Munuaissairaus on periytyvä sairaus.
Sitä voi myös edesauttaa monella eri elämäntavalla.
Kommentit (5)
Vierailija kirjoitti:
Mun kohdalla perinnöllisyys ei koskan selvinnyt. Kävin perinnöllisyyslääkärillä odottaessani. Elintavoilla ei ole merkitystä.
Nefropatia minimal change.
Sitä ei voi siis itse aiheuttaa, eli näin ollen sitä ei voi kukaan muukaan itselleen aiheuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kohdalla perinnöllisyys ei koskan selvinnyt. Kävin perinnöllisyyslääkärillä odottaessani. Elintavoilla ei ole merkitystä.
Nefropatia minimal change.Sitä ei voi siis itse aiheuttaa, eli näin ollen sitä ei voi kukaan muukaan itselleen aiheuttaa.
Ei tietenkään voi. Väittääkö joku narsku niin..?
Meillä on suvussa suomalaistyyppinen synnynnäinen nefroosi. Itse en sairasta sitä, mutta en tiedä, voiko kyseinen geenivirhe altistaa muille munuaissairauksille. Minulla on munuaishypoplasia ja se on aiheuttanut munuaisten vajaatoiminnan. Elämäntapani ovat aina olleet terveelliset ja liikunnalliset eli en usko, että olisin itse voinut vaikuttaa sairastumiseen. Uskon kyllä, että terveellisistä elämäntavoista on hyötyä jatkossakin, koska jonkun verran vajaatoiminnan etenemistä voi yrittää hidastaa.
Nefropatia minimal change.