Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pärjääkö Saksasissa englannissa?

Vierailija
16.11.2019 |

Riittääkö että osaa sanoa ih vais ja loput in england?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin pikkukaupungissa, jossa edes kirjakaupassa kukaan ei osannut englantia. Sain kuitenkin käytyä kampaajalla ja ostin muutaman kirjan ja lehtiä. Tulipahan hyötyä koulun saksan opetukselle.

Vierailija
2/17 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tietääkseni saksalaiset eivät monesti halua puhua saksaa ellei ulkomaalainen osaa saksaa täydellisesti. Suhtautuminen voi olla jopa vähän alentuva jos vaikka tekee jonkun virheen.

Vaikuttaa varmaan se, että englannin kielen taito on niin hyvällä tasolla sillä alueella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksasissa ei aina, mutta Kansasissa kyllä.

Vierailija
4/17 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti osaat sitä englannissan kieltä paremmin kuin suomessa kieltä. Mutta jos se on samantasoista kuin tämä suomessa kielesi, niin good luck with that.

Vierailija
5/17 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et osaa ainakaan suomea tai englantia joten voit ihan hyvin yrittää myös saksaksi.

Vierailija
6/17 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ih vais niht

Vierailija
7/17 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eine tasse kaffee und so ein bröthen, bitte. Danke schön. Jotain sinne päin. Saksan kielen kirjan ekalta sivulta. Ainoa mitä muistan ja koskaan en ole tarvinnut. Bitte schön.

Vierailija
8/17 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:

Minun tietääkseni saksalaiset eivät monesti halua puhua saksaa ellei ulkomaalainen osaa saksaa täydellisesti. Suhtautuminen voi olla jopa vähän alentuva jos vaikka tekee jonkun virheen.

Vaikuttaa varmaan se, että englannin kielen taito on niin hyvällä tasolla sillä alueella. 

Tuohon en ole koskaan törmännyt. Aina on hyvin kelvannut koulusaksa ja ainoat ongelmat tulevat siitä, että vastapuoli unohtaa puhua Hochdeutschia. Monesta murteesta ei ota pirukaan  selvää.

Englannilla pärjää auttavasti, vilkkaimmissa turistipaikoissa jopa hyvin.

Vierailija
9/17 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita keskustelu sanomalla "H.e.i.l H.i.t.l.e.r!", se on yleinen saksalainen tervehdys. 

Vierailija
10/17 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloita keskustelu sanomalla "H.e.i.l H.i.t.l.e.r!", se on yleinen saksalainen tervehdys. 

Kannattaa vähän katsoa mille yleisölle tuon heittää. Saattaa häkki heilahtaa, sillä moni noista sodanaikaisista tavoista on kriminalisoitu.

Toisaalta varsinkin vanhempi polvi parin oluen jälkeen lämmöllä muistelee Suomen aseveljeyttä; alte Kameraden und so weiter.

Vierailija
11/17 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon en ole koskaan törmännyt. Aina on hyvin kelvannut koulusaksa ja ainoat ongelmat tulevat siitä, että vastapuoli unohtaa puhua Hochdeutschia. Monesta murteesta ei ota pirukaan  selvää.

Englannilla pärjää auttavasti, vilkkaimmissa turistipaikoissa jopa hyvin.

En ole itse paljon matkustellut, vaan puhunut turisteille ja nettikavereille, jotka ovat vain vastanneet englanniksi jos on yrittänyt sanoa jotain saksaksi.

Olen käynyt lukion pitkän saksan sekä sveitsinsaksan alkeiskurssin. 

Vierailija
12/17 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, ne on ranskalaiset, jotka suhtautuu nihkeästi kieltä heikosti puhuviin. Saksalaiset on ihan best!

Vierailija
13/17 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oot trolli. Sano mieluummin että ”Ich bin ein nationalsozialistische” niin saat lämpimät tervetulotoivotukset. Saksalaiset tykkäävät sosialisteista. Merkelikin on sosialisti.

Vierailija
14/17 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, ne on ranskalaiset, jotka suhtautuu nihkeästi kieltä heikosti puhuviin. Saksalaiset on ihan best!

Saksassa vain suurissa turistipaikoissa puhutaan englantia. Muualla tulee toimeen vaihtelevasti. Puhu lyhyesti ja selkeästi ja käytä helppoja ja yksinkertaisia lauseita. Saattavat ymmärtää mitä tarkoitat, mutta vastaavat ja kysyvät saksaksi.

Ranskassa on sama juttu. Hyvin tulee toimeen vaikkei osaa itse ranskaa ja ne englantia.

Kannattaa mennä maata kunnioittavalla asenteella. Molemman maan kansalaisia ärsyttävät itsensä ylentävät ylimieliset pohjoismaalaiset jotka kuvittelevat että englanti on joku maailmankieli. Nämä ylimieliset pohjoismaalaiset sitten kuvittelevat että heidän edessään pitäisi madella ja pyydellä anteeksi maalaisuuttaan. Valitettavasti pohjoismaalaisiin iskostettu ylimielisyys on meissä tiukassa.

Vierailija
15/17 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostanpa tämän vanhan keskustelun, kun olen parhaillaan Saksassa ja googlasin, osaavatko täkäläiset miten englantia. Lähinnä siitä näkökulmasta, että sanoisin, että eivät osaa. Olen nimittäin nyt puhunut saksaa, koska olen lukenut pitkän Saksan ja haluan harjoitella sen käyttöä. Mielestäni minuun on suhtauduttu oikein kivasti, vaikka tulee virheitä enkä muista jotain sanaa ja oikaisen varmaan ihan ihme tönkkörakenteella. Mutta siis mieheni ei puhu saksaa ja hän on ihmetellyt etenkin, että edes asiakaspalvelijat eivät osaa englantia. Olenkin yleensä nyt yrittänyt jotenkin etukäteen opettaa hänelle miten sanoa, jos menee vaikka maksamaan huoltikselle tankkaamisen. Jos olen itse paloitellut, että olen Suomesta, en valitettavasti osaa täydellisesti saksaa, on useampi vastannut vain, että alles gut, hyvin sujuu, ja että he eivät itse puhu englantia.

Mutta jotenkin jännä, että porukka tuntuu automaattisesti olettavan, että puhuu heille saksaa. Esim. hississä pari vanhempaa rouvaa tuli kyytiin ja kuulivat, että puhuin miehen ja lasten kanssa suomea. Silti alkoivat saksaksi puhua, että mihin olemme matkalla ja mistä tulossa. Itse en vastaavassa tilanteessa automaattisesti olettaisi, vaan kysyisin vastapuolelta myös Sprechen sie Deutsch, jos kuulisin toisen puhuvan vierasta kieltä (jonka ehkä tunnistavat suomeksi, ehkä eivät). 

Vierailija
16/17 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

alentavaa varmaan tarkoitit. se on alentuvan vastakohta. kyllä saksassa saksalaiset kuuntelevat kärsivällisesti huonoa saksaa. ongelma on ehkä vain vahva aksentti, jos he eivät edes ymmärrä puhettasi.

Vierailija
17/17 |
09.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse puoliksi saksalainen, kumminkin niin että suomi on mun eka äidinkieli. Aina, kun käyn Saksassa (tosi harvoin) puhun saksaa. Osaan kumminkin tosi hyvin ja olen myös koulussa ja yliopistossa sitä opiskellut. Joka ikinen kerta joku nuori yrittää alkaa puhumaan mulle enkkua. Sanon aina että puhu mulle vaan saksaa, koska osaan sitä niin paljon paremmin kuin enkkua. Yleensä olen vielä pikkukaupungissa, jossa ulkkareita on tosi vähän. Että pitäs vissiin leikkiä ummikkoa, niin ihmiset oikeasti arvostaisivat mun kielitaitoa.

Usein mua luullaaan tsekiksi tai hollantilaiseksi.