Helsingistä vaikka Joensuuhun opiskelemaan?
Olen hakemassa ensi keväänä yliopistoon ja koska Helsinki nyt on hankalin päästä opiskelemaan, olen alkanut miettiä toisia vaihtoehtoja. Olen miehen töiden ja lasten koulun takia jumissa Helsingissä, eli kaupunkia en voi vaihtaa. Onko kellään käytännön kokemusta siitä että asuisi Helsingissä ja opiskelisi toisen kaupungin yliopistossa? Esim. Joensuu/Tampere/Turku? Onko etäopintoja mahdollista tehdä kuinka paljon? Onnistuuko tuollainen normaalin perhe-elämän sivussa vai onko ihan tuhoontuomittu idea?
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan aika paljon alasta. Mä olen jo monta vuotta sitten opiskellut Joensuussa niin että kaksi viimeistä vuotta asuin Helsingissä. Onnistui kivasti, tosin ekat pari vuotta asuin Joensuussa ja tein paikallaoloa vaativat kurssit pois.
Psykologia olisi alana.
Pystyykö ensimmäisinä vuonna tekemään paljon opintoja etänä? Jos vaikka Joensuuhun hakisi?
Up! Minuakin kiinnostaisi kuulla kokemuksia tällaisesta etäopiskelusta, mikäli se on mahdollista.
Ainakin avoimen yliopiston kautta pystyy tekemään etänä ihan perusopintoja 50 op:n verran. Eikö niitä pystyisi hyväksilukemaan jo jonkun verran?
Psykologian perusopinnot voi suorittaa suurimmaksi osaksi etänä; luennot ovat verkossa, paikan päällä tarvitsee käydä vain mahdollisesti aloitusluennolla ja tenteissä. Ilmeisesti myös aineopintoja voi suorittaa pitkälti etänä. Psykologiassa on verkkoluennot ja pari kolme tentittävää kirjaa, eli kurssit voi suorittaa vähän omaan tahtiin. Toki sitten on paljon niitä muita kursseja, joissa on tiukempi aikataulu ja usein läsnäolopakko: sivuaineet, kieliopinnot, seminaarit... Näistä ja suoritustavoista voi lukea tarkemmin yliopiston opinto-oppaasta, jos sellainen on netissä nähtävillä.
Miksi et suorittaisi psykologian perus- ja aineopintoja nyt Helsingissä avoimessa yliopistossa? Säästyisit ainakin alkuun matkustamiselta. Sitten kun olet valmis suorittamaan varsinaisen tutkinnon, voit hakea uudestaan yliopistoon. Ehkä silloin on paremmin aikaakin matkustamiselle ja opiskelulle, kun lapset ovat kasvaneet pari vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin avoimen yliopiston kautta pystyy tekemään etänä ihan perusopintoja 50 op:n verran. Eikö niitä pystyisi hyväksilukemaan jo jonkun verran?
Perusopintoja ei voi suorittaa 50 opintopistettä, koska perusopinnot ovat vain 25 opintopisteen laajuiset. Aineopinnot ovat sitten asia erikseen.
Riippuu varmaan aika paljon alasta. Mä olen jo monta vuotta sitten opiskellut Joensuussa niin että kaksi viimeistä vuotta asuin Helsingissä. Onnistui kivasti, tosin ekat pari vuotta asuin Joensuussa ja tein paikallaoloa vaativat kurssit pois.