niin vaikeaa ja oli niin kauhea ettei tullut mitään.
Antibioottien haittoja on täällä jo tullutkin esiin. Sain Kefexinistä ensimmäisellä kerralla kasvot täyteen nokkosrokkoa, toisella kerralla munuaisvaurion. Eli jos tulee ekalla kerralla mitään outoa oiretta niin älkää ikinä suostuko ottamaan uutta kuuria samaa lääkettä.
En nyt tiä onko nää nyt niin pahoja. Mut laitetaas nyt.
Risperidon, vetäs niskat lukkoon todella kivuliaasti. Rinnoista tuli maitoa ja kuukautiset loppu. Aiheutti myös pakkoajatuksia i t s e m u r h a s ta. Ja painajaisia. Vei myös kaiken luovuuden mennessään. Vihoviimenen pa.kalääke. Ei enää ikinä.
Triptyl, suu oli kuiva kuin Sahara. Koko ajan piti juoda. Eikä se edes auttanut siihen mihin piti. Ja sitten sen lopetus... Nyt tiedän miltä narkomaanista tuntuu kun he yrittävät lopettaa aineiden vetämisen. Se on jotain ihan kamalaa.
Topiramaatti, se teki minusta aivan täysin taukin. Yksinkertaiset pluslaskut eivät onnistuneet. Lääke pilasi mun yokirjoitukset. Kiitos siitä.
Siis mikä tuo topimax on? Oon kuullut siitä ennenkin kauhutarinoita. Onko se noin kamala lääke, että se saa ihmiset ihan sekaisin?
Vierailija kirjoitti:
Mies on allerginen tietylle antibiootille ja häneltä lähti sormista ja varpaista nahat tämän vuoksi. Itse sain masennuslääkkeestä afasian (toki myös apua, onneksi!) ja lihasrelaksanteista saan hallusinaatioita.
Minullakin on lähtenyt antibiootin takia nahka käsistä.
No tämä on pientä, mutta sain turhan antibioottikuurin, jonka jälkeisenä sain törkeän ihottuman, kasvot, rintakehä, käsivarret ja vatsa tuli ihan täyteen pientä pilkkua. Kesti kauemmin parantua ihottumasta kuin siitä kurkunpään tulehduksesta, johon antibiootin sain.
Kysyin lääkäriltä, voisiko tietoihini kirjata, ettei minulle jatkossa määrättäisi tätä suht yleistä antibioottia, ei kuulemma onnistu millään tällaisen tiedon lisääminen perustietoihin tmv. Kuitenkin Kannassa käsittääkseni näkyy jos jonkinlaista oikeaa ja väärää tietoa, mutta tämmöisiä ei muka saada kiinnitettyä. 🙄