Mitä syötte/söitte opiskeluaikana? (Omillanne asuvat)
Mä söin koulussa (ilmaisen) lounaan ja maanantaisin tein ison bulkkiruuan (makaroniloota, kanakeitto, tofulasagne tmv.) jota söin kämpillä aina viikon. Välipalaksi jos tarvi niin kananmunia ja paaaljon porkkanoita :D Aamulla en ikinä oo tykänny syödä. Ei ollu nälkä ja laihduin kivasti huomaamatta n. 5 kiloa! Paremmin ois voinu syödä mutta henk. koht. halusin bilettää silläkin :D
En vaan tajua miten opintotuella ei pärjäisi? Mulla ei ollut säästöjä eikä porukat tukenu.
Kommentit (12)
Paistopisteeltä 0,25€ riisipiirakoita + juustoa. Olen liian laiska tehdäkseni ruokaa itse.
Eipä tuo ole niin kovasti muuttunut opiskeluajoista. Pääosin kotona kokattua, koska en ole einesten ystävä, mutta lounas ravintolassa. Rahat riittivät opiskeluaikana oikein hyvin.
Mä söin pääsääntöiseti porkkanaa, parsakaalia ja omenaa, sekä leipää ja juustoa. Ja teetä.
Itsellä ei opintotuki riittämyt, kävin opintojen ohella puolipäivöisissä töissä.
Todella hyvää ruokaa. Kävin joka vkl vanhempien luona syömässä ja edellisen viikon mittaan äiti oli laittanut yli jääneet ruuat annospakkauksiin pakkaseen. Otin sieltä aina viikon ruokamäärän mukaani. Tällä myös säästin rahaa ihan älyttömästi eikä vanhemmilla mennyt mitään hukkaan.
Opiskelijalounas ja kotona leipää ja jugurttia litran purkkeissa ostettuna.
Aamualkoi taas tänään lauatsella puuroa; tänään oli vuorossa kaurapuuroa ja hilloa (viime kesänä itse poimimista marjoista) ja pari kuppia kahvia ja lasi vettä. Seuraava ruokanai on lounas 2,6 €opiskelija ravintolassa. Välipalaksi on pari banaania ja ehkä jos raskin, niin kuppi kahvia (harmittaa kun joku vei termarini). Iltapalaksi aattelin tehdä riisipuuroa.
Eipä kauheesti eroo nykysestä. Kesätöistä sain kivan potin vuodelle ja sillon tällön vuoden aikana tein keikkaa. No, kalasta en haaveillut ja vieläkään sitä ei raaski usein ostaa, sen suhteen jäi "köyhäily" päälle.
Ap, se, miksi opintotuella eivät kaikki pärjää, ei riipu ruokakustannuksista, vaan asuinkustannuksista.
-80-luvulla nostettiin automaattisesti opintolaina. Tämä plus opintotuki ja asumislisä riitti hyvään elämään. Asuin 13 hengen soluasunnossa kampuksella, jossa vieläpä jaettiin muutamana ensimmäisenä vuotena huone jonkun toisen kanssa. Lisäksi oli runsaasti kaikenlaista hanttihommia tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
-80-luvulla nostettiin automaattisesti opintolaina. Tämä plus opintotuki ja asumislisä riitti hyvään elämään. Asuin 13 hengen soluasunnossa kampuksella, jossa vieläpä jaettiin muutamana ensimmäisenä vuotena huone jonkun toisen kanssa. Lisäksi oli runsaasti kaikenlaista hanttihommia tarjolla.
Laskinpa Tilastokeskuksen laskurilla ,että yhdenhengen soluasunnon huoneen vuokra 405 e kk olisi 2018 hintatasolla hieman yli 120 euroa. Nykyisin ollaan liian vaativia asumisen suhteen. Itse viihdyin kampuksella ja hyviä puolia oli halpuuden lisäksi se, että uusi opiskelija ei jäänyt vieraalla paikkakunnalla yksin. Sai heti kavereita ja pääsi helposti heidän sosiaalisiin verkkoihin mukaan. Käytännössä tuolla ihmiset joko tykkäsi adumismuodosta ja asui valmistumiseen saakka tai ei kestänyt ja muutti heti pois kun sai muun asunnon.
Ammattikoulussa sai ilmaiseksi aamupalan, lounaan ja päiväkahvit/ välipalan, illalla ei ollut kauheasti tarvetta syödä. Jos jotain kämppisten kanssa "kokattiin", niin keitettiin kattilallinen makaronia ja ne syötiin ketsupin kanssa. 😆 Ihmeteltiin mistä se legendaarinen (muka halpa) opiskelijaruoka "tonnikalaa ja makaronia" juonsi juurensa, koska tonnikala oli kallista! Yleensä iltapala oli teetä ja voikkari.
Amk:ssa ruoka olikin maksullista, mutta lounaalla ja päiväkahvilla tuli silti käytyä. Aamupala kämpillä taisi jäädä usein väliin, mutta illalla tuli tehtyä ihan oikeaa ruokaa. Aika usein tein ison kattilallisen kanakeittoa, joka kesti sen 5 päivää. Leivoin usein sämpylöitä. Tortillat, kana ja wokatut kasvikset ja lasagne soijarouheella kuului myös vakkariruokiin. Usein söin ihan pelkkiä maustettuja nuudeleita.
Opintotuki, asumistuki, opintolaina (jota en nostanut kokonaan) ja töitä kesäisin ja noilla pärjäsi niukasti, kun suunnitteli talouden hyvin. Rahaa ei tullut vanhemmilta. Tällaista oli 20 v sitten.
Söin aikoinaan paljon makaronilaatikkoa ja pakastevihanneksia. Makaronilaatikko maistuu kyllä edelleenkin mutta pakastevihannesten hajusta tulee ällö olo