Velvollisuudentunto työnantajaa kohtaan ja saako siitä koskaan takaisin mitään.
Olen duunari. Pääsääntlisesti päivätyö mutta usein tulee venymistä ja ylitöitä, niistä aina kysytään onnistuuko ja sanon aina kyllä.
Viimeksi kun lapseni sairastui kesken työpäivän soitin esimiehelle ja hän kysyi voisko joku muu hoitaa koska työntekijöistä on nyt juuri pulaa eikä minua pystytä siksi korvaamaan. Hoidin useamaan sukulaisen avulla päivän niin että olin itse töissä, samalla tavalla meni kaikki lapsen sairaspäivät.
Nyt lapsi on taas kipeä, sairastui yön aikana niin etten mennyt töihin. Normaalin käytännön mukaan vein terveyskeskukseen ja hain sairaslomatodistuksen. Siitä laitoin viestin esimiehelle että ja että tänään katson lapsen vointia ja ilmoitan tulenko huomenna töihin.
Vastaukseksi sain taas pyynnön voisiko joku muu hoitaa koska työntekijöitä ei ole riittävästi minua korvaamaan.
Ensinnäkin olen duunari, täysin korvattavissa. Olen venynyt ja auttanut aina kun pyydetään. En edes vie itse lastani lääkärikäynneille yms koska aina pyydetään voisiko joku muu, saikut hoitaa yleensä mies. Kyllä, meillä on todella hyvä tukiverkosto ja miehen on usein helppo olla töistä pois mutta miehen saikkupäivinä meidän perhe menettää enemmän rahaa kuin silloin että minä jään kotiin. En myöskään haluaisi aina lapsen sairastuessa tai muuta olla kerjäämässä apua muilta.
Vaikka menisin huomenna töihin en usko että tulen työnantajalta ikinä saamaan muuta kuin sen tavallisen kiitoksen whatappissa. Voin olla tunnollinen mutta teen sen oman perheeni kustannuksella alle 2000€ kuukausipalkalla.
En jaksa enää, varmaan menetän ylityöt mutta ei niistä niin paljon iloa ollutkaan.
Kommentit (10)
Miten duunari menettää rahaa saikkupäivinä?
Yrittäjän näkökulmasta on ihan selvää, että hän kysyy voisitko sittenkin tulla töihin. Totta kai sulle sijaisen löytäminen hankaloittaa työnantajan hommia. On myös reilua, että se ei ole aina sinun työnantajasi, joka kärsii lapsen sairastamisesta, vaan välillä myös miehen.
Ja yhtä selvää on, että voit vastata, että ei käy. Jos perusteluja kysytään, sanot tuon mitä kirjoitit tänne. Mikä ongelma?
Lapsesi tarvitsee sinua enemmän kuin esimiehesi, joka yrittää vain minimoida poissaolosi aiheuttaman päänsäryn siirtämällä vastuun riittävistä resursseista sinulle. Vastaa, että olet sairasta lasta hoitamassa toistaiseksi. Minun mielestäni pienipalkkaisten duunareiden ei tarvitse kantaa huolta esimiestason ongelmista. Jos on liian vähän työntekijöitä, niitä pitää palkata lisää, jos yhden poissaolo meinaa kaataa koko korttitalon.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjän näkökulmasta on ihan selvää, että hän kysyy voisitko sittenkin tulla töihin. Totta kai sulle sijaisen löytäminen hankaloittaa työnantajan hommia. On myös reilua, että se ei ole aina sinun työnantajasi, joka kärsii lapsen sairastamisesta, vaan välillä myös miehen.
Ja yhtä selvää on, että voit vastata, että ei käy. Jos perusteluja kysytään, sanot tuon mitä kirjoitit tänne. Mikä ongelma?
Kyse on yrityksestä jolla on reilu pari tuhatta palkollista. Mieheni on itse yrittäjä.
Ei tässä oikeastaan mitään ongelmaa, halusin vain avautua. En koe tarpeelliseksi perustella miksi en tule, saikkutodistiksen pitää riittää.
Ap
Ihan normaalia työnantajan taholta syyllistää tuossa tilanteessa ja sanoa ettei muka löydy tuuraajaa. Ihmiset nyt vaan sairastuu tai lapset sairastuu, silloin ollaan saikulla ja työnantajan velvollisuus on järjestää työt kuten taitaa. Laiska työnantaja sulla.
Siitä olen eri mieltä kuka jää lasta hoitamaan. Tasapuolisuuden nimissä vanhemmat vuorotellen, aivan sama mitä se maksaa. Etkä voi laskea teidän menettävän rahaa koska parista daikkupäivästä ei mitään vähennetä. Eri asia jos ootte kumpikin nollasopparilla töissä näin ei tainnut olla.
Vierailija kirjoitti:
Miten duunari menettää rahaa saikkupäivinä?
Meillä on ensimmäinen päivä palkaton. Siksi myös kyrsii jos taivun menemään huomenna töihin. Olen menettänyt päivän palkan mutta silti en hoida lasta itse.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia työnantajan taholta syyllistää tuossa tilanteessa ja sanoa ettei muka löydy tuuraajaa. Ihmiset nyt vaan sairastuu tai lapset sairastuu, silloin ollaan saikulla ja työnantajan velvollisuus on järjestää työt kuten taitaa. Laiska työnantaja sulla.
Siitä olen eri mieltä kuka jää lasta hoitamaan. Tasapuolisuuden nimissä vanhemmat vuorotellen, aivan sama mitä se maksaa. Etkä voi laskea teidän menettävän rahaa koska parista daikkupäivästä ei mitään vähennetä. Eri asia jos ootte kumpikin nollasopparilla töissä näin ei tainnut olla.
Ensimmäiseltä päivältä ei tule minulle palkaa ja mieheni taas on yrittäjä joka poissaollessa ei voi laskuttaa omaa osaansa eli puhutaan noin 300€ per päivä vähemmän rahaa hänen tililleen. Tasapuolisuus ei oikein toimi perusteluna kun minulla se on alle 100 nettona.
Ap
Turhaan revit siellä töissä. Saat vaan osaksesi vittuilua ja rupisen perseen.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin saikut hoidan minä koska isä siitä menettää rahaa. Tasapuolisuus kun ei tuo lapsille ruokaa pöytään ihan sama miten hienolta se kuulostaa.
Ei perusduunarin kannata tehdä yhtään sen enempää pakollisen palkan eteen. Ei tule kiitosta, ei mahdollisuutta edetä.