Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

auttakaa!!

05.06.2006 |

mulla on ihan kamala vauvakuume.. mieltäni askarruttaa kuitenkin eräs asia. eli mulla todettiin kondylooma n.2vuotta sitten. voinko silti hankkia lapsen ihan turvallisin mielin, tuleeko siitä neuvolakorttiin jokin merkintä tai otetaanko asia esille neuvolassa/synnärillä..? en juurikaan välittäisi puhua asiasta, siksi kaipaisinkin vastausta... auttakaa joku jolla on kokemusta....

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
05.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakohtaista kokemusta ei kondyloomasta ole (eikä kyllä raskaudestakaan), mutta muistelen kondyloman olevan yleisimpiä seksiteitse tarttuvia tauteja, joten eiköhän joltain löydy henkilökohtaista tietoakin.

Tauti ei ole este lasten hankkimiselle, mutta mielestäni siitä kannattaa ehdottomasti mainita neuvolassa. Löysin lääkärin tietokannasta maininnan tutkimuksista, joissa on todettu viruksen voivan tarttua sikiöön jo raskauden aikana tai synnytyksen yhteydessä. Virus ei kuitenkaan aiheuta esim. epämuodostumia. eikä ulkoiset syylät ole este alatiesynnytykselle. Jos neuvolassa tietävät asiasta, voivat ohjata oikein mahdollisten riskien välttämiseksi.

Ko. tauti on tosi yleinen ja voi olla piilevänä eli itse ei tartunnasta välttämättä tiedä. Jos se olisi jotenkin suuri uhka, niin varmasti sitä seulottaisiin raskaanaolevilta tai papa-seulontoja tehtäisiin nuoremmille ikäluokille kuin nyt (monessa kunnassa aloitetaan ottamaan 30-vuotiailta).

Vierailija
2/2 |
05.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli nimittäin papassa niitä HPV:n aiheuttamia solumuutoksia käydessäni gynellä. Hän sanoi, että papan on oltava puhdas, ennenkuin tulee raskaaksi uudelleen. Tämä siksi, että solumuutokset on hoidettava ja hoidot ovat toki mahdollisia raskausaikana, mutta huomattavasti helpompia ja riskittömämpiä ei-raskausaikana. Lisäksi raskauden aiheuttamat muutokset elimistössä voivat stimuloida HPV:tä (human papillooma virus). Minullakin oli ollut aina aikaisemmin puhdas papa, mutta raskausaikana iski ihan yllättäen kondylooma ja raskauden jälkeen oli niitä solumuutoksia. Onneksi 6 kkn seurantapapassa muutokset olivat kadonneet ja nyt saan raskautua ihan luvan kanssa. Eli sairastettu kondylooma ei siis ole este raskaudelle, mutta jos sinulla on sen aiheuttamia solumuutoksia papassa, tulee ne hoitaa ennen raskautta kuntoon. Etenkin jos kyse on vähintään luokka 3-asteisista muutoksista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla