PAM julistaa käsittelykiellon asiamiespostien työntekijöille - koskee myös liittoon kuulumattomia?
https://www.pam.fi/pamin-tukitoimet-paulle
Mikäli postikiistaan ei tule ratkaisua, 25.11.-8.12. ei R-kioskeissa, marketeissa yms. myöskään käsitellä Postin lähetyksiä lainkaan. Mutta tätä ihmettelen:
"Koskeeko käsittelykielto vain PAMin jäseniä?
Ei, vaan kaikkia, joiden työtehtäviin kuuluu postipalveluja asiamiesposteissa. Ei ole väliä, onko työntekijä liiton jäsen vai ei. Käsittelykielto koskee yhtä lailla myös vuokratyöntekijöitä kuin kaikkia muitakin."
Onko oikeasti mahdollista, että PAM voi kieltää liiton ulkopuolisilta työnteon? Mitä seuraa, jos liittoon kuulumaton ei kieltoa noudata?
Olen siis itse postikioskilla nollasopimuksella, ja pelottaa jo etukäteen asiakkaiden raivo, jos en luovuta heille heidän pakettejaan.
Kommentit (29)
Teet mitä omatunto sanoo. Tai sitten kompromissi - jäät heiluttelemaan pakettia asiakkaan nenän edessä: Annan, en anna, annan, enpäs annakaan...
Liitot voivat julistaa vaikka mitä, mutta liittoon kuulumattoman ei tarvitse noudattaa mitään kieltoja. Kuten ei liittoon kuuluvankaan, jos haluaa ottaa riskin tulla erotetuksi liitosta. Viimekädessä se on työnantaja joka päättää, luovutetaanko postia vai laitetaanko lappi luukulle.
Ei kiellä, mutta sinua ei myöskään voida pakottaa rikkomaan lakkoa. Nollasopparilla ottaa varmaan mieluummin työkaverien vihat niskaan kuin pikaisen työttömyyden.
Tottakai se koskee
Jos teet lakon alaisia töitä, olet rikkuri
Vierailija kirjoitti:
Tottakai se koskee
Eikä ole. Vain lakkoon osallistuvan liiton jäsen ei voi tehdä liiton hommia, muuten on rikkuri.
Ap voi tehdä niinkuin haluaa. Kannattaisi miettiä kuitenkin sitä asiaa, että PAM on sopinut senkin työehtosopimuksen, jota työpaikallasi noudatetaan.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai se koskee
Rikkurit ovat sosialistisen työväenluokan luokkavihollisia
Mistä ne asiakkaat tietää, ettet kuulu liittoon?
Jostain luin, että posti hakee vuokratyöntekijöitä 9€ palkalla 3h töissä.
Vuokratyöläiset eivät voi tulla postiin. Muutoin tämä käytäntö että vuokratyövoimalla korvataan vakinaiset, leviää satamiin , tehtaisiin jne
Jokaisen duunarin tulisi ymmärtää että vakinaisten TES:ssiä rikkovat vuokratyöläiset ovat luokkavihollisia ja heitä tulee kohdella sen mukaisesti,,,
Jos haluat, että tuo orjuutus jatkuu hamaan tappiin ja mietit vain itseäsi lyhytnäköisesti niin senkun painat tukka hulmuten töitäsi sillä 9e tuntipalkalla.
jos PAU voittaa kiistan, vuokratyöläiset irtisanotaan, he joutuvat työttömiksi.
osa saa jäädä pikkupalkalla tekemään alempitasoisia hommia
Vaikka et liittoon kuuluisikaan ja teet lakkoon asetettuja työtehtäviä,olet lakonmurtaja.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka et liittoon kuuluisikaan ja teet lakkoon asetettuja työtehtäviä,olet lakonmurtaja.
lakonmurtaja on sama asia kuin rikkuri
Ei niitä paketteja edes tule perille koska AKT:n tukitoimet.
Eihän tuo nyt voi olla mahdollista, että PAM kieltää liittoon kuulumattomia tekemään töitä? Siis jos on vaikka opiskelija ja tekee keikkaa/osa-aikaista kaupassa, jossa on asiamiesposti, niin nyt pitäisi jättää tekemättä työvuoro, jos se olisi pääasiassa postin käsittelyä?
Haluaisin nyt siis selventää, että henkilökohtaisesti tuen lakkoa täysin. Haluaisin vain tietää, onko tällainen kielto pätevä ja kaikkia velvoittava, eli voinko minäkin siis käyttää sitä työstä kieltäytymisen perusteena sekä asiakkaalle että työnantajalle ilman kohtuuttomia seurauksia itselleni.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin nyt siis selventää, että henkilökohtaisesti tuen lakkoa täysin. Haluaisin vain tietää, onko tällainen kielto pätevä ja kaikkia velvoittava, eli voinko minäkin siis käyttää sitä työstä kieltäytymisen perusteena sekä asiakkaalle että työnantajalle ilman kohtuuttomia seurauksia itselleni.
-Ap
Ei sun liittoon kuuluminen tai kuulumattomuus kuulu asiakkaille, eikä sen puoleen työnantajallekaan. Voit aivan vapaasti tukea lakkoa niin halutessasi.
Olen kiukkuinen itseni puolesta koska tilasin 3 viikkolehteä. Nyt niitä ei jaeta.
Olen myös vihainen niiden yrittäjien puolesta joiden tuotteet eivät kulje asiakkaille.
Minä oisin mennä työhön, ei nykyaikana ole enää rikkureita.
Vierailija kirjoitti:
Olen kiukkuinen itseni puolesta koska tilasin 3 viikkolehteä. Nyt niitä ei jaeta.
Olen myös vihainen niiden yrittäjien puolesta joiden tuotteet eivät kulje asiakkaille.
Minä oisin mennä työhön, ei nykyaikana ole enää rikkureita.
Olet tyhmä.
Ei tietenkään voi kieltää. Naurettavaa.