kokemuksia yksin synnyttämisestä
Onko teillä pienten äideillä tuoreessa muistissa kokemuksia yksin synnyttämisestä? Kyselin tätä jo synnytys-osiossa, mutta vastauksia on tullut niukasti.
Millaista on synnyttää yksin ilman miestä/tukihenkilöä? Onko kätilö tällöin enemmän läsnä? Mikä pelotti etukäteen? Mikä oli vaikeinta itse tilanteessa? Millainen fiilis jäi jälkeenpäin?
Itse joudun taaperoikäisen esikoiseni hoito-ongelman takia luultavasti Naistenklinikalle punnertamaan yksin ilman miestä.
Kommentit (4)
En nyt välttämättä sanoisi tuoreessa muistissa, poika kun täytti eilen jo 8 kk.
Minulla ei ollut minkäänlaisia odotuksia tai pelkoja yksinsynnytyksessä.
Olimme mieheni kanssa sopineet hyvissä ajoin, että menen yksin synnyttämään tai jos haluan jonkun mukaan niin äitini oli lupautunut tulemaan.
Olin synnyttämässä yöaikaan, yllätys yllätys....... En osaa sanoa onko kätilö enenmmän vai vähemmän paikalla, riippuu varmaan siitä mikä on tilanne ja kuinka synnytys etenee.
Siinä supistuksia ja aukeamista odotellessa aika tuntui tosi pitkälle ja siinä vaiheessa olisin kaivannut jotakuta läheistä ihmistä kenen kanssa olisi voinut jutella. Kätilön kanssa kyllä juteltiin siinä mutta ei se ole sama asia. Tietysti jos joutuu pidempään odotteleen synnytyksen etenemistä tutustuu paremmin hoitavaan kätilöön.
Itse kävin pari kertaa lämpimässä suihkussa ja sillä välin kätilö poistui huoneesta.
Sitten kun synnytys lähti eteneen; kalvot puhkaistiin ja sain nenään supistuksia lisäävää suihketta, niin homma oli yllättävän nopeesti ohi. Eikä siinä sen kummemmin ketään ehtinyt kaipaamaan. Kun oli yksin sai sadatella ja kirota ilman että myöhemmin ois nolottanut.
Jälkeenpäin aatellen, ei se ollut mitenkään kamala kokemus, juttukaveria vain olisin kaivannut kun ei varmaksi tiennyt kuinka kauan siellä joutuu avautumista ootteleen.....
Ei muuta kuin tseppiä matkaan, hyvin se menee !!!!!
synnytin esikoisen 1.5 v sitten yksin koska mieheni pelkää sairaaloita joten en ruvennut häntä käännyttämään mukaani. hyvin sujui yksinkin kun en tiennyt paremmasta siis että olisi joku ollut mukana. kätilö istui samassa huoneessa lehteä lukien koska ei ollut ruuhkaa. en kyllä muista oliko hän koko aikaa tuskinpa.
kuukauden päästä olen taas menossa yksin synnyttämään.
Ei täälläkään kovin tuoreita kokemuksia, synnytin kakkoseni vajaa 12 vuotta sitten yksin. Silloinen avomieheni oli hoitamassa 11kk vanhaa esikoista ja ei päässyt synnytykseen mukaan.
Mua pelotti etukäteen synnytys ihan kamalasti. Turhaan kuitenkin pelkäsin, kaikki sujui hyvin. Kätilö ei ollut koko aikaa huoneessa mutta pidin radiota päällä ja kuvittelin että juontaja juttelee mulle -taisin jopa vastailla hänelle ;) Ponnistusvaiheessa oli mukana kaksi kätilöä ja toinen tsemppasi minua vähän normaalia enemmän, ehkä juuri siksi kun tukihenkilöä ei ollut.
Kaikenkaikkiaan synnytyksestä jäi hyvä mieli!
Tansku, tytöt 5kk & 1v7kk ja pojat 11v & 12v
up